Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bil- vad f-n vågar man köpa egentligen?

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 19:36

Det värsta med japaneserna är att de rostar i sönder förr eller senare. Snarare förr...
Jag hade en Toyota Corolla som gick fint som fan, men rosten blev dessvärre ett stort problem. Man måste vara svetsare eller plåtmicklare för att kunna ha en så´n bil i många år.
Nu kör jag som sagt cittra och det är en -98, inte ett spår av rost.

Hur länge sen var det? Vad jag vet hör rostproblemen på japanska bilar till det förflutna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:47

Rost tillhör det förflutna på nästan alla bilar nuförtiden, utom på några tyska prestigemärken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 19:49

Hur menar du? Hur gammal den var? Det var en -90, och rosten började dyka upp för ca 8 år sedan, trots en massa service och annat. Kanske är det annat med nyare modeller men jag tvivlar på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:51

-90?
Nyare bilar rostar inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 20:14

Vad menas med nyare? Efter -96 eller vad? Var går gränsen mellan en gammal och en ny bil? Jag tycker att en bil ska hålla i en 20-25 år med tanke på vad den kostar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 20:18

10 år är väl vad en biltillverkare är skyldig att hålla med reservdelar.
Var gränsen går för hur länge man anser att en vanlig bil ska hålla vet jag inte.
Men att köpa en bil och tro att den ska hålla i 25 år tycker jag är en aning utopiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 09:21
Ursprungligen av Konrad:

10 år är väl vad en biltillverkare är skyldig att hålla med reservdelar.
Var gränsen går för hur länge man anser att en vanlig bil ska hålla vet jag inte.
Men att köpa en bil och tro att den ska hålla i 25 år tycker jag är en aning utopiskt.

MIn vinterbil är 22 år En Volvo 240 GL. Den går som ett skott och är knappt ens rostig. Stabila prylar det där.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 09:32
Ursprungligen av rhesus:

MIn vinterbil är 22 år En Volvo 240 GL. Den går som ett skott och är knappt ens rostig. Stabila prylar det där.

Visst. Men köp en Volvo V70 eller liknande och se om den rullar om 22 år. Det finns ingen som kommer att ha reservdelselektronik till den kvar då. Inte till någon annan av dagens bilar heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:15
Ursprungligen av rhesus:

MIn vinterbil är 22 år En Volvo 240 GL. Den går som ett skott och är knappt ens rostig. Stabila prylar det där.

Det måste vara historiens fulaste och bästa bil.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 10:22
Ursprungligen av Mondo:

Det måste vara historiens fulaste och bästa bil.

Ja den är då definitivt inte vacker, men förbannat stabil som sagt. Enligt rykten finns det exemplar som gått över 100.000 mil.

  • Medlem
  • 2006-11-13 10:35
Ursprungligen av rhesus:

Ja den är då definitivt inte vacker, men förbannat stabil som sagt. Enligt rykten finns det exemplar som gått över 100.000 mil.

Irv Gordons P1800 har gått över 4 miljoner kilometer...

http://biz.yahoo.com/prnews/060926/latufns1.html?.v=24

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 20:32

Nej varför det? Förr byggde man ju bilar som håller än idag! Visserligen har väl ägarna varit minutiöst noggranna med att sköta om dom, men ändå. Idag ser det väl annorlunda ut. Vem vill sköta om en bil idag, som man har och som man kör som slit och släng?
Alla maskiner, med eller utan själ mår bra av att skötas om, för då håller de nästan i evighet...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 20:49

Nu är det ju inte så.
Många bilar, särskilt de som var tillverkade på kontinenten, var inte gjorda för vårt klimat och rostade sönder på nolltid.
De var inte gjorda för att rulla i slasksaltmodd. De rostade bort, helt enkelt. Bara dörrhandtagen kvar efter tre år.
Sedan början, eller mitten av, 90-talet har emellertid de flesta vidtagit åtgärder som fått bukt med rosten. För annars skulle det inte ha gått att sälja e x vis Fiat eller Citroën i Skandinavien längre. Det var för jävligt ett tag.
Jag sålde en Citroën CX 2000 till en kompis i början av 80-talet. Han är inte min kompis längre, bilen var skrotad innan han amorterat färdigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 21:41

Bryter in här i erat gnabb...
Jag kommer att sköta om min nya fina bil så länge det går, för det är en pärla till bil!
För det priset! 40.000 och bara gått drygt 10.000 mil, motorn är som ny, karossen likaså, en massa tillbehör för 10 lakan fick jag med på köpet. Den går som en raket!
Den har hydraulikfjädring också!! Bara känslan när man startar och bakvagnen höjer sig och framvagnen känner efter...hmmm...det är själ det!
Fy fan....

  • Medlem
  • 2006-11-12 22:31

Alla bilar rostar. Om man inte är fanatiskt pedantisk. Och visst kan bilar hålla i 25 år - om man inte använder dem eller om man är... fanatiskt pedantisk...

