Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-22 12:11
Ursprungligen av Macce65:

Kan nån här förklara det? Kommer Resolution Independance i Leopard? (finns i Vista, liksom i XP)

Med tanke på att Resolution Independece finns i Tiger, fast avaktiverat som default pågrund utav vissa buggar som kan uppstå. Så kommer det nog med stor säkerhet.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad är det för konstig säkerhet som gör skärmen mörkare när något potentiellt skadligt görs? Behövs ingen bekräftelse eller ges det ingen annan information om t.ex. vad som kan vara skadligt. Att generellt göra skärmen mörk verkar konstigt.

Jovisst, nertoningen av bilden följs av en knapp där kvitterar att du godkänner åtgärden

Ursprungligen av Macce65:

Det var en fråga..Hur sker övergången från User Mode till Admin mode i OS X?

Det förstår väl alla att det var en fråga (som redan besvarats ovan). Jag undrar varför du frågar?

Dessutom finns det är fördel med lösenord eftersom det begränsar möjligheterna för eventuella obehöriga användare att göra vad de vill på en Mac. Nu är inte jag någon Vista-expert men alla kan väl klick "OK" (eller "Fortsätt" eller "Godkänn"). Krävs inget för att visa att just du får och bör göra på det viset. Papperstiger är vad det är. En jäkligt störig sådan.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-18 23:40

Testkörde vista för inte så längesen och säkerhetstjafset var verkligen störande. Kändes inte "säkert" på ngt sätt utan snarare mer som ett virus

Har några hardcore ms fantaster och t o m de ogillar vista!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-19 23:09

1 X 2

Instämmer även med Jogin och Niklas. Känns märkligt att så benhårt försvara Vista på denna punkt där nästan de flesta tycker att just detta är Vistas största svaghet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-20 20:41

Vista har ju ett enormt säkerhethål, medvetet säkerhetshål, i deras byte utav User-modes.
När den startar ett installationsprogram kommer det programmet köras som admin, det går inte att ändra på, med rättigheter att köra saker kernel-level.

http://it.slashdot.org/it/07/02/13/1922237.shtml

Är deras lösning snygg angående att göra användaren uppmärksam genom att göra saker svart och trycka på dig en fråga, vad vet jag. Men det är då inte säkert allafall.

OS X har liknande då den frågar efter lösenord i en installation, om de som skapade installationsprogrammet vill att dens ka ha adminprivilegier, skillnaden är att Windows tvingar installationsprogrammet och sedan inte är så bra på att tala om att det är för adminprivilegier det handlar om, utan mer som en intygelse att det är detta du vill göra eftersom liknande rutor kommer upp överallt i systemet vad du än gör. Man lurar helt enkelt användaren eftersom de blir efter ett tag less på att trycka på OK och tillslut tycker på OK tills det är slut på rutor.
Det är till och med något jag gör under vissa installationsprogram numera, för det kommer upp så många frågor konstant.

Ursprungligen av Sidde:

"eftersom de blir efter ett tag less på att trycka på OK och tillslut tycker på OK tills det är slut på rutor.
Det är till och med något jag gör under vissa installationsprogram numera, för det kommer upp så många frågor konstant.

hmm, jag håller inte med om detta uttalande; Under de första dagarna ,medan jag installerade ett stort antal program ,dök det upp en dialogruta för varje installaltionsprogram, men under daglig användning dyker de väldigt sällan upp, om ens aldrig.. det är inget jag gräver ner mig i i alla fall. Jag vet inte om vi jobbar på helt olika sätt?

Min moster, som tidigare inte ens installerat ett program på sin gamla XP-dator, installerade själv Vista på en ny maskin jag skruvade ihop innan release och hon frågade en gång över telefon om dialogrutorna som dök upp när nVidia 's plattforminstallationsprogram drog igång, men hon fattade skillnaden på varningar som kommer när hon själv startat ett installtionsprogram och varningar som kan komma utan att hon själv startat en process. Hon är 62 år och hade tidigare aldrig installerat ett OS. Om hon förstår funktionen med dialogrutorna så tycker man att mer teknikvana personer borde klara det?

