Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dröm om framtidens 99.se funktioner

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det vore jättekul med roliga förslag och ett öppet sinne när vi frågar:
Vilka funktioner drömmer du om på framtidens 99.se?

- Vilken idé eller funktion skulle du vilja se här på 99.se i framtiden?
- Hur genomför vi det?
- Vilka fördelar den har för medlemmarna och sajten som helhet?

Normalt sett skulle man lägga till "...och hur får vi råd att genomföra det" men just i denna tråd tar vi bort det kravet för att se om det ger extra ovanliga förslag.

Kör hårt!

Nu har mitt önskemål iofs uppmärksammats och noterats av presidiet men eftersom frågan ställs så kan jag inte låta bli att än en gång önska mig ett smidigare sätt att bevaka trådar här på 99.se.

/David

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 12:40

Varje användare borde kunna göra egna teman av färger & typsnitt & whatnot och detta kunde sparas i en rull-list, "Kalle Larssons tema", så att man en regnig dag kunde ha 42000 olika färgteman att välja mellan! De kunde sorteras efter popularitet eller betygsättning därtill. Vinnaren kunde få en randig glass i valfri färg.

Det vore också ballt att kunna lista de mest(eller minst) bevakade trådarna.

En annan kul grej vore om man kunde lista alla obesvarade trådar. Eller snarare alla trådar vars grundläggande frågeställning ännu inte markerats 'löst'. På så sätt kan den som känner sig hjälpsam och har lite tid över skanna av och kanske besvara bortglömda trådar och frågor.
Det här förslaget förutstätter fesståss att trådskaparen kan markera sin frågeställning som besvarad eller icke.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 13:01

Den idén var riktigt bra. Många lösa tåtar på denna domän!

  • Medlem
  • 2007-05-24 13:11

Att kunna sätta samman "mitt 99", dvs att kunna välja och vraka bland alla forum som finns här och få dem under "dagens diskussioner". Dvs, är jag intresserad av web+ipod+några forum från mac så kan jag sätta ihop det så.

Är helt enig med jgb. Om inte annat borde Dagens Diskussioner-urlen funka med include istf exclude, det är ju rätt många avdelningar redan, och fler lär det bli...

Ursprungligen av jgb:

Att kunna sätta samman "mitt 99", dvs att kunna välja och vraka bland alla forum som finns här och få dem under "dagens diskussioner". Dvs, är jag intresserad av web+ipod+några forum från mac så kan jag sätta ihop det så.

Mycket bra idé!

Jag skulle vilja slippa annonser från säljes och köpes t.ex. när man söker på en datormodell för att hitta lösningen till ett hårdvaruproblem. Relaterat till detta är att jag skulle vilja ändra annons så att man slipper skriva till en moderator. Räcker med att trådstartaren kan skriva ett inlägg under det första för att visa om priset har sänkts eller om varan är såld.

+1 för wiki

Allt som nämnts ovan är mest småjusteringar av det vi redan har. Vad skulle hända om alla fick 1GB webbyta kopplat till sitt konto - skulle vi få några coola bloggar, bildgallerier, musik/film/foto sidor?

Ursprungligen av Björnström:

Allt som nämnts ovan är mest småjusteringar av det vi redan har. Vad skulle hända om alla fick 1GB webbyta kopplat till sitt konto - skulle vi få några coola bloggar, bildgallerier, musik/film/foto sidor?

Jag tycker det låter HUR GRYMT SOM HELST!
Däremot så vet jag inte hur bra det är att konkurrera med sig själv (mac.se)...
Det låter ganska dumt faktiskt, men hey, jag skulle bli helt tokglad

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-24 15:20

Jag skulle väl göra en sajt i iWeb och hosta den där... Men egna, riktigt stora och vackra fotogallerier vore inte illa, 99.se skulle kunna skapa en professionellt fotograferad katalog av alla Apple-prylar någonsin!

- Jag tycker en produktdatabas á la Everymac.com vore najs.

- "Macregistret" där ägare & serviceverkstäder kan kolla serienummer på stulna maskiner.

- En svensk http://www.lojackforlaptops.com/ som kan rädda tillbaka stulna MacBooks.

- En riktigt bra Wiki (men det blir svårt)

Ursprungligen av Björnström:

Vad skulle hända om alla fick 1GB webbyta kopplat till sitt konto - skulle vi få några coola bloggar, bildgallerier, musik/film/foto sidor?

