Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad man kan hoppas på från Apples sida är att de försöker få Leopard mer enhetligt som det är idag så håller jag med om att Tiger inte är så förbannat super snyggt - framförallt om man inte kör något unified tema.

Tittar man tex på program som Aperture ser man att de kan om de vill få till ett både snyggt och genomtänkt gui.

Apple får gärna köra experiment men inte oberoende av varje del av OSX.

Vad jag undrar är vad som rent konkret är så snyggt i Vista?

Sen om man kör på en sämre burk så försvinner det coola och fram kommer en smak av XP - som faktiskt mer eller mindre hela tiden kikar fram.

Jag har testat Vista och jag tycker det är ett otroligt rörigt system - alltså för mina ögon - det är så mycket saker överallt. Om det är användarvänligt är svårt att svara på eftersom det antagligen beror på vana.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 17:28

HALLÅ??!!

Har ni suttit vid Vista ännu? NEJ Så kasta inte sten i glashus..... Pröva och sedan se!! Kom inte och säg att OS X är bäst...... innan ni ens prövat Vista, förvisso är MS lite sena i sin utveckling men fortfarande gör de bra OS till folk som inte kräver så mycket eller vill betala för design, vissa personer kräver MS och vissa kräver OS X allt handlar om behov.

Men säg för jesu namn inte att Vista skulle vara skräp eller dåligt!! Vista är bra på sitt sätt och kan knappast vara sämre än XP (Och XP har jag inget negativt att säga till om) Jag är själv XP och Tiger användare, bägge är olika men helt klart bra bägge 2 på sina sätt och för mina behov!!

Leopard lär ÄVEN ha barnsjuksjukdomar och så lär Vista osså ha! Det har alla punkt slut!!!

Ni e ju lika korkade som PC människor som säger att Mac OS X suger utan att ha suttit vid en Mac på senare år!!

Ursprungligen av Menno:

...förvisso är MS lite sena i sin utveckling men fortfarande gör de bra OS till folk som inte [...] vill betala för design...

Med tanke på att en Vista-licens kostar mer än MacOS X, vad är det då man betalar för?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-05 21:49
Ursprungligen av ohennig:

Med tanke på att en Vista-licens kostar mer än MacOS X, vad är det då man betalar för?

Räkna ut vad det har kostat att hålla WinXp uppgraderat från start tills idag och gör samma sak med OSX!!

Ursprungligen av zulee:

Räkna ut vad det har kostat att hålla WinXp uppgraderat från start tills idag och gör samma sak med OSX!!

Tror du att Windows skulle vara billigare om MS kunde hålla sina tidsplaner och släppa större uppdateringar lite oftare? Vista är ju redan två år försenat och saknar några av de viktigaste funktionerna, bland annat WinFS, som skulle revolutionera Windows.

Vad gäller priset så blir XP+Vista ändå dyrare om man ska köpa nytt. I alla fall om man inte vill ha begränsad Home version. Då har jag räknat med dagens priser på XP och det förväntade Vistapriset.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-07 12:41
Ursprungligen av zulee:

Räkna ut vad det har kostat att hålla WinXp uppgraderat från start tills idag och gör samma sak med OSX!!

Mitt, har inte kostat ett rött öre att hålla igång..... Jag har laddat ner AVG anti fri virus och funkar alldeles utmärkt!

Mitt Xp på min burk kostade mig 0kr... icke licens.... Spelar nån roll? nej... funkade utmärkt ändå!

Mitt XP Pro på min bärbara LG är licens och har Norton Antivirus som är ilagt av skolan varav de betalar abonnemanget i gud vet hur många månader..... samtidigt som jag tycker att Norton är skit och AVG funkar lika bra och är gratis, alltså behöver det inte kosta något att hålla igång XP!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-05 19:59
Ursprungligen av Menno:

HALLÅ??!!

Har ni suttit vid Vista ännu? NEJ Så kasta inte sten i glashus..... Pröva och sedan se!! Kom inte och säg att OS X är bäst...... innan ni ens prövat Vista, förvisso är MS lite sena i sin utveckling men fortfarande gör de bra OS till folk som inte kräver så mycket eller vill betala för design, vissa personer kräver MS och vissa kräver OS X allt handlar om behov.