Installtionen gick perfekt och hon är jättenöjd och tycker allt är snyggare o smidigare än i XP och tycker det är kul att ha det senaste. Hon var stolt efter att ha installerat Vista alldeles på egen hand (med lite telefonhjälp att skapa två NTFS-partitioner ) Defaultinstalltionen kunde hon gjort helt utan min hjälp.

Detta praktiska exempel på installtion och användning av Vista säjer mig mer än många proffstyckares artiklar.

Ursprungligen av Macce65:

hmm, jag håller inte med om detta uttalande; Under de första dagarna ,medan jag installerade ett stort antal program ,dök det upp en dialogruta för varje installaltionsprogram, men under daglig användning dyker de väldigt sällan upp, om ens aldrig.. det är inget jag gräver ner mig i i alla fall. Jag vet inte om vi jobbar på helt olika sätt?

Min moster, som tidigare inte ens installerat ett program på sin gamla XP-dator, installerade själv Vista på en ny maskin jag skruvade ihop innan release och hon frågade en gång över telefon om dialogrutorna som dök upp när nVidia 's plattforminstallationsprogram drog igång, men hon fattade skillnaden på varningar som kommer när hon själv startat ett installtionsprogram och varningar som kan komma utan att hon själv startat en process. Hon är 62 år och hade tidigare aldrig installerat ett OS. Om hon förstår funktionen med dialogrutorna så tycker man att mer teknikvana personer borde klara det?

Installtionen gick perfekt och hon är jättenöjd och tycker allt är snyggare o smidigare än i XP och tycker det är kul att ha det senaste. Hon var stolt efter att ha installerat Vista alldeles på egen hand (med lite telefonhjälp att skapa två NTFS-partitioner ) Defaultinstalltionen kunde hon gjort helt utan min hjälp.

Detta praktiska exempel på installtion och användning av Vista säjer mig mer än många proffstyckares artiklar.

Du, din moster är nog ett strå vassare än den genomsnittliga tanten. Min mamma är 63 och jag har aldrig lyckats förklara skillnaden mellan Windows och Word trots att hon har jobbat med det nästan varje dag i massor av år. Å andra sidan kan hon allt det där om att formattera text snyggt och på rätt sätt som inte jag kan.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Du, din moster är nog ett strå vassare än den genomsnittliga tanten. Min mamma är 63 och jag har aldrig lyckats förklara skillnaden mellan Windows och Word trots att hon har jobbat med det nästan varje dag i massor av år. Å andra sidan kan hon allt det där om att formattera text snyggt och på rätt sätt som inte jag kan.

Min moster är en tänkande människa som inte tar nåt för givet, hon kollar upp saker innan hon gör nåt..

dessutom lyckades hon koppla upp sig på Spray "Free" genom sitt "Spraymodem" som kräver att man skapar en PPPoE klient. Jag kunde inte hjälpa henne över telefon eftersom jag inte gjort nåt så exotiskt själv. Hon använde det vanliga gränssnittet i Kontrollpanelen och det var tydligen så intuitivt att det hela gick bra, ringde hon och berättade.

Det enda strulet hon hade var namnen på pop o smtp-servrarna, men det skyller jag mer på dålig info från Spray än på OS:et eller moster.

Du ska få se att din mamma säkert skulle klara säkerhetsfrågorna i Vista också OM du förklarar enkelt vad det hela går ut på. Det finns ju inga dåliga elever sägs det

Ursprungligen av Macce65:

Min moster är en tänkande människa som inte tar nåt för givet, hon kollar upp saker innan hon gör nåt..

Eh... Grattis?