  • Medlem
  • 2006-11-12 22:31

Kul att du hittade en bra Xantia, Picasso! Jag var på väg att köpa en men vågade inte eftersom jag blev lite tveksam efter att ha läst på om vad som kan gå snett med Xantior och efter att ha provkört en. Fjädringen i den var absolut inte själfull, jag har aldrig kört en med värre komfort, så det var nog nåt mysko med den(?). Det blev en bättre begagnad Mazdamaskin istället. Den duger åt mig, själ eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 22:51
Ursprungligen av Giggs:

Kul att du hittade en bra Xantia, Picasso! Jag var på väg att köpa en men vågade inte eftersom jag blev lite tveksam efter att ha läst på om vad som kan gå snett med Xantior och efter att ha provkört en. Fjädringen i den var absolut inte själfull, jag har aldrig kört en med värre komfort, så det var nog nåt mysko med den(?). Det blev en bättre begagnad Mazdamaskin istället. Den duger åt mig, själ eller inte.

Offtast handlar det om taskigt tryck i gasklockorna.
Enkelt och billigt att fixa.
Billigare än att byta stötdämpare på en Mazda.

  • Medlem
  • 2006-11-12 23:12
Ursprungligen av Konrad:

Offtast handlar det om taskigt tryck i gasklockorna.
Enkelt och billigt att fixa.
Billigare än att byta stötdämpare på en Mazda.

Men han som sålde den hade fyllt på hydrauliken eller klockorna eller vad det var. Eventuellt hade han fyllt på för mycket för mätaren visade att hydrauliken var fylld till överkant. Han jobbade med maskiner med hydraulik och var alltså proffs på området, men hade inte fått till det riktigt ändå, verkade det som. Skumt tyckte jag och avstod från köp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 23:52
Ursprungligen av Giggs:

Men han som sålde den hade fyllt på hydrauliken eller klockorna eller vad det var. Eventuellt hade han fyllt på för mycket för mätaren visade att hydrauliken var fylld till överkant. Han jobbade med maskiner med hydraulik och var alltså proffs på området, men hade inte fått till det riktigt ändå, verkade det som. Skumt tyckte jag och avstod från köp.

Det kan bli bli punka på membranen om man kör för länge med lågt tryck. Då blir fjädringen som på en Mazda. Och om det är klåpare som fyller gas så blir det ofta fel, det är noga med trycket. Varje auktoriserad Cittraverkstad kan det där numera. Eller borde kunna.

Ursprungligen av Giggs:

Kul att du hittade en bra Xantia, Picasso! Jag var på väg att köpa en men vågade inte eftersom jag blev lite tveksam efter att ha läst på om vad som kan gå snett med Xantior och efter att ha provkört en. Fjädringen i den var absolut inte själfull, jag har aldrig kört en med värre komfort, så det var nog nåt mysko med den(?). Det blev en bättre begagnad Mazdamaskin istället. Den duger åt mig, själ eller inte.

Rent generellt är Xantia en av de mest driftsäkra bilarna Europa producerat i modern tid, men det finns ett par anledningar till dålig komfort. Tomma gasklockor är vanligaste felet eftersom utbyte inte ingår i normala serviceprogrammen (trots att de är tomma efter ca. fem år). Nästan alla begade cittror har därför nästan tomma klockor, vilket är tråkigt eftersom det är snorbilligt och enkelt att fixa.

Vanligt är att ägaren bara byter de fyra hjulklockorna eftersom de är de som syns, men missar att det är minst fyra andra klockor (främre+bakre komfortklocka, huvudacc och SC-MAC/nödbromsacc) i en modern hydraulcittra. Med punkterade komfortklockor finns bara de "hårda" hjulklockorna kvar, och bilen blir ganska Alfa-aktig i fjädringen. (Inte för att det är någon nackdel, känner faktiskt BX 16V-ägare som avsiktligt byter till hydractiveklockor för att få riktig sportvagnsfjädring.)

Annars kan elektroniken till Hydractive lägga av, ofta är det så enkelt som att säkringen till datorn har gått. Moderna cittror har en fantastiskt smart och enkel lösning med datorstyrda magnetventiler som kopplar in komfortklockorna när väglaget så medger, och kopplar ur dem i krävande situationer. Det är därför en Hydractive-cittra har lite "flygande matta"-känsla eftersom den både är superkomfortabel och ligger som ett strykjärn längs vägen. Men: Om styrdatorn slutar fungera kopplas komfortsystemet ur helt av säkerhetsskäl, så chassit hamnar i permanent sportläge (Alfa-känslan igen alltså). Om alla gasklockor är fulla och bilen ändå är lika oskön som en vanlig bil är det alltså säkringsboxen man ska kontrollera härnäst.

  • Medlem
  • 2006-11-13 18:53
Ursprungligen av Samuel K:

Rent generellt är Xantia en av de mest driftsäkra bilarna Europa producerat i modern tid, men det finns ett par anledningar till dålig komfort. Tomma gasklockor är vanligaste felet eftersom utbyte inte ingår i normala serviceprogrammen (trots att de är tomma efter ca. fem år). Nästan alla begade cittror har därför nästan tomma klockor, vilket är tråkigt eftersom det är snorbilligt och enkelt att fixa.

