Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bil- vad f-n vågar man köpa egentligen?

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-11-09 00:36
Ursprungligen av Rickard A:

Äntligen nån mer som förstått. Mamma och pappa har nästa aldrig AC-n på mer än när det behöver kylas i bilen. De sitter och trycker av och på den mest hela tiden. Själv tror jag aldrig jag slagit av den.

En avstäng AC blir tyvärr ofta en läckande* AC. Så du gör helt rätt.

*) Packningarna riskerar att torka om den inte får jobba med jämna mellanrum.

Ursprungligen av Rickard A:

Sådär- nu har vi bestämt oss till 99,99%!! Det blir en Ford Focus 05. 1,6 liter, AC och lite annat kul. Ska kolla på den på lördag och är det inget skumt blir det köpa av! Priset är inte bestämt men det verkar landa på 120kkr med vinterdäck och motorvärmare/kupevärmare. Tycker det känns prisvärt.

Återkommer med resultat när allt är klart!

Fordrar
Ordentliga
Reparationer
Dagligen

Ursprungligen av Rickard A:

Sådär- nu har vi bestämt oss till 99,99%!! Det blir en Ford Focus 05. 1,6 liter, AC och lite annat kul. Ska kolla på den på lördag och är det inget skumt blir det köpa av! Priset är inte bestämt men det verkar landa på 120kkr med vinterdäck och motorvärmare/kupevärmare. Tycker det känns prisvärt.

Återkommer med resultat när allt är klart!

Hoppas du inte är av medellängd eller längre. Jag är 181 cm och körde Gbg-Skövde-Gbg (2x15 mil på samma dag) med en Focus hyrbil för ett tag sedan. Man sitter illa i förarstolen med ont i benen (högerbenet( som följd. Sitsen ger inte tillräckligt stöd under låret. Och nu kan man inte kalla denna långresa för speciellt lång... Förhållandevisd törstig också (typ 0,8 i landsvägskörning varav största delen på 90-vägar). Annars är den ju ganska snygg. Se mitt inlägg ovan.

Ursprungligen av johan_tanying:

Hoppas du inte är av medellängd eller längre. Jag är 181 cm och körde Gbg-Skövde-Gbg (2x15 mil på samma dag) med en Focus hyrbil för ett tag sedan. Man sitter illa i förarstolen med ont i benen (högerbenet( som följd. Sitsen ger inte tillräckligt stöd under låret. Och nu kan man inte kalla denna långresa för speciellt lång... Förhållandevisd törstig också (typ 0,8 i landsvägskörning varav största delen på 90-vägar). Annars är den ju ganska snygg. Se mitt inlägg ovan.

Jag är 187cm men tyckte jag satt rätt bra när jag provkörde hos en handlare förut.

Och vad det gäller förbrukningen- det var inte en FlexiFuel du hade? För 0,8 låter riktigt mycket för att vara en 1,6 motor på landsväg. FlexiFuel modeller drar ju betydligt mer när man kör dem på Etanol.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-10 22:54

Jag kommer aldrig mer köpa en ny bil. Så underbar var inte känslan av att veta att man är den första att sätta sig och köra runt bilen, och i samma sekund inse att den känslan kostade 50000kr.
1000mil senare och köpa samma bil av bilhandlarn kommer det bli i framtiden. Då finns alla garantier kvar, men man slipper den värsta smällen.

  • Medlem
  • 2006-11-10 23:03
Ursprungligen av Bijan:

Jag kommer aldrig mer köpa en ny bil. Så underbar var inte känslan av att veta att man är den första att sätta sig och köra runt bilen, och i samma sekund inse att den känslan kostade 50000kr.
1000mil senare och köpa samma bil av bilhandlarn kommer det bli i framtiden. Då finns alla garantier kvar, men man slipper den värsta smällen.

Mja, de enda bilar som är till salu efter bara 1000 mil är sådana man inte har råd med i alla fall, nya eller begagnade...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-10 23:57
Ursprungligen av Baron:

Mja, de enda bilar som är till salu efter bara 1000 mil är sådana man inte har råd med i alla fall, nya eller begagnade...

