Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fast Mondo - tanken var för min del inte att det skulle leda till datorkrig och jag instämmer med dig att krig aldrig leder till något positivt. Fast det intressanta är ändå att du själv har bidragit med att tycka till tidigare i denna tråd.

Ska alla trådar som nämner MS eller Windows XP, Vista osv stängas för de skapar ett minerat fält på detta forum och helt plötsligt kan bryta ut till att bli ett datorkrig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-07 22:00

Bah, när Xp var nytt tjatade också alla om hur "mycket snyggare XP är än Mac OS X". Killarna på Microsoft har verkligen ingen smak. Man skulle lika gärna kunna sätta en femåring för att designa UI:n och man hade ändå fått ett liknande resultat. Och detta är inte bara en smaksak utan ren fakta.

1. Färgpaletten är ju bara helt idiotiskt utformad. Det är en massa lysande färger i alla möjliga former och utseende vilket endast leder till att det stör ens arbete. Mac OS har också en del färger, men detta leder bara till att det blir lättare att känna igen knappar och liknande.

2. Precis allt i Windows ska av någon okänd anledning ta upp halva skärmen med helt onödiga ytor som inte fyller någon funktion whatsoever. Tex om man tittar på Mac OS så har fönstren antingen inga kanter alls, eller små tunna kanter som används för att flytta fönstret.

3. Genomskinliga fönster är bara korkat. Punkt. Det drar onödig processorkraft, det blir oerhört plottrigt om man har många fönster uppe på varandra och man kan ändå inte se vad som är bakom tillräckligt bra för att det ska löna sig. Det finns en anledning att Apple har gått ifrån genomskinligheten.

Allt som allt måste jag nog ändå säga att Vista iaf är en ansats till ett steg framåt jämfört med XP som var en ren katastrof.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 16:21
Ursprungligen av Rayden:

Bah, när Xp var nytt tjatade också alla om hur "mycket snyggare XP är än Mac OS X". Killarna på Microsoft har verkligen ingen smak. Man skulle lika gärna kunna sätta en femåring för att designa UI:n och man hade ändå fått ett liknande resultat. Och detta är inte bara en smaksak utan ren fakta.

1. Färgpaletten är ju bara helt idiotiskt utformad. Det är en massa lysande färger i alla möjliga former och utseende vilket endast leder till att det stör ens arbete. Mac OS har också en del färger, men detta leder bara till att det blir lättare att känna igen knappar och liknande.

2. Precis allt i Windows ska av någon okänd anledning ta upp halva skärmen med helt onödiga ytor som inte fyller någon funktion whatsoever. Tex om man tittar på Mac OS så har fönstren antingen inga kanter alls, eller små tunna kanter som används för att flytta fönstret.

3. Genomskinliga fönster är bara korkat. Punkt. Det drar onödig processorkraft, det blir oerhört plottrigt om man har många fönster uppe på varandra och man kan ändå inte se vad som är bakom tillräckligt bra för att det ska löna sig. Det finns en anledning att Apple har gått ifrån genomskinligheten.

Allt som allt måste jag nog ändå säga att Vista iaf är en ansats till ett steg framåt jämfört med XP som var en ren katastrof.

Exakt. Du är bara 17 år men har fattat det redan. Microsofts utvecklare är betydligt äldre men har inte fattat det... Åldern har verkligen ingen betydelse, utan det är kvaliteten på innehållet i huvudet, de grå cellerna, som är avgörande.

Microsoft har fortfarande inte tänkt igenom vad ett operativsystem är och hur det ska fungera. (Det arbetet utfördes av Xerox på 1970-talet, och framför allt av Apple åren 1979-84, och även senare och fortfarande, förstås.)

Microsoft klistrar in fler funktioner och grafiska objekt, utan att fundera över den fundamentala metodiken: hur användaren faktiskt ska interagera med programmen och systemen. Microsoft har inte tid: de är upptagna med att snabbt ta fram säljbara produkter. Allt ser ut att vara lösa komponenter, snabbt och fult ihopsatta med popnitar.

