Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Det är bara för musik

Samt skräp, samma som fanns innan iTunes fick hemmadelning tror jag.

För den som är intresserad om just Synology så finns en rätt bra review som går igenom det mesta här; http://9to5mac.com/2014/03/10/synology-gets-e...

Ursprungligen av Göran K:

Du sparade mig just en hel del pengar eller i alla fall funktionalitet. Gillar ds414play med transcoding, som ett hemmaalternativ att kunna skicka filer till paddor och telefoner utan att behöva nyttja handbrake känns som ett fall framåt. Gissar att behovet av handbrake minskar drastiskt.

Någon som vet hur den fungerar med ATV?

Vad sägs om att installera Plex-server (finns säkert till de flesta NAS:ar) så får du transcoding och typ världens bästa mediabibliotek på köpet (dock kostar plexklienterna till IOS).
Till ATV är det lite svårare. Du kan ev. hacka trailerappen i ATV men då måste du köra en lokal python DNS så då lär det blir lite "Meckigt" med en NAS.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-08 18:42
Ursprungligen av palmeros:

Vad sägs om att installera Plex-server (finns säkert till de flesta NAS:ar) så får du transcoding och typ världens bästa mediabibliotek på köpet (dock kostar plexklienterna till IOS).
Till ATV är det lite svårare. Du kan ev. hacka trailerappen i ATV men då måste du köra en lokal python DNS så då lär det blir lite "Meckigt" med en NAS.

Det är inte många NAS:ar som har kraft nog att transcoda medans man tittar på filmen.
Kanske dessa nya men det återstår att se.

Ursprungligen av reboot81:

Synology har ett par nya NASar på gång:

  • DS414j, a budget-friendly NAS device for home use and small offices

  • DS414slim, which is an eco-friendly option

  • DS214air, which includes an 802.11ac WiFi and a USB WiFi dongle

  • EDS14, which is designed specifically for surveillance cameras

  • DS414play, en uppföljare på DS214play med plats för 4 diskar.

Lite Bilder på dessa

Ursprungligen av palmeros:

Till ATV är det lite svårare. Du kan ev. hacka trailerappen i ATV men då måste du köra en lokal python DNS så då lär det blir lite "Meckigt" med en NAS.

En gammal klen dator alternativt en RasberryPi (körde själv med en RasPi tidigare) med PlexConnect löser biffen för att "hacka" trailerappen i ATV och visa Plexbiblioteket. Kräver lite mer än att man kan Office-paketet, men det finns bra dokumentation. Sedan är ju frågan om NAS:en klarar av att transcoda materialet som ska streamas.

Jag hi-jackar tråden lite för en NAS-relaterad fråga. Jag kör en Synology 412+ som jag är supernöjd med på alla sätt och vis. Däremot har jag märkt en irriterande sak. Ibland avbryts TimeMachine-backuper av diverse anledningar (som jag själv styr över), t ex när jag jobbar hemifrån och kopplar upp mig mot VPN så bryts kopplingen till NAS:en, om jag startar om datorn under pågående backup och liknande. Problemet är att TimeMachine-filen på NAS:en blir "låst" då. TM säger något i stil med "Could not complete the backup because the destination file is already in use". Det är väl inte så konstigt iofs, men går det komma runt på något sätt? Som det är nu är filen låst tills dess att jag startar om NAS:en. Det går visserligen fort, men då jag kopplar upp/ner mig flera ggr per dag så sker detta minst någon gång i veckan, det är lite jobbigt att måsta starta om den hela tiden. Går det få antingen OS X eller Synologyn att släppa låsta filer som inte längre är aktiva på något sätt?

@Kermit, istället för att starta om hela NASet, starta bara om tjänsten under Control Panel -> File Services -> Mac File Service.
Tar ett par sekunder bara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-04-26 17:22

@Kermit, jag har haft samma problem, fast bara en gång hittills, och startade om min Synology DS213+ (precis som du).

Kanske Synology borde upplysas om detta, har någon kontaktat dem?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-26 22:37

Hmmm... jag får samma fel ibland och jag kör backup mot TM på en OSX Server. Har då startat om servermaskinen, och det funkar igen.
Dock var det nog några veckor sedan sist...
De kör 10.9.2 båda två.

