Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iTunes med Nike + iPodstöd släppt

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle säga att Mac-teknik-ipod-nörd är största anledningen til varför man köper den.
Själva funktionerna utklassas rejält av Polar och andra pulsklockor. Min förhoppning är att de bygger på med mer funktioner, men om jag ska vara ärlig så tror jag inte det blir något mer.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag skulle säga att Mac-teknik-ipod-nörd är största anledningen til varför man köper den.
Själva funktionerna utklassas rejält av Polar och andra pulsklockor. Min förhoppning är att de bygger på med mer funktioner, men om jag ska vara ärlig så tror jag inte det blir något mer.

Anledningen är nog att det görs på ett snyggt sätt, med sociala grejer som tävlingar och utmaningar runt om i världen. Mer avancerade prylar finns alltid, men det kommer även alltid finnas en marknad för enkla grejjer som bara funkar och är roliga. Denna produkt väcker löplustan hos mig; precis som Garageband väcker musiklustan hos mig på ett sätt som inte Logic Pro lyckas med. Trots att det är "bättre"*.

*Vad som är bättre beror ju trots allt på vad man behöver, inte sant?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-17 12:27

Fick lådan idag...och har provat en liten runda...svståndsmätningen verkar fungera sjyst

Menyerna i iPoden var på svenska...rösten i lurarna på "amerikanska"

När jag loggade in på http://www.nike.com/nikeplus så fanns bara US och UK att välja på. Jag valde UK, och när man angav adressen sedan gick det att välja Sweden så jag tror det kommer fungera fin fint

Försöker lägga in en skärmdump från nike.com

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-16 16:04

och UPS är snabba...de ringde nyss så jag kunde betala momsen direkt så blir det inget struln när de lämnar paketet imorgon

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 14:27

Det verkar som om det lanseras i November i Sverige, vilket verkar lite galet. Inte många som springer här då, men jag antar att det har med leveransproblem eller något att göra.

Men, grymt att det inte är några som helst problem med att köpa från utlandet (borde ju inte vara det, men man vet aldrig nuförtiden).

Jag måste ha, just nu kan jag bara springa i spår med km-markeringar, eftersom jag vill veta km-tiderna hela tiden. Det här kommer att revolutionera/förenkla mitt tränande!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 15:00

Förresten, bara det att det är Apple och Nike, gör att det kommer att slå igenom på stor front!

Jag har lite svårt att tro att folk skulle börja springa/springa mer bara för att man får en hastighetsmätare till sin ipod.

Om man är intresserad av det, så har man väl en ungefärlig känsla för hur fort man springer iallafall.

Som jag ser det finns det tre huvudmålgrupper till den här grejen:
1. De som redan idag har sin ipod med sig när de springer.
2. De som i dagsläget inte springer med sin ipod, men som tittar efter olika alternativ till Polar, Garmin etc. Ipod+nike erbjuder här (vad jag förstått) en funktionsmässigt mindre avancerad produkt (ingen pulsmätare, gps, ev. annat), men är billigare, plus att man får en ipod med i "paketet".
3. De som i dagsläget inte har en ipod men som springer (mycket eller lite), som köper sändarpaketet samtidigt som ipoden som ett inte så dyrt tillbehör.

Senast redigerat 2006-07-17 15:44
  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 16:21

det kommer helt klart få folk att springa mer, iaf till en början
det är jag övertygad om. folk gillar prylar, och man måste ju testa om dom nya prylarna funkar.

Som sagt vad; t.om. jag blev sugen på att löpa med denna produkt, som inte framstår som så löparnördig som alla andra löparnördiga produkter gör

(Sen att jag inte har råd med varken skor, nano eller sändare är en annan sak, men sugen är jag)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-18 13:05

Det här var kul

Hmmm...får se om man kam fixa en rss feed och kanske något blogging tool...hittade löpen som xml filer på ipoden

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 13:23

varför har du suddat distans och tid? mörkar du inför st eriksloppet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-18 13:31

Uuuuh...tror det räcker med att man får skämmas som den nörd man är...de är mer i nederkant än över om vi säger som så

För mig är det viktigaste nog att jag börjat än att jag har bra siffror så här i starten springer inte heller så långt nu heller...märkte att jag borde ha strechat mer igår också (eller finns det något man måste tänka på när man springer på asfalt?)...man lär sig så länge man lever heter det va?