Ursprungligen av Mondo:

Microsoft har fortfarande inte tänkt igenom vad ett operativsystem är och hur det ska fungera. (Det arbetet utfördes av Xerox på 1970-talet, och framför allt av Apple åren 1979-84, och även senare och fortfarande, förstås.)

Microsoft klistrar in fler funktioner och grafiska objekt, utan att fundera över den fundamentala metodiken: hur användaren faktiskt ska interagera med programmen och systemen. Microsoft har inte tid: de är upptagna med att snabbt ta fram säljbara produkter. Allt ser ut att vara lösa komponenter, snabbt och fult ihopsatta med popnitar.

En tanke bara. Kan det inte vara så att det handlar om olika sätt att arbeta?

Alltså jag håller helt med dig på alla sätt och vis om slutresultatet, men det kanske bara är för att du och jag (macanvändare i allmänhet) väljer att arbeta på det sättet. Kan det inte vara en smaksak?
ähhh, jag vet inte.:cool:

Ursprungligen av Rayden:

" Tex om man tittar på Mac OS så har fönstren antingen inga kanter alls, eller små tunna kanter som används för att flytta fönstret. ".

Glömmer du att i Windows kan du dra i fönstren och ändra deras storlek från alla håll, inte bara nere i högra hörnet? Tror du att det kan vara en anledning till att det finns en smal kant runt fönstren? Svårt at sätta muspekaren på en kant som är en halv millimeter bred..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-11 23:29
Ursprungligen av Macce65:

Glömmer du att i Windows kan du dra i fönstren och ändra deras storlek från alla håll, inte bara nere i högra hörnet? Tror du att det kan vara en anledning till att det finns en smal kant runt fönstren? Svårt at sätta muspekaren på en kant som är en halv millimeter bred..

Oavsett anledningen så har Windows-fönster mycket mer krom vilket resulterar i ett mycket plottrigare och rörigare gränssnitt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 08:13
Ursprungligen av Macce65:

Glömmer du att i Windows kan du dra i fönstren och ändra deras storlek från alla håll, inte bara nere i högra hörnet? Tror du att det kan vara en anledning till att det finns en smal kant runt fönstren? Svårt at sätta muspekaren på en kant som är en halv millimeter bred..

Jag gillar detta i KDE dar man slipper markera kanterna eller horn, utan det racker med att halla in en knapp.

Har ar en recension av Vista. Ganska hard.(ni har sakert last den)
http://www.forbes.com/free_forbes/2007/0226/050.html?partner=yahoomag

"Should you upgrade your current machine? Are you nuts? "

"I suggested to one Windows product manager that if the company were truly serious about security, Vista might offer a simple way to delete files securely and eliminate all traces of identity and passwords so you could safely pass the machine on or sell it years from now. His reply: "Does any other operating system do that?" That tells you all you need to know about Microsoft. The real slogan: "No innovation here.""

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-08 11:39

Tycker fortfarande att man kan använda Guy Kawasakis citat om Windows 95:
"Saying that Windows Vista is equal to Macintosh is like finding a potato that looks like Jesus and believing you've witnessed the second coming."

Varför vi talar om Vista

Klart som fn att vi talat om Vista här. Om man har den minsta kunskap om modern datahistoria vet man att det spelar roll vad mac och microsoft sysslar med. Det är i allra högsta grad ett krig. Inser man inte detta är man " bara " en dataanvändare och knappast ett intresse av ett forum som detta.

Att man som mac användare är kristisk mot microsoft är knappast konstigt, det handlar om inställning till mycket mer än ett OS och en produkt.

En utmärkt bok att läsa är The Cult of Mac.

Vi är macifierade.... Varför skulle vi annars vara här?