Ursprungligen av keptang:

@Kermit, istället för att starta om hela NASet, starta bara om tjänsten under Control Panel -> File Services -> Mac File Service.
Tar ett par sekunder bara.

Ja, det är ju en smidigare lösning, även om jag hellre sett att det kunde ske automatiskt. Har inte kontaktat synology men man kanske borde göra det.

Jag kan säga att "fil låser sig" är inte synology-specifikt.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag kan säga att "fil låser sig" är inte synology-specifikt.

Det stämmer, det är klienten som inte stänger kopplingen korrekt som orsakar låsningen av filer.

Har inte letat efter någon lösning men man kanske skulle googla lite på det.

Senast redigerat 2018-07-23 10:13
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-28 15:35

Säg vad ni tycker.
Har kollat på dessa två Nasar. Den ena är QNAP TS-269L ALL IN ONE med HDMI och är dyrare men snabbare i specs.
http://www.dustinhome.se/product/5010646018/q...
Den andra är Synology DS214Play.
http://www.dustinhome.se/product/5010756579/s...
Måste få till ett gemensamt bibliotek för alla bilder, musik/film och TM backup.
Är det hugget som stucket vilken man tar?
Kom med era synpunkter. Har läst att de flesta här gillar Synology men Qnapen verkar inte så dum den heller iaf på specs.
Mvh Johan

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-28 16:10
Ursprungligen av Talla:

Säg vad ni tycker.
Har kollat på dessa två Nasar. Den ena är QNAP TS-269L ALL IN ONE med HDMI och är dyrare men snabbare i specs.
http://www.dustinhome.se/product/5010646018/q...
Den andra är Synology DS214Play.
http://www.dustinhome.se/product/5010756579/s...
Måste få till ett gemensamt bibliotek för alla bilder, musik/film och TM backup.
Är det hugget som stucket vilken man tar?
Kom med era synpunkter. Har läst att de flesta här gillar Synology men Qnapen verkar inte så dum den heller iaf på specs.
Med vänlig hälsning, Johan

Jag skulle satsa på Synology med tanke på deras överlägsna gränssnitt.
Men jag hade valt DS 415play som nyss kommit och som kostar bara lite mer än Qnap
https://www.synology.com/sv-se/products/overv...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-28 19:09
Ursprungligen av lappen71:

Jag skulle satsa på Synology med tanke på deras överlägsna gränssnitt.
Men jag hade valt DS 415play som nyss kommit och som kostar bara lite mer än Qnap
https://www.synology.com/sv-se/products/overv...

Jag kikade lite på den men den verkar vara ganska så stor. Hade tänkt att ha den vid min tv.
På vilket sätt menar du att gränssnittet är bättre? Mer funktioner, bättre flyt?

Ursprungligen av Talla:

Jag kikade lite på den men den verkar vara ganska så stor. Hade tänkt att ha den vid min tv.
På vilket sätt menar du att gränssnittet är bättre?

Googla Synology och DSM så blir du klokare gällande deras gränssnitt.

En NAS är som skapt för att stoppa undan i valfri garderob eller kanske uppe på en vind om man nu har en sådan, helt enkelt för att man inte har någon display kopplat till den, samt att de hanteras via ett webbgränssnitt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-28 19:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Googla Synology och DSM så blir du klokare gällande deras gränssnitt.

En NAS är som skapt för att stoppa undan i valfri garderob eller kanske uppe på en vind om man nu har en sådan, helt enkelt för att man inte har någon display kopplat till den, samt att de hanteras via ett webbgränssnitt.

Tack, ska kolla.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-28 19:58
Ursprungligen av Talla:

Jag kikade lite på den men den verkar vara ganska så stor. Hade tänkt att ha den vid min tv.
På vilket sätt menar du att gränssnittet är bättre? Mer funktioner, bättre flyt?

Om du har plats att gömma den så är det inga problem ljudmässigt.
Har min i stereobänken och sätter jag den på ljudlöst är det enbart hårddiskarna jag hör ibland.