Men säg för jesu namn inte att Vista skulle vara skräp eller dåligt!! Vista är bra på sitt sätt och kan knappast vara sämre än XP (Och XP har jag inget negativt att säga till om) Jag är själv XP och Tiger användare, bägge är olika men helt klart bra bägge 2 på sina sätt och för mina behov!!

Leopard lär ÄVEN ha barnsjuksjukdomar och så lär Vista osså ha! Det har alla punkt slut!!!

Ni e ju lika korkade som PC människor som säger att Mac OS X suger utan att ha suttit vid en Mac på senare år!!

Det du nog missat här jämfört med väldigt många andra Mac vs. Windows trådar är att de flesta inlägg här är konkreta saker varför det enda är bättre än det andra och mindre "det där suger".

Den här tråden har också jämfört de olika releaserna av Mac OS X så det verkligen inte bara slänga skit på Microsoft Windows.

Jag har knappt använt Mac OS X. Jag har sett en hel del presentationer, screenshots och videos av både Mac OS X Leopard och lika mycket av Vista och gjort mina bedömningar därigenom.

Som du säger "bägge är olika men helt klart bra bägge 2 på sina sätt och för mina behov!!" och de flesta på det här forumet har dom behoven som kräver en Mac och då är det helt naturligt att majoriteten föredrar Mac.

Gå t.ex. till en köttmarknad och be dom jämföra om det är bra eller dåligt att vara vegetarian.

vad tror om andra det klart vi vet vad vi skriver om

Ursprungligen av Menno:

HALLÅ??!!

Har ni suttit vid Vista ännu? NEJ Så kasta inte sten i glashus..... Pröva och sedan se!! Kom inte och säg att OS X är bäst...... innan ni ens prövat Vista, förvisso är MS lite sena i sin utveckling men fortfarande gör de bra OS till folk som inte kräver så mycket eller vill betala för design, vissa personer kräver MS och vissa kräver OS X allt handlar om behov.

Men säg för jesu namn inte att Vista skulle vara skräp eller dåligt!! Vista är bra på sitt sätt och kan knappast vara sämre än XP (Och XP har jag inget negativt att säga till om) Jag är själv XP och Tiger användare, bägge är olika men helt klart bra bägge 2 på sina sätt och för mina behov!!

Leopard lär ÄVEN ha barnsjuksjukdomar och så lär Vista osså ha! Det har alla punkt slut!!!

Ni e ju lika korkade som PC människor som säger att Mac OS X suger utan att ha suttit vid en Mac på senare år!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=148254

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-05 17:39

Fort, Menno, läs detta innan du får hjärtinfarkt! Alltså, jag och säkert många med mig har kört Vista sedan första publika betan. Det är rätt länge sedan och utseendet har inte ändrats märkbart mot den skarpa versionen (som jag för övrigt haft tillgång till på jobbet ett tag nu).

Så om någon ska lugna sig och kolla fakta först, så är det faktiskt du.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 20:25
Ursprungligen av Snooze:

Fort, Menno, läs detta innan du får hjärtinfarkt! Alltså, jag och säkert många med mig har kört Vista sedan första publika betan. Det är rätt länge sedan och utseendet har inte ändrats märkbart mot den skarpa versionen (som jag för övrigt haft tillgång till på jobbet ett tag nu).

Så om någon ska lugna sig och kolla fakta först, så är det faktiskt du.

Jag har prövat Vista själv (Betan dock) Anser att det är bättre än XP och såvida du har en lite bättre dator.

Och det handlar inte om utseendet alltid men klart, ett nytt OS ska ju osså se nyare ut (Inte samma stuk som Mac kör med år igenom) Dags för en Facelift för Mac OS med...

Denna diskussionen handlar ju om att ni sitter och säger att Vista är skit, kanske har du prövat det och kanske några till och jag, men inte alla, ändå sitter de som aldrig prövat Vista och säger att det är SKIT, det är inte skit och kan omöjligt vara om man inte prövat, likadant är det med PC folk som säger Mac är skit, men pröva så får de en annorlunda bild, säger de efter 2 veckor usch nej vilket skit så tycker de det och har rätt enligt de själva för att det inte är något för dem, och på 2 veckor får man sig en klar uppfattning av ett OS.

Som jag sa innan Vista kan inte vara sämre, Allt med Microsoft är inte skit, och ändå sitter en stor del av Intel Mac användarna med XP på sina burkar.... haha!

