Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bil- vad f-n vågar man köpa egentligen?

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-10-10 06:07

Jag bytte min sunkiga VW Golf från 1990 mot en Mitsubishi Carisma -04.
Den är byggd i Born, Holland precis som Volvo S40/V40. Carisman bygger på samma bottenplatta som Volvon och har vissa motorvarianter (1,8i GDI) gemensamt. Men min är en 1,6i SOHC utan direktinsprutning. Den blir lite billigare i drift, eftersom GDI-motorn kan sota igen om man bara kör stadstrafik. Dyrt att åtgärda.

Volvon har bättre stolar och högre kvalitetskänsla.
Men Carisman är snyggare och ca 30 kkr billigare. Min var dessutom en lågmilare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 08:14

Jag köpte den här i februari 2006. Fungerar fint. Mycket bil för pengarna faktiskt. Mégane II finns i en kombiversion också.

Numera sitter det ett vitt äpple nederst till höger på bakrutan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-10 08:15

En aspekt som inte har med märken att göra är att man kanske ska undvika "fossilmotorer" och istället välja en bil med etanol- eller gasmotor. Vi lär nog se ett högre bensin/dieselpris i en inte alltför avlägsen framtid. Dessutom är det ju trevligt att göra en liten insats för planeten, och driva bilen med sådant vi (i allt högre utsträckning) kan producera i Sverige.
Tror (och hoppas) att andra- och tredjehandsvärdet blir högre på en "miljöbil" än en bensin/diesel om ett par år.
Vi är väldigt nöjda med vår Ford Focus Flexifuel. Den nya modellen som kom 2005 är bra mycket trevligare än den gamla när det gäller kvalitetskänsla, komfort och motor
Bränsleförbrukningen är rätt hög i stan och på motorväg, men den går att hålla under 9 l E85/100 km på vanlig landsväg.
Och igår fick jag besked från Vägverket att jag ska få tillbaka på skatten, eftersom man gör om bilskattsystemet för att gynna miljöbilar. Sånt är inte fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 10:01
Ursprungligen av Niklas:

En aspekt som inte har med märken att göra är att man kanske ska undvika "fossilmotorer" och istället välja en bil med etanol- eller gasmotor. Vi lär nog se ett högre bensin/dieselpris i en inte alltför avlägsen framtid. Dessutom är det ju trevligt att göra en liten insats för planeten, och driva bilen med sådant vi (i allt högre utsträckning) kan producera i Sverige.

Om du då vill ha en Volvo så kan du köpa V50 med samma flexifuelmotor som sitter i Ford Focus.

Ursprungligen av Niklas:

En aspekt som inte har med märken att göra är att man kanske ska undvika "fossilmotorer" och istället välja en bil med etanol- eller gasmotor. Vi lär nog se ett högre bensin/dieselpris i en inte alltför avlägsen framtid. Dessutom är det ju trevligt att göra en liten insats för planeten, och driva bilen med sådant vi (i allt högre utsträckning) kan producera i Sverige.

Jag är faktiskt mycket tveksam till det långsiktiga i att köpa en miljöbil med ottomotor (trots att jag själv oftast kör på E85). På kort sikt är det en något så när acceptabel lösning som man gagnas av skattemässigt, men det är inte sunt att fortsätta med en urtida motortyp som har en verkningsgrad på ca 20 procent och som dessutom är rent sjukt kinkig med vad man kör den på. Eftersom motorn är så pass törstig är det ingen bra affär rent ekonomiskt att köra på E85 nu heller, och det är tveksamt om etanolpriserna kommer att sjunka till de gamla nivåerna framöver.

