Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bil- vad f-n vågar man köpa egentligen?

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samuel K,

Stort tack för dina tips!
Bilen är köpt. Känns verkligen lite bättre när man läste vad du skrev om den.

Ursprungligen av star-affinity:

Samuel K,

Stort tack för dina tips!
Bilen är köpt. Känns verkligen lite bättre när man läste vad du skrev om den.

Grattis! Du har just lagt grunden till ett livslångt beroende.

Se bara till att BX:en har välfyllda gasklockor, det gör en enorm skillnad. Med halvtomma klockor blir bilen dels lika obekväm som en vanlig bil, men framför allt kan den få lika dåliga bromsar som en vanlig bil vilket kan bli riskabelt. Forumet på www.citroen.nu är helt fantastiskt (citroënisterna där är både supertrevliga och hjälpsamma!) så jag rekommenderar ett besök där.

Köp Japanskt/koreanskt. Själv är jag både Saab- och Volvofrälst. Har tidigare ägt en 9-5 Kombi 2.0 och har nu en S80 T6 men de är inte särskilt ekonomiska bilar, tyvärr. Törstiga och kanske inte den bästa kvaliteten heller. Och med ganska snåla garantier är det inte kul om det rasar.

Det kan man jämföra med en Hyundai eller Subaru som visserligen inte är de "sexigaste" märkena på gården men å andra sidan har ypperlig kvalitet (Subaru) och mycket generösa garantier (Hyundai).

Åker troligen och beställer en V40 1,6 Diesel idag... Volvo i Borås har jubileumspris och sänkt priset från 234.970 och ned till 217.000 - enda som kan stoppa affären är om man inte värderar upp min Audi A2:a lite, den har gått 5.500 mil, har glastaket och deras preliminära bud är bara 102.000. Man har sagt att man ska testa den noggrannare och möjligen höja budet. Ser fram emot att ha en diesel som på landsväg bara drar 0,42/mil

Ursprungligen av Olle@mac:

Åker troligen och beställer en V40 1,6 Diesel idag... Volvo i Borås har jubileumspris och sänkt priset från 234.970 och ned till 217.000 - enda som kan stoppa affären är om man inte värderar upp min Audi A2:a lite, den har gått 5.500 mil, har glastaket och deras preliminära bud är bara 102.000. Man har sagt att man ska testa den noggrannare och möjligen höja budet. Ser fram emot att ha en diesel som på landsväg bara drar 0,42/mil

Du ger bilen i inbyte? Det är en SYNNERLIGEN dålig affär men väldigt enkelt. Man slipper ju telefonringande och provkörningar fast det kostar i förlust på affären.

Kolla Blocket mfl och se vad din Audi är värd "på riktigt" - det är mitt råd.

MVH

Ursprungligen av Svante S:

Du ger bilen i inbyte? Det är en SYNNERLIGEN dålig affär men väldigt enkelt. Kolla Blocket mfl och se vad din Audi är värd "på riktigt" - det är mitt råd.

Förvisso, men jag har inte tid att göra på annat sätt... att vänta på att en köpare dyker upp och att sedan beställa en ny som ska ha rätt inredning kan ta veckor och att då gå med hyrbil som dagligen ska rulla de 16-17 milen mellan jobb och bostad är orealistiskt. På Blocket kan man möjligen se vad folk HOPPAS få ut för sina gamla vrak... önskedrömmar frodas nog lätt där.

Ursprungligen av Olle@mac:

Förvisso, men jag har inte tid att göra på annat sätt... att vänta på att en köpare dyker upp och att sedan beställa en ny som ska ha rätt inredning kan ta veckor och att då gå med hyrbil som dagligen ska rulla de 16-17 milen mellan jobb och bostad är orealistiskt. På Blocket kan man möjligen se vad folk HOPPAS få ut för sina gamla vrak... önskedrömmar frodas nog lätt där.

Jag förstår, jag gick själv i egna tankar om att byta in den äldre bilen men blev avrådd av alla .
Visst finns det lycksökare på Blocket men så fel är det inte. Bilmarkanden är så pass "självreglerad" att priserna är hyfsat rättvisande på det hela taget. Undantag finns ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 09:24
Ursprungligen av Olle@mac:

Åker troligen och beställer en V40 1,6 Diesel idag...

Du menar en V50 1.6 D antar jag? Det är en mycket trevlig bil. Lite seg kanske men inget man inte står ut med det om man inte behöver dra släp. I så fall rekommenderas 2.0D.

