Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dröm om framtidens 99.se funktioner

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-27 23:01

Ok, om man ska vara lite halvrealistisk....

-En helt dynamisk och modulär förstasida, där man kan välja och vraka mellan ett gäng olika funktioner; Välja vilka forum man vill se senaste trådarna/nyheterna från,se särskilda artiklar, få sina bevakade trådar fint uppradade, kanske en "chat" av nåt slag. Även med intressanta widgets (eller vad nu småprogram kallas på webspråk ), t.ex. en spelare som kör senaste upplagda låtarna från 99musik, visar snapshots från senaste upplagda sidorna på webb, osv (om vi får ett 99film så kan man se senaste filmerna postade där, och sånt).

Något som vore vettigt (och förmodligen rätt enkelt) är en ruta med "Senaste/aktivaste/diggaste trådarna på /mac/ipod/musik/webb". Som det är nu så missar man lätt vad som händer i de andra delarna av forumet, och jag tror tex att 99webb skulle kunna få en skjuts när folk ser i ögonvrån vad som skrivs där.

Idag finns knappast någon gemensam 99känsla, det är mer 4 olika sajter som råkar ha samma toppdomän och inloggning, men i övrigt verkar det inte vara så mycket cirkulering mellan undersajterna.

Och en liten ruta med 5 trådar från varje sajt skulle inte behöva ta särskilt mycket plats.

Ett eget galleri hade vart toppen!

Jag har hängt på www.em411.com och innan senaste redesignen där fanns den smått fantastiska avdelningen "Mixit". En övning, inte en tävling, där alla som ville laddade upp ett antal ljud, vid ett visst datum styrt av sajten gick så övningen live och man laddade ned en zip med alla ljuden i. Alla hade sedan en vecka på sig att göra en låt av bara de ljuden. Till sist laddade man upp sin låt, lyssnade och kommenterade andras. Sen började alltihop om igen. Både roligt och utvecklande!

Jag funderar på när "nya" 99an kommer presenteras...
Hur går det Mr President?

Har du några smarta roliga idéer som kommer visas snart måhända?
Augusti är ju över nu!

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag funderar på när "nya" 99an kommer presenteras...
Hur går det Mr President?

Har du några smarta roliga idéer som kommer visas snart måhända?
Augusti är ju över nu!

Och nu även nästa augusti.
Händer det saker successivt hela tiden som gör att det inte uppmärksammas eller är denna tråden mer en marknadsundersökning för vad folk faktiskt vill ha?

Hursom...

En sak jag skulle önska mig vore att göra så att framsidan inte var forumsbaserat utan kanske mer artikelbaserat. Det skulle skapa en mer helhetskänsla och jag tror att det skulle kunna tolkas mer proffsigt utifrån om alla artiklar inte var i forumsform.
Eventuellt då att man kan göra både och.
En artikel och längst ned en "diskutera här" eller nåt.

Förutom reklamen mitt i trådarna då

En jättebra funktion skulle va att ställa in sitt konto så man aldrig någonsin mer såg en 99mac/99ipod sida igen, inte ens av misstag via sökmotorn. Detta går såklart bra för omusikalska macanvändare också som inte vill se 99musiksidor.

Vill kunna bevaka trådar på ett bättre sätt, så det är det första man ser när man går in på 99.se!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-14 11:59

En version för iPhone?

Ursprungligen av waehlby:

En version för iPhone?

En iPhone/touch version låter som en väldigt bra idé! Egentligen är hemsidan bra somd en är, men om surfade in på 99.se via iPhone eller iPod touch så skulle "högerbannern" vara borta, så hemsidan anpassas bättre efter bredden, samt texten var lite större. Mindre lull-lull helt enkelt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-15 00:27

Skulle inte en uppdatering komma för runt en vecka sedan? Vad hände?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-15 01:17

Befintliga funktioner

  • Sökmotor som klarar mer än två sökord.

  • Sökmotor som klarar att lista alla medlemmar från t ex Malmö.

  • Möjlighet att kunna administrera andras inlägg i de trådar man själv skapat (endast för supportrar).

  • Texten "Lämna blankt för Avancerad sökning" eller något liknande borde det stå i sökrutan.

  • Bokmärka trådar. Förvisso kan man bokmärka trådar i webbläsaren... Nåja, nämner det i alla fall.

Nya funktioner

  • Möjlighet att bädda in streaming video i inlägg/trådar för t ex instruktionsfilmklipp. Eller ett reportage/test. Istället för att förklara i ord, visa med rörlig bild och ljud. Mm, man kan ju använda YouTube och länka in förvisso, men kanske en idé att spinna vidare på.

  • Någon RSS-funktion som hämtar in och filtrerar fram alla Apple-relaterade nyheter på nätet i någon spalt på forumet. Kanske köpa in tjänsten från någon byrå som letar upp alla Apple-relaterade nätnyheter och sedan hämtas in här på forumet.