För övrigt att påstå att datakrig inte leder till något... Ehh, va?
Utan detta krig hade vi knappast haft OS X eller Vista.

Kanske är ordet datakrig laddat på ett felaktigt sätt, för min del så ser jag inget lika tecken mellan att diskutera och att föra "datakrig".

Såg idag på Vista på en dator i ett köpcenter - någon hade valt någon gräslig kulör på temat. Det var inte tjusigt direkt.

Man nämner att Vista har genomskinlighet - det man ofta glömmer är att det också har en blur effekt, vilket man inte kan få i OSX idag. Detta kan jag se vissa fördelar med - fast som sagt det drar en jäkla massa processorkraft.

Ursprungligen av draags:

"Man nämner att Vista har genomskinlighet - det man ofta glömmer är att det också har en blur effekt, vilket man inte kan få i OSX idag. Detta kan jag se vissa fördelar med - fast som sagt det drar en jäkla massa processorkraft.

Blur o transparens drar faktiskt inte processorkraft eftersom det är GPU som hanterar detta..och den drar inte mer energi heller..

läs gärna en noggrann genomgång om detta:

http://www.tomshardware.com/2007/01/29/xp-vs-vista/page11.html

"Obviously, the requirements for displaying all elements in 3D, rotating and moving them aren't enough to heat up graphics processors. This might also be a result of Windows Vista's more advanced implementation of ACPI 2.0 (and parts of 3.0), which allows the control of power of system components separately

EFI-stöd i Vista RTM trots allt?

Jag köpte en OEM version av Vista Home Premium (1080kr ink moms) förra veckan.
Den har en mappp som heter EFI som innehåller ett några undermappar bl a med en fil som heter "bcd" som är på 256 kb + det ligger en mapp som heter fonts .

Fråga: Har någon testat att göra en "riktig" installation av Vista RTM på en Mactel under en NTFS-partition UTAN BootCamp??

RC1 hade stöd för EFI, RC2 hade det inte..nu verkar det ändå som om det finns där i releasen, trots allt..

(Jag ska hjälpa en kompis som har en MacBook Pro att installera Vista så snart han kommer hem från en resa.)

Ursprungligen av Macce65:

Blur o transparens drar faktiskt inte processorkraft eftersom det är GPU som hanterar detta..och den drar inte mer energi heller..

läs gärna en noggrann genomgång om detta:

http://www.tomshardware.com/2007/01/29/xp-vs-vista/page11.html

"Obviously, the requirements for displaying all elements in 3D, rotating and moving them aren't enough to heat up graphics processors. This might also be a result of Windows Vista's more advanced implementation of ACPI 2.0 (and parts of 3.0), which allows the control of power of system components separately

Min laptop blir mycket varmare under Vista än XP, och fläktarna låter mycket mer, och batteritiden går ner avsevärt. Så visst drar det en massa juice, det gör det.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Min laptop blir mycket varmare under Vista än XP, och fläktarna låter mycket mer, och batteritiden går ner avsevärt. Så visst drar det en massa juice, det gör det.

Hurd menar du att Vista drar mer?? Enligt artikeln, där man verkligen testat strömförbukningen, gör det inte det, inte heller gör 3D-grafiken det.

Du får be Apple ta fram Vistadrivare... Boot Camp producerar ju inte Vistadrivare. Det kan annars vara så att din Apple laptop inte stöder ACPI 2.0 eller 3.0 eller att EFI inte kan kommunicera med Vista. Ring Apple support och be att få hjälp med Vista..

Senast redigerat 2007-02-20 09:49
Ursprungligen av Macce65:

Hurd menar du att Vista drar mer?? Enligt artikeln, där man verkligen testat strömförbukningen, gör det inte det, inte heller gör 3D-grafiken det.

Hur jag menar det?? Jag menar det genom att jag fick det resultatet i praktiska test. Avsevärt sämre batteritid under Vista tar jag som att det får datorn att dra mer ström. Skulle kunna vara något annat, kanske, men kortare batteritid blev det. Högsta skärmstyrka använder jag alltid, så det är inte det.