Oops, skrev fel som vanligt... menade faktiskt S40 men för ca: 10.000 ytterligare så kan det bli en V50... är ju mer eller mindre samma bil, bara häcken som skiljer dom... ja och så bättre takhöjd därbak i en V50.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 19:01

Kan en Audi A4 Avant 1.8T Sport (helst modellerna mellan -02 och -04) vara något?

Då får du något roligt och leka med samtidigt som familjen får en kombi. Två saker i ett.

Ja ja... nu är affären i alla fall avslutad, ska förvisso till kreditprövning men det går säkert bra. Värt att tänka på OM man väljer handlarens finansieringsförslag ( Volvo denna gång ) är att påpeka att deras ränta är för hög - 5,95%, utan att blinka sänkte han den till 5,45%. Sedan kan man fundera över billigaste försäkringen. Jag hade tänkt fortsätta med Aktsam som bara tar rena standardfordon och därmed kan ligga extremt lågt men Volvo ger bra försäkring OM man har billånet hos dom... så där kan man kolla lite extra vad som lönar sig. Månadspremien hos dom för en ny V50 blev bara 210 kronor, dvs helförsäkrat och nybil. Valde som på bilden en "Titanic gråmetalic", leverans om troligen en månad.

[RIGHT]

[/RIGHT]

Snygg!

Ursprungligen av Svante S:

Snygg!

Håller med! Riktigt snygg. Skulle inte tacka nej till en sån...

  • Medlem
  • 2006-11-05 21:10
Ursprungligen av Olle@mac:

Ja ja... nu är affären i alla fall avslutad, ska förvisso till kreditprövning men det går säkert bra. Värt att tänka på OM man väljer handlarens finansieringsförslag ( Volvo denna gång ) är att påpeka att deras ränta är för hög - 5,95%, utan att blinka sänkte han den till 5,45%. Sedan kan man fundera över billigaste försäkringen. Jag hade tänkt fortsätta med Aktsam som bara tar rena standardfordon och därmed kan ligga extremt lågt men Volvo ger bra försäkring OM man har billånet hos dom... så där kan man kolla lite extra vad som lönar sig. Månadspremien hos dom för en ny V50 blev bara 210 kronor, dvs helförsäkrat och nybil. Valde som på bilden en "Titanic gråmetalic", leverans om troligen en månad.

[RIGHT]

[/RIGHT]

Köpte en sådan (1,8F) i december förra året och är i stort sett nöjd.

Ursäkta uppehållet men en flytt kom emellan

Men trots det har billetandet gått vidare. Vi har lagt ner rätt mycket tid på att jämföra och prova en del bilar. Som det ser ut just nu står det mellan:
- Peugeot 307 Kombi
- Renault Megane II Touring
- Ford Focus Flexifuel Herrgårdsvagn

Det är just nu kampanj på samtliga de modellerna så de kostar i stort sett lika mycket med i stort sett samma utrustning. Det skiljer dock ca 10kkr mellan "billigaste", Peugeot 307, och dyrast, Ford Focus. Peugeoten har lite mer lull-lull än Focusen (regn-sensor, avstängningsbar krockkudde på passagerarsidan och nåt mer jag inte minns just nu) men Focusen var roligare att köra för det var mer drag i den. Försäkringen var dyrare till Forden men skatten högre på Peugeoten så det gick på ett ut.

Focusen har minst bagageutrymme och Renaulten störst (i liter). Med nedfällda baksäten blir Peugeoten rymligast för last.

Jag tyckte alla hade bekväma baksäten men kunde inte bestämma mig för vilket som var rymligast. Det borde vara Peugeoten som är rymligast och Focusen som har minst. Nån som har några erfarenheter kring detta?

Att konstatera är att det är jättesvårt att välja bil. Vi har nu gått över till att leta efter ny bil och att vi måste kunna ha den ett par år (barnvagn ska in april 07). Egentligen borde man väl kolla på större bilar som Ford Mondeo och Volvo V70 men då har vi inte råd med ny bil. Men frågan är hur viktigt det är med ny bil? Egentligen är det en dålig affär med tanke på värdeminskningen men samtidigt får man välja precis vad man vill ha... Men ändå. Vi kan inte bestämma oss för vad vi vill.. En Mondeo 05 som gått ca 3000mil får man för 159000kr och då har den i princip "allt". De nya bilar vi kollat på kostar mellan 160000-170000kr.

Har ni nåt nytt att komma med som kan hjälpa oss på vägen?

Förresten, en bil som nyligen dök upp som ett alternativ är Skoda Roomster. Var och tittade på den igår och gillade vad jag såg. Klart annorlunda men den kändes prisvärd. Dock tyckte jag bagaget verkade lite litet (det är inte särskilt djupt) så en barnvagn går bara in på bredden, inte på längden som för många av de andra bilarna vi kollat på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 11:36

Skoda Roomster är säkert bra, men skrämmande ful, som alla Skodor. Om jag hade ungar skulle jag ta en Renault Scénic. Bättre barnfamiljsbil finns nog inte för de pengarna.