Riktigta skor

Ursprungligen av ePatel:

För mig är det viktigaste nog att jag börjat än att jag har bra siffror så här i starten springer inte heller så långt nu heller...märkte att jag borde ha strechat mer igår också (eller finns det något man måste tänka på när man springer på asfalt?)...man lär sig så länge man lever heter det va?

Tips: Köp skor som är anpassade efter dina fötter och ditt löpsteg. Fötterna kan du inte byta ut så vill du har trevliga fossingar så var lite snäll mot dom och unna dom (och dej) ett par riktigt goa löparskor. (Finns att köpa på InterSport)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-18 14:05

Springer du på asfalt så är det viktigt att ha bra skor! Om du har möjlighet så försök att springa bredvid vägen där det är mjukare och mycket skonsamare för kroppen. Annars är det bara att sätta igång med 40 minuters rundor och allt eftersom öka tempot, och glöm inte att stretcha.

Ser trevligt ut, men jag fortsätter nog med mitt Excel-blad ett tag till. Iallafall tills jag köper en Nano;)

Jag har inga problem med asfalt, däremot känns det i knäna när jag springer på hårdare underlag som betongplattor och kullersten.
Ett tips om man springer i lutande vägkanter är att byta sida lite då och då för att inte belasta det ena benet mer än det andra.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 16:48

tålamod är det viktigaste. se till att värma upp lite genom att gå, och sedan börja småjogga.

lite stretchande efteråt kan vara bra oxå, vader och lår brukar jag dra ut lite.

men, som dagt, viktigaste är att man kommer igång, än att man sätter bra tider.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 22:33

Fråga till dem som skaffat denna macappär. Hur fungerar det med svenska avstånd och sådant? Läses de upp som kilometer eller är man fast med amerikanska miles?
Åker till London på lördag och börjar bli sugen på att plocka upp ett par skor och en sensor...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-20 22:48
Ursprungligen av vanilj:

Fråga till dem som skaffat denna macappär. Hur fungerar det med svenska avstånd och sådant? Läses de upp som kilometer eller är man fast med amerikanska miles?
Åker till London på lördag och börjar bli sugen på att plocka upp ett par skor och en sensor...

Jepp!

Kilometer finns som val i ipoden...och även på hemsidan man synkar med...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-07-22 11:36

Någon som sett nån nätbutik o england som skeppar till sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 12:24

Så var man hemma från London igen. Besökte både AppleStore och Niketown och som den "fanboy" man är så passade jag på att utrusta mig med både nano, nya skor och sensor-kitet. Har inte hunnit vara ute och testa grejerna ännu, men återkommer med lite synpunkter när jag hunnit göra detta.

Schysst, du hittade allt där alltså? Såg du om de hade skor av "Free"-modellen? med stöd för Nike+?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 15:08
Ursprungligen av capojava:

Schysst, du hittade allt där alltså? Såg du om de hade skor av "Free"-modellen? med stöd för Nike+?

Såg ingen av den modellen, de modeller de hade är de som de presenterar på NIKE+ hemsidan.
Den svarta modellen, Air Zoom Moire, som är med i reklamen hade gått åt riktigt snabbt, så de hade inga kvar i lager. Den modellen jag köpte heter Air Zoom Plus. Bilder kommer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 20:40

Bilder på Nike+

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 10:36

Kan man mata in pulsvärden manuellt?

När man tränar är egentligen pulsvärdena det som är mest intressant, och då de inte har en pulsmätare som kan köpas till, undrar jag om man manuellt kan mata in pulsvärden. Ipod-Nike-grejen verkar bra för inspiration och motivation, men om det innebär att man måste föra två separata "träningsdagböcker", en på nike+ och en med sina pulsvärden, så känns det lite meckigt.

Nån som vet?

Ursprungligen av råddan:

Kan man mata in pulsvärden manuellt?

När man tränar är egentligen pulsvärdena det som är mest intressant, och då de inte har en pulsmätare som kan köpas till, undrar jag om man manuellt kan mata in pulsvärden. Ipod-Nike-grejen verkar bra för inspiration och motivation, men om det innebär att man måste föra två separata "träningsdagböcker", en på nike+ och en med sina pulsvärden, så känns det lite meckigt.

Nån som vet?

Det går inte att mata in pulsvärderna och det är synd, men en sådan stor funktion bör komma i framtiden. Jag tycker Nike+ är bra, men utan pulsmätare och möjligheten att mata in värden drar ner betyget.

Kommer fortfarande att använda mig av iSMARTtrain.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-31 11:05

ok, tack för snabbt svar.

Bevaka tråden