Ursprungligen av Macce65:

dessutom lyckades hon koppla upp sig på Spray "Free" genom sitt "Spraymodem" som kräver att man skapar en PPPoE klient. Jag kunde inte hjälpa henne över telefon eftersom jag inte gjort nåt så exotiskt själv. Hon använde det vanliga gränssnittet i Kontrollpanelen och det var tydligen så intuitivt att det hela gick bra, ringde hon och berättade.

Det enda strulet hon hade var namnen på pop o smtp-servrarna, men det skyller jag mer på dålig info från Spray än på OS:et eller moster.

Som sagt. Om du har en moster (med alla fördomar om mostrar och teknik) som fixar hålla styr i Windows uppkoppling mot nätet så tycker jag att hon är snudd på exeptionell. Huruvida gränssnittet i Kontrollpanelen är intuitivt, om man ska tro dig, är tydligen en smaksak.

Ursprungligen av Macce65:

Du ska få se att din mamma säkert skulle klara säkerhetsfrågorna i Vista också OM du förklarar enkelt vad det hela går ut på. Det finns ju inga dåliga elever sägs det

Nej. Min mamma är för korkad, hon är faktiskt bara Filosofie Magister med eget företag. Eftersom jag jobbade som obehörig lärare har jag tyvärr inte den pedagogiska förmågan som krävs för uppgiften.

Playstation 3 (ang. om man måste köra Vista för att spela de senaste spelen)

Har det inte blivit lite av en vedertagen sanning att ett av Vistas största svaghet är just alla dessa dialogrutor som dyker upp om vartannat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-20 23:14
Ursprungligen av PC World:

Seriously, UAC is a decent enough idea, but Vista's implementation pulls in two different directions. On one hand, the appearance of a UAC alert looks like the end of the world (or at least the end of some bit of computer hardware). On the other, the alerts' all-too-frequent appearances encourage users to give the warnings rubber-stamp approval. We're way too close to boy-who-cried-wolfsville here.

http://news.yahoo.com/s/pcworld/20070220/tc_pcworld/129126

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-21 11:51

Martin: Absolut. Avsaknaden av begriplighet är tveklöst ett stort skäl varför användare slutat läsa meddelandena. Säkert också den största. En annan faktor tror jag är att meddelandena/popuperna inte underlättar eller hjälper användaren. Oavsett vad som står i rutan så är ändå slutresultatet att det du försökte göra gick inte. Användaren bryr sig inte varför.

Du verkar väldigt mån om att försvara Vista - varför kan man undra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 09:10
Ursprungligen av Macce65:

Min moster är en tänkande människa som inte tar nåt för givet, hon kollar upp saker innan hon gör nåt..

...

Du ska få se att din mamma säkert skulle klara säkerhetsfrågorna i Vista också OM du förklarar enkelt vad det hela går ut på. Det finns ju inga dåliga elever sägs det

Jag har jobbat med Windows-support och jag VET att folk i allmänhet INTE läser dialogrutor eller andra felmeddelanden. Precis som jogin sa så säger de "det blev nå fel", "det hände nåt konstigt" eller "det kom upp nån jävla ruta". Deras vanliga taktik att hantera desa rutor är att klicka vilt för att stänga ned dem så att de kan fortsätta jobba. Det finns en annan variant iofs, det är att nogsamt stava sig igenom varende dialogruta och sedan bli för rädd för att våga klicka på något annat än avbryt.

Om din moster är så pass vass på windows så ska du vara stolt över henne men hon är på intet sätt representativ för den stora massan som dagligen tvingas använda windows i sina jobb utan att vara ett spår intresserade.

Ursprungligen av Macce65:

Kan nån här förklara det? Kommer Resolution Independance i Leopard? (finns i Vista, liksom i XP)

Resolution independence finns inte i XP. Inte mer än i OS X iaf. Var har du hört det? I Vista finns begränsat stöd.

Ursprungligen av draags:

Du verkar väldigt mån om att försvara Vista - varför kan man undra.

