Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dröm om framtidens 99.se funktioner

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-01 15:58
Ursprungligen av Grer:

Det som är bra för de med nedsatt syn är också bra för alla med god syn!

Det håller jag verkligen inte med om. Jag som har perfekt syn (enligt körkortstestet) tycker det är skönt med små fonts. Jag tycker att det hade varit en väldigt dålig förändring om man ändrade så att alla fonts blev större med tydligare teckensnitt. Jag förstår att det är jobbigt för dig, men synskadade som hänger på 99.se måste väl ändå vara en klar minoritet?

Äger du en Mac kan du ju zooma in bäst du vill i Mac OS genom att hålla in control och scrolla.

jag saknar färgerna i TXT

-- tror även att sans serif eller serif i DejaVu e bra för folk med nedsatt syn .. men kommer från linux nu och det e ju inte så att många kör det.... men e ett jävligt bra tysnitt för skärmläsning (behaglit) lite som

ni som ser halvilla\saskigt borde köra Verdana egentligen i windows miljön -- ett starkt tips gällande lättläst font\type face

knappen Ctrl + Scroll hjulet på musen under firefox är okay

PClinuxOS \ linux mint (olika desktop miljöer KDE\Gnome)
kan vara ett alternativ för er med puka på synen- men det där får ni testa ut själva

ursäkar mig lite gällande posterna\stavning .. e drukken och rätt sladdrig

Jag vill ha 99.se helt anpassad för iPhone och iTouch, även om det innebär en hel del arbete.

Som ny användare så kan jag säkerligen ha missat funktioner och liknande som jag nu kommer hävda vore toppen. Ni får ursäkta det.

Lite av det jag tänkt på och läst på forumet som jag verkligen saknar eller tycker kan förbättras lite är (lista! lista!):

- Bättre ikoner för de trådar jag svarat i! Det borde, rimligen, vara enkelt att lätt se de trådar jag skrivit i med nuffrorna 99 i ikonen. Men eftersom det är exakt samma färger så är slappa ynglingar så som jag kanske i behov av en liten färgklutt för att tydligare fånga blicken.

Dessutom så är ikonen för 'nya poster i forum' samma som 'denna tråd har du skrivit i' vilket inte känns helt smidigt. Skulle gärna se ...något som skiljde dem åt och fick trådar som jag skrivit i synas lite tydligare.

- Från startsidan så är det inte helt smidigt att ta sig dit jag vill. Är inte intresserad av /ipod, /musik, /iphone, /webb utan skulle istället vilja ha möjligheten att direkt hamna på /mac när jag klickar på forum. Detta borde (?) kunna lösas genom kontrollpanelen för varje användare. De som vill slussas till valfri / genom att klicka på 'forum' anger helt sonika det, och om man inte anger något så kvarstår samma funktion som i dag.

- Ett galleri på ~1Gb/användare eller liknande som är integrerat i forumet vore precis hur bra som helst. Eller något sätt att enkelt länka samman forum och extern service som flickr.

- Ett subforum för c&c på grafiska skapelser. Har ju inte så mycket med mac att göra you say. Vilket skulle vara helt korrekt. Detta är en fullständigt självisk idé som bara grundar sig på att jag inte lyckats hitta ett enda bra svensktalande forum som har med det att göra. Känns kanske inte helt (?) konstigt att lägga något sådant under Adobe eller liknande.

- Redaktörswiki tror jag skulle vara en tokbra idé. Det finns en hel del samlad information som lätt skulle komma besökare till gagn här på forumet. Kanske kan det slå två flugor i någon smäll genom att minimera återkommande frågor. Det är lättare att söka på en wiki än i ett forum som ofta är inprecist och ger en mängd svar som inte är relevanta (vilket i sin tur leder till att man tappar tålamodet och startar en tråd istället).

- Teman! Gillar förvisso det nuvarande (ikonerna åsido), men ibland så vill jag bara ha lite mer färg i tillvaron.

- Vet inte om det är min dator, men de avdelningar som jag minimerat dyker upp varje gång jag går tillbaka till index. Väldigt frustrerande trots att det är en så liten sak.

- Kanske kaka på kaka sett till allt annat som finns på nätet, men i förlängningen av en potentiell wiki så kanske en resource-sida med tutorials och liknande. Eftersom jag själv är på väg att bli med mac så kanske detta är helt menlöst för alla som inte är i min situation. Men kanske inte.

Som sagt, säkerligen mycket av detta som antingen finns eller som blivit avfärdat. Dock lite som jag tycker.

Digga inlägg!

