Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stfm:

"Exempel:
Jag vill dra en bild från Photoshop till indesign. I mac kan jag då dra bilden direkt från ett Photoshopdokument till ett Indesigndokument. I Windows måste jag förminska Photoshops arbetsyta, aktivera Indesigns arbetsyta, aktivera Photoshop, och sedan dra bilden.

Att snabbt klippa och klistra mellan två dokument i olika program är också väldigt mycket enklare om man kan se båda dokumenten sida vid sida. Det går ibland att göra i Windows, men inte lika enkelt som på Mac.

Hmm, men nu hänger jag nog inte med? om du har en widescreenskärm och kör Indesign och Photoshop sida vid sida så kan du väl Copy från exemplevis Photoshop o Pasta i ett annat program under Vista?? Jag låter inte Photoshop Elements breda ut sig över hela skärmen när jag bara skapar en liten gif eller vad det nu kan vara jag jobbar med, den anpassar jag så att andra program kan ligga sida vid sida.

Jag har visserligen inte Indesign, men jag kan ju pasta det jag skapar i Photoshop Elements in till exemplevis Paint eller nåt annat progam som ligger i ett annat fönster sida vid sida (eller under om jag kör Alt Tab eller Win Tab i Vista..) Är det så att Indesign inte stöder Paste?? eller pratar vi förbi varandra?

Ursprungligen av Macce65:

Hmm, men nu hänger jag nog inte med? om du har en widescreenskärm och kör Indesign och Photoshop sida vid sida så kan du väl Copy från exemplevis Photoshop o Pasta i ett annat program under Vista?? Jag låter inte Photoshop Elements breda ut sig över hela skärmen när jag bara skapar en liten gif eller vad det nu kan vara jag jobbar med, den anpassar jag så att andra program kan ligga sida vid sida.

Jag har visserligen inte Indesign, men jag kan ju pasta det jag skapar i Photoshop Elements in till exemplevis Paint eller nåt annat progam som ligger i ett annat fönster sida vid sida (eller under om jag kör Alt Tab eller Win Tab i Vista..) Är det så att Indesign inte stöder Paste?? eller pratar vi förbi varandra?

Förstår/ser man inte den stora skillnaden i hur fönster kopplade till program beter sig olika mellan plattformarna så är man inte en användare av flera plattformar heller

Med andra ord kan man inte heller ha särskillt starka åsikter om vad som i olika sammanhang är bättre eller sämre.

  • Medlem
  • 2007-02-22 14:37
Ursprungligen av Macce65:

Hmm, men nu hänger jag nog inte med? om du har en widescreenskärm och kör Indesign och Photoshop sida vid sida så kan du väl Copy från exemplevis Photoshop o Pasta i ett annat program under Vista?? Jag låter inte Photoshop Elements breda ut sig över hela skärmen när jag bara skapar en liten gif eller vad det nu kan vara jag jobbar med, den anpassar jag så att andra program kan ligga sida vid sida.

Jag har visserligen inte Indesign, men jag kan ju pasta det jag skapar i Photoshop Elements in till exemplevis Paint eller nåt annat progam som ligger i ett annat fönster sida vid sida (eller under om jag kör Alt Tab eller Win Tab i Vista..) Är det så att Indesign inte stöder Paste?? eller pratar vi förbi varandra?

Windows och Mac OS har fundamentalt olika sätt att hantera program/dokument. För mitt sätt att jobba funkar Mac OS sätt bättre. Det går inte att argumentera med är jag rädd.

Av förmodade copyrightskäl (eller att man utgick från Windows 1-3, som av tekniska orsaker inte klarade av riktig fönsterhantering) valde Microsoft att ändra på lite saker i hur man hanterar fönster och program jämfört med Mac OS. Det skulle förvåna mig storligen om Windows fönsterhantering har utvecklats medvetet som en förbättring på Mac OS implementering. På samma sätt som jag inte tror att det ligger någon som helst filosofi eller tanke bakom att stängknappen sitter till höger och startfältet nedtill. Det är liksom bara tvärt om.

Rätt kul att jämföra OS X och Vista ändå.

Jag kör OS X på en macbook, en iMac och en Mac Pro. Vista på Mac Pro:n, macbooken och på en AMD X2. Ingen av maskinerna har mindre än 2 gig ram.

Efter två veckors användning kan jag kostatera att Vista hänger med skapligt. Ok, det tar lång tid att boota (över 30 sek!), är lite segare efter start då den traditionella högen av småprogram ska startas (de förökar sig själva, de är en högre form av liv, jag lovar ) men ändå en rejäl förbättring mot XP. Instabilt är det till viss grad, men det är mest när jag kör äldre program (läs 2006). Måste fortfarande köra igång XP på AMD:n för att köra en del spel och en hel del program som inte fungerar som de ska under Vista. Men det löser sig när nya native versioner kommer. Om ett halvår eller ett år är nog Vista ett alternativ för den vanlige användaren. Åtminstone lär väl VLC kommit i en variant som fungerar då!