Vanligt är att ägaren bara byter de fyra hjulklockorna eftersom de är de som syns, men missar att det är minst fyra andra klockor (främre+bakre komfortklocka, huvudacc och SC-MAC/nödbromsacc) i en modern hydraulcittra. Med punkterade komfortklockor finns bara de "hårda" hjulklockorna kvar, och bilen blir ganska Alfa-aktig i fjädringen. (Inte för att det är någon nackdel, känner faktiskt BX 16V-ägare som avsiktligt byter till hydractiveklockor för att få riktig sportvagnsfjädring.)

Annars kan elektroniken till Hydractive lägga av, ofta är det så enkelt som att säkringen till datorn har gått. Moderna cittror har en fantastiskt smart och enkel lösning med datorstyrda magnetventiler som kopplar in komfortklockorna när väglaget så medger, och kopplar ur dem i krävande situationer. Det är därför en Hydractive-cittra har lite "flygande matta"-känsla eftersom den både är superkomfortabel och ligger som ett strykjärn längs vägen. Men: Om styrdatorn slutar fungera kopplas komfortsystemet ur helt av säkerhetsskäl, så chassit hamnar i permanent sportläge (Alfa-känslan igen alltså). Om alla gasklockor är fulla och bilen ändå är lika oskön som en vanlig bil är det alltså säkringsboxen man ska kontrollera härnäst.

Synd att du inte var med när det var aktuellt med provkörning och testning, isf hade man kanske kört Cittra nu? Det som definitivt fick oss att avstå från köp var en kompis/f.d. bilmekaniker som rådde oss att inte köpa en bil som vi inte förstod oss på, ett råd vi alltså lydde. Men vem vet, det blir kanske en Cittra nästa gång?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 23:57

Jag skiter i vilket, jag går i gång på hyraulik! Härligt när det lyfter där bak och det stabiliserar där fram.....uugh

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-13 00:29

Nu tyckte du att du allt att du fick till det! Visst, du kan ha rätt men du kan också ha fel.
För mig har min bil en själ och ett förhållande till mig vad du än påstår.
Min bil är en frihet och ett sätt att leva och njuta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 08:13

Själ eller inte, faktum kvarstår att japanska och tyska bilar hamnar i toppen i all statistik och överst alla enkäter om kundbelåtenhet. Läs här till exempel. Mer info finns här. Jag sålde lyckligtvis min Renault Mégane II i tid, innan den rasade. Och fick mer för den än vad jag gav! Men det var nog ingen dålig bil egentligen.

Senast redigerat 2006-11-13 08:27
Ursprungligen av Mondo:

Själ eller inte, faktum kvarstår att japanska och tyska bilar hamnar i toppen i all statistik och överst alla enkäter om kundbelåtenhet. Läs här till exempel. Mer info finns här. Jag sålde lyckligtvis min Renault Mégane II i tid, innan den rasade. Och fick mer för den än vad jag gav! Men det var nog ingen dålig bil egentligen.

Men gud alltså. Skrämmande läsning om Megane II.... Nu vågar då inte jag slå till på en sån. Även om det mest går på garantin de första åren.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 09:55
Ursprungligen av Rickard A:

Men gud alltså. Skrämmande läsning om Megane II.... Nu vågar då inte jag slå till på en sån. Även om det mest går på garantin de första åren.

Men Mondo skriver ju att det var en bra bil egentligen, trots att han trodde att den skulle rasa när som helst.
Jag skulle nog inte köpa en begagnad bil av en kille med den insikten.:$

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:12
Ursprungligen av Rickard A:

Men gud alltså. Skrämmande läsning om Megane II.... Nu vågar då inte jag slå till på en sån. Även om det mest går på garantin de första åren.

Jag hade samma fel som alla andra Mégane II-ägare. Tjutande bromsar. Renault fixar det på garantin. Tydligen var originalskivorna lite för tunna, för tjocka, av fel material eller vad det var, så att det sjöng i dem i vissa lägen. Renault har bytt till andra skivor nu. Det är nog ett ganska bra köp, särskilt om man ser till priset. Du får en ny Mégane II kombi med standardmotorn (1,6 l, 16V, 115 hk) för 150 000 hos Bilia. Inte dåligt.

Ursprungligen av Mondo:

Jag hade samma fel som alla andra Mégane II-ägare. Tjutande bromsar. Renault fixar det på garantin. Tydligen var originalskivorna lite för tunna, för tjocka, av fel material eller vad det var, så att det sjöng i dem i vissa lägen. Renault har bytt till andra skivor nu. Det är nog ett ganska bra köp, särskilt om man ser till priset. Du får en ny Mégane II kombi med standardmotorn (1,6 l, 16V, 115 hk) för 150 000 hos Bilia. Inte dåligt.

Men läser man statistiken du länkade till var det ju rena katastrofen för Megane II. Längst ner i nästan alla listor. Då tar jag nästan hellre en Audi A4 Avant som är några år äldre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 13:20
Ursprungligen av Rickard A:

Men läser man statistiken du länkade till var det ju rena katastrofen för Megane II. Längst ner i nästan alla listor. Då tar jag nästan hellre en Audi A4 Avant som är några år äldre.

Jag är benägen att hålla med.

Bevaka tråden