Han har väl blivit pålurad en PC-häck med Vista och ångrar sig. Nu måste han ta sin maskin i försvar för att må bättre själv. Eller så letar han efter "Wow:et"...

Ursprungligen av rhesus:

"Om din moster är så pass vass på windows så ska du vara stolt över henne men hon är på intet sätt representativ för den stora massan som dagligen tvingas använda windows i sina jobb utan att vara ett spår intresserade.
"

Hon änvänder Windows XP och Office i sitt dagliga arbete och har aldrig brytt sig om OS osv. Dock råkade hon ut för en hårddiskkrasch! i sin 5 år gamla hemmadator efter jul och tyckte det var lika bra att byta upp sig till en ny. Då skruvade jag ihop en Vista Premiummaskin med 2 gb DDR2 Apacer arbetsminne, 160 gb Seagate SATA hd, SONY Dual Layer DVD RW, för ca 6000kr inkl Vista Home Premium OEM inkl komponentutgång, S-vhs och DVI-utgång så att hon kan använda den som Mediacenter om hon vill. Hon hämtade den här i Stockholm innan Vista release i samband med en jobbresa och tog med hem till Gbg. Därför var hon tvungen att installera Vista själv. Det säger en del om den enkla installationsprocessen och inbyggda drivarstödet.
Ett par dagar senare mailade jag en länk till nVidia WHQL Vista32 plattformsdrivare och hon ställde då frågan om UAC.

Citat:

Resolution independence finns inte i XP. Inte mer än i OS X iaf. Var har du hört det? I Vista finns begränsat stöd."...

Var har du hört att det inte finns? XP SP2 har resolution independence genom .net framework 3.0

Läs fö mitt svar på Resolution independance i ett annat inlägg.

Citat:

Han har väl blivit pålurad en PC-häck med Vista och ångrar sig. Nu måste han ta sin maskin i försvar för att må bättre själv. Eller så letar han efter "Wow:et"...

"Han" har själv skruvat ihop sin senaste Vistamaskin, som alla sina datorer över åren, tack..Jag körde RC1 och RC2 och är en nöjd användare, så enkelt är det. ja, jag hittade Wow.et..:) liksom grannen i min Brf som jag träffade på en tillställning igår kväll, damen som switchade från Mac till "PC med Vista"..

Han har "ångrat" så till den milda grad att han skruvade ihop tre Vistamaskiner första veckan efter release åt kompisar/släkntingar och hjälpte min guddotter att få sitt Home Premium media från Acer o en kompis får sitt till sin Asus laptop som inte visste att man får en gratis uppgradering till Vista om man köpt sin XP-maskin mellan 23 oktober och fram till 15 mars..

Om ett par , tre månader, när priset ligger runt 1000kr, sätter han in ett DX10 grafikkort som ersättning för det inbyggda nVidia GPU6150 Premium Vista capable - nästan-gratis-grafiken med DVI-utgång till sin Widescreeenskärm och i sommar sätter han in en AMD Barcelona Quad Core processor i AM2-sockeln på mATX-kortet från Asus o får ännu bättre prestanda, ungefär som en Mactel MacPro, eller bättre, men till en tredjedel av priset.

Om Apple släpper hårdvaruåsningen i OS X kanske han gör en OS X partition också...men då måste Leopard toppa allt i Vista, och släååa hårdvarulåsningen eftersom ha inte villköpa en WinMacPC och betala en hårdvaruskatt till Apple i form av en designad låda med en EFI i st f en BIOS som enda hårdvarutekniska skillnaden jämfört med en PC med Vista ..

Ja, han kör en "PC med Vista" som grannen utryckte sig..:) och är så nöjd att han tycker det är kul att argumentera här bland de trogna..:)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 11:33
Ursprungligen av Macce65:

Var har du hört att det inte finns? XP SP2 har resolution independence genom .net framework 3.0

Läs fö mitt svar på Resolution independance i ett annat inlägg.

