Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är glad att jag fick hiva hennes Dull utför berget !
(Skämt åsido, vi sålde den)

Vem fan vill köpa en Dell?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-27 12:06

Hehe, den är 10.nåt"

Här kommer lite uppackningsbilder:

Så vackert!

Tycker att det är konstigt att man i dagens läge ska behöva acceptera döda pixlar. Om man skulle få en på sin nya iMac, kan man då ångra köpet?

Sen en annan fråga, jag funderar på att köpa en iPod och en iMac nu och ta del av rabatten som man får om man är student. Men när man loggar in så kan man bara välja mellan svart och vit modell av den gamla varianten av nanon. Går det ej att få den nya nanon med back-to-school-rabatten?

mvh Hugo

Ursprungligen av hugo.zebergq:

Tycker att det är konstigt att man i dagens läge ska behöva acceptera döda pixlar. Om man skulle få en på sin nya iMac, kan man då ångra köpet?

Sen en annan fråga, jag funderar på att köpa en iPod och en iMac nu och ta del av rabatten som man får om man är student. Men när man loggar in så kan man bara välja mellan svart och vit modell av den gamla varianten av nanon. Går det ej att få den nya nanon med back-to-school-rabatten?

mvh Hugo

Jag tror inte att EN död pixel räcker för att man ska få lämna tillbaka datorn. Tillverkarna brukar ha någon policy om hur många döda pixlar som är "acceptabelt". Jag vet inte hur Apple gör med det.

Vad det gäller rabatten så gäller den för gamla Nano. Har en kompis som beställt och fått den gamla.

Ursprungligen av ahmed_dv:

Jag tror inte att EN död pixel räcker för att man ska få lämna tillbaka datorn. Tillverkarna brukar ha någon policy om hur många döda pixlar som är "acceptabelt". Jag vet inte hur Apple gör med det.

Vad det gäller rabatten så gäller den för gamla Nano. Har en kompis som beställt och fått den gamla.

Siffran 8 dyker upp i huvudet på mig när du säger Apple och pixelpolicy. Dvs 8 defekta pixlar är "acceptabelt" och över det ger bytesrätt eller om 5st sitter i en klump mitt på skärmen. Rätta mig någon?

OK, men kan man skapa ngn egen form av garanti? Man har väll alltid rätt till öppet köp enligt konsumentlagen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-28 10:11

Ja, har den kommit till Helsingborg så har du god chans att få den imorgon fredag. Men hoppas inte för mycket, du blir bara besviken ifall det inte blir så.

ja, nar bestallde du. blev valdigt orolig over att fa en leverans forst i december.

Beställde igår en 20" med 2 Gb, större hårddisk och 256 Mb grafik via återförsäljare. Han sa att det borde ta cirkus en vecka att få fram den, är det något man kan lita på? Efter att ha läst denna tråden verkar det ju som folk får vänta ganska länge på sina burkar...

Fick hem min idag. Beställde för cirkus två veckor sedan.
24" / 3 GB / NVIDIA GeForce 7600 GT 256 MB / 465.76 GB

En mycket nöjd kund här.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 22:43

Har fixat och donat hela kvällen och kanonnöjd med macen!

Detta är min första mac och jag märker att jag har mycket att lära men det känns roligt! Blev förbryllad över att allt fungerar, ex. installerade min skrivare eller snarare macen installerade den åt mig på fem röda... på XP minns jag att det tog en halvtimma för den att hitta drivrutiner osv. Vad kan man säga mer än underbart! Återkommer med fler intryck!

Idag (igår beroende på hur man ser det) fick jag min nya iMac 24". Jag beställde den i fredags och fick den idag torsdag. Men jag bor norr om TNT's gräns också.
jippie!

Är det någon mer än jag som noterat en ljus fläck i botten på skärmen när man har svart skärm, typ inledning till film? Typ som en lampa som lyser uppåt?

Avlider om jag har en defekt dator och måste skicka tillbaka.

Ursprungligen av cliquesuck:

Är det någon mer än jag som noterat en ljus fläck i botten på skärmen när man har svart skärm, typ inledning till film? Typ som en lampa som lyser uppåt?

Avlider om jag har en defekt dator och måste skicka tillbaka.

Låter som du har ojämn bakgrundsbelysning, sk. backlight-bleed. Ingen farligt egentligen men kan vara något irriterande ibland, speciellt för grafiker. Det påstås ibland att detta jämnar ut sig en aning efter ett tag och om fläcken inte är väldigt stor så försök att glömma bort den och inte oroa dig för den. Jag fick tag på en Cinema Display som hade överdrivet mycket backlight-bleed med stora fläckar över hela skärmen. Det ska inte tolereras.