Med tanke på att en ganska så vanlig nybörjarfråga på 99musik är "Vart kan man lägga upp sina låtar?" så tror jag att många skulle gilla lite utrymme för att lägga upp egna låtar.

Senast redigerat 2007-05-24 15:56
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-24 15:49
Ursprungligen av android:

Med tanke på att en ganska så vanlig nybörjarfråga på 99musik är "Vart kan man lägga upp sina låtar?" så tror jag att många skulle gilla lite utrymme för att lägga upp egna låtar.

Kanske man ska utöka mac.se lite där, lägga till en musikdomän så musiker inte känner sig så maciga. Då får du webbutrymme på köpet.

Ursprungligen av Sidde:

Kanske man ska utöka mac.se lite där, lägga till en musikdomän så musiker inte känner sig så maciga. Då får du webbutrymme på köpet.

Eller helt enkelt bara iDisk.se och koncentrera sig på själva webbytan utan mail?

Edit!

Senast redigerat 2007-05-25 14:34
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-24 18:51

jgbs och axelwaads förslag låter mycket intressant för min del.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-24 19:58

en widget med 10 senaste trådar?

Separera Mac-forum ifrån iPod-forum!

Jag gillar OS X skarpt, men tycker att det tyvärr känns som iPod-forumet är en mindre underavdelning till Mac-forumet.

Tycker att nästan allt med sajten var mycket bättre på ipod.se-tiden. Mycket mera fokuserat på iPod-nyheter och iPod-anvädare i forumen.

“Marriage is about the most expensive way for the average man to get laundry done”

Jag vill ha en sida där jag kan visa vem jag verkligen är. Jämför dessa två:
http://www.99.se/medlemsprofil/burt%20reynolds/
http://www.burtreynolds.com/

Ursprungligen av Burt Reynolds:

“Marriage is about the most expensive way for the average man to get laundry done”

Jag vill ha en sida där jag kan visa vem jag verkligen är. Jämför dessa två:
http://www.99.se/medlemsprofil/burt%20reynolds/
http://www.burtreynolds.com/

Ytterligare ett lysande exempel på varför iPod-användare känns allt mindre angeläget för ägarna av 99.se att nå -- de verkar bara vara intresserade av Mac-användare (som dock gärna också får vara iPod-användare).

Tittar man just på presentationsprofilen på 99.se som du tar upp ovan så är den rätt kass även för iPod-användare i detta perspektivet (jämfört med rena ipod-forum som inte har Mac som fokus):

1. Ingen stans så kan man ange vilka/vilka iPod-modeller man har (däremot vilka Macar man har).

2. Ingen stans så kan man ange hur länge man varit iPod-användare (däremot hur länge man använt Mac).

3. Innan nyår innan sajten gick ifrån 99pod.se till 99.se, så kunde man ange vilken dator/OS man hade. Det kan ju vara bra info tex om folk har problem med iTunes och man vill ge tips för just den användarens dator/OS. Nu har detta ersatts med att bara vara för Mac (och utesluter förmodligen 90% av alla iPodanvändare som inte har Mac).

Nej, 99.se har bara varit ett steg utför för iPod-användare tycker jag.... klart bättre förr.

Blir väl att gå mer över till internationella forum som har iPod som huvudfokus/syssla, och inte en massa andra saker. Synd, för trevligt om det fanns ett bra svenkt iPod-forum.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-27 01:10
Ursprungligen av martinot:

Ytterligare ett lysande exempel på varför iPod-användare känns allt mindre angeläget för ägarna av 99.se att nå -- de verkar bara vara intresserade av Mac-användare (som dock gärna också får vara iPod-användare).

Tittar man just på presentationsprofilen på 99.se som du tar upp ovan så är den rätt kass även för iPod-användare i detta perspektivet (jämfört med rena ipod-forum som inte har Mac som fokus):

1. Ingen stans så kan man ange vilka/vilka iPod-modeller man har (däremot vilka Macar man har).

2. Ingen stans så kan man ange hur länge man varit iPod-användare (däremot hur länge man använt Mac).

3. Innan nyår innan sajten gick ifrån 99pod.se till 99.se, så kunde man ange vilken dator/OS man hade. Det kan ju vara bra info tex om folk har problem med iTunes och man vill ge tips för just den användarens dator/OS. Nu har detta ersatts med att bara vara för Mac (och utesluter förmodligen 90% av alla iPodanvändare som inte har Mac).

Nej, 99.se har bara varit ett steg utför för iPod-användare tycker jag.... klart bättre förr.

