Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag säger nej. Det var den slutsatsen jag drog efter lite diskussioner här på 99mac. De pengarna ska du isf lägga på minne eller ev. grafikkort. Mer minne är värt guld medans skillnaden på processorhastigheten knappt är värd koppar. Kan man uttrycka sig så?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-20 10:40

Nu får jag också skriva här, en 20" imac (med 256 mb greffe) beställd! levereras på min födelsedag!
kunde bara inte hålla mig när flickvännen fick sin macbook, min powerbook (12" 1,5 ghz) har ju inget kul i sig längre;-)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 15:26

Jag hämtade min första Mac i fredags, 15/9.

Det blev en 20" standard config och jag är mycket nöjd. Köpte till Logitechs trådlösa "mac-kit".

Tyckte inte att det var någon ide att uppdatera grafiken eftersom jag kört min PC på TNT2 kort tills det inte ville mer, körde sista åren utan någon kylning (fläkten pajjade)... Använder mao inte grafikkortet så mycket..

Minne får jag uppgradera själv i framtiden när det blir lite billigare och jag får behov av det.

Kan så här långt säga att jag är mycket nöjd med mitt köp!

Ville med detta säga att även jag är ägare till en iMac numera!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-21 07:41

Hur lång tid tog det för er från beställning från Apple Store till leverans? Själv har jag beställt en 20" iMac BTO med VRAM 256 och när jag söker efter leveransen på TNTs hemsida så verkar den fortfarande befinna sig i Shanghai trots att det är en vecka sedan beställning, och 5 dagar sedan mailet från Apple att beställningen är skickad. Ringde TNT och de sa att den skall leveras på måndag, men då borde ju trackerinformationen ge någon antydning om att paketet är på väg. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-09-21 11:03

vad menas med:

21 sep 06 32 05 Flight Booked Apple Shanghai 25 sep 06

Att den flyger idag och är framme den 25? Tycker det är lite lång tid...

i varsta fall den 25 far den nog den pa mandag pga helgen...

  • Medlem
  • 2006-09-21 16:43

Sådär - Finally!

Nu är en 20-tummare med trådlöst tangentbord och mus beställd. Större videominne drog jag till med också. Blir ju sådär *blixtrande* glad när jag hör att användare uppfattar den nya skärmen som ännu bättre än den förra. Mums mums mums!

/Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-21 19:27

Woho! Nu är min iMac i alla fall i Europa!

21 sep 2006 18:07 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
21 sep 2006 18:07 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Nu är frågan hur lång tid det tar innan den är i Sverige?

  • Medlem
  • Boston
  • 2006-09-22 11:16

Nu står kartongen äntligen bredvid skrivbordet. Kan inte vänta på att få åka hem och sätta upp den. 20" med 2gig minne och 256 VRAM, fan vad mycke snabbare den kommer vara än min TiBook 400/256....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 13:25

Fick precis verifikation på min nya HemP....Mac, det blev en 24" iMac men jag måste vänta till i December ....*snyft*....vill ha den nu!!!

iMac, 24-inch, Intel Core Duo
NVIDIA GeForce 7600 GT 256MB SDRAM 065-6801
2.33GHz Intel Core 2 Duo 065-6792
500GB Serial ATA drive 065-6447
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB 065-6474
Wireless keyboard & wireless Mighty Mouse + Mac OS X 065-6442
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW) 065-6439
Country kit 065-6432
+ 3 års garanti
Leverans till kontoret dagtid

//PDa

Ursprungligen av spda242:

Fick precis verifikation på min nya HemP....Mac, det blev en 24" iMac men jag måste vänta till i December ....*snyft*....vill ha den nu!!!

iMac, 24-inch, Intel Core Duo
NVIDIA GeForce 7600 GT 256MB SDRAM 065-6801
2.33GHz Intel Core 2 Duo 065-6792
500GB Serial ATA drive 065-6447
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB 065-6474
Wireless keyboard & wireless Mighty Mouse + Mac OS X 065-6442
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW) 065-6439
Country kit 065-6432
+ 3 års garanti
Leverans till kontoret dagtid

//PDa

Lider med dig att du måste vänta så länge, men se det från den ljusa sidan... Du får iaf en killer-dator! Vad är det som gör att du måste vänta? Avskrivningsjox eller nåt??