En grej jag kom att tänka på när jag skulle läsa tråden med telias priser på iPhone abonemang.. under en kort tid (bara någon timme) vart tråden ca. 5 sidor lång, och 80% av inläggen i stil med "hatar telia... vill ha bättre abonemang"...

Så det skulle va bra ifall läsare kunde markera på något sätt att just detta inlägg tillför mycket till diskussionen så att man kan välja att bara visa viktiga inlägg i en viss tråd... vet inte hur bra det blir i praktiken men bara en tanke som slog mig

Ursprungligen av majood:

En grej jag kom att tänka på när jag skulle läsa tråden med telias priser på iPhone abonemang.. under en kort tid (bara någon timme) vart tråden ca. 5 sidor lång, och 80% av inläggen i stil med "hatar telia... vill ha bättre abonemang"...

Så det skulle va bra ifall läsare kunde markera på något sätt att just detta inlägg tillför mycket till diskussionen så att man kan välja att bara visa viktiga inlägg i en viss tråd... vet inte hur bra det blir i praktiken men bara en tanke som slog mig

På wowhead.com så är det så. MAn ger betyg om hur bra ett svar är och är det negativa poäng så syns inte svaret

  • Medlem
  • 2008-07-03 01:04
Ursprungligen av poseidon84:

På wowhead.com så är det så. MAn ger betyg om hur bra ett svar är och är det negativa poäng så syns inte svaret

som på youtube.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-15 00:19
Ursprungligen av poseidon84:

På wowhead.com så är det så. MAn ger betyg om hur bra ett svar är och är det negativa poäng så syns inte svaret

Riktigt bra förslag, snacka om att det skulle ta luften ur dom människor som hela tiden får se sina poster bortröstade, låt oss säga det krävs mellan 5 och 10 "negativa" röstningar för att posten ska vikas undan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-01 16:07

Håller med Davey här. Större fonter som standard gör det mer svårläst och jobbigare för oss med normal syn. Däremot hade det varit väldigt bra om det fanns CSS-teman för de med sämre syn, men större fonter/tydligare knappar/osv.

Systemet med att ge betyg på svar kanske skulle kunna funka, men vet inte riktigt om det skulle göra sig så bra på ett diskussionsforum. Många sidor har ju såna system på kommentarer till artiklar, titta t.ex. på youtube och slashdot. Tycker personligen att det till 99.9% är störande att ha såna, för diskussioner kan ofta handla om just svar på något konstigt/dumt som någon skrivit tidigare, och då måste man ändå så upp i tråden och öppna den posten hursom.

  • Medlem
  • 2008-07-03 01:02

JAg skulle vilja kunna se alla inlägg där någon har svarat/citerat mitt inlägg, i form av typ en flik som "mina trådar".. eller nått

Man kan gå in på 99.se/iphone för att få forum som 99.se gänget anser hör till iphone. Jag skulle gärna se att man kunde samla sina favorit forum på 99.se/användarnamn.
Så då slipper man se massa forum som inte intresserar en utan man ser bara dom få man vill se.

Det kanske bara är jag som är okunnig om forumet. men jag skulle villja ha en knapp i stil med "läs andra poster av" direkt på förstasidan. där man kan kolla över gamla trådar som man postat i om någon har skrivigt något nytt. visst.. man kan söka upp en gammal post av sig själv och kolla genom att klicka under avataren. men att ha det direkt under 99 musik hade varit kanon.

En sak som jag gärna skulle vilja se i framtiden är att skapa en ny forumsdel för iPhone 3G så man har en för 2G och en för 3G. Nu kanske det iof inte skiljer så värst mycket mellan vilka apps och uppdateringar som funkar på vilken version men just nu tycker jag det känns väldigt rörigt när det i trådarna växlas mellan diskutioner mellan 2G och 3G'an...

Hur det skall genomföras?
Jadu=) Kommer/skulle bli ett jäkla jobb att rensa upp och sära på alla gamla trådar men om många användare som postat hjälper till och säger vilket som skall vara var så kanske det skulle funka...

Jag skulle önska en produkt recension tråd, där de som köpt produkter kunde enkelt lägga upp sina intryck. Sedan kunde andra lägga till synpunkter. Nu känns det som många trådar om produkter är om problem inte så mycket intryck om. Så om jag vill köpa en produkt kan jag snabb se vad andra tyckt om samma produkt.