Blir väl att gå mer över till internationella forum som har iPod som huvudfokus/syssla, och inte en massa andra saker. Synd, för trevligt om det fanns ett bra svenkt iPod-forum.

http://www.99.se/feedback/208715-99-onskemal-om-nya-funktioner-2.html Om du läser inlägg 42-50 så kommer detta att ändras men vad som ska stå var inte bestämt ännu.

Ursprungligen av Marco:

http://www.99.se/feedback/208715-99-onskemal-om-nya-funktioner-2.html Om du läser inlägg 42-50 så kommer detta att ändras men vad som ska stå var inte bestämt ännu.

Japp, det är bra att man uppmanas ange andra datorer förutom Mac (tex just i supportsyfte när man diskuterar mjukvara som används ihop med iPod), men skulle dock allmänt vilja ha ett större fokus just på iPod, och att man även kan ange vilken/vilka iPod man har, och annat som är iPod-relaterat.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-27 21:01
Ursprungligen av martinot:

Japp, det är bra att man uppmanas ange andra datorer förutom Mac (tex just i supportsyfte när man diskuterar mjukvara som används ihop med iPod), men skulle dock allmänt vilja ha ett större fokus just på iPod, och att man även kan ange vilken/vilka iPod man har, och annat som är iPod-relaterat.

Jo, det skulle ju vara trevligt om man även kunde ange iPodmodell och/eller eventuell annan MP3 spelare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-27 01:17
Ursprungligen av martinot:

Ytterligare ett lysande exempel på varför iPod-användare känns allt mindre angeläget för ägarna av 99.se att nå -- de verkar bara vara intresserade av Mac-användare (som dock gärna också får vara iPod-användare).

Tittar man just på presentationsprofilen på 99.se som du tar upp ovan så är den rätt kass även för iPod-användare i detta perspektivet (jämfört med rena ipod-forum som inte har Mac som fokus):

1. Ingen stans så kan man ange vilka/vilka iPod-modeller man har (däremot vilka Macar man har).

2. Ingen stans så kan man ange hur länge man varit iPod-användare (däremot hur länge man använt Mac).

3. Innan nyår innan sajten gick ifrån 99pod.se till 99.se, så kunde man ange vilken dator/OS man hade. Det kan ju vara bra info tex om folk har problem med iTunes och man vill ge tips för just den användarens dator/OS. Nu har detta ersatts med att bara vara för Mac (och utesluter förmodligen 90% av alla iPodanvändare som inte har Mac).

Nej, 99.se har bara varit ett steg utför för iPod-användare tycker jag.... klart bättre förr.

Blir väl att gå mer över till internationella forum som har iPod som huvudfokus/syssla, och inte en massa andra saker. Synd, för trevligt om det fanns ett bra svenkt iPod-forum.

Det blir som man gör det till, som man brukar säga, tycker man inte om förändringar så går det alltid utför. Däremot använder man de nya möjligheterna med fler användare med mer kunskap för att uppnå nya mål. Du kan tex enklare finna dig i samma hörna med folket som gör musiken du har på din ipod.

Angående presentationerna så finns det ett väldigt enkelt svar på varför det är mac-relaterat. 99pod och 99musik blev syncade med 99mac, 99mac är större och därför grunden till det hela.
Alla mer statiska sidor runt om blev då kvar från 99mac och har inte gjorts om ännu.

Ursprungligen av Sidde:

99pod och 99musik blev syncade med 99mac, 99mac är större och därför grunden till det hela.
Alla mer statiska sidor runt om blev då kvar från 99mac och har inte gjorts om ännu.

Jo, det var precis så jag misstänkte att det tyvärr gått till, och har märkt tydligt att det varit, eller rättare sagt, är just den prioriteten på sajten.

Lite offtopic men jag tycker disskussionen låter roligare om man tar bort ett kolon:

Klibbig dröm om framtidens 99.se funktioner.

  • Medlem
  • 2007-05-27 01:08
Ursprungligen av Johan S:

Lite offtopic men jag tycker disskussionen låter roligare om man tar bort ett kolon:

Klibbig dröm om framtidens 99.se funktioner.

Hahaha, den var ju skön .

martintot, är helt med dig. Valet att visa vilken ipod/dator man har behövs, fanns ju tidigare, det är mycket lättare att hjälpa till då.

Eftersom jag tycker att min idé är jättebra så tar jag tillbaks den och *** ** **** **** istället!

Senast redigerat 2007-05-25 16:12
Bevaka tråden