På lång sikt tycker jag faktiskt att en modern dieselbil är ett bättre alternativ eftersom verkningsgraden är mycket högre och motorn dessutom kan köras på nästan vad som helst (RME, syntetdiesel, m.m.) så länge soppapumpen hänger med. Därför har man mycket bättre utsikter att i framtiden kunna köra på riktigt bra biobränslen. Det är dessutom sjukt bra motorer rent prestandamässigt. Enda haken är den absurda beskattningen, men för egen del blir det oljebrännare nästa gång det ska köpas bil.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-10 11:28
Ursprungligen av Samuel K:

Jag är faktiskt mycket tveksam till det långsiktiga i att köpa en miljöbil med ottomotor (trots att jag själv oftast kör på E85).
----8<----
På lång sikt tycker jag faktiskt att en modern dieselbil är ett bättre alternativ eftersom verkningsgraden är mycket högre och motorn dessutom kan köras på nästan vad som helst (RME, syntetdiesel, m.m.) så länge soppapumpen hänger med.
----8<----

Jag håller med – på lång sikt.

Sannolikt blir dieselmotorerna ännu bättre på att käka annat än diesel i framtiden, men hittills har ju tillverkarna inte varit så glada åt att man matat dem med nåt annat, och beskattningen gör inte att man rusar iväg och köper en begagnad diesel.
Men när beslutsfattare och tillverkare inser att bio-/syntetdiesel är ett utomordentligt bra drivmedel, det kommer fler bilar med partikelfilter, och vi får igång en miljöriktig svensk produktion av syntetdiesel, då börjar det bli klart intressant.

För övrigt åker jag ofta elmoppe til och från jobbet, utan vare sig avgaser eller buller. El är nog framtiden för de flesta fordon. Fast det är en annan diskussion...

Ursprungligen av Niklas:

Sannolikt blir dieselmotorerna ännu bättre på att käka annat än diesel i framtiden, men hittills har ju tillverkarna inte varit så glada åt att man matat dem med nåt annat, och beskattningen gör inte att man rusar iväg och köper en begagnad diesel.

Dieselmotorerna är faktiskt redan nu riktigt bra på att bli matade med andra bränslen - eftersom antändningsmetoden är så pass brutal och effektiv blir motorn väldigt tolerant. Det är därför det finns så stor variation i vad som kallas diesel, det spelar normalt sett ingen större roll för motorns del om man tankar fotogen ("diesel klass 1") eller en obestämbar oljesörja med svavel och vitaminer ("klass 3").

Det gäller också diverse biobränslen, allt från esteriserade vegetabiliska oljor till syntetdieselvarianter, förutsatt att viskositeten är något så när rätt. Just av den anledningen skulle jag inte bli alltför förvånad om någon typ av syntetdiesel i framtiden gradvis och utan några större fanfarer ersätter fossila dieselbränslen - det finns inga större tekniska hinder ens idag egentligen, annat än själva tillgången.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-10 16:14
Ursprungligen av Samuel K:

Dieselmotorerna är faktiskt redan nu riktigt bra på att bli matade med andra bränslen...
---8<---

Vi är överens. Problemet med "dieselvarianter" är inte tekniskt, utan snarare juridiskt eller kanske politiskt. Kör man motorn på annat än "vanlig" diesel gäller inte många garantier, och lagstiftning/beskattning är inte så dieselfrämjande idag.
Dock kvarstår problemet att förbränningen, även av syntetdiesel (och E85), ger en del utsläpp som inte är så nyttiga. Därför är det inte heller någon slutgiltig framtidslösning, men ändå enormt mycket bättre än vanliga fossilbränslen.

</off topic>

Ursprungligen av Niklas:

För övrigt åker jag ofta elmoppe til och från jobbet, utan vare sig avgaser eller buller. El är nog framtiden för de flesta fordon. Fast det är en annan diskussion...

Problemet är ju att man måste göra elen av nåt..

Kan man se någonstan hur andrahandsvärdet är på bilarna... ja så att man har lite koll på hur snabbt värdet rasar på olika modeller... man ska ju förr eller senare byta bil och då vill man ju att det man redan har är värt något.

Ursprungligen av Olle@mac:

Kan man se någonstan hur andrahandsvärdet är på bilarna... ja så att man har lite koll på hur snabbt värdet rasar på olika modeller... man ska ju förr eller senare byta bil och då vill man ju att det man redan har är värt något.

blocket.se lämpar sig rätt så väl för en sån undersökning, leta rätt på en bunt bilar av samma modell/år så ser du ju ungefär var priset ligger..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 10:26
Ursprungligen av Johan S:

blocket.se lämpar sig rätt så väl för en sån undersökning, leta rätt på en bunt bilar av samma modell/år så ser du ju ungefär var priset ligger..

