Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på ny 99mac-logotype!

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2003-11-21 11:36

ny slogan också?

99mac - lika beige som kaffesump.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
ny slogan också?

99mac - lika beige som kaffesump.

Bjud ALDRIG mig på kaffe.

Hm, alltså jag tittar och tittar och hittar inga dubletter på MacNytt. Vi har nu 225 inloggade och ingen av dom är dubletter. Vi hade det problemet för länge sedan med dubletter, men nu listas användarna från användardatabasen och där kan dom inte ligga dubbelt. Kolla igen! Skicka görna med en skärmdump om du upptäcker något som stämmer överrens med det du säger för jag har väldigt svårt att tänka mig att du har rätt i detta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Intressant, är Macnytt en MUG? Jag har alltid undrat över ert medlemsantal och besökare. Kollade nyss, Macnytt hade 161 besökare, 99Mac hade 162. Då jag kollade vilka som var inloggade på Macnytt fick jag upp en lista, bl.a. guran fanns där 5 ggr. Då jag klickade på guran så fick jag meddelandet att personen hade avslutat sitt konto.
Det är definitivt nåt som inte stämmer med ert system.
Kanske byggt i Lule

Just det, en sak till. Våran lista visar bara INLOGGADE! alltså 225 inloggade, sen tillkommer alla gäster. 99mac visar antalet inkl gäster.

Vi håller oss till logo-diskussionerna! Patric & co: Ta macnytt vs 99mac-snacket i en annan tråd.

Sant, men för att betona det som var viktigt i mitt ursprungliga inlägg: Jag tycker inte att man bör ha "vi är störst, vi har bla" etc i logotyper. Alltså inte sådant som snabbt kan ändras.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Vi håller oss till logo-diskussionerna! Patric & co: Ta macnytt vs 99mac-snacket i en annan tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Det bara till att tanka upp sjovalls förslag, vad väntar ni på? Loggan kan man altid ändra på i efterskott om så önskas.

Gör nått!

Mycket snack liten... Eller vad det nu heter.

Mycket snack, lite verkstad?

Jag gillar också sjovalls förslag...
Pro:
1. Tycker om lite rundare hörn ..
2. Snygg "logga ut"-knapp.. kan lysa rött när man inte är inloggad och grönt när man är inloggad?
3. "logon" är snygg förutom "sveriges största mug" som ändå är lite svårläsligt.

Cons:
1. den nya ljusbruna bakgrundsfärgen.
2. knapptexten är för ihoptryckt och svårläst. Prova en tvåraders meny med luftigare knappar
3. "Gå till avancerad sök" är over-kill på att ha bilder. Låt det vara en vanlig textlänk direkt under sökfönstret bara?

Logoskapandet kanske kunde förenklas om vi först kom fram till vad som ska stå på logon?

Här är några frågeställningar:
• Ska det vara bara 99mac eller ska det vara 99mac och en "slogan"?
• Om vi ska ha en slogan, vad ska den vara?
• Ska det vara gångbart på engelska? (Enligt Jon: Ja!)

Hittills i tråden har det förekommit ett antal varianter, här är några (tagna ur huvudet, jag har inte gått igenom hela tråden så ni får fylla på):
• 99mac
• 99mac - 99 % Macintosh
• 99mac - 99 procent mac
• 99 mac
• 99mac forum
• 99mac - 99mac.se
• 99mac.se
osv...

Så om vi eller Björnström & co kommer fram till vad som ska stå först kanske det blir enklare att jämföra logotypförslag?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 14:38

99%mac

Kul att ni gillar mitt förslag. Jag vill gärna berätta att något av det viktigaste för mig när jag jobbat fram detta, har varit att behålla "smaken" från idag, men göra det hela mer sobert och stilfullt. Jag tycker jag har lyckats ganska bra. T.ex. vill jag gärna behålla den gamla logotypen eftersom den är så härligt fulsnygg. Som färgen. Äcklig men skön. Däremot har jag ju ljusat upp den lite. Detta är naturligtvis diskutabelt - jag är för konservatism i vissa låsta former
Att helt och hållet byta färgschema tycker jag är direkt fel. Man ska känna att man är hemma, och inte på MacNytt, MacWorld eller nån annanstans.

Dagens sidhuvud tar för mycket plats, det är något som de flesta har uttryckt gång efter annan. Därför tar mitt nya sidhuvud inte upp halva höjden på en liten skärm (jag ääälskar min nya 12"PB).

