Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N95-tråden

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som känner till ett bra kodminnesprogram till N95an? Dvs. ett ställe där jag kan lagra vissa lösenord och mer hemliga info. Där jag är tvungen och mata in password/nyckel för att läsa textens innehåll.

Ursprungligen av Emanuel L:

Någon som känner till ett bra kodminnesprogram till N95an?

Jag använder det inte själv, men andra säger att Handy Safe är bra. Själv kör jag Handy Weather som är supersnyggt och det finns också ett paket med alla deras program.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Jag använder det inte själv, men andra säger att Handy Safe är bra. Själv kör jag Handy Weather som är supersnyggt och det finns också ett paket med alla deras program.

Tackar, det ser bra ut. Synd att den inte var gratis

Ursprungligen av Emanuel L:

Tackar, det ser bra ut. Synd att den inte var gratis

Så du pyntar 7.000 för en nalle men studsar på ett program för 175 spänn? :-/

Vill man inte betala, finns dels freeware (inga garantier ges, fler exempel finns om du Googlar), dels andra sätt att hitta program, men dessa ska man tydligen inte skriva om eller länka till här. Arr, arr,

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Så du pyntar 7.000 för en nalle men studsar på ett program för 175 spänn? :-/

Vill man inte betala, finns dels freeware (inga garantier ges, fler exempel finns om du Googlar), dels andra sätt att hitta program, men dessa ska man tydligen inte skriva om eller länka till här. Arr, arr,

Haha, tänker nu på mitt jobb. Det är ok att köpa utrustning för 100 000 och uppåt. men att köpa in programvara som kanske kostar 1000kr måste tänkas över om det verkligen behövs hehe.

Ursprungligen av Emanuel L:

Haha, tänker nu på mitt jobb. Det är ok att köpa utrustning för 100 000 och uppåt. men att köpa in programvara som kanske kostar 1000kr måste tänkas över om det verkligen behövs hehe.

Haha, känner igen den typen av företag...

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Haha, känner igen den typen av företag...

hehe, men jag måste säga att du gav mig en bitch slap med din kommentar om mobilens pris och programvarans pris hehe..

Men mobilen är mer greppbart, det känns bättre o betala för den.

Okej, nu har jag hittat "en" sak som stör mig som faan på nokian..
Har ni någon lösning så är jag tacksam.

När jag ska skicka ett sms så måste jag leta upp personen i min lista sen välja telefonnummer. (När jag är inne i sms't) Det Jag vill kunna göra är att lägga till tidigare skickade mottagare.

På min gamla k750i när jag skickade sms så visades tidigare nummer/namn när man skulle skicka, annars kunde man söka upp den. Vilket var händigt då jag ofta skickade sms till samma personer.

har ni lösning på detta?

jag tycker att det är lika "jobbigt" att först gå till telefonboken -> sen välja skicka meddelande osv.

det här borde inte vara omöjligt för nokia o fixa.

/manne

Fick detta tips om ni inte redan visste om det:

Citat:

när du väljer nytt sms så skriver
du in de första bokstäverna i Till: och trycker enter/joysticken så
dyker rätt namn upp automatiskt. Finns det fler namn som börjar med
de bokstäverna så får du en lista med alternativ.

Men med detta så betyder det att jag:

1. Måste hålla in # för att växla till alfabet-läge.
2. börja skriva bokstäver som du nämnde
3. trycka på enter/joysticken
4. markera namn
5. välj nummer
6. skriv meddelande
7. skicka

Det här är typ 4 moment för mycket.

På min gamla SE K750i

1. Skriv SMS
2. Ok att skicka
3. välj tidigare nummer på lista

Nokia borde ha löst detta bättre. Dom har nog inte tänkt på det här.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-04 00:39
Ursprungligen av Emanuel L:

Fick detta tips om ni inte redan visste om det:

Men med detta så betyder det att jag:

1. Måste hålla in # för att växla till alfabet-läge.
2. börja skriva bokstäver som du nämnde
3. trycka på enter/joysticken
4. markera namn
5. välj nummer
6. skriv meddelande
7. skicka

Det här är typ 4 moment för mycket.

På min gamla SE K750i

1. Skriv SMS
2. Ok att skicka
3. välj tidigare nummer på lista

Nokia borde ha löst detta bättre. Dom har nog inte tänkt på det här.