Inte riktigt. På blocket.se ser man vad säljarna vill ha, inte bilens marknadsvärde. Ofta är säljaren en bilfirma, och de lägger på 20 tkr eller mer på priset jämfört med vad du betalar för exakt samma bil när den säljs av en privatperson. Köp alltså en begagnad bil privat, inte till ett fantasipris hos en bilfirma.

Men jämför man flera stycken så brukar ändå priset stämma rätt hyffsat, fantasipriser upptäcker man ju direkt iaf. Sen kan man ju alltid pruta, och att bilhandlare är dyrare än privatpersoner är väl allmänt känt

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-10 11:11

När jag har köpt bil har jag gått på en viktig sak: vad jag kan om märket. Jag vet mängder om SAABs vanligaste problem, var rosten brukar komma på de äldre, vad som kan strula på de nyare. Jag har bekanta på SAAB-verkstad, tillgång till servicelitteratur osv. Det är _väldigt_ svårt att byta märke då. Dessutom gör ju denna kunskap bilägandet mycket billigare.

Vad gäller E85 som miljöbränsle så tror jag det kommer omprövas. För det första är det ju 15% vanlig bensin som man förbränner vilket ju ger ett CO2-tillskott till atmosfären och eftersom etanolen tillverkas i framförallt Brasilien så måste den fraktas halva jorden runt vilket också rejält bidrar till CO2 i atmosfären. Se redan på prisutvecklingen på E85 som gått rejält uppåt på sistone medans bensinen faktiskt går ner. Med tanke på dagens E85-pris så är det inte lönsamt att köra på E85 med tanke på den kraftigt ökade förbrukningen pga lägre energiinnehåll.

Som jag uppfattat det är det en rätt stor skillnad mellan Pegeout/Citroen och Renault.
Testade en liten Megane för ett tag sen men usch, plast och rikigt äckliga vägegenskaper!

Sen testade jag en Pegeout 306, men den bilen är inte gjord för personer över 165 cm så det gick bort. 307'an är väl större men 406/407 är klart rymligare.

Skulle akta mig för VW då de ligger bland de sämsta på servicelistan.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-10 13:37

Hopplöst rörig sida men innehåller mycket info:
http://www.oilpress.com/biodiesel-information-fran-skeppsta-maskin-ab.htm
Hur man gör sin egen RME!
VW/Skoda/Seat-dieslar går finfint på RME.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 19:06
Ursprungligen av bollman:

Hopplöst rörig sida men innehåller mycket info:
http://www.oilpress.com/biodiesel-information-fran-skeppsta-maskin-ab.htm
Hur man gör sin egen RME!
VW/Skoda/Seat-dieslar går finfint på RME.

Att göra sitt eget dieselbränsle är enklare än att göra en sockerkaka.

Rapsdiesel Rapsdiesel Rapsdiesel Rapsdiesel Rapsdiesel Rapsdiesel Rapsdiesel är latbrukets dieselbränsle

Latbruk, det är lantbruk för lata bönder antagligen.

Gamla Megane du testade? Nya tycker jag har riktigt bra vägegenskaper. 306 är ju en gammal modell som inte borde nämnas i denna tråd. Typ.

Ursprungligen av David Molarin:

Gamla Megane du testade? Nya tycker jag har riktigt bra vägegenskaper. 306 är ju en gammal modell som inte borde nämnas i denna tråd. Typ.

Sa han att han skulle köpa ny bil eller? ? ?
Syftade sen på Pegeout 306 och det är inte en så himla gammal modell, varför ska du berätta för mig vad jag ska skriva i tråden?

