Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N95-tråden

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 22:55
Ursprungligen av Nelson:

Hej! I Morgon skall jag köpa en Nokia n95 som ej är bunden till någon operatör. Jag undrar om någon här har koll på kontantkort? Jag har kikat runt lite på Telenor samt Tele2's sidor men det står inte så mycket om hur deras kontant kort fungerar med N95:ans alla nätfunktioner och GPS mm. Finns det överhuvudtaget ett kontant kort som passar N95'an?

Funkar det inte med Telenor? Är lite osäker själv. Vad gav du för den (antar att du köpt den nu?)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 23:14
Ursprungligen av Nelson:

Jag gav 6900:- då fick jag med 2 gig sandisk Micro SD, Cigg-laddare på köpet! samt en lite söt väska som jag kan ha runt halsen eller i bältet. : )

Okej, då rök hela semesterkassan typ ;)*S*

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 23:31
Ursprungligen av Nelson:

Det kan man säga, blir lite skralt i kassan! jag kommer inte ha råd att semestra utanför 50 skyltarna här i Borås i sommar Men jag kan navigera!

Vad var det för väska? Har du någon bild?

bra fråga från nelson. jag hade liknande planer. min flickvän behöver ny mobil och vi har kikat på N95:an pga att den har GPS. det hade varit smidigt. men är det gratis att använda den? det verkar inte så....

hmm, min fixar plötsligt inte att koppla samman nummer som ringer med personer i adressboken min, när det ringer nån dvs.

Andra som upplever liknande?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-07-05 21:57
Ursprungligen av johan dansk:

hmm, min fixar plötsligt inte att koppla samman nummer som ringer med personer i adressboken min, när det ringer nån dvs.

Andra som upplever liknande?

Har upplevt samma sak, men kan inte säga om det har fungerat på tex min Nokia N73 som jag hade tidigare..

Vet inte om ni andra N95-användare visste om denna sida men jag hittade igår ett Media transfer program för Mac.
http://europe.nokia.com/link?cid=PLAIN_TEXT_217191

Är visserligen en beta men Nokia jobbar hårt på att dra till sig även mac-användare.
Har bara hunnit testa bildöverföringsfunktionen ännu. Den lyckades utan krångel överföra mina N95bilder direkt till iPhoto via Bluetooth.

Kan även tipsa om att installera program på telefonminnet istället för på minneskortet. Jag märker en avsevärd prestandaökning om programmet ligger på telefonminnet.

Kolla även in mini.opera.com/beta från telefonen. Kompetent webläsare som komprimerar websidorna vid överföring och alltså sparar pengar om man surfar på MB-taxa.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-29 22:25
Ursprungligen av peacerich:

Vet inte om ni andra N95-användare visste om denna sida men jag hittade igår ett Media transfer program för Mac.
http://europe.nokia.com/link?cid=PLAIN_TEXT_217191

Tack för tipset
ett riktigt bra komplement till isync

du tränger inget stöd fra operatören för att kunna lira med GPS'en, men dataöverföring (eller vad de nu kaller det) måste du iaf ha, nått som de flesta kontantkort väl egentligen har

Någon som lyckats synca mot en exchange-server? Om du nu är möjligt?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-15 18:28

Var har ni köpt era telefoner (och för hur mycket)?
Funderar på att ta en internetbutik som vanligt, men det vore trevligt att kunna prata en fysisk person om någon skulle fela.

Nelson: Det där paketet verkade bra, var köpte du den?

Fick en bra deal hos Meramobil för 0:- med förhöjd avgift 200:- per månad i 12 månader.
Abonnemanget är 299:- per månad som man ringer för.

Ingen toppen abonnemang men man får telefonen för 2400:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 19:37

Hej,

Försöker få min e-post att funka med Nokia N95:

Har en IMap-mail och jag vill att telefonen ska hämta och skicka hela meddelanden automatiskt...
När jag körde SE så kunde man ställa in detta utan problem. Med Nokian verkar det bara fungera med POP3. Vid IMAP ska man ange "IMAP-sökväg"? Någon som vet vad det är?
Dessutom verkar det bara gå att hämta rubriker? Kan det stämma?

//mmi

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-19 15:57

Hej! Någon som har fått svt.mobil.se att fungera?
Hag kör telenor och har testat både deras internet.telenor.se och services.telenor.se som accespunkt!

Ursprungligen av theVOID:

Hej! Någon som har fått svt.mobil.se att fungera?
Hag kör telenor och har testat både deras internet.telenor.se och services.telenor.se som accespunkt!

Menar du det du skriver eller mobil.svt.se ??

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-19 21:17

Vad kör ni med för GPS mjukvara i era N95?

Frågor från en som funderar switcha till Nokia:
Ni som synkar med iSync, fungerar sommartid och vintertid utan problem så att mötestider blir rätt?
Finns det något som inte synkar, möten, heldagshändelser, kontakter inklusive flera telefonnummer och adresser?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-07-24 12:22
Ursprungligen av morgan_a:

Frågor från en som funderar switcha till Nokia:
Ni som synkar med iSync, fungerar sommartid och vintertid utan problem så att mötestider blir rätt?
Finns det något som inte synkar, möten, heldagshändelser, kontakter inklusive flera telefonnummer och adresser?

Det fungerar bra. Tror även alla de poster du nämner fungerar utmärkt. Jag är vädligt nöjd just med kalender delen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 12:46

Nää allt fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 16:24

Uppdatering av N95:an?

Hej,

Är det ngn som har fått uppdatering av telefonen att fungera? Dvs att ladda ner uppdatering via telefonen. Har inte lyckats se att det går ngnstans, men en bekants bekant sa att han hade gjort det... Tyvärr sa han inte hur...