--------------------------------------------------

Kanske är Vista dyrare än Mac Os X, men OS X kan endast användas i Macar och Vista i både PC & Mac, sen är OS X bara billigare med CSN rabatt annars samma priser skulle jag tro

Och ja jag vet om att detta är ett Mac Forum, MEN man kan inte sitta och smutskasta konkurrenten bara för att ni tycker det "verkar" fattigt.....

XP har sina brister men ni måste erkänna att de har kommit långt jämfört med fattiga Win98 och Win 2000/ME

Vista kan ju inte vara sämre, vad gäller virus verkar det ju som Vista har allt skydd inbyggt och jag tror inte att virus nördarna har hunnit utveckla något ännu.... kanske blir Vista bättre än OS X? Men så kommer också Leopard snart..... Men till utseendet tycker jag det ser likadant ut, och Tiger ser likadant ut som Panther tycker jag med....

Windows ändrar iaf åtminstonde utseendet till det bättre på sina OS

Jag tycker att Tiger är sjukt snyggt men ändå lite "gammalt" kunde ju varit mycket modernare till utseendet, sen allt grått blir man bara ledsen av.....

Men sett till användare:

MAC = Problemfria användare med lite mer pengar, Nördar som oss som vill ha något snyggt på skrivbordet, pittförlängare för vissa här säkert med, folk som pysslar med musik, foton ja u name it, och hemsidor.... men det vet vi ju alla här

PC = Spel freaks, Normala alldagliga dator användare, surfa, msn, lyssna på musik, Skriva dokument, billigt och bra, smidigt, program finns lätt tillängligt precis överallt vare sig det är lagligt eller ej...

Och fortfarande har MS majoriteten!! Så face it Panther, Tiger och Leopard kommer aldrig ens i kapp Vista eller XP sett till hur många som använder det!!

Sätt en gammal van PC användare vid en mac och han fattar NOLL
Sätt en gammal Mac användare vid en PC och han fattar med detsamma!!

Mac OS X är bra på sitt sätt
XP & Vista på sina sätt

Ciao!!! :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 18:30

Hur orkar ni???
A tycker det är snyggt och bra. B tycker inte.
Lägg ner, detta leder troligen ingen vart.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Hur orkar ni???
A tycker det är snyggt och bra. B tycker inte.
Lägg ner, detta leder troligen ingen vart.

Yes!!

Kan instämma men samtidigt trist att man inte kan föra en diskussion kring MS utan att det blir något krig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 21:52

Vad är systemkraven för Vista?
Kommer jag kunna köra det på en macbook eller mini?

Ursprungligen av pem_pem:

Vad är systemkraven för Vista?
Kommer jag kunna köra det på en macbook eller mini?

En av mina polare tuffar Vista för tillfället på sin lilla Mini, det fungerar hur fint som helst

Ursprungligen av pem_pem:

Vad är systemkraven för Vista?
Kommer jag kunna köra det på en macbook eller mini?

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista#Hardware_requirements
Notera att för grafikkortet krävs bl.a. att det klarar av DirectX version 9, vilket grafik-kretsen i MacBook och Mac mini gör. De övriga kraven klarar datorerna galant,

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 22:00

Nej, du behöver tyvärr Ringhals1.
Skojar bara;-)

Yes!!

Till windows fördel i prisdebatten ska man väl, som flera varit inne på, ta hänsyn till kostnaden under en viss tid. Sedan XP släpptes har det kommit ett antal OSX-versioner som alla har kostat pengar. MS har släppt service packs som inte har kostat något. Så ska man jämföra pris över tid så ska man väl närmast jämföra Vistas pris med det sammanlagda priset för alla OSX-versioner sedan XP släpptes.

Nåväl, angående Vista. Visst, det ser jättebra ut när man börjar kika på det. Allt verkar ganska ok och "rörigheten" är nog mest en effekt av att man är ovan med Microsofts UI-paradigm. Men, när nyhetens behag har lagt sig så förstår man ganska snabbt att det är samma gamla windows, men med lite bling-bling. Det är fortfarande lika ointuitivt att jobba med och man stänger av så många "hjälpfunktioner" som möjligt. Det är där jag tycker skillnaden till stor del ligger. I OSX är hjälpmedlen riktigt användbara och smarta, saker som verkligen förenklar. I windows är de som vanligt mest irriterande och troligen kommer inom en snar framtid en mängd hacks publiceras på nätet för att plocka bort så mycket som möjligt.

