Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 00:43

ja MÅSTE ha front row och fjärren.. bara för att.. nån buse lär ju hitta på nåt så man kan köra det ifalll apple inte vill det

Ursprungligen av kesperse:

ja MÅSTE ha front row och fjärren.. bara för att.. nån buse lär ju hitta på nåt så man kan köra det ifalll apple inte vill det

Fjärren säljs ju som sagt på amerikanska Apple Store. Lär väl landa hos oss också ganska snart.

Ursprungligen av Tobias:

Då var Ipoden beställd. Dags att börja rippa filmer i H.264 format

http://diveintomark.org/howto/ipod-dvd-ripping-guide/

Ursprungligen av Capeman:

Jag undrar vad som hände med Mac mini-uppdateringen? Jag hoppas nu bara att de väntade med att officiellt släppa de uppdaterade modellerna till Apple Store bara för att kunna slänga med Front Row och fjärren...

Jag tror inte det har med saken att göra, de vill bara vill rensa lagren på gamla modeller. Folk har ju redan börjat få den nyare Mac minin och då har det inte varit med några extra grejer.

Det går inte att länka sådär, dom sidorna gäller bara en viss tid.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 00:48

ja den finns.. men vars är frontrow och funkar det till andra macar? vi får väl vänta och se..

finns på svenska applestore också förresten..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 00:54

här står de mycket om front row.. men det kanske ni sett? http://www.apple.com/uk/imac/frontrow.html

iSighten används förmodligen som mottagare till fjärrkontrollens IR-strålar. Skumt att de inte kör med Bluetooth...

/M

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 01:09

Enligt produktsidan: "The Apple Remote requires the iPod Universal Dock and any iPod with a Dock connector." Innebär detta att den kommunicerar via IR med dockan?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 01:09

sjukt sunkigt.. inte så smart drag av apple. dom hade nog sålt en hel del remotes och frontrow! fast dom kanske släpper ett usb ir öga.. men de är ju tröttsamt och inte särskilt troligt.

Ursprungligen av kesperse:

sjukt sunkigt.. inte så smart drag av apple. dom hade nog sålt en hel del remotes och frontrow! fast dom kanske släpper ett usb ir öga.. men de är ju tröttsamt och inte särskilt troligt.

Så du hävdar att du vet vad som vore ett smart drag för Apple som företag? Tänk efter, titta in i dig själv... är det inte så att du häver ur dig det där bara för egen personlig vinning?
Apple ser förstås det också, och vill inte förlora allt för mycket pengar på detta faktum.

Det där är ett business beslut till 100%. Att sälja Remotes vs. sälja iMacs är ganska stor skillnad vinstmässigt (förutsätter jag!). Klart dom vill få så många som möjligt till att köpa nya iMacen.

"Tjena, jag heter Steve Jobs. Vi har gjort en as-grym dator. Som liten bonus skickar vi med en grej som gör ert liv lättare, Apple Remote. Men vänta, vi vill inte sälja den här nya iMacen... så vi säljer remoten för 30 dollar, och den kommer funka till alla datorer. Vad sägs om det?"

Sorry, blev upprörd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 14:06
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

"Tjena, jag heter Steve Jobs. Vi har gjort en as-grym dator. Som liten bonus skickar vi med en grej som gör ert liv lättare, Apple Remote. Men vänta, vi vill inte sälja den här nya iMacen... så vi säljer remoten för 30 dollar, och den kommer funka till alla datorer. Vad sägs om det?"

Om datorn är så as-grym så borde de ju kunna sälja den trots att remoten+FrontRow säljs separat också? Så vida inte det "as-grymma" med datorn är själva remoten och mjukvaran FrontRow? (Förövrigt så säljs ju remoten faktiskt separat.)

Ursprungligen av tjogin:

Om datorn är så as-grym så borde de ju kunna sälja den trots att remoten+FrontRow säljs separat också? Så vida inte det "as-grymma" med datorn är själva remoten och mjukvaran FrontRow? (Förövrigt så säljs ju remoten faktiskt separat.)

Fast den enda datorn den fungerar på ännu är nya iMacen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 14:30
Ursprungligen av tjogin:

Om datorn är så as-grym så borde de ju kunna sälja den trots att remoten+FrontRow säljs separat också? Så vida inte det "as-grymma" med datorn är själva remoten och mjukvaran FrontRow? (Förövrigt så säljs ju remoten faktiskt separat.)