Själv försäkte jag via PC Suite (och Parallel Desktop), men fick inte det att fungera heller...

//M

Uppdatering fungerar men man får tjata lite. Ofta får man timeout och får börja om. Hittills har det dock alltid lyckats för mig till slut. Kom dock ihåg att göra backup på ditt telefonminne innan du uppgraderar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 22:39
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Uppdatering fungerar men man får tjata lite. Ofta får man timeout och får börja om. Hittills har det dock alltid lyckats för mig till slut. Kom dock ihåg att göra backup på ditt telefonminne innan du uppgraderar.

Jag är förmodligen helt korkad, men jag hittar inte ens var i menyerna uppgraderingsfunktionen ligger...?

//M

Eller menar du via PC Suite?

Ursprungligen av mmi:

...jag hittar inte ens var i menyerna uppgraderingsfunktionen ligger...?

Så vill jag vet kan inte N95 uppdatera sig själv ännu.

Enklast är nog att köra igång sin WMware, koppla telefonen till USB, gå till http://www.nokia.com/A4176089 och köra enligt anvisning.

Det kan klydda med timeouts och liknande, men efter några försök har jag alltid fått det att fungera.

Och den senaste uppgraderingen är värd besväret. GPS visar rätt på några sekunder nu och inte flera minuter som tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-24 11:35

Några mer eller mindre viktiga frågor om N95 (och Symbian 60 v3)
Det jag jämför med är mina tre äldre Nokia med Symbian 60.

1. Samtalstid. Jag pratade precis och motparten frågar hur länge vi pratat. Jag kunde inte svara på den frågan, för i pratbubblan med motpartens namn stod inte samtalstid. Ska det vara så/går det att ändra på?

2. Sms-varnare. När man skickar mer än ett sms med samma meddelande varnade alla tidigare Symbian 60 telefonerna ja har, men inte den här. Det tyckte jag var en väldigt bra funktion, nu har jag ibland slösat dubbelt så mycket pengar på att jag råkat hoppa över till 2 meddelanden med kanske bara tre bokstäver.

3. Vidrigt uselt RAM! Klarade Operas webbläsare av att ladda större sidor bättre? För om man öppnar en nog stor sida står det bara "minnet är fullt" och de flesta gångerna avslutas programmet ofrivilligt.

Kanske i samma frågedel; hur fungerar multitasking nu för tiden? I de förra versionerna har jag bara tryck på vilken knapp som helst, utom höger val knapp (som alltid varit "avsluta") för att hålla kvar programmet i bakgrunden, nu avslutas 90% av programmen när man trycker på "röd lur" och när man trycker på menyknappen.
Musikspelaren kan man i alla fall alltid ha öppen utan problem.

Ett bra exempel är Videospelaren. Jag tittade på ett videoklipp på en timme och om jag någon gång fick ett samtal eller ett meddelande under videotittandet var jag tvungen att avsluta videospelaren, läsa/lyssna (göra annat) och sedan starta upp videospelaren igen och spola fram dit jag var.
Finns det ingen "titta från senast spelad position"?

Blir Maps mer precist när man är i farten efter uppdateringen också? För i just det programmet har GPS-positionen på kartan en tendens att hoppa runt där man är, inte hålla sig på en plats utan ibland hoppa bak tio meter, ibland fram/höger/vänster runt tio meter. Störande. Så gör inte alls Nokias Sports Tracker som endast gör en ritad rutt, inte ser till vägar osv.

SVT streamar ju i Realformat, men jag har inte lyckats visa ett sådant klipp. Borde inte detta fungera?

Fler frågor kanske följer, infogar de här i så fall.

Okej, en n00b-fråga..
Kan man på ngt enkelt sätt kopiera dom olika numren till en person.
förut hade jag en kontakt, sen hem, mobil och kanske jobbnumret. Innan jag förde över simkortet så kopiera jag alla kontakter till simkortet så namnen blev.

Emanuel/h
Emanuel/m
Emanuel/j

så har jag på alla mina kontakter nu.. surt o göra allt manuellt för hand nu :/

Har ni ngn bra lösning?

Tog sin jävla tid.. Körde via parallels, installerade PC Suite och via explorern så kunde man se kontakterna. Klicka på en efter en och uppdatera den vägen. Hellre de än vi mobilen, de skulle vara drygt. Sen tog jag bort det överflödiga på mobilen direkt. (telefonminnet, inte sim-kortet)

Hitta en grej som jag störde mig på om jag nu får jämföra denna mobil (n95) mot min k750/w800i. Och det är när mobilen är kopplad via USB till datorn/laptopen. Den laddar inte då som min förra mobil. Det är surt. Att man måste ha USB-sladd och laddare om man inte vill att den ska gå på batteri hela tiden.

Nu ska jag fortsätta grotta i den nya donnan..

/manne

Hur funkar GPS-delen efter man har laddat ner kartor?
jag använde nokias maploader och drog ner den svenska kartan och sen drog jag ner sve. tal.
varje gång jag går in på kartor vill den koppla upp sig. Det ska den väl inte göra om jag ska använda det jag dragit ner?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-31 22:56
Ursprungligen av Emanuel L:

Hur funkar GPS-delen efter man har laddat ner kartor?
jag använde nokias maploader och drog ner den svenska kartan och sen drog jag ner sve. tal.
varje gång jag går in på kartor vill den koppla upp sig. Det ska den väl inte göra om jag ska använda det jag dragit ner?

jo, den frågar varje gång ändå om du vill en nätverksanslutning. Men välj bara nej så är det inga problem... kan vara lite jobbigt att den frågar varje gång men de kan man ju leva med

Suck, är det ingen som kan hjälpa en eller?

Bevaka tråden