Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ville ju ha en _snabb_ Powerbook. TV-pods och en marginellt ny iMac känns ju sådär spännande.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-12 20:15

jaja bättre än en vanlig onsdag var det allt,

iMacen bärjar bli en riktig klockren alltiallo produkt, och om nu apple tagit första steget mot en htMac så får vi drömma om vad nästa mac mini har att ge:-D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 20:22

Saxat från iMacen:

Spectacular 3D Effects
The iMac ships combat-ready with advanced graphics processing capability, thanks to the cutting-edge PCI Express ATI Radeon X600 Pro or X600 XT graphics processor with 128MB of dedicated video memory.

PCI Express - thanx for that Apple! Då lär vi se en G5:a snart också, grejt!

Det var ju ingen imac 1,5ghz utan 1,9 o 2,1. Grafikkortet inte bättre utan bara förra generationen och inte förr-förra....

+ att priset har gått upp för instegsmodellen med 2000.-. Men vill man inte sälja datorer så.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 20:26

ingen som har bilder på ipoden?
(förutom dom från http://www.xs4all.nl/~lucasrag/pics/)

Det var ju ingen imac 1,5ghz utan 1,9 o 2,1. Grafikkortet inte bättre utan bara förra generationen och inte förr-förra....

+ att priset har gått upp för instegsmodellen med 2000.-. Men vill man inte sälja datorer så.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-12 21:08

Allt finns på svenska Apple-store att beskåda, men med engelsk text.

Ok, 99mac går i sirap och det har tillkommit typ 15 sidor i den här tråden, så det finns ingen chans att hinna läsa allting, därför kanske jag upprepar vad nån annan sagt redan, men här är min kommentar om Apples pressträff i alla fall:

- Det hela utvecklade sig nästan exakt som jag hade trott. iPod video med möjlighet till videoköp på iTMS, men ingen ny PowerMac eller PowerBook (och sannerligen ingen PowerBook med Intel, nu kan ni väl glömma den befängda tanken?).

- Däremot en helt otippad uppdatering av iMac som ingen pratat om på sistone (även om Apple Insider faktiskt skrev om en iMac G5 med inbyggd kamera förra månaden). Men det ligger betydligt mera i stil med det andra (konsumentinriktat och videorelaterat) än en uppdatering av proffsmacarna.

- Front Row var läckert. Med fjärr och allt. Nu är Apple *så* nära en egen "Apple Media Center", eller hur? Se demot på Apples hemsida.

- iPod video hade lite mindre skärm än jag hade trott en sådan skulle ha. Det finns säkert goda skäl till detta (pris, batteriåtgång mm). Men annars är den läcker, nu kan jag faktiskt tänka mig att pensionera min gamla iPod 1G

- eMac borta. Jag har alltid tyckt den var en udda sak som inte hörde hemma i Apples utbud. Kass skärm och hög ljudnivå. Och stor.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 00:14

Studentrabatterna klara hos Mecenat Apple Store

Ursprungligen av Adrian B:

Ok, 99mac går i sirap och det har tillkommit typ 15 sidor i den här tråden, så det finns ingen chans att hinna läsa allting, därför kanske jag upprepar vad nån annan sagt redan, men här är min kommentar om Apples pressträff i alla fall:

- Det hela utvecklade sig nästan exakt som jag hade trott. iPod video med möjlighet till videoköp på iTMS, men ingen ny PowerMac eller PowerBook (och sannerligen ingen PowerBook med Intel, nu kan ni väl glömma den befängda tanken?).

- Däremot en helt otippad uppdatering av iMac som ingen pratat om på sistone (även om Apple Insider faktiskt skrev om en iMac G5 med inbyggd kamera förra månaden). Men det ligger betydligt mera i stil med det andra (konsumentinriktat och videorelaterat) än en uppdatering av proffsmacarna.

- Front Row var läckert. Med fjärr och allt. Nu är Apple *så* nära en egen "Apple Media Center", eller hur? Se demot på Apples hemsida.