Kan inte exakt sätta fingret på det, men i alla windows-versioner jag har jobbat med känns det ständigt som att man kämpar mot OSet för att få det att göra som man vill.

Vi får se hur Vista blir helt enkelt..... så fort Vista släpps för oss hemanvändare tar jag och uppgraderar mig från min bärbara Acer P4 M 1.7 ghz, 1 GB ram! till nåt i stil med en bärbar Dell eller nåt med en Core 2 duo, 2 Gb ram, externt 128 alt. 256 mb grafikkort och windows vista premium!!
Utan tvekan!! Pris ide? 12 000?

Blir nog ett jäkla lyft till skillnad från XP....... Dock inte så ofta jag sitter vid PCn mera med tanke på Macen....but i still need a PC though!!

Hur som helst verkar ju Vista ha en "spotlight" liknande funktion och om inte vore det för jäkligt för ska man leta efter nåt i sin PC med XP tar det evigheter i "Sök", i macen tar det knappt 1 sek och man har funnit allt man vill ha!!

Vill se mer användbara funktioner.... ibland retar man sig nåt djävulskt hur illa planerat XP är.... men samtidigt betydligt enklare än OS X

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-07 16:54
Ursprungligen av anjuna_beats:

Vi får se hur Vista blir helt enkelt..... så fort Vista släpps för oss hemanvändare tar jag och uppgraderar mig från min bärbara Acer P4 M 1.7 ghz, 1 GB ram! till nåt i stil med en bärbar Dell eller nåt med en Core 2 duo, 2 Gb ram, externt 128 alt. 256 mb grafikkort och windows vista premium!!
Utan tvekan!! Pris ide? 12 000?

Blir nog ett jäkla lyft till skillnad från XP....... Dock inte så ofta jag sitter vid PCn mera med tanke på Macen....but i still need a PC though!!

Hur som helst verkar ju Vista ha en "spotlight" liknande funktion och om inte vore det för jäkligt för ska man leta efter nåt i sin PC med XP tar det evigheter i "Sök", i macen tar det knappt 1 sek och man har funnit allt man vill ha!!

Vill se mer användbara funktioner.... ibland retar man sig nåt djävulskt hur illa planerat XP är.... men samtidigt betydligt enklare än OS X

Känns ju lite onödigt med två datorer när du kan ha Vista på tex. en MBP..

Ursprungligen av zulee:

Känns ju lite onödigt med två datorer när du kan ha Vista på tex. en MBP..

Nä är det sant? Det visste jag inte alls Daaah!! Men du, tänka sig, jag har ingen MBP eller ens en MB, har en Mac Mini som INTE är portabel, och behöver en Portabel PC dator som där ska vara Vista i, Macen står fint hemma!! PUNKT SLUT!!!

Vill inte bara ha en dator med 2 OS, går den i sönder har man INGET!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-08 08:09
Ursprungligen av anjuna_beats:

Vill se mer användbara funktioner.... ibland retar man sig nåt djävulskt hur illa planerat XP är.... men samtidigt betydligt enklare än OS X

Sitter framfor min jobb-dell nu med winXP. Printer-ikonen i hogra hornet vill inte forsvinna. det gar inte vansterklick eller hogerklicka pa den. Inget hander. Den ar den ar. Nar jag vill se skrivbordet tar det ungefar 20 sek. Inann skrivbordet syns. Pa min mac tar det mindre an en sekund. Detta ar val egentligen inget svar pa ditt pastaende. Men jag hoppas verkligen Vista ar mycket battre an XP.

Hur illa planerat ett OS ar ar svart mata. Hur anvandarvandligt osv. En person som kort XP hela sitt liv, och som gar over till OS X, kommer tycka att XP enklare. Det ar en sjalvklarhet. Personen ar biased. For att mata detta sa maste man ta ut testpersoner som aldrig suttit framfor en dator.

Slutsats: att ha kort XP hela sitt liv och komma med slutsatsen att XP ar enklare an OS X, ar en slutsats utan varde.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-08 18:42
Ursprungligen av tompa747:

Sitter framfor min jobb-dell nu med winXP. Printer-ikonen i hogra hornet vill inte forsvinna. det gar inte vansterklick eller hogerklicka pa den. Inget hander. Den ar den ar. Nar jag vill se skrivbordet tar det ungefar 20 sek. Inann skrivbordet syns. Pa min mac tar det mindre an en sekund. Detta ar val egentligen inget svar pa ditt pastaende. Men jag hoppas verkligen Vista ar mycket battre an XP.