Beror väl på vad man prioriterar här i livet. Eller snarare, vad man har dragit på sig för för olatare, som fru, barn, villa och vovve

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 09:53
Ursprungligen av Bijan:

Jag kommer aldrig mer köpa en ny bil. Så underbar var inte känslan av att veta att man är den första att sätta sig och köra runt bilen, och i samma sekund inse att den känslan kostade 50000kr.
1000mil senare och köpa samma bil av bilhandlarn kommer det bli i framtiden. Då finns alla garantier kvar, men man slipper den värsta smällen.

Håller med till fullo! Att köpa en sprillans ny kärra måste vara världens sämsta affär. Men jag letar fortfarande efter den optimala bilen...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-11 12:43
Ursprungligen av Mondo:

Håller med till fullo! Att köpa en sprillans ny kärra måste vara världens sämsta affär. Men jag letar fortfarande efter den optimala bilen...

Finns inget som heter den optimala bilen. Det jag har lärt mig i efterhand är att välja bil efter verkstan. Alla bilar må ha samma kvalite, samma underleverantörer, men i slutändan så är det alltid något som skiter sig.
Hittar man en hyvens meck eller till och med känner en sen tidigare, så är det ganska givet.
Saker som lånebil, möjighet att fixa småsaker under tiden man tar en kaffe gör livet betydligt enklare.
Saab, volvo, opel, ford. Samma skrot och korn. Ta den du stör dig minst på. Jag valde efter lektarmen, ack vad det kostade. Men det var värt varenda krona och alla verkstadsbesök

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 10:23
Ursprungligen av Bijan:

Finns inget som heter den optimala bilen. Det jag har lärt mig i efterhand är att välja bil efter verkstan. Alla bilar må ha samma kvalite, samma underleverantörer, men i slutändan så är det alltid något som skiter sig.
Hittar man en hyvens meck eller till och med känner en sen tidigare, så är det ganska givet.
Saker som lånebil, möjighet att fixa småsaker under tiden man tar en kaffe gör livet betydligt enklare.
Saab, volvo, opel, ford. Samma skrot och korn. Ta den du stör dig minst på. Jag valde efter lektarmen, ack vad det kostade. Men det var värt varenda krona och alla verkstadsbesök

Jag köper en japansk bil. De har minst fel enligt statistik från olika länder. Saab, Opel, Volvo eller Ford är inte aktuella för mig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-12 15:35
Ursprungligen av Mondo:

Jag köper en japansk bil. De har minst fel enligt statistik från olika länder. Saab, Opel, Volvo eller Ford är inte aktuella för mig.

Bra bilar, men dom har ju ingen själ. Men fan vad dom håller i ur och skur.

  • Medlem
  • 2006-11-12 00:27
Ursprungligen av Mondo:

Håller med till fullo! Att köpa en sprillans ny kärra måste vara världens sämsta affär. Men jag letar fortfarande efter den optimala bilen...

Det måste inte vara en dålig affär att köpa nytt. Det är klart att den sjunker i värde så fort du plockar ut den på gatan, men sedan sjunker den i praktiken inte alls på ganska länge, eftersom det inte finns bilar som säljs så fort de plockas ut på gatan. De enda bilar som söljs efter några hundra mil är antingen billiga ändå eller jättedyra ändå. Kolla på Blocket efter bilar med mindre än 500 mil på väg.
Dessutom slipper man betala service, däck mm och reparationer på bilen om man byter en gång om året.

Argh... nu hann Focusen bli såld.. Fick tips om en Audi A4 Avant 2,0 FSI. Om jag förstod allt rätt bör man tanka den med 98 oktan så även om den drar lite mindre bensin blir det ändå inte så mycket billigare. Som som har en FSI-motor och vet mer hur detta funkar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-12 00:09
Ursprungligen av Rickard A:

Argh... nu hann Focusen bli såld.. Fick tips om en Audi A4 Avant 2,0 FSI. Om jag förstod allt rätt bör man tanka den med 98 oktan så även om den drar lite mindre bensin blir det ändå inte så mycket billigare. Som som har en FSI-motor och vet mer hur detta funkar?

Man kan tanka 98 oktan optimerade motorer med 95 oktan. Men räkna med en ynka prestanda försämring. I vissa fall kan motorn få för sig att dra mer soppa också, beroende lite på hur datorn är inställd. Så det är lite trialnerror, men det är ingen fara att tanka med 95 oktan.

Det där snacket om att alla bilar är lika för det är "samma" komponenter i dom är som att påstå att vemsom som handlar på "samma" ICA som gurmekocken får "samma" slutresultat när dom har blandat ihop ingredienserna. Det är dessutom "samma" komponenter i en Mac som i en PC så det så.