Nu snackar vi själva gränssnittet. Hur mycket WinFX du än instrallerar så kommer själva windows-gränssnittet att vara väldigt litet på en högupplöst skärm.

Ursprungligen av Macce65:

"Han" har själv skruvat ihop sin senaste Vistamaskin, som alla sina datorer över åren, tack..Jag körde RC1 och RC2 och är en nöjd användare, så enkelt är det. ja, jag hittade Wow.et..:) liksom grannen i min Brf som jag träffade på en tillställning igår kväll, damen som switchade från Mac till "PC med Vista"..

Vad har det med saken att göra. Jag har tappat räkningen på hur många PC-häckar jag byggt men det är nog över 100. Det är möjligt att jag bygger någon fler i framtiden men inte fan lär jag göra det för att köra något så crappy som Vista. Windows XP med lite grafiskt lull-lull, en fungerande sökfunktion och en säkerhet bestående av en massa irriterande pop-ups. Och ja jag har använt Vista. Jag skriver faktiskt detta på en Vista-maskin.

Om du är nöjd med din Vista-burk så kul för dig, men måste du spy ut det över oss här? Vill jag diskutera Vistas förträfflighet så finns det andra ställen att göra det på. Det bör ju inte vara något problem att hitta folk som håller med dig eftersom 96% av alla använder Windows och majoriteten kan ju inte ha fel eller hur?

Ursprungligen av rhesus:

Nu snackar vi själva gränssnittet. Hur mycket WinFX du än instrallerar så kommer själva windows-gränssnittet att vara väldigt litet på en högupplöst skärm.

Que?..Win FX?? Vad har det med saken att göra?? Jag diskuterade Resolution independence som finns i Vista och i XP med .net foundation 3.0

återigen, läs: http://www.axialis.com/tutorials/tutorial-vistaicons.html

Citat:

Vad har det med saken att göra. Jag har tappat räkningen på hur många PC-häckar jag byggt men det är nog över 100. "

Jo, du skrev att jag blivit pålurad en Vista-maskin av en säljare. Jag skrev att jag byggt den själv som svar på den påhittade påståendet.

Citat:

Om du är nöjd med din Vista-burk så kul för dig, men måste du spy ut det över oss här? Vill jag diskutera Vistas förträfflighet så finns det andra ställen att göra det på.

Nej, sådan argumentering passar naturligtvis inte under tråden Vista- Marknades snyggaste OS! ..eller? Måste jag skriva nåt negativt om Vista för att det ska falla dig i smaken?

F ö spyr man inte ut beröm- man öser ut det..:)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 13:26
Ursprungligen av Macce65:

Que?..Win FX?? Vad har det med saken att göra?? Jag diskuterade Resolution independence som finns i Vista och i XP med .net foundation 3.0

WinFX och .NET framework 3.0 är samma sak.

Windows XP är fortfarande inte upplösningsoberoende. Att jag kan knåpa ihop ett .net 3.0-program som är det har liksom inte med saken att göra. Det finns ju program till classic macos som är upplösningsoberoende.

Ursprungligen av Macce65:

han verkar svag i tron..han kanske skulle behöva hjälp att hitta den rätta vägen?

Det är ju du som går på som ett jehovas vittne på speed.

Senast redigerat 2007-02-22 14:00
Ursprungligen av Macce65:

"Han" har själv skruvat ihop sin senaste Vistamaskin, som alla sina datorer över åren, tack..Jag körde RC1 och RC2 och är en nöjd användare, så enkelt är det. ja, jag hittade Wow.et..:) liksom grannen i min Brf som jag träffade på en tillställning igår kväll, damen som switchade från Mac till "PC med Vista"..

Vad är wow:et? Jag fattar nämligen inte.

Ok men xp lär inte vara detta.

så 1-1

Känner för att sticka ut hakan idag!