F.ö. sätter jag nästan likhetstecken mellan Ford och Renault:
De håller inte länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 08:12
Ursprungligen av Svante S:

Sa han att han skulle köpa ny bil eller? ? ?
Syftade sen på Pegeout 306 och det är inte en så himla gammal modell, varför ska du berätta för mig vad jag ska skriva i tråden?

F.ö. sätter jag nästan likhetstecken mellan Ford och Renault:
De håller inte länge!

Farsan har en gamm-Ford från 1997. Han har bytt länkarmarna fram och bromsklossar plus skivor, det är allt. Den går felfritt. Min Renault Mégane II (modellen kom 2003, en helt annan bil än Mégane I) är bara tre år gammal men den har gått utan knot hela tiden. Vi får väl se om den går några mil till! Den är som alla andra bilar.

Det mesta beror på hur man sköter bilen så klart. Min kompis BMW skar ihop därför att han hade glömt att kolla kylvätskan. De fick slipa om topplocket på den... Grannarna har haft ideliga problem med din splitt nya Volvo V70 (i och för sig en leasingbil). Man kan ha otur. Anledningen är att det är i stort sett samma grejor i alla bilar numera.

Ursprungligen av Mondo:

Farsan har en gamm-Ford från 1997. Han har bytt länkarmarna fram och bromsklossar plus skivor, det är allt. Den går felfritt. Min Renault Mégane II (modellen kom 2003, en helt annan bil än Mégane I) är bara tre år gammal men den har gått utan knot hela tiden. Vi får väl se om den går några mil till! Den är som alla andra bilar.

Det mesta beror på hur man sköter bilen så klart. Min kompis BMW skar ihop därför att han hade glömt att kolla kylvätskan. De fick slipa om topplocket på den... Grannarna har haft ideliga problem med din splitt nya Volvo V70 (i och för sig en leasingbil). Man kan ha otur. Anledningen är att det är i stort sett samma grejor i alla bilar numera.

Okej, visst är det så. Jag tänkter då mest på Ford Mondeo och Scorpio. Mondeon vann visst en hel del priser men den är mycket populär hos syreatomerna: De parar sig mer än gärna med järnet i plåten.:rolleyes:

Rosten är ett gissel och man bör rulla ín en ny bil direkt på rostbehandling! Problemet är ju tyvärr att de som köper ny bil struntar i det och säljer den efter några år. Då har rosten redan satt sig och en behandling blir inte alls lika effektiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 09:58
Ursprungligen av Svante S:

Okej, visst är det så. Jag tänkter då mest på Ford Mondeo och Scorpio. Mondeon vann visst en hel del priser men den är mycket populär hos syreatomerna: De parar sig mer än gärna med järnet i plåten.:rolleyes:

Rosten är ett gissel och man bör rulla ín en ny bil direkt på rostbehandling! Problemet är ju tyvärr att de som köper ny bil struntar i det och säljer den efter några år. Då har rosten redan satt sig och en behandling blir inte alls lika effektiv.

Rosten tar kål på vilken bil som helst. Jag har sett några år gamla Mercedes med synliga rostangrepp och till och med flagnande krom på frontdetaljer. Sen finns det ju dold rost också. Min grannes Ford rostar lite här och där, påstår han. Smäcklig bil tycker jag, men ganska praktisk.

På min Renault är många utsatta karosseridetaljer av plast: fronten, framskärmarna, bakdelen och halva bakluckan. Det mesta är ABS-plast. Hela underredet är täckt med tjocka plastplåtar. De har sprutat på massor av rostskyddsgegga under plasten på fabriken i Douai. Hjulhusen är som på alla moderna bilar täckta med plast. Det finns inte mycket som kan rosta på den. Inte världens bästa bil, kanske, men tillräckligt bra skulle jag vilja påstå.

Som min kompis bilingenjören sa: bilar är en massa elektronik och mekanik. De går sönder med tiden, och de enda man kan göra är att underhålla dem så gott det går.

Ursprungligen av Mondo:

Som min kompis bilingenjören sa: bilar är en massa elektronik och mekanik. De går sönder med tiden, och de enda man kan göra är att underhålla dem så gott det går.