  • Medlem
  • 2006-09-22 16:01

Till December??? What?

/Fredrik

vad satan, december, du skamtar? jag hade tankt att bestalla om tva veckor, far jag den i januari da eller? what's going on?!?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-22 16:55

Det där låter ju helt fel. Är det ett stort företag med tusentals anställda som prioriterar först pc-köparna och en liten leverantör som inte hinner med alla beställningar? En leveranstid på 3 mån??? Det är kanske tecken på att Apple har tömt sina lager och nästa uppdatering av iMac 24" redan är på gång. Du kanske får en iMac 30" då.

Ar det kanske sa att det ar for att det ar en hem pc kanske??

Det KAN ju vara som så att man klappat till med något datum eftersom man kanske inte har ngt?
Vart med om beställningssystem där man MÅSTE fylla i den lilla rutan om när man får leveransen. I vissa fall fick man fantisera fritt. om man då skrev 14dgr och den kom efter tre veckor hade man en förbannad kund i en hel vecka. om man då klappade till med en månad och den kom efter tre så ringde en jättenöjd kund och tackade för hjälpen...
Sätter mina två spänn på att nån tatt i i överkant.

min iMac 24" flyttade dem datum för att skicka ifrån idag (22 sep) fram tills 13 okt och leveransdatum ifrån 3 okt tills 24 okt.

Jaja, huvudsaken är väl att dem inte dragit pengarna utan bara reseverat dem. Hur brukar apple göra där förresten. Aldrig handlat av apple store förrut. Drar dem verkligen pengarna när datorn skickas eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 23:01

Jag har råkat ut för något riktigt skumt nu när jag beställt min iMac 24". Den skickades från fabrik den 19 september och ska med flyget från Kina idag, men inga pengar har dragits från mitt konto.

Betalade med VISA den 14 september och pengarna har varit reserverade fram till igår, då de plötsligt var disponibla på mitt konto igen. Tydligen så har Apple eller företaget som ska dra pengarna inte utnyttjat sin reserverade tid som är på 4 dagar. Den har nu gått ut vilket gör att de inte kan dra några pengar från mitt konto längre. Har varit i kontakt med Apple där allt ser OK ut, men de ska låta detektiverna på ekonomiavdelningen undersöka vad som hänt. Som det ser ut just nu är det en gratis iMac 24" som är påväg Men som det sägs, man får inget gratis, tyvärr....

Ursprungligen av NeoAP:

Jag har råkat ut för något riktigt skumt nu när jag beställt min iMac 24". Den skickades från fabrik den 19 september och ska med flyget från Kina idag, men inga pengar har dragits från mitt konto.

Betalade med VISA den 14 september och pengarna har varit reserverade fram till igår, då de plötsligt var disponibla på mitt konto igen. Tydligen så har Apple eller företaget som ska dra pengarna inte utnyttjat sin reserverade tid som är på 4 dagar. Den har nu gått ut vilket gör att de inte kan dra några pengar från mitt konto längre. Har varit i kontakt med Apple där allt ser OK ut, men de ska låta detektiverna på ekonomiavdelningen undersöka vad som hänt. Som det ser ut just nu är det en gratis iMac 24" som är påväg Men som det sägs, man får inget gratis, tyvärr....