  • Medlem
  • 2014-07-28 20:02

Om du frågar medlemmarna på detta forum så skulle nog 90% rekommendera Synology framför QNAP, kanske mest beroende på dess gränssnitt. Jag har både en QNAP och en Synology. På senare tid har QNAP fräschat upp sitt gränssnitt så att det numera i alla fall liknar Synologys, men de ligger fortfarande långt efter, i alla fall enligt min personliga åsikt.
En annan sak. Generellt sett är det väldigt lätt att samla på sig enorma mängder data. Se till att köpa en väl tilltagen NAS på en gång. Om du frågar mig skulle jag inte rekommendera någon att köpa en NAS med plats för mindre än fyra hårddiskar. Dels får du plats med så mycket mer data, dels får du olika versioner av RAID att välja på. Bättre att betala några kronor extra i början och ha något att växa i, än att köpa billigt och sedan tvingas byta ut den p ga att utrymmet inte räcker till.

Edit: Rättstavning.

Senast redigerat 2014-07-28 21:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 11:20

Tror det får bli denna modellen från Qnap.
Känns som den har ordentligt med pulver och är framtids säker.
Dessutom har den HDMI så jag kan koppla den direkt in i tv:en.
http://www.dustinhome.se/product/5010796125/q...

Kollade även på bägges Demon av interfacen och tyckte faktiskt att Qnapens verkade smidigare och enklare för mig som är ny på det här med nätverk.

Men en fråga om det här med hårddiskarna.
Vilka bör jag välja?
Köpa 2 eller 3st 2Gb till å börja med?

Ursprungligen av Talla:

Men en fråga om det här med hårddiskarna.
Vilka bör jag välja?
Köpa 2 eller 3st 2Gb till å börja med?

Kolla prisjakt.se. Skälv kör jag med Red-diskarna, mest bara för att de ska vara skapta för just NAS (vad jag kan minnas). Sen tror jag inte att du kan expandera med tex 4TB diskar, dvs mixa dina slots med 2TB och 4TB. Kan iaf inte jag med synologys RAID. Så, köp hellre 4TB-diskar direkt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla prisjakt.se. Skälv kör jag med Red-diskarna, mest bara för att de ska vara skapta för just NAS (vad jag kan minnas). Sen tror jag inte att du kan expandera med tex 4TB diskar, dvs mixa dina slots med 2TB och 4TB. Kan iaf inte jag med synologys RAID. Så, köp hellre 4TB-diskar direkt.

Du kan mixa storlek på disk i Synology.

Synology har vad de kallar SHR RAID vilket är baserat på Linux RAID management.

Fungerar fint att blanda.

Ursprungligen av Borttaget:

Fungerar fint att blanda.

Ok, det var en nyhet för mig. Får leta mer gällande info om det.

Senast redigerat 2018-07-23 10:25
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 11:59

Kom att tänka på en grej vad gäller filsystemen på Nasar.
Hur blir det när man kör med mac, måste man formatera diskarna för mac för att få läs och skrivrättigheter?
Hur funkar det?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, det var en nyhet för mig. Får leta mer gällande info om det.

http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_is_Synology_Hybrid_RAID%3F

Ursprungligen av Talla:

Kom att tänka på en grej vad gäller filsystemen på Nasar.
Hur blir det när man kör med mac, måste man formatera diskarna för mac för att få läs och skrivrättigheter?
Hur funkar det?

Nej, spelar ingen roll. Du mountar NAS:en med "gå till" i Finder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 12:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, spelar ingen roll. Du mountar NAS:en med "gå till" i Finder.

Ok, smidigt!

  • Medlem
  • 2014-07-29 12:59

QNAP har säkert något liknande Synologys SHR. Men det är nog att rekommendera att köpa tre diskar direkt så att du kan köra RAID 5. Eventuellt måste du bygga om RAIDen om du börjar på två diskar och sedan utökar, och då kanske du förlorar din data.
Men du kan säkert läsa om detta på QNAPs hemsida.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 13:05
Ursprungligen av Dalle:

QNAP har säkert något liknande Synologys SHR. Men det är nog att rekommendera att köpa tre diskar direkt så att du kan köra RAID 5. Eventuellt måste du bygga om RAIDen om du börjar på två diskar och sedan utökar, och då kanske du förlorar din data.
Men du kan säkert läsa om detta på QNAPs hemsida.

Nu har jag lagt en beställning på Nasen iaf.
Ok, bra att du sa det. Jag tror jag satsar på 3st wd red 3tb .
Kommer troligen att räcka länge för mig.

Bevaka tråden