Det kan vara så att den också fungerar med nya dockningsstationen till iPod, men inte till gamla burkar. Man kan kanske också tänka sig tredjepartsutrustning som kommer när de hunnit bygga något.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av tjogin:

Om datorn är så as-grym så borde de ju kunna sälja den trots att remoten+FrontRow säljs separat också? Så vida inte det "as-grymma" med datorn är själva remoten och mjukvaran FrontRow? (Förövrigt så säljs ju remoten faktiskt separat.)

Nu är du ju tvärtom bara för att. Du vet vad jag menar. Jag menar förstås att om du skulle lägga ut -vill-ha saker från en ny produkt så att det funkar på alla andra produkter, klart du säljer sämre. Remoten och Front-Row och liknande medför Vill-ha, och det vore idiotiskt av dom att ge sig in på den vägen.

Att dom säljer den separat innebär inte att dom säljer ut vill-ha faktorn från iMacen, då Remoten bara är en liten del och kräver mottagare på den tingest du ska styra. Eftersom det är IR-sändare i Remoten, och andra hinder att ta sig över, så kommer remoten inte att fungera lika bra på äldre utrustning. Som det ser ut just nu i alla fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 15:11
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Nu är du ju tvärtom bara för att. Du vet vad jag menar. Jag menar förstås att om du skulle lägga ut -vill-ha saker från en ny produkt så att det funkar på alla andra produkter, klart du säljer sämre.

Vad är den konceptuella skillnaden på FrontRow (och PhotoBooth) och annan mjukvara? Varför inte släppa FrontRow samt PhotoBooth precis som de tidigare släppt ny mjukvara till äldre Mac:ar? Detta är, om inte jag minns fel, första gången som Apple inte släpper ny mjukvara även till äldre datorer (åtminstonde så är det enormt fett undantag till normen)!

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Remoten och Front-Row och liknande medför Vill-ha, och det vore idiotiskt av dom att ge sig in på den vägen.

Låter faktiskt som att det är du som är lite fantatisk nu, det är väl ändå inget nytt eller konstigt med att Apple släpper ny mjukvara eller hårdvara som går att köra på befintliga Mac:ar? Gå ut och ta en nypa luft, tänk efter lite, och kom tillbaka sen, va?

Ursprungligen av tjogin:

Vad är den konceptuella skillnaden på FrontRow (och PhotoBooth) och annan mjukvara? Varför inte släppa FrontRow samt PhotoBooth precis som de tidigare släppt ny mjukvara till äldre Mac:ar? Detta är, om inte jag minns fel, första gången som Apple inte släpper ny mjukvara även till äldre datorer (åtminstonde så är det enormt fett undantag till normen)!

Låter faktiskt som att det är du som är lite fantatisk nu, det är väl ändå inget nytt eller konstigt med att Apple släpper ny mjukvara eller hårdvara som går att köra på befintliga Mac:ar? Gå ut och ta en nypa luft, tänk efter lite, och kom tillbaka sen, va?

Har tagit många nypor nu, men håller inte med dig. Jag pratar bara om just DETTA fall. Denna produktlansering. Varför ge upp halva vill-ha-grejjerna på denna lansering? Det ÄR skillnad på denna lansering och tidigare. Denna är, enligt mig, klart inriktad på att göra iMacen till ett mediacenter. Jag är en av dom som suktat efter just denna typ av lösning (javisst, saknas fortfarande trådlös överföring av video t.ex. men vi är närmare nu). Om det nu är som jag tror, att många blir intresserade av iMacen på grund av att detta är en ruggigt skön lösning för att komma närmare ett mediacenter... så varför då sprida ut delarna så man själv kan bygga ihop det på detr man redan har hemma. Då missar man ju den målgruppen som köper för att det är så nära ett mediacenter. Som t.ex. mig själv.

Det var det enda jag menade. Är inte intresserad av att skapa ovänner här

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 20:33
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Denna är, enligt mig, klart inriktad på att göra iMacen till ett mediacenter.

Varför inte då släppa FrontRow+remoten till Mac mini (uppgraderad med tv-ut)? Om de verkligen ville göra Mac:en till ett mediacenter, känns det inte som att de verkligen kunde ha presterat bättre med väldigt små medel, isf? Själv tycker jag nästan det känns som att de strätar emot när det gäller Mac mini-som-mediacenter (låter bli att släppa FrontRow, står emot efterfrågan på tv-ut).

  • Medlem
  • 2005-10-13 20:48
Ursprungligen av tjogin:

Varför inte då släppa FrontRow+remoten till Mac mini.

Det kommer nog. Men precis som Daniel säger vill Apple nog utnyttja "mervärdet" med detta på sina dyrare modeller först, för att senare göra det tillgängligt i de billigare. Tro det eller ej, men även Apple vill nog sälja så mycket som möjligt...