Exakt samma sak har hänt mig med, fast ingen iMac har skickats. Pengarna är disponibla igen. Får väl ringa apple på måndag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-23 08:04

samma här, det är ju sanslöst med en leveranstid på en månad!! jag undrar dessutom hur det blir med ipod erbjudandet, den jag prata med sa att man var tvungen att skicka in kupongen 1 månad efter man beställt, det hinner jag nu knappast...:-/ fuck apple säger jag, de måste gör ngt med leveranserna en månad är under all kritik.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-09-23 19:45

Nu märker jag att samma sak hänt fför mig också. Beställde min iMac 17" den 15:e och pengarna har varit reserverade åtminstone fram till igår, men nu verkar de finnas på kontot igen. Jag har t.o.m. fått en invoice bekräftelse att fakturan betalats via VISA. Vad skall man göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 20:51
Ursprungligen av Hedslice:

Nu märker jag att samma sak hänt fför mig också. Beställde min iMac 17" den 15:e och pengarna har varit reserverade åtminstone fram till igår, men nu verkar de finnas på kontot igen. Jag har t.o.m. fått en invoice bekräftelse att fakturan betalats via VISA. Vad skall man göra?

Jag har också fått en invoice via mejl och som jag skrev tidigare även varit i kontakt med Apple angående problemet. Jag hoppas nu bara att min dator trots allt dyker upp som planerat i nästa vecka för jag vill inte vänta några veckor till pga av att Apple inte ville dra pengarna när de kunde.

Trots att det inte bör vara vi kunder som ska uppmärksamma sådana här "fel" så rekommenderar jag att du ringer till Apple på måndag så att du kan få din dator som planerat. För förr eller senare så kommer de ju upptäcka att det saknas pengar och då kommer man få pröjsa i vilket fall. Jag håller nu tummarna på att jag får datorn som planerat.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:16

Beställde just min först mac.

Imac 24"
2.16 Ghz
2Gb Ram
250GB HD
Geforce 7300GT

Hade helst velat ha det bättre grafikkortet men allt kan man ju inte få.

Ursprungligen av FelixSwensson:

Beställde just min först mac.

Imac 24"
2.16 Ghz
2Gb Ram
250GB HD
Geforce 7300GT

Hade helst velat ha det bättre grafikkortet men allt kan man ju inte få.

Snyggt där! Grattis!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 19:11

Jag beställde en standard iMac 20" den 25e. Nu ser det ut så här hos TNT:

27 sep 2006 18:54 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
26 sep 2006 18:15 Eindhoven Shipped From Originating Depot
26 sep 2006 17:03 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
26 sep 2006 16:52 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Hur lång tid borde det ta innan jag får den till Umeå? Jag har fått 2/10 som leveransdatum, men har jag nån chans att få den innan helgen tror ni??

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 10:16

Yes ja vet, men jag hade egentligen räknat med mitten av oktober eller nåt, så allting tidigare än det är wonderbar!! Nu är datorn i Örebro så kanske kanske....

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 11:29

Jippi! Min iMac 24" har kommit! Den står hemma och väntar på mig nu. Tyvärr är jag i skolan så jag får försöka "glömma" av den i ett par timmar till

Ursprungligen av NeoAP:

Jippi! Min iMac 24" har kommit! Den står hemma och väntar på mig nu. Tyvärr är jag i skolan så jag får försöka "glömma" av den i ett par timmar till

När beställde du?

/Jerker

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 18:02
Ursprungligen av jolander:

När beställde du?

/Jerker

Jag beställde den 14 september, så det har tagit sin lilla tid att få hem den. Men nu är den äntligen här!

Firewire 800 til Firewire 400 konverter til Imac 24"

Hej alle
Jeg har også bestilt den nya Imac 24", men får den först den 11/10 :-(.
Jeg kan se at jeg i begyndelsen kommer til at mangle en FW 400 port indtil jeg får köbt en ekstern FW 800 harddisk. Findes der en god konverter jag kan stikke i FW 800 porten, så jeg får 2 ekstra FW 400 porte? Jeg bruger et Motu 828 audio FW 400 interface, og det skal helst sidde på sin egen bus, samt et par eksterne FW 400 harddiske.

Venligst
Mogens (från Danmark)

Bevaka tråden