Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook C2D (nov -06)

Tråden skapades och har fått 546 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 20:12
Ursprungligen av ztaafen:

När man använder flyttastistenten, blir det då en exakt kopia av min hårddisk, eller kan jag t. ex. ändra så att datorn då heter "Jenny Staafs dator" iställer för "Jonatan Staafs dator" som ju min Macbook heter.
Skulle vara grymt bra. Mamma blev lite tvär när jag sa att hennes dator skulle heta Jonatan Staafs dator om man gjorde på det enkla sättet.

Du kanske har fixat det där redan men om inte så:

- Det blir en kopia och du kan ändra namn, åtminstonde om du gör det i samband med en installation / ominstallation. Frågan från systemet om du vill flytta över info kommer efter att du dundrat in namn etc... om jag inte missminner mig helt.

Ok. Det var ju jättebra.
Jag har inte gjort det än, nej.
Datorn skickades idag, och beränad ankomst är nu på onsdag.

Ursprungligen av tjompa:

Du kanske har fixat det där redan men om inte så:

- Det blir en kopia och du kan ändra namn, åtminstonde om du gör det i samband med en installation / ominstallation. Frågan från systemet om du vill flytta över info kommer efter att du dundrat in namn etc... om jag inte missminner mig helt.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-12-15 16:58

Det innebär att man stänger av den gamla dator (Macbooken i ditt fall). Kör sedan installationen på din nya Mac och välj flyttassistenten. Sedan kopplar man ihop datorerna med Firewire och startar upp Macbooken med tangenten T intryckt. Då startar datorn i Firewiremode och filerna förs över säkert.

Mycket smidigt!

Ok. Tack för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-16 12:20

Hej och hallå... kör mitt race kort. Verkar vara massa problem med TNT här ;).

La beställning på en MB, mellanmodell, 2GB ram natten mellan den andra och tredje december. Då stod det lev ca. 18:e vilket jag kunde nöja mig med. Följde upp paketet och snackade med UPS, och den 15:e landade the shit. Leverans till STHLMs södra holme... men det kan väl inte vara skälet till att jag får leverans via ett "riktigt" budföretag?

Nåja. Varken nöjd eller missnöjd då jag visste vad och varför den köptes. Dock börjar jag fundera på om skärmen verkligen ska vara såhär ljus. Ser knappt de blå linjerna i tex iTunes även fast jag försökt pilla med färgställningar och skit.

Nåja. Min berättelse. Klart nöjd med pakethanteringen i alla fall.

Till er som verkar ha problem, va hårda och bryska...

Ursprungligen av tjompa:

Hej och hallå... kör mitt race kort. Verkar vara massa problem med TNT här ;).

La beställning på en MB, mellanmodell, 2GB ram natten mellan den andra och tredje december. Då stod det lev ca. 18:e vilket jag kunde nöja mig med. Följde upp paketet och snackade med UPS, och den 15:e landade the shit. Leverans till STHLMs södra holme... men det kan väl inte vara skälet till att jag får leverans via ett "riktigt" budföretag?

Nåja. Varken nöjd eller missnöjd då jag visste vad och varför den köptes. Dock börjar jag fundera på om skärmen verkligen ska vara såhär ljus. Ser knappt de blå linjerna i tex iTunes även fast jag försökt pilla med färgställningar och skit.

Nåja. Min berättelse. Klart nöjd med pakethanteringen i alla fall.

Till er som verkar ha problem, va hårda och bryska...

Gällande din fundering om skärmen så finns det mer info om det i denna tråden: http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/109325-daliga-skaermar-pa-mbp-c2d.html

Låter precis som samma "fel" som jag såg på en 17" Macbook pro hos en apple återförsäljare som inte hade en aning om varför det var så eller om det är ett fel.

Apple har 3st skärmleverantörer till sin bärbara, varav endast en verka håller måttet därav alla dessa "felaktigheter" på skärmarna. Mer info om detta via ovanstående bifogad länk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-17 10:44
Ursprungligen av brunoman:

Gällande din fundering om skärmen så finns det mer info om det i denna tråden: http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/109325-daliga-skaermar-pa-mbp-c2d.html

Låter precis som samma "fel" som jag såg på en 17" Macbook pro hos en apple återförsäljare som inte hade en aning om varför det var så eller om det är ett fel.

Apple har 3st skärmleverantörer till sin bärbara, varav endast en verka håller måttet därav alla dessa "felaktigheter" på skärmarna. Mer info om detta via ovanstående bifogad länk.

Tack för tipset! Satt och kollade den där tråden innan paket kom och tänkte "stackars j*vlar...". Blir nog ett paket tillbaka på mådag. Fudge säger jag bara.

Men, tack för tipset.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-17 10:28

finnoa: Det är ju inget strul direkt.. Har du provat olika kommandon? Cmd + 2? Alltså äpple + 2? eller Ctrl + 2, eller alt + 2 ? Några av dem är det väl...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 18:30

Dayweed och tjompa: Tack för tålmodigt svar på en så simpel fråga som att inte kunna skriva @.
Offrade nog en halvtimme på olika kombinationer, men nej. I installationsskedet har man ju inte heller tillgång till dokumentens specialtecken som man förstås kan använda copy -paste tekniken på.
Julklappen är nu i lådan igen, men skulle gärna vilja förstå det här. Inget kul att sätta adrenalin på sökande just på julafton (ler)
Funderade ett tag på om jag i misstag valt fel land påtangentbordsinställningar.. men nej, åöä fungerade ju..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 21:55

Otrolig kombination för att få fram @ på nya macbooken! alt plus tangenten höger om Ä var det som gällde.
En macanvändare i tyskland klurade ut det. Happy

Planerad ankomst - imorgon!

