Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-28 09:36

Fin liten grej men jag tycker den saknar den där riktiga "allt är möjligt" känslan. Jag gillar min iPhone för att det är mer än en telefon.. Allt i ett litet paket, det känns som ett steg frammåt liksom, jag kan inte arbeta i Photoshop i den men det är ju bara en TELEFON! Och en laptop är ju rätt bra för typ allt, surf och jobb.

Hur bra funkar det att skriva på denna igentligen? En laptop frigör man ju händerna och lutar sig bekvämt tillbaka genom att ställa den i knät!

Så det känns som det främst är läsfunktionen som tilltalar. Och i sanningens namn spenderar jag rätt mycket tid surfandes på min iPhone hemma. Men frågan är om det finns behov av ännu en teknisk apparat som ständigt ska uppdateras och synkas, laddas mm, jag vet inte...

Apples grejor är som små husdjur som man kan sitta och gulla med, men de ska matas och underhållas också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 09:40

Många av de begränsningar som i dag finns skulle enkelt lösas om Apple tillät multitasking för tredjepartsprogram och om de släppte lite på hämningarna för vilka tredjepartsprogram de tillåter. Då skulle vi få se VLC, Spotify, alternativa webbläsare med Flash ... Möjligheterna skulle vara oändliga. De kunde ju åtminstone tillåta allt det där att kommunicera via WiFi om nu AT&T:s 3G-nät inte pallar.

Ursprungligen av Rajje:

Många av de begränsningar som i dag finns skulle enkelt lösas om Apple tillät multitasking för tredjepartsprogram och om de släppte lite på hämningarna för vilka tredjepartsprogram de tillåter. Då skulle vi få se VLC, Spotify, alternativa webbläsare med Flash ... Möjligheterna skulle vara oändliga. De kunde ju åtminstone tillåta allt det där att kommunicera via WiFi om nu AT&T:s 3G-nät inte pallar.

Exakt. Hade det du beskriver gått att göra hade jag slagit till direkt och ställt MacBooken i förrådet.

Totalt värdelös

Va är de här...
Vilken värdelös grej, internet i dina händer... ye ye. Jobs hade ju fullt sjå att hålla i den när han satt där i fåtöljen. Nä, känns som att apple börjar bli lite giriga och utnyttja hysterin som blir vid varje sådant här event.
Klart de finns folk som har användning av en sån här grej, fotografer som vill visa upp sina portfolios och dylikt för kunder på ett proffsigt sätt och så vidare.
Men jag har svårt att se nån karriärmorsa som försöker plita ner ett diagram i soffan hemma i Örkelljunga...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-01-28 10:06

Tror mer och mer denna (iPad) har sin nich. Men jag funderar är iPhone OS helt rätt

I ett hushåll med flera personer har man varsin ? kankse , men jag hade gillat att ha flera userser spå den , eller åtminståne gästkonto. Så jag tror och hoppas att vi ser denna skaples grena av sig och bli bra på sin sak.

Ser ännu mer behov av att ha en mer centread del i aplle ekosystemet i hemment än TimeCapsule , fast man kankse ska släppa räcket och se MobileMe som centrumnet för datan. Men foton, Musik dokumnet Filmer , nu böcker , kontakter Dokumnet måste syncas hanteras över fler enheter. Det finns ett utrymmr att skapa det egna stödet för att hålla data delad och säker innom husets väggar. Skulle vilja se funktionaliteter mer som Itunes musik deling , fast för mer flexibaler innehåll(Dokumnet , vilke typ av media ssom hälst).och mer i ett serverstuk, och syncin över nätet , fast inte runt MobileMe, faast Mobile me är nog det vi får acceptera...

//Daniel

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 10:49
Ursprungligen av danielj:

Tror mer och mer denna (iPad) har sin nich. Men jag funderar är iPhone OS helt rätt

I ett hushåll med flera personer har man varsin ? kankse , men jag hade gillat att ha flera userser spå den , eller åtminståne gästkonto. Så jag tror och hoppas att vi ser denna skaples grena av sig och bli bra på sin sak.