Ok , jag skulle vanligtvis inte brytt mig om att göra ett inlägg här men jag känner för att sticka ut hakan... som mac användare sen -95 då jag kom till en kompis som ville få sin dator fixad och jag kom dit och fick se något som mer liknande en pizza kartong än en dator, sen fanns det ingen dos prompt! vad är det här? frågade jag. En mac sa han. resten är historia, jag har sen dess använt både pc och mac och SGI, mac hemma och under en tid även på dåvarande jobbet. Så jag ville addera följande till denna diskussionen om vista och OSX. Vista har ingen konkurrens! Varför kan man annars ta mer betalt (borträknat home versionen) trots att man redan har 95% av marknaden? det borde rimligtvis vara så att om det fanns konkurrens så borde det säljas mer av dessa operativ system och dessutom vara billigare. Nej inte förräns OSX kommer till PC sidan alternativt Linux får ease of use som 1:a prio på dagordningen samt som andra ett begripligt sätt att döpa filer som man inte behöver vara proffessor för att fatta.. Vista rockar, men hur svårt är det när det inte finns konkurrens? Tänk att massan har aldrig ens sett hört eller än mindre jobbat med en mac eller linux för den delen. För denna massa är Vista en big deal. Men jag tror det kommer att ta precis så lång tid för Vista att komma ut i stugorna som det gjorde för XP i något så när färdig patchad form. det kommer även att bli en aha upplevelse när vissa applikationer/spel går långsammare (eller inte alls i början) i deras nya Vista dator än vad de gjorde i den gamla XP maskinen. De som uppgraderar kommer att få PC vånda men fortfarande kämpa på, de vet ju inget annat alternativ! Bara att inse, Macen är nisch så länge man inte ger de andra 95% procenten en chans att prova mac osx, kanske inte ens det skulle räcka för många köper sin PC dator som en helhet inlkusive Vista, precis som macare gör med OSX och Ilife. Bill Gates har rätt, men hur länge beror bara på omvärldens agerande. Börjar det dyka upp kopior på leopard för pc då kan båten börja gunga men kapten på skutan är gates och company för överskådlig framtid..Vilket operativ som är bäst i dags läget spelar cykel, det är tillgänglighet och kompatibilitet med nuvarande marknads krav och behov som måste till i gigantisk skala. Microsoft har kanske ingen kultur men de har typ 95% procent av världens operativ system marknad och understödjer ett gigantisk nätverk av, ska vi kalla dem underleverantörer..? Spelar det roll om massan väljer "ingen kultur"? uppenbart kan det göra det för besättningen men inte för vem som är kapten..

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Ok , jag skulle vanligtvis inte brytt mig om att göra ett inlägg här men jag känner för att sticka ut hakan... som mac användare sen -95 "
"Vista har ingen konkurrens! Varför kan man annars ta mer betalt (borträknat home versionen) trots att man redan har 95% av marknaden?
..

1 Du körde tydligen MS DOS 1995..det har hänt lite sen dess..

2. Ingen tvingar dig att köpa Vista. Installera Ubuntu eller nåt annat om du känner för det på en PC..

Däremot är du tvingad att köpa din Mactel PC från Apple, (om du inte vill köra hackade OS) om du vill köra OS X

Ursprungligen av Macce65:

1 Du körde tydligen MS DOS 1995..det har hänt lite sen dess..

2. Ingen tvingar dig att köpa Vista. Installera Ubuntu eller nåt annat om du känner för det på en PC..

Däremot är du tvingad att köpa din Mactel PC från Apple, (om du inte vill köra hackade OS) om du vill köra OS X

1995, det var dos på pc sidan. tänk på att det här nya mac gränssnittet var helt nytt för mig.det fick mig att tänka om. Datorer behövde inte vara krångligt, det fanns andra vägar.Bättre alternativ!
Det blev plötsligt möjligt att göra vad jag ville med datorn, låta den jobba för mig istället för tvärtom.Lite mindre spelande blev det i och för sig.. ja det har gått en tid sen dess, men varför har det då hänt så lite på windows sidan? man kan helt enkelt inte bättre. inget fel i det.