I telefonboken så kan man ange förstahandsval för SMS, samtal osv osv. i varje kontakt. När man har det gjort så är det bara att skriva in de första bokstäverna för kontakten när man skriver SMS och sedan trycka på glädjepinnen. Om den enbart hittar en med de bokstäverna så dyker den upp direkt, annars får man välja bland ett fåtal.

Skriv SMS:et och tryck på grön lur för att skicka...

Ursprungligen av Emanuel L:

Nokia borde ha löst detta bättre. Dom har nog inte tänkt på det här.

Det är inte ofta jag skickar "massa" sms utan att få svar.
När man väl ska svara själv så är ju namnet redan ifyllt när man startar sitt skrivande.
Så jag ser det inte alls som ett problem faktiskt.

Däremot borde 2/3 sms varningen vara kvar tycker jag, har inte hittat någon inställning som gör detta möjligt. Det har funnits i urminnes tider och har altid fungerat lika bra, varför ta bort?

Var sitter de två mikrofonerna? En sitter ju under, men den andra?

Stänga av 3g

Hej alla N95:are! För ett tag sen pratades i forumet om möjligheten att stänga av 3g på N95. Jo visst kan man göra det men dock inte om är Tre abonnent. Tre kör enbart med 3G och kan därför inte vanligt GSM användas för att ringa och ta emot samtal.

Ursprungligen av steka809:

Hej alla N95:are! För ett tag sen pratades i forumet om möjligheten att stänga av 3g på N95. Jo visst kan man göra det men dock inte om är Tre abonnent. Tre kör enbart med 3G och kan därför inte vanligt GSM användas för att ringa och ta emot samtal.

ja, vart vill du komma? vill du bara informera? jag har ingen aning om 3s nät..

Ursprungligen av steka809:

Tre kör enbart med 3G

När mobilen inte har mottagning i 3G nätet går det över på GSM.

Godkväll!

Ointressant! Det handlar om så få tillfällen då det automatiskt går över till GSM så du lär inte få bättre batteritid för det. Ha en bra kväll själv!:cool:

Ursprungligen av steka809:

Ointressant! Det handlar om så få tillfällen då det automatiskt går över till GSM så du lär inte få bättre batteritid för det.

Ja, alltså, stäng av 3G och den kommer arbeta över GSM. Problemet löst?

Inte om man har operatören 3

Problemet löst men inte för dem som har 3.

Apropå Opera i N95: ja, det fungerar utmärkt att surfa på tunga sidor med den. MiniMap går knappt att använda p.g.a minnesbrist. Måste dessvärre säga att de enda telefoner jag har där MiniMap fungerar bra är E61 (25 MB RAM ledigt) och E90 (80 MB RAM ledigt). N95 med ungefär 20 MB ledigt har för lite och de extra 5 MB som E61 har gör stoor skillnad. Varför Nokia valt att bestycka N95 med så pass lite RAM (ledigt minne efter start) vet de nog knappt själva.;)

Har haft min n95 i 4 dagar nu och måste säga att jag hittils är riktigt nöjd. Bara några små saker jag stör mig på men det kanske är nån som har nåt tips. När man öppnar [Galleri] -- [Bilder och Video] så skulle jag vilja att den öppnar ett album som default. tex. albumet kamerabilder där jag sparar alla foton jag tar med kameran istället för att få upp alla bilder som finns på minneskortet/telefonen huller om buller. Nästa störande grej är att jag inte kan hitta nåt ställe där man kan ställa in vilket zoom läge webläsaren ska öppna fönstret i. Jag tycker 100% är alldeles för stort utan skulle vilja ha 50% eller 75% som default. Nu måste jag vänta till sidan har laddat klart sen trycka val och gå ner till zoomalternativ varje gång jag börjar surfa. Sen är det ju riktigt kasst att realplayer spelaren inte stödjer .avi/divx. Har laddat hem divxplayer for mobil phones men jag tycker den är så buggig med osynkat ljud mest hela tiden. Nån som vet av nån annan spelare man kan använda? Känns så tidskrävande att sitta och konvertera om videofiler hela tiden till gp3 och dylikt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-14 16:39

Hur länge räcker batteriet i era N95'or?
Jag har aldrig klarat en hel dag utan att behöva ladda. Då har jag kanske pratat 15-30 minuter, surfat 10-15 min. Ingen mp3-spelare eller kamera använd.
Åtminstone en dag bör man väll kunna kräva, eller?