Det finns redan.
Tester - 99.se

Ursprungligen av RockyMontana:

Det finns redan.
Tester - 99.se

Mjo, men om man vill veta vad någon tycker om en viss produkt så vill man nog inte behöva läsa genom ett 200-tal inlägg för att få ett genomsnittligt betyg. Ett litet "problem" med 99 är att alla delar är utformade som ett forum, exempelvis Köp och Sälj borde ha en annan stil liksom tester. Ett arkiv med produktbetyg skulle kännas bra, kanske kunde det göras genom att de som har erfarenhet av de testade produkterna röstar samt möjligen ger en kort kommentar kring sitt betyg - typ likt Prisjakt.nu

Det håller jag med om...
Verkar som att det är många som tycker detsamma dessutom.
Vore nog bra om man formulerade om själva forumets kunskapsdatabas till en annan variant, men det är SJUKT mycket jobb att plocka ut all den informationen samtidigt.
Men en wiki och 7000 ideella knegare skulle säkert kunna plocka ut de mest vitala delarna till en bra grund för en wiki.
Jag tror dessutom att många skulle vara villiga att hjälpa till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-06 19:22

jag vill kunna embedda youtube videos och soundcloud

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-20 18:10

Jag tycker det blir ganska förvillande när det postas nya inlägg i riktigt gamla trådar.

Det blir lätt att svaret blir lite missvisande om man inte tar för vana att alltid kolla datumet. Någon färg kanske vore lämplig.

Ursprungligen av planB:

Jag tycker det blir ganska förvillande när det postas nya inlägg i riktigt gamla trådar.

Det blir lätt att svaret blir lite missvisande om man inte tar för vana att alltid kolla datumet. Någon färg kanske vore lämplig.

Kul att fler tycker så. Har för mig att jag föreslagit något liknande någonstans men kan inte hitta tråden...

Edit: hittade den: http://www.99.se/feedback/30625-datum-n-r-tr-startades.html

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-24 13:31

Med anledning av föregående:

Följande tråd:

http://www.99.se/kringutrustning/253539-sk-rm-switch-v-xla-mellan-tv-extern-sk-rm.html

stängdes och istället hänvisades till en 2,5 år gammal tråd i samma ämne.

Problemet är att det i gamla trådar kan finnas en massa inaktuell och rentav missvisande information (tillsammans med aktuell/riktig). Något borde göra det tydligt när man går in i gamla trådar och att man skall vara uppmärksam på detta.

Jag kan tåla en del upprepade frågor i postningar - det är inte hela världen, fr.a. motiverar det inte att gräva upp riktigt gamla trådar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-25 16:34

Mina förslag:

#1
Funktion för att radera sitt konto på 99.se utan att behöva leta ihjäl sig bland inställningarna och till slut ändå inte hitta något.

#2
Uppgradering av de moderatorer som tar emot frågor från formuläret på kontakta oss-sidan. En uppgradering som gör att man faktiskt får svar på sin fråga, eller åtminstone en bekräftelse på att frågan/meddelandet mottagits.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 23:17

En sitemap please!

Är man intresserad av iphohne 3G är 99.se mycket förvirrande upplagt. backar jag till startsidan får jag jag upp olika sidor vid olika tillfällen. det går inte att hoppa direkt från mjukvara till hårdvara eller nyheter. Just nu kan jag inte hitta sidan för spel och applikationer.

Nej jag har inte läst igenom tråden. Hoppas det är fler som klagat över samma sak. Och jag kommer inte att leta mig igen hit för att söka efter eventuella kommentarer. Nu ska jag fortsätta att leta efter tråden om spel och apps. Får väl gå via mina egna inlägg.

Hur fanken hittar man tråden om gps i iphone 3G?! Måste man googla för att leta inom forumet?

Ursprungligen av jonasolof:

En sitemap please!

Är man intresserad av iphohne 3G är 99.se mycket förvirrande upplagt. backar jag till startsidan får jag jag upp olika sidor vid olika tillfällen. det går inte att hoppa direkt från mjukvara till hårdvara eller nyheter. Just nu kan jag inte hitta sidan för spel och applikationer.

Menar du detta? http://www.99.se/sitemap/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-22 11:47
Ursprungligen av Björnström:

Menar du detta? http://www.99.se/sitemap/

tack

Om jag backar från sitemap hamnar jag två steg bak och för att gå tillbaka till site map måste jag testa om 99.se och finner där länken till site map. Jämför Brighthand som är mer logiskt men kanske stelare strukturerat.


Lade också märke till den svarta rubrikraden överst som sorterar innehållet på bl a iPhone. Det hjälpte. webdesign - ett intressant område för perceptionspsykologi.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-21 02:19

En widget som visar när det är nya inlägg i trådar man svarat i

Bevaka tråden