Precis som människor då.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-10-12 09:13
Ursprungligen av star-affinity:

Precis som människor då.

Ja alla vet ju hur högt aktade veteranbilar är.

Ursprungligen av Le:

Ja alla vet ju hur högt aktade veteranbilar är.

Hmm... En tankeställare där. Veteranmänniskor är nog inte lika högt aktade som veteranbilar...

Vad tror ni om dethär?

SVART CITROËN BX, ÅRSMODELL 1989
16 CYLINDRAR
SVART LÄDERKLÄDSEL
HALVKOMBI, DRAGKROK

Bilen har gått ca 28.000 mil
5000 spänn.

Blir min första bil och ska dela den med två andra.
Är det att slänga pengar i sjön eller tror ni det är ok att testa detta som första bil?
Kommer inte använda den så ofta. Kanske högst någon gång i månaden.

  • Medlem
  • 2006-10-10 23:03
Ursprungligen av star-affinity:

Kommer inte använda den så ofta. Kanske högst någon gång i månaden.

Bra, för den lär inte fungera oftare än så heller...;)

Ursprungligen av star-affinity:

Vad tror ni om dethär?

SVART CITROËN BX, ÅRSMODELL 1989
16 CYLINDRAR
SVART LÄDERKLÄDSEL
HALVKOMBI, DRAGKROK

Bilen har gått ca 28.000 mil
5000 spänn.

Blir min första bil och ska dela den med två andra.
Är det att slänga pengar i sjön eller tror ni det är ok att testa detta som första bil?
Kommer inte använda den så ofta. Kanske högst någon gång i månaden.

BX 16V är en grym bil med väldigt fina prestanda. BX:en är en mycket pålitlig bil som sällan krånglar och sällan rostar (galvad kaross + många delar i glasfiberkomposit), och med vägegenskaper fullt i klass med moderna halvmiljonersvagnar (särskilt just 16V). Eftersom modellen i princip saknar andrahandsvärde har jag svårt att tänka mig en mer prisvärd förstabil.

Saker att kolla upp:
- Kolla allmänt efter tecken på buskörning, inte helt ovanligt med sportvagnar som 16V.
- Kolla de längsgående hydraulrören under bilen efter tecken på rost.
- Ta en titt i LHM-tanken. Är oljan brun i stället för grön har den inte bytts på länge, vilket brukar innebära att ägaren vanskött bilen även på andra punkter.
- Läcker bläckfisken? (returslangarnas knutpunkt, höger fram bakom motorn) Leta efter gröna fläckar.
- Fungerar höjdregulatorerna? Dra nivåspaken till lägsta läget och låt bilen sjunka till marken. När spaken förs tillbaka till körläget ska bilen ha rest sig fram och bak inom ca 30 sekunder.
- Känns bilen som en vanlig bil (stötig)? Då är fjädringsklockorna tomma och behöver bytas/fyllas på. Bytet är en enkel procedur man klarar själv med en stor tång.
- Sjunker bilen till marken när man bromsar länge eller använder styrservot? Tom huvudackumulator och/eller tomma fjädringsklockor, se ovan.

Om bilen har alla ovan nämnda fel är den inget att satsa på. De två sistnämnda felen är mycket lindriga och lätta att fixa själv, men är en anledning att pruta. Är den i bra skick (förutom kanske tomma klockor) så är den ett kanonfynd och en sjuhelvetes grym bil att köra, och köper du den inte då är det närmast underlag för en sinnesundersökning.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-10 22:33

GOD DAMN! 16 cylindrar! Den lär ju gå som ett skott... och dra bränsle som en atlantångare...

Haha! Era skojare där!

Jo, den drar nog en liter milen om man fläskar på.
Jag vill egentligen ha en riktigt miljövänlig bil. Men eftersom jag nu kommer använda den såpass sällan så blir det väl ungefär som att ha en miljöbil och köra den "normalofta".

Giggs,
Näää, tror du verkligen det?

Niklas,
Elmoppe? Låter intressant. Var får man tag i en sån?

Bevaka tråden