Man kan bevaka trådar redan.
Diskussionsverktyg -> Bevaka tråd

Sen hittar du dem under Forum -> Bevakade trådar...

Ursprungligen av RockyMontana:

Man kan bevaka trådar redan.
Diskussionsverktyg -> Bevaka tråd

Sen hittar du dem under Forum -> Bevakade trådar...

Det är inget smidigt sätt enligt mig, vill se dom när jag går in på förstasidan.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-09-16 21:43

Ett lås så man kan se till att man håller sig till /musik

Ursprungligen av pme:

Ett lås så man kan se till att man håller sig till /musik

Word. Jag låter nog lite tjatig, men jag blir sur varje gång jag hamnar på /mac av misstag. Min mission här är musik, inte en specifik vit leksak.

två knapptryck är väl inte det minsta osmidigt?
Att lägga alla bevakade trådar på förstasidan låter inte bara tråkigt, utan även jävligt fult, tycker jag...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-17 02:06

Fult? Man kommer väl bara att se ens egna bevakade trådar, och det borde väl ingen tycka är speciellt dåligt?

Nästa 99.se ska självklart vara Web 2.0 fullt ut, så här kommer mitt bidrag..

Kanske dags att rebranda?

Jag är ju glad att det inte är du som driver den här sidan, haha

Ja, det är väl fult med en förstasida som bara består av ens bevakade trådar? Jag tycker förstasidan är rätt trist också som den är iofs, därför går jag aldrig till 99.se utan alltså till /mac direkt. Det är alla framsida jag behöver.

Men hey, vad händer med uppdateringarna?
Vi humbla användare väntar febrilt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 23:54

Jag gillar 99.se men får inga klibbiga drömmar om sajten (trådrubrik: "Klibbig: Dröm...").. :-/

Det jag saknar är att kunna välja vilket forum man vill se senaste inlägg ifrån. Jag besöker mest /webb och vill se senast inlägg ifrån detta forum.

(Det finns väl inte en sådan funktion redan?)

- Vilken idé eller funktion skulle du vilja se här på 99.se i framtiden?
LinkedIn.com-liknande tjänster samt en redaktörstyrd wiki.

- Hur genomför vi det?
Vi kodar en massa PHP och SQL (bla. kollar in open source project).

- Vilka fördelar den har för medlemmarna och sajten som helhet?
Möjlighet att hålla koll på sina macvänner samt möjligheten att finna duktiga grafiska designer för ev. jobb eller annat nätverkande (t.ex. starta företag via företagande-kategorin; söka efter kompetens man kan behöva).

Redaktörstyrd wiki är bra för medlemmarna för att dessa kan sammanställa information från trådar på ett överskådligt sätt (som en FAQ).

bara min 2 ören till diskussionen.

Ursprungligen av Björnström:

Det vore jättekul med roliga förslag och ett öppet sinne när vi frågar:
Vilka funktioner drömmer du om på framtidens 99.se?

- Vilken idé eller funktion skulle du vilja se här på 99.se i framtiden?
- Hur genomför vi det?
- Vilka fördelar den har för medlemmarna och sajten som helhet?

Normalt sett skulle man lägga till "...och hur får vi råd att genomföra det" men just i denna tråd tar vi bort det kravet för att se om det ger extra ovanliga förslag.

Kör hårt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 21:55

Har ögnat igenom tråden men inte direkt hittat det jag e ute efter, men funktionen kanske redan finns och bara jag som inte fattar.

Men om jag t.ex. går in /mac och sen trycker på dagens disskussioner, så skulle vilja att det e bara trådar från /mac som kommer upp, likadant för alla dem andra då också så klart, går man in på /ipod så är det trådarna där inne som gäller. Är man på "huvudsidan" www.99.se bara och trycker på dagens diskussioner så ska klart alla trådar visas från alla underforum.

Det har inte hänt något va?

Lika snygg sökfunktion som på apple.com :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 06:41

Förbättra läsbarheten nu!

Innan jag skriver något annat i detta forum vill jag ta upp min stora käpphäst även här...

Det tycks fortfarande vara högmodernt men liten text-font och dålig kontrast på de flesta web-platser - och 99.se utgör tyvärr inget undantag. Det är häpnadsväckande att web-redaktörer inte inser vilka problem de orsakar alla oss med nedsatt syn. Under tiden detta pågår fortsätter jag att försöka påverka web-kulturen till det bättre - men det är inte lätt...

I stället för att som i nedanstående exempel:

"[FONT='Arial','sans-serif']Ni märkte säkert att 99.se var nere i strax över en timme.[/FONT]"

- använda Arial 6.5 med blek färg kunde man väl lika gärna använda Arial 10 med svart färg för att förbättra läsbarheten och därmed användbarheten för alla med nedsatt syn, eller hur!?!

Detta med förbättrad läsbarhet skulle kunna vara min "dröm om framtidens 99.se" - men jag vill helst se det som ett krav för att kunna delta i diskussionerna på 99.se's forum.