Ursprungligen av cohlin:

Hur länge räcker batteriet i era N95'or?
Jag har aldrig klarat en hel dag utan att behöva ladda. Då har jag kanske pratat 15-30 minuter, surfat 10-15 min. Ingen mp3-spelare eller kamera använd.
Åtminstone en dag bör man väll kunna kräva, eller?

Stäng av wLan och framför allt konstant sökning efter wLan. Mitt batteri räcker hela dagen inklusive en massa fotande och bevakning av tre tunga emailkonton.

Men vill du klara dig bättre, kasta din gamla N95 och köp nya snygga svarta N95 8GB som har 1200 mAh i st f gamla N95 som bara har 950 mAh.

Heh. Underbart att få skriva "gamla N95"...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-17 17:53

Vilket modem-script är bäst till N95?
Jag kör med "Nokia HSDPA CID1" över bluetooth, någon som har ett bättre?

/Christer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 16:39
Ursprungligen av cohlin:

Vilket modem-script är bäst till N95?
Jag kör med "Nokia HSDPA CID1" över bluetooth, någon som har ett bättre?

/Christer

Hej,
Hur installerar jag modem scriptet?

Ursprungligen av moname1:

Hej,
Hur installerar jag modem scriptet?

Strunta i modemscripts och grejer! Launch2net är ett galet enkelt program (t.o.m. jag förstod mig på det) som i princip bara är att starta för att börja surfa. Ladda ner,läs instruktionerna, och surfa lättare än lättast!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-26 21:06
Ursprungligen av martin_stenmark:

Strunta i modemscripts och grejer! Launch2net är ett galet enkelt program (t.o.m. jag förstod mig på det) som i princip bara är att starta för att börja surfa. Ladda ner,läs instruktionerna, och surfa lättare än lättast!

Ja det är ett enkelt sätt att koppla upp sig, men kostar €89,25.
Modemscript är gratis
Så frågan kvarstår, vilket script är bäst?
Vilket använder ni?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-24 07:17

Lägg filen i mappen .../Bibliotek/Modem Scripts/ alt. .../Library/Modem Scripts/

Klart!

Hallåj!

Några snabba frågor...

Finns det någon gräns för hur många kartor man kan spara samtidigt, eller är det mängden ledigt minne som avgör det? Vidare, har hörlursutgången normal kontakt så man kan använda vilka lurar som helst, eller är det nokia special som gäller?

Ursprungligen av scooterbabe:

Hallåj!

Några snabba frågor...

Finns det någon gräns för hur många kartor man kan spara samtidigt, eller är det mängden ledigt minne som avgör det? Vidare, har hörlursutgången normal kontakt så man kan använda vilka lurar som helst, eller är det nokia special som gäller?

Just ja - glömde:

Vilka språk finns tillgängliga för T9 som standard? Min k610i har till exempel inte italienska som valbart språk vare sig för menyer eller T9, och italienska är ett måste för mig. Ingår det om jag köper den i Sverige?

Hur bra fungerar det med en PDA utan TouchScreen? Är det meckigt att piltangenta sig genom menyer? Skriva meddelanden? Kan blåtandsmus/tangentbord användas med den kanske?

Och tror någon att Nokia kommer släppa en uppdaterad N95 med touchscreen?

Vh

/.v

I min gamla telefon Sony Ericsson K750i fanns det ett inbygt program för att fjärrstyra datorn. Detta är något jag verkligen saknar i N95! Har hittat ett program som heter WmouseXp som inte bara kostar pengar utan fungerar inte på Mac heller. Är det nån som har en lösning på problemet?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-08 08:12
Ursprungligen av Per.Lesra:

I min gamla telefon Sony Ericsson K750i fanns det ett inbygt program för att fjärrstyra datorn. Detta är något jag verkligen saknar i N95! Har hittat ett program som heter WmouseXp som inte bara kostar pengar utan fungerar inte på Mac heller. Är det nån som har en lösning på problemet?

Salling Clicker rekommenderas!
http://www.salling.com/

/Christer

Bevaka tråden