Instämmer helt med dig Mondo.

Men varför kan du inte hålla dig från denna tråd när du tidigare kräktes på den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-10 23:29
Ursprungligen av draags:

Men varför kan du inte hålla dig från denna tråd när du tidigare kräktes på den.

Det här är ett diskussionsforum. Diskutera är vad vi är här för. Mondo behöver inte motivera sitt deltagande i diskussioner.

Härligt ge varandra en rejäl bamsekram.

Folk snackar mycket om den genomskinliga listerna... jag tror att själva anledningen till att de finns där är för att folk inte ska tänka på vad som finns innanför listerna. Det ser nämligen precis ut som XP fast lite rörigare.

"Denna sida presenteras av Cluster30"
Jahaja.

Menno: Jag hoppas du inser vad du drog ner vuxenfaktorn i den här tråden.

Och nej.. Leopard kostar verkligen inte lika mycket som Windows Vista utan studentrabatten.. Inte ens i närheten faktiskt.

Hur sjutton du kan anse att betan av Vista är bättre än XP går långt utanför mitt förnuft. Jag tvivlar på att du verkligen hårdtestat den.

Virus "nördarna" som du nämner underskattar du nog en hel del. Vistas inbyggda "säkerhet" är inget jag skulle vilja satsa pengar på precis. Inom 3 månader är Vista totalt våldtaget, och har fullt med virus. Ta mitt ord för det.

Det du nämner om användarna för PC och Mac kanske stämde för 10 år sedan.

Bortsett från spel, så anser jag att os x klarar samtliga övriga sakerna bättre än PC. Med bättre menar jag på ett mindre krashbenäget och snyggare och smidigare sätt)

Spel i all ära, men jag tror framtiden för detta tillhör konsolerna rätt av.

Krävs en riktigt dyr PC för att få lika snygg grafik i Vista som på xbox 360 i 2500kr klassen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-11 20:23

Monopol skadar nog inte heller.

Snyggt?
Ja, jag koncentrerar mig mer på funktion. Jag tycker att en helt blå skärm är väldigt snyggt. Men det gjorde ändå att jag undvek Windows 3.11 och så vidare. Nu skriver en samarbetspartner så här om Vista:
As for Vista... avoid it at all costs if you can. I've never seen a OS as stupid as this from MS yet. It is chocked full of irrationally designed security dialogs that if you plan to save time using it -- for get it. Wait for Service Pack II or at least until someone writes the "Getting Around Vista Annoyances" book (like the one I got for XP, which helped immensely with it).

Till saken hör att denne programmerare måste använda Windows. En kort period var alternativet Nintendo!!

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

As for Vista... avoid it at all costs if you can. I've never seen a OS as stupid as this from MS yet. It is chocked full of irrationally designed security dialogs"

UAC går att stänga av:

Starta msconfig

Klicka på Tools fliken. Scrolla ner till "Disable UAC". Klicka på den raden.

Tryck på Launch knappen.

En commandprompt startar. När commandot är kört kan du stänga fönstret. Klart (Swenglish, kör Vista UK)

Det är mest under installation av program som varningen dyger upp, händer sällan i daglig användning. Jag har inte ont av varningarna, med vetskap om att nåt skumt skulle kunna installeras om de inte fanns där.

XP kritiserades för att inte vara säkert nog. Vista kritiseras tydligen för att var övernitiskt....

Senast redigerat 2007-02-18 11:32
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-20 10:24
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Övernitisk är inte samma sak som säker. Eftersom användare blir irriterade på övernitiskheten och stänger av den så leder ju det övernitiska agerandet till att Vista blir mer osäkert.