- iPod video hade lite mindre skärm än jag hade trott en sådan skulle ha. Det finns säkert goda skäl till detta (pris, batteriåtgång mm). Men annars är den läcker, nu kan jag faktiskt tänka mig att pensionera min gamla iPod 1G

- eMac borta. Jag har alltid tyckt den var en udda sak som inte hörde hemma i Apples utbud. Kass skärm och hög ljudnivå. Och stor.

iMac 12 145kr för 17" och 15 745kr för 20"

iPod
30GB 2 875kr
60GB 3 865kr

Hos www.mecenat.se/apple.asp

Jonas

Jag hade hoppats på en ny iMac. Nu ska jag köpa den om jag får låna lite pengar av mina föräldrar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-12 23:59

bara sälja 20" imacen nu då..=) vill ju köra senaste skiten!!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 00:11

ajajaj

bara o vänta ett tag till på att de uppdaterar PB... airport express airtunes + video.
Videopod är verkligen inget jag eftersöker och jag tror att många blir besvikna men är glad för dom som önskat sig en sådan. mwa.... nu till frågan som säkert redan finns i forumet. när kommer nästa troliga uppdatering...? en sån dära liten uppdatering... på typ PB...12" för lilla mig som tycker att de borde rusta upp den lite.. för då köper jag den! lovar och svär!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 00:14

buhääää

grinar lite...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 00:06

Då var Ipoden beställd. Dags att börja rippa filmer i H.264 format

WHY GOD WHY? jag vill ha front row på min mac mini.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-13 00:36
Ursprungligen av southtown:

WHY GOD WHY? jag vill ha front row på min mac mini.

Definitivt jag också! (och då har jag inte ens en mac mini ännu...). Det såg ju kanon ut och bara måste ju komma för minin också. Förresten är det väl helt enkelt programvara som borde kunna efterinstalleras, men det är ju det här med (must have) fjärren förstås.

Video iPod klarar jag mig nog utan. Sitter här och är rätt tillfreds för tillfället med:

A) en nyköpt Terratec Cinergy med EyeTV för DTT (se http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=83812&page=2&pp=25) som visar sig funka mer än bra med en vanlig gammal bordsantenn i fönstret; och
B) ett nyköpt litet surround-system för 400 pix på Clas O, som jag fått VLC att spela 5.1-ljud i (via mitt M-Audio FW 410 ljudkort - detta efter att ha misslyckats i två veckor med att få DVD-spelaren att "prata Dolby Digital" med ljudkortet - det lär dock ska gå att köra pass-through via optisk ut från kortet, men jag har ingen surround receiver så jag vet inte om detta funkar i praktiken). Låter förvånansvärt OK, om än med lite jordbrum (som dock går att överrösta). VLC funkar kanon, när jag väl hade fått det stabilt genom att fippla lite med dess preferences, i kombination med inställningarna för Audio/Midi-setup.

Allt (samtidigt) "wired" till min PowerBook G4 15''!
Ja, det är väl ungefär så nöjd man kan förvänta sig att bli för stunden i multimedia-livet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 00:14

ja tog inte den här nya ipoden som en video ipod direkt.. bara en ny ipod som är sjukt GRYM.. videon är mest som en bonus..

den är ju liten som sjutton den här nya med! 11mm tjock är 30gb modellen!! så den är rätt sleek

Jag undrar vad som hände med Mac mini-uppdateringen? Jag hoppas nu bara att de väntade med att officiellt släppa de uppdaterade modellerna till Apple Store bara för att kunna slänga med Front Row och fjärren... då blir det ett inköp direkt! Eller, det blir det i och för sig ändå, så snart den uppdaterade varianten släpps "på riktigt".

Man kan ju dock på amerikanska Apple Store köpa fjärren löst för en billig penning. Undrar om man kommer att kunna använda den och Front Row på andra Macar? Kommer Front Row att släppas separat? Mac mini skulle då bli en ypperlig HTPC. Om de nu säljer fjärren separat, varför skulle den då inte fungera till andra Bluetoothutrustade Macar? Visst, den säljs kanske just nu främst som ett tillbehör till iPod+docka, men rent teoretiskt...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 00:29

Då var det bara 2 veckor kvar till London.

Ir

Fjärren verkar vara IR. Då är det bara att glömma ett inköp om man sitter med en PB.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 00:34

jag funderade också på det där med fjärren.. Men går den via bluetooth på imacen? man tycker ju att den borde det.

men den måste ju gå via IR på ipoden? för det satt ju ett litet öga fram på dockan.