Köpa vista? nä det skulle jag aldrig göra förräns mitt osx inte gör jobbet. möjligtvis ladda hem utvärderings version för att prova det med någon virtualiserings lösning om jag har tid nån gång. men argumentet köp en ny PC så du kan köra vista är inte effektiv i min bok. Min far köpte två nya PC för ca 1,5 år sedan och nu säger han att om han vetat då vad han vet nu om dolda kostnader för att kunna surfa på internet säkert etc.. sånt som han tar för givet, så kommer han inte att lyssna på säljare på DELL igen. han vet inte vad firewall är än mindre antivirus... han sätter i gång datorn jobbar med det han ska vilket på senare tid kräver internet access och att han kan surfa säkert. bara pga av kravet kom för att jobbet skulle kunna göras så sitter han i en värld av begrepp om säkerhet och internet faror? microsoft lyssnar på sina användare och gör vadå? Vista? det bevisar massor för mig om vilket tankesätt som råder på den innovativa sidan hos MS. MS har och kommer bara finnas pga av att de en gång i tiden har byggt in världen i ett hörn, Världen behöver ms mer än vad MS behöver världen. För varje variant på monopoltänkande som MS gör uttryck för blir greppet bara större. Alternativen lyser med sin frånvaro. Säg Ubunto till honom så undrar han troligen om jag har tänkt bjuda på middag på någon ny restaurang...

Vill man köra apple ja så är det idag hårdvara som skall till. korrekt, det är beklagligt men ändå något jag är märkligt ok med som koncept. Få se om vad som händer under året kanske kan ändra den kursen om knytningen till hårdvara något..

Vissa här måste tagga ner lite. Det är bra att Windowsanvändare får tillgång till bättre sökfunktioner i OSet. Men liksom hos OS X är det för mycket lull-lull. Jag anser också att datorn är ett verktyg. Jag struntar i grafiska effekter i fönstersystemet.

Mats

Macke65 - Är du den där 1% som rör sig på 99mac som inte är macanvändare.

Ursprungligen av draags:

Macke65 - Är du den där 1% som rör sig på 99mac som inte är macanvändare.

har han partibok eller inte? är det farligt med influenser från "världen utanför"?

han verkar svag i tron..han kanske skulle behöva hjälp att hitta den rätta vägen?

  • Medlem
  • 2007-02-22 12:32

Det finns en del grundläggande saker som gör att jag föredrar MacOS. Jag hoppar över stabilitet och liknande, eftersom alla Windowsanvändare verkar ha olika uppfattning om hur bra det funkar.

Huvudanledningen för mig att välja Mac är hur systemet hanterar program och dokument. I Windows är det samma sak. Varje program som kan hantera olika dokument har antingen alltid ett dokument aktivt, eller ett eget skrivbord där dokumenten kan leva. Det kommer sig naturligtvis av designmissen att placera menyerna i själva programmet/dokumentet. Drag and drop och hela skrivbordsmetaforen tar ordentligt med stryk av att ett program inte enkelt kan hålla sig med flera dokument.

Exempel:
Jag vill dra en bild från Photoshop till indesign. I mac kan jag då dra bilden direkt från ett Photoshopdokument till ett Indesigndokument. I Windows måste jag förminska Photoshops arbetsyta, aktivera Indesigns arbetsyta, aktivera Photoshop, och sedan dra bilden.

Att snabbt klippa och klistra mellan två dokument i olika program är också väldigt mycket enklare om man kan se båda dokumenten sida vid sida. Det går ibland att göra i Windows, men inte lika enkelt som på Mac.

I grund och botten är det bara ett arbetssätt som jag vant mig vid, men inte desto mindre en stor anledning till varför jag anser att windows aldrig kommer komma ikapp OS X. Oavsett vilka andra smarta funktioner man hänger på systemet.

Bevaka tråden