Bilprenumeration ekvivalenten till både hängslen och livrem finner du i din brevlåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 18:15

Har bilar en själ? Det tror jag inte. Jag tror inte att en Volvo, Audi eller Saab har mer "själ" än en Toyota, Mitsubishi eller Mazda. Det är maskiner och ska bara fungera.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-12 18:59
Ursprungligen av Mondo:

Har bilar en själ? Det tror jag inte. Jag tror inte att en Volvo, Audi eller Saab har mer "själ" än en Toyota, Mitsubishi eller Mazda. Det är maskiner och ska bara fungera.

Jag har köpt en bil som är mycket mer än bara en maskin, en Citroën Xantia 2.0l, och den har mer själ än någon annan bil jag haft och jag har ägt ett antal bilar. Snygg är den också.
Fick den billigt och nästan som ny! Ett klipp som gjorde gott i min själ med...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-12 23:46
Ursprungligen av Mondo:

Har bilar en själ? Det tror jag inte. Jag tror inte att en Volvo, Audi eller Saab har mer "själ" än en Toyota, Mitsubishi eller Mazda. Det är maskiner och ska bara fungera.

Då känner du väl ingen skillnad på en dressman kostym och en Boss, ingen skillnad på en Dell laptop eller Apple Macbook, ingen skillnad på ett par skor från Skopunkten eller ett par handsydda italienska dito ?

De är ju bara förbrukningsvaror som skall fungera...

Det är väl självklart att bilar har en själ! Alltifrån, bilmärkets historia, människorna som jobbar på företaget, till dess kunder, fansiter och förarna.
Varför väljer vissa att köra LandRover och andra Landcruiser? Den ena är helt klart en bättre bil rent kvalitetmässigt, men ändå finns det en skara människor som väljer den sämre fast än de är medvetna om detta.

Ser du ingen skillnad, ja in i första toyota hall och plocka första bästa bil.

  • Medlem
  • 2006-11-12 23:58
Ursprungligen av Bijan:

Då känner du väl ingen skillnad på en dressman kostym och en Boss, ingen skillnad på en Dell laptop eller Apple Macbook, ingen skillnad på ett par skor från Skopunkten eller ett par handsydda italienska dito ?

De är ju bara förbrukningsvaror som skall fungera...

Det är väl självklart att bilar har en själ! Alltifrån, bilmärkets historia, människorna som jobbar på företaget, till dess kunder, fansiter och förarna.
Varför väljer vissa att köra LandRover och andra Landcruiser? Den ena är helt klart en bättre bil rent kvalitetmässigt, men ändå finns det en skara människor som väljer den sämre fast än de är medvetna om detta.

Ser du ingen skillnad, ja in i första toyota hall och plocka första bästa bil.

1. Man ska inte blanda ihop själ och kvalitet. Själva bilen har lika mycket själ som en gammal pinne. Men företagskulturen eller bilens rykte kan ju ge föraren/ägaren en illusion av att köra något med "själ".
2. När det gäller skor såväl som allt annat med funktion så kan man hitta fler möjligheter än "fungerande" och "icke fungerande".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-13 00:50
Ursprungligen av Baron:

1. Man ska inte blanda ihop själ och kvalitet. Själva bilen har lika mycket själ som en gammal pinne. Men företagskulturen eller bilens rykte kan ju ge föraren/ägaren en illusion av att köra något med "själ".
2. När det gäller skor såväl som allt annat med funktion så kan man hitta fler möjligheter än "fungerande" och "icke fungerande".

För mig är det ingen illusion. Se bara på alla apple älskar som står ut med vissa av deras kassa produkter p.g.a förtroendet till företaget och vad det står för.
Det handlar om ens relation till sin bil och varför man känner för den på ett visst sätt. Skulle någon sno min TV skulle jag plocka upp telefonen och ringa försäkringsbolaget. Skulle någon sno min macbook skulle jaga den jäveln.

Självklart är inget svart eller vitt. Men det är skillnad på saker och saker, återigen exemplet mellan Landrover och landcruiser. Landcruiser en helt klart bättre bil rent kvalitets mässigt, men ändå har landrover sina kunder som är medvetna om sitt val av en sämre bil men ändå väljer den före.