Helt har det på mina tre Vistaburkar kraschat ett fåtal gånger. Vanligare är att program låser sig. En burk låser sig helt när logitechs tangentbord pluggas in, whats that all about???

Sökfunktionen är riktigt bra i Vista, lika bra som Spotlight eller bättre. I övrigt är gränssnittet helt ok. Inget jag saknar, inget jag måste ha. Ja, det är irriterande att få 5-6 "tillåter du att förfrågningar" bara för att du installerar ett program som sen vill åt internet. Det är bara att sitta och mata på "ok / ja". inte orkar man läsa varningarna, men det går att leva med. Virus och Spyware är man ändå van vid, och viktig data kan man lägga någon annanstans än på en windowspartition.

Att Vista utnyttjar fler processorskärnor märks. När jag har lite kul med videouppspelning, mp3-kodning och filkopiering samtidigt märks skillnaden rejält mot XP. Det går fortfarande snabbare med kodningen i OS X än Vista på Mac Pro:n dock, men skillnaden har krympt.

Hitills är slutsatsen är att Microsoft gjort en bra kopia av OS X och i princip är ikapp (eller är det om ett halvår då program som är anpassade för Vista finns i större utsträckning). Nu är det upp till Apple att dra ifrån igen med nästa version. Sen lär MS följa efter, igen, och igen. och igen på det sätt som vi levt med de sista 20 åren.

Har även testat vista på imn pc o jag gillar det snyggare utseendet faktist. Däremot gillar jag inte att de verkar bytt plats på allt just bara för att. Vad fan, jobbat med win i flera år o nu hittar jag inget...
Gillar heller inte alla förfrågningar så fort jag tittar på datorn. ("Du använder musen för första gången. Är det säkert att du vill det? Är det säkert att du ämnar använda datorn? Är det säkert att webbläsaren ska ansluta Internet etc etc")
Dual bootade tillbaka till XP är nöjd med det där spel o htpc fungerar.

Ja det där var onekligen snyggt.

Ursprungligen av draags:

Ja det där var onekligen snyggt.

Mycket kan sägas om felmeddelanden i Windoze men om det var avsett för den normale användaren att läsa meddelandena så tycker iaf jag att de kunde lagt ned lite tid på bättre "Additional infomation about the problem" än de där koderna.

Enligt mitt sätt och se det så är det bättre med en ruta som säger "Ett fel uppstod, varför windows fick startas om" än ovanstående. Även MacOS 9's felnummer är bättre.

Error type:11

Haha!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-08 19:12

Ok, jag orkade inte läsa hela tråden men iaf, har suttit o lekt med compiz/beryl en hel del o visst finns där en massa roliga saker, dom är inte speciellt enhetliga men en del är roliga bara för att man kan. Vistas effekter lider lite av samma sak tycker jag, olika känsla samt ej genomtänkt faktiskt nytta men men som sagt nytta är inte alltid samma som nöje, om nöjet inte stör alltför mycke så kan de kanske vara ok.

Denna tråden ska väl handla om marknadesn snyggaste os och då är de utan tvekan os x som är mer enhetliga i både utseende samt känsla mot allt jag testat.

För min del skulle dock ett fult GUI vara helt ok bara datorn funkar så där är de os x samt linux som funkat bäst för mig, överlägset bäst gällande gui samt funktion av os är ju... Ja ni vet nog vad jag tycker.

vist är windows vista under bar !

Ursprungligen av draags:

http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_14187182.asp

Jag måste antingen skaffa nya brillor eller så har jag ingen smak.

Eller har de lyckats denna gång?

Vist är det snyggt ?

sen när blev det fototävling

jag har altid trott att ett os ska ha mera funktioner som man kan tänkas behöva och inte altför mycket CTRL ALT DEL windows är fel programerad från bärjan till slut

så är det och så blir det för all framtid

ni som kan windows xp vista kan ni vara snälla och förklara vad som är nytt i vista och mera än massa snygga bilder och olika effekter zom in och zom out glyd in glyd out
glyd=eller vad det kallas på MS vista språket

Med vänliga hälsningar från hanibal

vad menar du med zom och glyd?

Ursprungligen av Code Red:

vad menar du med zom och glyd?

Hej

vissuella effekter till vista

menar att dom kunde satsa på göra förbättringar i vista istället för massa effekter hit och dit.

dom kan väll göra systemet mera stabil så att man slipper
starta om datorn eller tvyngas att instalera om systemet

ta drivrutiner till flera märkes datorer

exemple jag har en HP med amd 64bitar prossesor plus lite hp orginal instalerad hårdvara

som det inte finns drivrutiner till samt att om jag instalerar vista 64bitar så kommer inte maskinen att fungera som den var tänkt för och garantin och supporten kommer att inte befatta sig med den därför att den är inte är vista kompatibel
med windows drivrutiner lol

vist kan man anlita några proffs på windows drivrutiner som kan få denna HP-en bli vista kompatibel
men jag tänker inte börja konkurer med Microsoft i dagsläge :">

MVH.

Bevaka tråden