Tycker det känns som alla fått sin mac utom jag. Min skickades förra fredagen, samma dag som cliquesuck verkar beställde sin. Han har fått sin men hos mig har det inte ens hänt något på trackingsidorna. Eller så är det bara jag som är fredagsgnällig

väntar också...

jag beställde min macbook den 8 september och väntar nu.. faan man kanske skulle ha köpt den orginal så hade det gått lite fortare, men ville ju ha lite större HD mm... är det nån annan än jag som inte heller fått sin dator som är orolig för " plötslig shutdown" .. låter inte skoj... hoppas datorn é ok.. vill ju inte direkt lämna in den och vara utan dator .. igen,,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-29 09:18

NU börjar det likna något. 24'' påväg i en TNT bil. Undrar om datorn går ner genom brevinkastet, mån tro? *skämt*

Jag citerar Cliquesuck. "Avlider om jag har en defekt dator och måste skicka tillbaka."

Destination Uppsala

Datum Tid Ställe Status
29 sep 2006 08:53 Stockholm Onforwarded For Delivery
29 sep 2006 05:45 Stockholm Onforwarded For Delivery
29 sep 2006 05:36 Stockholm Import Received
27 sep 2006 17:24 Eindhoven Shipped From Originating Depot
27 sep 2006 15:47 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
27 sep 2006 15:47 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 14:57

Jag märkte igår kväll när jag stängt av macen och släckt i mitt rum att det lös igenom plasten precis bredvid äpplet. Ska det göra det? Är det fler som har råkat ut för det?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-29 18:09

är det inte "vilo ljuset"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-29 18:29

Looking good so far... min iMac skickades idag, skulle ha skickats på tisdag...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 19:28
Ursprungligen av f-our1:

är det inte "vilo ljuset"?

Nej, det här är en ojämn fläck som lyser. Precis till höger efter äpplet. Datorn var ju också avstängd vid tillfället. Ringde Apple och hörde, och de tyckte jag skulle kontakta ett serviceställe för de hade inte hört talas om det tidigare. Får väl ringa på måndag och höra efter. Synd att behöva konka iväg med den när man precis fått den.

Jaha, missförstod då du sa nåt om svart skärm. Men det kanske är standby-lampan som är felaktigt riktad inne i skalet...?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 19:52

Jag fick min standard iMac 20" idag! På TNT:s hemsida befinner den fortfarande i Örebro hehe. Riktigt fin är den, enda lilla grejjen än så länge är väl att Safari stängde av sig en gång!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 19:57
Ursprungligen av Executive:

Jaha, missförstod då du sa nåt om svart skärm. Men det kanske är standby-lampan som är felaktigt riktad inne i skalet...?

Kan vara så. Ska ta och kolla upp det. Återkommer om det löser sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 02:12
Ursprungligen av NeoAP:

Jag märkte igår kväll när jag stängt av macen och släckt i mitt rum att det lös igenom plasten precis bredvid äpplet. Ska det göra det? Är det fler som har råkat ut för det?

Vet inte om det är samma fenomen som på din dator men: Min nya iMac 20" lyser också svagt grönt nere till höger om äpplet, genom gallret på undersidan. Detta när datorn är avstängd, när jag drar ur kontakten slocknar den.
Det är förmodligen en LED som indikerar att power supply:ern levererar spänning, i så fall ska det väl inte vara någon fara?

Hittade en diskussition här:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=2867344

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 10:41

Det låter som samma "problem" jag har. Någon fara är det väl inte men man vill ju helst att den ska vara perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 11:18

Jo, det är klart. Men är det ett "fel", ska det inte vara så?
I och för sig, lite märkligt att det syns utvändigt..
Några fler med samma "problem"?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 18:00

Är det någon vänlig själv som har lust att ta en bild på sin nyinköpta 20" iMac? Funderar nämligen på denna men det är så svårt att få något grepp om hur stor den kan kännas då den någon gång i framtiden står i hemmet på ett skrivbord då jag är å klämmer på den på Macoteket i deras stora vita lokaler. Blir liksom så skumt där, speciellt när man går till 30" displayen, då känns den pluttig, vilket jag antar att den verkligen inte är

Ett tips är att kolla på Flickr. Där hittar du massor och åter massor med bilder på iMacs. Prova söka på "iMac 20 inch" eller nåt.

www.flickr.com

Bevaka tråden