Hur illa planerat ett OS ar ar svart mata. Hur anvandarvandligt osv. En person som kort XP hela sitt liv, och som gar over till OS X, kommer tycka att XP enklare. Det ar en sjalvklarhet. Personen ar biased. For att mata detta sa maste man ta ut testpersoner som aldrig suttit framfor en dator.

Slutsats: att ha kort XP hela sitt liv och komma med slutsatsen att XP ar enklare an OS X, ar en slutsats utan varde.

Om det tar dig 20 sek att se skrivbordet har inte det med XP och göra, det har helt enkelt med för lite ramminne och snål processor!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 06:39
Ursprungligen av Menno:

Om det tar dig 20 sek att se skrivbordet har inte det med XP och göra, det har helt enkelt med för lite ramminne och snål processor!!

Jag upplever att det gar snabbare i Gnome, KDE och OS X(med liknande prestanda pa datorn). Men visst mer ramminne och snabbare processor loser sakert problemet. Skulle man tanka sa hela tiden, sa skulle vi inte behova nagra duktiga programmerare som forsoker gora program som flyter bra. Nar dom skrivit sitt program sa behover dom inte rensa ut skit i koden. Dom skulle hela tiden bara kunna saga "du har for snal processor och for lite ram minne".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 11:17

Jag har hört från många olika håll att Microsoft "got it right". Många av kritikerna har modererat sin kritik efter att ha kört de senaste versionerna, och det kan ju mycket väl vara så att Vista är en OS X-killer.

Skenbarligen kan man dock ej köra de billigare versionerna i Vista på en virtuell maskin, och är det så blir det nog inget för mig. Dock är det skönt att ha en intel iMac, och faktiskt kunna köra Vista om det skulle visa sig vara så bra som många tycker.

Alldeles oavsett, kommer jag nog att köra Tiger ett tag till. Leopard får nog hyllas och sågas i några omgångar innan jag gräver djupt i plånboken och uppdaterar.

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2006-12-09 20:36
Ursprungligen av Ylan:

Jag har hört från många olika håll att Microsoft "got it right". Många av kritikerna har modererat sin kritik efter att ha kört de senaste versionerna, och det kan ju mycket väl vara så att Vista är en OS X-killer.

Vart har du hört detta?

MS behöver inte göra Vista bättre än OSX bara den är bättre än XP så kommer många jubla.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 16:30

enklare för att du är van handgreppen möjligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 17:09

Vista ser hemskt ut, men det kommer säkert att imponera på Svenne Windows-användare. Men jag är underväldigad.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2006-12-07 17:09

Checka in bild 6/7, Windows Vista har snott vår älskade Spotlight

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-07 17:54
Ursprungligen av tuxos:

Checka in bild 6/7, Windows Vista har snott vår älskade Spotlight

idén bakom "spotlight" var från första början microsofts... Att sedan de har svårt att få till det i ett OS är en annan sak.

Från Wikipedia om WinFS:
"# Full text search - A second possible scenario is a full-text search that works with items fields - the rich filters feature. By making use of the fact that any application's data files can be used by any other application, searches can be made to encompass the contents of the file as well, rather than just its attributes.
# Advanced search and data aggregation - WinFS provides an opportunity to create rich and custom made search queries, such as to find “all persons whom I called last weekend”."

http://en.wikipedia.org/wiki/WinFS

Apple ska iaf. ha beröm för att de lyckats "baxa" idén så snabbt!!

Ursprungligen av zulee:

idén bakom "spotlight" var från första början microsofts... Att sedan de har svårt att få till det i ett OS är en annan sak.

[,,,]

Apple ska iaf. ha beröm för att de lyckats "baxa" idén så snabbt!!

Vad har det med denna tråd att göra?

Spotlight var för övrigt färdigt i sin nuvarande form sommaren 2004. Hur lång tid tog det att bygga om hela kärnan i OSX för att få det att fungera? Ett år? Då är vi inne i mitten av 2003. Samma år som Microsoft sade sig börja arbeta på WinFS 2003, som i sig är en utveckling av OFS, utvecklat på 1990-talet. Etc. etc. Ska vi tjata om vem som uppfann metadata-konceptet? Till slut har vi nått Turing, Ada och Hertz.

Bevaka tråden