  • Medlem
  • 2006-11-13 08:43
Ursprungligen av Bijan:

För mig är det ingen illusion. Se bara på alla apple älskar som står ut med vissa av deras kassa produkter p.g.a förtroendet till företaget och vad det står för.
Det handlar om ens relation till sin bil och varför man känner för den på ett visst sätt. Skulle någon sno min TV skulle jag plocka upp telefonen och ringa försäkringsbolaget. Skulle någon sno min macbook skulle jaga den jäveln.

Självklart är inget svart eller vitt. Men det är skillnad på saker och saker, återigen exemplet mellan Landrover och landcruiser. Landcruiser en helt klart bättre bil rent kvalitets mässigt, men ändå har landrover sina kunder som är medvetna om sitt val av en sämre bil men ändå väljer den före.

Jag går med på att företaget kan ha en själ.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:21
Ursprungligen av Baron:

Jag går med på att företaget kan ha en själ.

fair enough. Vissa är galnare än andra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:39
Ursprungligen av Baron:

Jag går med på att företaget kan ha en själ.

Hur skulle ett företag kunna ha en själ? Du är väl ironisk?

Så talar en sann japanbilsmänniska.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 18:30

Ska man bara ha en bil att åka med, ful som stryk och opersonlig så ska man köpa en japanesare.
Ungefär som att köpa kläder på Dressman och köra Windows på Dell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 18:51

Men Konrad, du sa ju själv förut, när du kallade dig Nurell, att du inte har haft några särskilda känslor för dina "biljävlar", att du inte fäst dig vid dem utan bara bytt efter ett tag? Min åsikt är att bilen är en nyttopryl.

Sen kan man ju ha olika åsikter om det estetiska. Själv tycker jag till exempel att Skoda är världens tristaste och fulaste bil, men att de fungerar bra. Jag tycker däremot inte att Mazda gör fula bilar än t ex Citroën. Men som sagt, om tycker om smak är det svårt att diskutera. De gustibus non est disputandum, alltså, om tycke och smak bör man inte tvista, som nån gammal romersk gubbe sa.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:08
Ursprungligen av Mondo:

Men Konrad, du sa ju själv förut, när du kallade dig Nurell, att du inte har haft några särskilda känslor för dina "biljävlar", att du inte fäst dig vid dem utan bara bytt efter ett tag?

Det har jag aldrig sagt.
Jag har i princip bara haft bilar av ett särskilt märke. Andra bilinnehav är påtvingade.
Jag bytte ofta bil när min ekonomiska situation var annorlunda än den är nu. Men alltid till samma märke - som börjar på C.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-11-12 19:22
Ursprungligen av Mondo:

[...]
Själv tycker jag till exempel att Skoda är världens tristaste och fulaste bil, men att de fungerar bra. [...]

Skoda fungerar bra? :eek:
Okej, jag känner bara två pers med Skoda, men ändå - 100% av dessa köper aldrig någonsin en ny Skoda igen.

Själv kör jag en Honda CR-V och det är nog den bästa bil vi haft i familjen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:01

--> Mondo.
Att diskutera bilköp med dig känns som att hälla vatten på en gås. Du frågar och vill ha svar, sen skiter du i vad folk svarar.
Du är relativt nybliven körkortsinnehavare men tror dig ändå veta massor om bilkörning och bilar. Fast det är klart, om man betalar nästan 100.000 kr för körkortet så kanske man får extrakunskaper.
Jag försökte hjälpa dig med ett bilköp en gång via kontakter. Det gör jag aldrig om. Jag fick engagera en hel del folk och sen bangade du, samtidigt som du brände mina chanser att köpa bil billigt därifrån.
Köp en Toyota så blir allt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 21:15
Ursprungligen av Konrad:

--> Mondo.
Att diskutera bilköp med dig känns som att hälla vatten på en gås. Du frågar och vill ha svar, sen skiter du i vad folk svarar.
Du är relativt nybliven körkortsinnehavare men tror dig ändå veta massor om bilkörning och bilar. Fast det är klart, om man betalar nästan 100.000 kr för körkortet så kanske man får extrakunskaper.
Jag försökte hjälpa dig med ett bilköp en gång via kontakter. Det gör jag aldrig om. Jag fick engagera en hel del folk och sen bangade du, samtidigt som du brände mina chanser att köpa bil billigt därifrån.
Köp en Toyota så blir allt bra.

Nurell, du är uppenbarligen felinformerad...

Bevaka tråden