Mitt senaste inköp är varken praktiskt, bränsleekonomiskt eller särskilt rymligt.
Dock är KÄNSLAN att finköra på slingriga vägar enorm!
Skaffade mig denna för ungefär en månad sedan. Nu kommer den att få stå i garaget över vintern.

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Mitt senaste inköp är varken praktiskt, bränsleekonomiskt eller särskilt rymligt.
Dock är KÄNSLAN att finköra på slingriga vägar enorm!
Skaffade mig denna för ungefär en månad sedan. Nu kommer den att få stå i garaget över vintern.

T-son

Ohh... 911... vill ha!!

  • Medlem
  • 2006-11-05 21:09

Pilot, va...

Ju mer man läser om bilar desto svårare blir det att välja. Nu har vi hittat några jättefina som vi valt mellan men de flesta av dem saknade en del utrustning som jag under resans gång satt upp som krav. Det är klimat och farthållare. Vi hittade världens finaste Megane från 2005 till ett ok pris men så saknades klimatanläggning och farthållare.

Så nu brottas jag internt med hur viktigt det är. Min sambo klarar sig med AC och farthållare har hon aldrig använt. Jag tycker klimat är jättebekvämt och farthållare använder jag så ofta jag kan. Men bilen vi hade före den vi har nu hade inte något av ovanstående och det gick bra då.... Blir verkligen galen på detta.

All frustration har gjort att vi gått tillbaka till att kolla på V40. Har hittat några fina som har allt vi söker men då har vi det lilla bagaget. Känns inte helt barnvagnsvänligt. Samt att baksätet inte är alltför stort heller. V50 är drömmen men tyvärr lite för dyr än.

Nån som har nåt att säga om V40 och barnvagnar?

Förresten- vad betyder "DSA-Stabiliseringssystem" som det finns på en V40. Är det antispinn och antisladd? Eller vad menas?

Ursprungligen av Rickard A:

Förresten- vad betyder "DSA-Stabiliseringssystem" som det finns på en V40. Är det antispinn och antisladd? Eller vad menas?

Antisladd. Vill minnas att det står för "Dynamic Stability Assistant".

Ursprungligen av Samuel K:

Antisladd. Vill minnas att det står för "Dynamic Stability Assistant".

Tack! Jag blir galen på alla förkortningar.

Ska man köra längre än till konsum på sommaren så är ju AC ett måste tycker jag

Ursprungligen av Johan S:

Ska man köra längre än till konsum på sommaren så är ju AC ett måste tycker jag

Ja AC är ett minikrav. Men det har som tur var nästan alla någolunda nya bilar. Klimatanläggning däremot är inte lika vanligt men vi har det nu och jag tycker det är jätteskönt att bara ställa in en temperatur och sen hålls den. Men helt nödvändigt är det väl inte....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 11:20

Om du köper begagnad bil, kolla att AC:n inte luktar. Om man inte använder bilens AC under vintern kan det samlas fukt och allsköns oknytt i systemet, och då kan det lukta skumt...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-11-06 11:30
Ursprungligen av Mondo:

Om du köper begagnad bil, kolla att AC:n inte luktar. Om man inte använder bilens AC under vintern kan det samlas fukt och allsköns oknytt i systemet, och då kan det lukta skumt...

Många verkar tro att AC:n inte fyller nån funktion på vintern.
Men det finns ju inte något mer effektivt sätt att bli av med imma på insidan av vindrutan än att dra igång AC:n. 30 sekunder (max) så är allt borta!

Ursprungligen av Rasmus:

Många verkar tro att AC:n inte fyller nån funktion på vintern.
Men det finns ju inte något mer effektivt sätt att bli av med imma på insidan av vindrutan än att dra igång AC:n. 30 sekunder (max) så är allt borta!

Äntligen nån mer som förstått. Mamma och pappa har nästa aldrig AC-n på mer än när det behöver kylas i bilen. De sitter och trycker av och på den mest hela tiden. Själv tror jag aldrig jag slagit av den.

Sådär- nu har vi bestämt oss till 99,99%!! Det blir en Ford Focus 05. 1,6 liter, AC och lite annat kul. Ska kolla på den på lördag och är det inget skumt blir det köpa av! Priset är inte bestämt men det verkar landa på 120kkr med vinterdäck och motorvärmare/kupevärmare. Tycker det känns prisvärt.

Återkommer med resultat när allt är klart!

Bevaka tråden