Ursprungligen av SirN:

Det kommer nog. Men precis som Daniel säger vill Apple nog utnyttja "mervärdet" med detta på sina dyrare modeller först, för att senare göra det tillgängligt i de billigare. Tro det eller ej, men även Apple vill nog sälja så mycket som möjligt...

Precis det jag menar. Klart att det vore smuttare att släppa det direkt mot minin, men marginalerna på Minin är mycket mindre än på iMacen (enligt tidigare spekulationer både här och på andra sidor, där bland annat komponentpriset summerats ihop).

Tro mig, ingen blir gladare än mig om de skulle släppa allt på minin, men Apple vill göra sig pengar på detta först tror jag, sen släppa det på minin. Det är just därför jag väntar. Jag väntar på minin med samma funktion.

En BT version kommer säkert att komma, alternativt att de bygger in BT i iPoden och låter folk fjärrstyra med den. Det är bara en tidsfråga. IR-lösningen är bara en övergångsgrej som de klämde in lite snabbt tror jag.

/M

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 01:15

en bluetooth mus funkar också direkt typ varför skulle inte en fjärr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 01:17
Ursprungligen av kesperse:

en bluetooth mus funkar också direkt typ varför skulle inte en fjärr?

Måste den inte paras med "basstationen"?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 01:18

möjligt? men det är ju inte direkt krångligt.. Om man har en mac alltså.. PC är ju en annan femma.

Är det en basstation med apples bluetooth mus? jag har ingen så ja vettetusan

nu har jag undersökt och ser att det inte är nån basstation.. ingen såndär man måste lägga den i för att ladda eller liknande.. att jag inte visste det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 07:49
Ursprungligen av kesperse:

möjligt? men det är ju inte direkt krångligt.. Om man har en mac alltså.. PC är ju en annan femma.

Är det en basstation med apples bluetooth mus? jag har ingen så ja vettetusan

nu har jag undersökt och ser att det inte är nån basstation.. ingen såndär man måste lägga den i för att ladda eller liknande.. att jag inte visste det..

När jag skrev "basstation" menade jag själva datorn. Sorry, var trött!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 01:25

jag är optimist.. det kommer en bluetooth fjärr och frontrow!!

Ursprungligen av kesperse:

jag är optimist.. det kommer en bluetooth fjärr och frontrow!!

Det är vad jag hoppas på!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-10-13 01:52
Ursprungligen av Think secret:

With the iMac G5 now sporting DDR2 memory and PCI Express functionality, rumored updates to the PowerBook and Power Mac lines will likely roll out in the very near future, probably within a week. Stay tuned...

Har inte läst någonstans om detta förutom just på think secret, har även skummat denna tråd.

Så ni som kan lite om Apple - till skillnad från en som nästan bestämt sig för en PB. Hur stor bör sanningshalten i ovanstående citat vara, eller framförallt tidsrymden på "within the week"

För övrigt läser jag många som ojjar sig över att apple negligerar "proffsanvändarna" genom att lansera iTunes, iPods och andra konsumentinriktade produkter på löpande band bara för att tjäna pengar, och en del tycker även dom borde sälja datatillverkningen till ett "intresserat" företag.

Är inte särskilt insatt i hur utvecklingen sett ut hos Apple förr om åren, men jag tror och tar för givet att organisationen utvidgats väldigt mycket i och med succéerna som iPod etc. har skapat de senaste åren - knappast så att dom sagt åt alla iMac och PowerMac-utvecklare att släppa det dom gör och utveckla iPods istället.

Vidare så med eller utan iPod så har väl försäljningen av datorer de facto ökat senaste åren och så länge en modell håller måttet och säljer finns det ju inga incitament för ett företag, apple eller inte, att lansera en ny produkt för att vara snäll. Är ju förmodligen enorma R&D-kostnader som ska finansieras av varje modell och drar dom in några extra hundra miljoner på en enligt er gammal PB så hamnar ju en del av dessa slantar i den nya...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-13 07:17

Tyvärr är ju inte video-möjligheterna på nya iPoden så jättebra... maxupplösning på H.264 är 320*240 och för MPEG-4 är det 480*480, så det är ju inget man kör ut på någon HDTV.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-13 07:31

http://stream.apple.akadns.net/ nu kan ni se special event

MacRumors sammanfattar hela gårdagen och knyter an till tidigare rykten. Den här gången verkade AppleInsider stå för det korrekta scoopet: Media Event Rumor Wrapup, iMac, iPod Details and Notes

Bevaka tråden