Jag tycker att man ska hålla allt så nedtonat som möjligt, och med det menar jag bland annat att "Gå till avancerad sök" gör sig bra som en bild. Gör det till typsnitt - och du förlorar genast kontrollen på utseendet. Jag vill att sidhuvudet skall vara likadant för alla, även de som väljer olika typsnitt och storlek i sina browsers, eller har Windows för den delen. I denna "nedtonade anda" vill jag inte heller ha inloggningsknapp som byter färgutseende. De flesta användare vet nog om de är inloggade eller inte. Finns säkert statistik på detta hos Martin B, men i alla fall jag har autoinloggning på 99mac. Naturligtvis skall den säga "LOGGA IN" när du inte är inne, men färgbyte blir för mycket MacNytt (om du ursäktar Patric - din sajt är också fin (och välbesökt av mig), men enligt mig lite för stökig och färgglad).

"Sveriges största mug" kan vi skrota omgående om vi vill. Det är bara "markeringstext" från min sida. Jag håller absolut med Patric här - man ska inte riskera att bli inaktuell med sin slogan. (Jämför med senast MacWorld där Nisse skriver att G5 inte alls är snabbast längre...)

Tvåradersmenyer med luftigare knappar? Näe, jag vill tro att de flesta vet vad de vill redan. Jag tror på att skala ned plottret. Det kan såklartt bli tydligare, renare bokstäver, men större plats tycker jag inte de ska ta. Det är alldeles lagom storlek på min 1600x1200-skärm, så om jag gör de större blir det säkert bara irriterande klumpigt om du har mindre upplösning. Och har du högre upplösning än 1600x1200 så tycker jag att man kalla det ett "aktivt val" dvs man får skylla sig själv lite grand om vissa saker blir lite småttiga.

Logon tycker vissa är bra, andra är tveksamma. Detta låter jag stå oemotsagt av mig, då vi i denna tråd sett saker av högst skiftande kvalitet, där man tyvärr inte riktigt vet om det är på skoj eller allvar, och jag vill absolut inte ge mig på att kritisera dem ingående, då sånt är väldigt känsligt för många skapande människor. Men jag konstaterar att när jag läser kommentarer så kan samma logotypförslag få både "underkänt" och "med beröm godkänt". Smaken är som baken. Det har vi inte minst sett i denna kära tråd...

Har ännu inte hört av MB. Om han hör av sig och vill att jag fortsätter, så ska jag nog banne mig kunna skruva till logotypen så att den ska bli både läsbar och omtyckt. Av några fler än mig i alla fall, förhoppningsvis

Trevlig helg.

  • Avstängd
  • 2003-11-21 15:39

Ja

Trevlig helg!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-22 02:26

Jag tycker det börjar bli alldeles för använadrvänligt den här sidan. Kan vi inte göra en DOS rip av alltihopa. Svart backgrund, vit text, man måste skriva vad man vill göra, inga manualer eller hjälp. Och, inte att förglömma, KAOS! ... hmm fast det kanske vi har redan.. ?

Elle så ska jag bara sluta skriva dumma inlägg sent på natten när jag är trött & smålullig.. :-/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Elle så ska jag bara sluta skriva dumma inlägg sent på natten när jag är trött & smålullig.. :-/

Haha!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-26 21:49

Måste väl komma med ett förslag jag också.
Väldigt snabbt ihopslängd (bilden på Macen fixade jag för ett halvår sen iofs), är det någon som tycker om den kan man ju finslipa lite på typsnittet och så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 16:36

Ja varför inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 14:24

Testar lite:

  • Medlem
  • 2003-12-04 14:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Måste väl komma med ett förslag jag också.
Väldigt snabbt ihopslängd (bilden på Macen fixade jag för ett halvår sen iofs), är det någon som tycker om den kan man ju finslipa lite på typsnittet och så.

kan du inte installera panther?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-04 14:29

Jag har Panther installerat, vad menar du?

  • Medlem
  • 2003-12-04 14:30

på den där SE:n du har i ditt logoförslag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 16:31

en till variant:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-06 12:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
på den där SE:n du har i ditt logoförslag.

Haha, nu är jag med, trodde det hade något med typsnitten att göra eller nåt sånt.
På SE:n körs det system 7.0.1, funderade på Panther först, men kom fram till att den skulle bli kvickare såhär...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-05 22:52

skickar väl in ett förslag jag med, då...courir rockar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 21:23

Den här är ju ganska fin

Gillar tobots förslag bäst hittills. Men såg den här på TV ikväll - "hello Audi".

En sak dock. Logon ska funka i svartvitt också.

  • Medlem
  • 2004-01-22 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo

En sak dock. Logon ska funka i svartvitt också.

Aha! en liten vink om hur nya 99mac kommer att se ut kanske...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-22 10:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Aha! en liten vink om hur nya 99mac kommer att se ut kanske...

Tja, det är väl mer en regel att en logo/ pictogram skall funkar i svartvitt...
faxar, taskiga kopiatorer etc...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 11:19

Tja?

Well, lite lunchrast vid burken...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 12:17

Jag vill också vara med och leka. Är inne på något ganska diskret men som där det passar kan ha känslan av metallisk panther-knapp, alternativt datorskärm...

Aj aj aj, den första uppe till vänster är supernajs!

Bevaka tråden