Yepp, bokad den 15:e och enligt UPS så ska den anlända den 19:e. Beställd via Applestore, dvs en macbook (vit, lite större modellen), håller tummar att chauffören hittar ut till skogen.

Det beror antagligen på att du har språket inställt på Svenska, och inte Svenska Pro.
Har du 'pro' så är det alt + 2 som gäller för att få @.

Ursprungligen av finnoa:

Otrolig kombination för att få fram @ på nya macbooken! alt plus tangenten höger om Ä var det som gällde.
En macanvändare i tyskland klurade ut det. Happy

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-18 23:03
Ursprungligen av finnoa:

Otrolig kombination för att få fram @ på nya macbooken! alt plus tangenten höger om Ä var det som gällde.
En macanvändare i tyskland klurade ut det. Happy

Hmm?
På min så har jag ALT + 2 för att få fram @ ..
Om jag trycker ALT + tangenten höger om Ä får jag ™..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-18 23:30

Exakt kopia tror jag inte att man kan säga men allt väsentligt är sig likt. T ex saker som Datorns namn följer med - det kan du dock ändra i efterhand - under Systeminställningar - Fildelning...

Åh.
Det var bra.

Nu när jag tänker efter kommer jag på att jag gjorde det på min Powerbook som jag köpte begagnad.

Nåväl.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 13:18

Macbook 2.0 2Gig Ram
borde vara i sverige rätt snart eller?

18 dec 2006 18:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
18 dec 2006 18:04 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
15 dec 2006 21:46 Suzhou Shipped From Originating Depot
15 dec 2006 10:22 Suzhou Consignment Received At Transit Point

När den är i Sverige hur länge kan det tänkas ta innan den når mig i Luleå.

Det jobbiga är att de satt beräknad leverans den 29 i mailet från apple jag fick när jag köpte den 14.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 13:35
Ursprungligen av CsoyCat:

Macbook 2.0 2Gig Ram
borde vara i sverige rätt snart eller?

18 dec 2006 18:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

Min erfarenhet är det kan ta 4-5 dagar från Arnhem tills det ringer på dörren...

EDIT: spellcheck

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 19:50
Ursprungligen av CsoyCat:

Macbook 2.0 2Gig Ram
borde vara i sverige rätt snart eller?

18 dec 2006 18:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
18 dec 2006 18:04 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
15 dec 2006 21:46 Suzhou Shipped From Originating Depot
15 dec 2006 10:22 Suzhou Consignment Received At Transit Point

När den är i Sverige hur länge kan det tänkas ta innan den når mig i Luleå.

Det jobbiga är att de satt beräknad leverans den 29 i mailet från apple jag fick när jag köpte den 14.

ser bra ut nu måste jag våga hoppas på innan Jul helgen

19 dec 2006 19:00 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
18 dec 2006 18:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
18 dec 2006 18:04 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
15 dec 2006 21:46 Suzhou Shipped From Originating Depot
15 dec 2006 10:22 Suzhou Consignment Received At Transit Point

  • Oregistrerad
  • 2006-12-19 13:47

ok så med lite tur har jag den innan Jul

Trevligt! Det bekanta ljudet av en inbromsande UPS bil. Macbooken levererades enligt utsago. Najs.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 17:40

*avis*;)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-19 23:14

*avis* på dej med

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 10:22

Hur länge tar det nu, jag bor i Luleå(det är en julklapp så jag vill ha den innan helgen)
20 dec 2006 06:10 Orebro Out For Delivery
20 dec 2006 06:09 Orebro Onforwarded For Delivery
20 dec 2006 05:47 Orebro Import Received
19 dec 2006 19:00 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
18 dec 2006 18:05 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
18 dec 2006 18:04 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
15 dec 2006 21:46 Suzhou Shipped From Originating Depot
15 dec 2006 10:22 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Senast redigerat 2006-12-20 11:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 15:51

Fick mail där det stod att den var ivägskickad, fast när jag läser står det såhär:

Citat:

Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment on Schedule

Det måste väl betyda att den inte alls är skickad ännu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 10:14

Jag gick in på dataservice i norrköping för lite rådgivning om vilken modell jag skulle välja och gick ut med min nya dator

De hade två st mb c2d "mittenmodellen" som jag var ute efter. De får ju ingen ersättning för studentrabatt men erbjöd mig 5 % ändå, 7 % efter lite diskussion. Alltså några hundra dyrare än att beställa men att få den i handen istället för att sitta datorlös till efter nyår (förmodligen) avgjorde saken! Har inte ångrat mig en sekund!

Så kolla med era återförsäljare innan ni beställer på nätet så kanske ni slipper sitta och bita naglar under leveransen

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-21 21:31

Mb C2d

Oj, har haft min vita mb c2d 2ghz 1 gb ram i typ 3 veckor och jag är förälskad.
lite ovant i början eftersom att jag suttit på pc i alla år. .men som sagt, jag är förälskad och förundrar över hur apple fixar alla program så "smuuda". .sjukt fett iaf

baller: Det var just i den butiken jag köpte min och fick så lång leveranstid. Men det är ju inte deras fel att Apple är sega.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 22:09

Nu har jag fått min MacBook!
Den är väldigt fin, men den vassa kanten är verkligen obehaglig. Vilken miss av Apple.

Att skrolla runt i både x- och y-led med två fingrar på plattan är underbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 14:50

Jag har också fått min macbook nu, den tog ett dygn på sig från holland. Det är minsann bra såhär i juletider.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 15:06

Köpte min MBP 17" på Macoteket idag...

Bevaka tråden