Hur förhåller sig administratörer och operatörer på 99.se till dessa krav? Vågar alla vi med nedsatt syn hoppas på välvilligt tillmötesgående i detta fall?

Det som är bra för de med nedsatt syn är också bra för alla med god syn!

(Font-specen här ovan har jag inte lyckats påverka - och texten är inte lika som den jag kopierade in där...)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-20 12:19
Ursprungligen av Grer:

Innan jag skriver något annat i detta forum vill jag ta upp min stora käpphäst även här...

Det tycks fortfarande vara högmodernt men liten text-font och dålig kontrast på de flesta web-platser - och 99.se utgör tyvärr inget undantag. Det är häpnadsväckande att web-redaktörer inte inser vilka problem de orsakar alla oss med nedsatt syn. Under tiden detta pågår fortsätter jag att försöka påverka web-kulturen till det bättre - men det är inte lätt...

I stället för att som i nedanstående exempel:

"[FONT='Arial','sans-serif']Ni märkte säkert att 99.se var nere i strax över en timme.[/FONT]"

- använda Arial 6.5 med blek färg kunde man väl lika gärna använda Arial 10 med svart färg för att förbättra läsbarheten och därmed användbarheten för alla med nedsatt syn, eller hur!?!

Detta med förbättrad läsbarhet skulle kunna vara min "dröm om framtidens 99.se" - men jag vill helst se det som ett krav för att kunna delta i diskussionerna på 99.se's forum.

Hur förhåller sig administratörer och operatörer på 99.se till dessa krav? Vågar alla vi med nedsatt syn hoppas på välvilligt tillmötesgående i detta fall?

Det som är bra för de med nedsatt syn är också bra för alla med god syn!

(Font-specen här ovan har jag inte lyckats påverka - och texten är inte lika som den jag kopierade in där...)

Räcker det inte med webläsarens inbyggda "zoom"? Kan du få texten så stor som du vill, finns väl stöd för det i alla någorlunda nya webläsare (ctrl + mushjul eller ctrl + i firefox i windows).

Önskemål om valbara stylesheets vore förstås trevligt, då skull vi kunna ha ett eller två med hög kontrast/större text för de med synfel.

Ursprungligen av Grer:

Det tycks fortfarande vara högmodernt men liten text-font och dålig kontrast på de flesta web-platser - och 99.se utgör tyvärr inget undantag. Det är häpnadsväckande att web-redaktörer inte inser vilka problem de orsakar alla oss med nedsatt syn. Under tiden detta pågår fortsätter jag att försöka påverka web-kulturen till det bättre - men det är inte lätt...

Jag skulle säga att trenden är precis den motsatta, även om det för dig med nedsatt syn fortfarande inte är tillräckligt.

De flesta webbplatser har gått från gamla klassiska font size=1 och sidor uppbyggda av tabeller till att jobba med CSS-mallar. Detta gör att användarna själva kan öka eller minska textstorleken utan att layouten påverkas nämnvärt. Den fördefinerade textstorleken är i dag större än vad som var populärt och användes bara för några år sedan.

Om en webbplats har synskadade som en viktig och stor målgrupp, ska den vara anpassad efter deras behov. Det skulle vara spännande om vad du tycker om Synskadades Riskförbunds webbplats och tex, Riksorganisationen Unga Synskadade.

Övriga webbplatser bör vara byggda på ett sådant sätt att synskadade kan använda en högkontrast layout och möjligheten att kunna öka textstorleken via webbläsarens inbyggda funktion. På 99.se saknar vi ett högkontrast tema, men möjligheten att öka och minska storleken på texten, tycker jag finns.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 06:20
Ursprungligen av Christian Å:

Jag skulle säga att trenden är precis den motsatta,

Det är möjligt men trenden är i så fall så långsam att den mera sällan är iakttagbar...

Att man kan ändra textstorleken på web-sidor utan att zooma hör tyvärr fortfarande till undantagen. Men varför ska man behöva anpassa sin egen web-läsare så länge man klarar sig med en tydlig text som t.ex. Times New Roman 12 om den har bra kontrast?

Det som är bra för oss med nedsatt syn är också bra för alla med god syn, eller hur.

De två web-platser du nämner har bra textstorlek och bra kontrast - och det behöver inte alls vara så bara för att den "har synskadade som en viktig och stor målgrupp". Det skulle gå precis lika bra att vilken web-plats som helst hade den utformningen av texten, eller hur - vad skulle det vara för fel eller nackdel med det - och för vem?

För bra många av oss med nedsatt syn skulle det vara fullt tillräckligt om web-sidor i allmänhet hade sådana egenskaper - men icke... Om enda möjligheten att förstora text, som det är på väldigt många sidor, är att zooma - då vill det till att textkolumnen är så smal att den inte hamnar utanför fönstret. Provat att läsa text som du måste scrolla i sidled?

Bevaka tråden