Hm, det där var ju en bra fråga. Både Bluetooth och IR då? Det står ju dock ingenstans att Universal Dock styrs via IR, men det är klart, det svarta "ögat" på docken och den svarta "toppen" på fjärren tyder ju självklart på att det rör sig om IR. Dock måste ju fjärren ha Bluetooth också, annars skulle den ju inte fungera till iMacen. Jaja, antar att vi lär bli visare inom de närmsta dagarna.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 00:47
Ursprungligen av Capeman:

Dock måste ju fjärren ha Bluetooth också, annars skulle den ju inte fungera till iMacen.

om det inte är IR inbyggt i imacen.. fast det verkar ju något lowtech.. fast kanske det drar mycket ström att köra fjärren med bluetooth.. vad vet jag.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-13 00:49
Ursprungligen av Capeman:

Hm, det där var ju en bra fråga. Både Bluetooth och IR då? Det står ju dock ingenstans att Universal Dock styrs via IR, men det är klart, det svarta "ögat" på docken och den svarta "toppen" på fjärren tyder ju självklart på att det rör sig om IR. Dock måste ju fjärren ha Bluetooth också, annars skulle den ju inte fungera till iMacen. Jaja, antar att vi lär bli visare inom de närmsta dagarna.

Vet vi egentligen något om Bluetooth? Kan det inte vara ett "IR-öga" också på nya iMacen?, undrar en oupplyst.

Ursprungligen av DrDD:

Vet vi egentligen något om Bluetooth? Kan det inte vara ett "IR-öga" också på nya iMacen?, undrar en oupplyst.

Du har rätt, jag har dock fått för mig att jag läst "någonstans" ikväll att den styrde iMacen via Bluetooth. Verkar ju onekligen som ett steg tillbaka att nyttja IR, särskilt som Apple så gärna säljer datorer och prylar som använder Bluetooth och knappt några som använder IR.

EDIT:
Saxat från AppleInsider:

ships with infrared Apple Remote, Mighty Mouse and Apple Keyboard.

Jaha, verkar som de beslutat sig för att slänga in IR i iMacen. Mycket mycket tråkigt. Det kanske har något att göra med Jobs vision att datorn inte passar i vardagsrummet och att han inte vill att Mac mini skall bli en HTPC...? Hm...

Senast redigerat 2005-10-13 01:05
Ursprungligen av Capeman:

Du har rätt, jag har dock fått för mig att jag läst "någonstans" ikväll att den styrde iMacen via Bluetooth. Verkar ju onekligen som ett steg tillbaka att nyttja IR, särskilt som Apple så gärna säljer datorer och prylar som använder Bluetooth och knappt några som använder IR.

EDIT:
Saxat från AppleInsider:

ships with infrared Apple Remote, Mighty Mouse and Apple Keyboard.

Jaha, verkar som de beslutat sig för att slänga in IR i iMacen. Mycket mycket tråkigt. Det kanske har något att göra med Jobs vision att datorn inte passar i vardagsrummet och att han inte vill att Mac mini skall bli en HTPC...? Hm...

Nya mac mini kanske får IR också. Annars så finns det ju USB IR adaptrar att köpa.

Ir

Från engadgets forum:

The remote is only Infrared. It says so in the press release for the new iMac. The IR reciever is where the built in iSight is, and also the black dot on the new iPod dock. The product page for the remote does not list the inclusion of FrontRow software, so it's safe to assume that it will only work with brand new iMacs and iPods in the new dock until Apple comes out with something else.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 01:12

Jag måste säga att jag undrar varför IR skulle vara så dåligt? Det är en gammal, beprövad och billig teknik, som drar extremt litet ström. Man måste iofs rikta den, men det är väl inget större problem?

It just works!

Det kan man väl inte riktigt säga om Bluetooth.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 01:14

Komplettering

Sex knappar och fungerar direkt, utan att man skall hålla på och para den!

That's Apple folks!

Vänligen, Ylan

Den stora nackdelen med IR enligt min mening är att man måste ha fri sikt till grunkan man styr. Med blåtand kan man styra saker och ting genom en vägg, vilket i fallet bildspel på dator känns som en meningslös finess.... Dvs, i fallet fjärrkontroll till iMac känns inte IR särdeles begränsande.

Bevaka tråden