Stämmer bra det där. Det första man gör på en XP-maskin är ju att döda den där otroligt irriterande brandväggen samt stänga ner ett antal andra varningsfunktioner. Märkligt att MS inte tycks utföra användarstudier.

Ursprungligen av rhesus:

Stämmer bra det där. Det första man gör på en XP-maskin är ju att döda den där otroligt irriterande brandväggen ".

Stänger du av XP:s egen brandvägg?? (som inte alls är tjatig..) eller har du installerat nån tjatig variant från exempelvis Symantec?? suit yourself..

Stänger du av OS X brandvägg också?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-20 10:46
Ursprungligen av Macce65:

Stänger du av XP:s egen brandvägg?? (som inte alls är tjatig..) eller har du installerat nån tjatig variant från exempelvis Symantec?? suit yourself..

Stänger du av OS X brandvägg också?

Jag kör med hårdvarubrandvägg. Den tjatar inte alls.

OS X brandvägg är väl avstängd från början, man får slå på den om man vill ha den?

Ursprungligen av rhesus:

Jag kör med hårdvarubrandvägg. Den tjatar inte alls.

OS X brandvägg är väl avstängd från början, man får slå på den om man vill ha den?

Jag kör också med hårdvarubrandvägg i en router och lät ändå XP:s egen brandvägg rulla på och hade aldrig nåt tjat från den. Jag vet inte hur du lyckades få det?

Vistas brandvägg säger till om nåt nytt/okänt program försöker "ringa hem", det tycker jag är bra, men jag minns inte att jag sett det mer än ett par gånger under ca tre veckor...

OS X brandvägg startar väl by default när du bootar, sist jag kollade var det så i alla fall.. samma som i Linux

Senast redigerat 2007-02-20 11:41
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-20 11:38
Ursprungligen av Macce65:

Jag kör också med hårdvarubrandvägg i en router och lät ändå XP:s egen brandvägg rulla på och hade aldrig nåt tjat från den. Jag vet inte hur du lyckades få det?

Vistas brandvägg säger till om nåt nytt/okänt program försöker "ringa hem", det tycker jag är bra, men jag minns inte att jag sett det mer än ett par gånger under ca tre veckor...

OS X brandvägg startar by deafault när du bootar, sist jag kollade..

XP:s branvdvägg slänger ju upp rutor: "porgammet blaha förösker kontakta internet, vill du ge det tillgång" varje gång man installerat något nytt och ibland tycks den glömma bort att man redan gett ett program tillstånd och frågar på nytt.

Vad menar du med att OS X brandvägg startar när du bootar? Självklart gör den det om den är aktiverad i systeminställningar. Om du däremot stänger av den så är den ju av till di väljer att slå på den igen. Inga irriterande pop-ups om att "din dator är osäker". Jag har för mig att brandväggen är avstängd på en nylevererad mac, man får slå på den om man vill ha den.

[QUOTE="rhesus;1236815"]XP:s branvdvägg slänger ju upp rutor: "porgammet blaha förösker kontakta internet, vill du ge det tillgång" varje gång man installerat något nytt och ibland tycks den glömma bort att man redan gett ett program tillstånd och frågar på nytt.QUOTE]

hmm, jag får väldigt sällan såna varingar, men så installerar jag sällan program som försöker "ringa hem" utan min vetskap.

Om du öppnar din branvägg i din OS X så vet du ju inte om du har program, t e x widgets, som hittar på en massa hyss i det fördolda.

Jag laddade ner en Yahoo gadget som försökte göra just det, men Vistabrandväggen varnade mig

Ursprungligen av Macce65:

OS X brandvägg startar väl by default när du bootar, sist jag kollade var det så i alla fall.. samma som i Linux

På min nyköpta MacBook åtminstone var brandväggen visserligen påslagen (går den alls att ladda ur kärnan?) men med enbart regeln "allow all from any to any" laddad. Det är vad som händer när man "stänger av" den i systeminställningarna, vill jag minnas.

Bevaka tråden