Ser ännu mer behov av att ha en mer centread del i aplle ekosystemet i hemment än TimeCapsule , fast man kankse ska släppa räcket och se MobileMe som centrumnet för datan. Men foton, Musik dokumnet Filmer , nu böcker , kontakter Dokumnet måste syncas hanteras över fler enheter. Det finns ett utrymmr att skapa det egna stödet för att hålla data delad och säker innom husets väggar. Skulle vilja se funktionaliteter mer som Itunes musik deling , fast för mer flexibaler innehåll(Dokumnet , vilke typ av media ssom hälst).och mer i ett serverstuk, och syncin över nätet , fast inte runt MobileMe, faast Mobile me är nog det vi får acceptera...

//Daniel

Precis!

Denna pryl, är bara en förlängning av din dator. Den är som en "tunn (eller halvfet) klient" .
Tanken är din data, dvs foton, music, filmer etc etc, ska vara på din dator (iMac:en) .

Sedan via de sharing funktioner som finns i apples applikationer och tjänster, delar du ut datan till de olika prylarna du har i hemmet, exempelvis iPad:en. På iPad, kan du göra enklare redigering etc etc av de mest aktuella fotona, eller datan, som du sedan antingen synkar tillbaka eller enkelt dropar in i din dators iPhoto library.

Är du ute på språng kommer du att kunna accessera din dator och data hemma via iPad, iPhone / Webbläsare via, back to my mac och mobile ME, över Wifi eller 3G då. Eller vpn.

Skönt att man slopar ett öppet filsystem, blir bara krångel och datan försvinner. Din data kommer att organiseras i apple programmens interna databas/er . Kommer troligen att vara möjligt att söka på din dator och i din data med spotlight för att accessera document etc.
Allt för att göra det så enkelt för oss användare.

Hoppas det kommer kopplingar mot nästa Mac OS X Server och att denna fortfarande kommer säljas med mac mini, kommer bli klockrent nav i mitt hem.

Nackdelen är att vi kommer bli inlåsta mot apple ... men än så länge ser det bra ut.

Tror apple kommer lyckas med denna produkten, särskilt om dem lyckas sälja in detta till undervisnings sektorn ... ser en grym potential för denna .
Har en massa att skriva om det men måste löpa.

Summarum, Detta är inte en dator, detta är inte en ersättare för din dator, detta är en förlängning av din dator, som möjligör ständig accesss till din viktigaste data.

Och ännu mer intressant är hårdvaran i den, och de möjligheter som finns med denna.
Ser fram emot Nästa iPhone och iPhone os. Kanske får sig iPad en uppdatering redan då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 10:17

Spontant känns det som att den kan göra många saker, men inte tillräckligt bra för att jag skall beställa en, just nu. Jag hade gärna sett en surfplatta med OSX på en bantad hårdvara, men läsplattor för e-böcker är hett därborta just nu, så det är klart Apple vill ha en del av kakan. Men multitasking lär nog dyka upp och när app-utvecklarna kommer igång lär vi få se en del nya tillämpningar, då kommer man säkert få en annan bild av den...

jag kommer köpa en direkt när den släpps ... får bli 16 GB Wifi versionen ...

Är fortfarande kluven, tror absolut att det finns en marknad och jag skulle gärna använda en själv hemma, men tillsammans med/mot min Air så är det inte så stor skillnad i soffan tex.. På resan är det en annan sak, då funkar den klart bättre, likaså när man är ute i farten, som säljare eller liknande.. Använda den som spelkonsol tror jag fortfarande på, den kommer ta marknadsandelar.. Jag tycker ju iPhone/iTouch är strålande att spela de spel jag gärna spelar och den större skärmen kommer ge en ytterligare dimension.

Men en känsla som jag fick var om mina föräldrar. Över 60, mamma "hatar" datorer och pappa sitter å surfar på jobbet lite.. De har ingen dator hemma som de använder (det står en Cube där som barnbarnen spelar på), och iPad'en känns faktiskt helt rätt för dem. Ett enkelt gränssnitt som är lätt att förstå sig på, bara ett program som ska startas osv, ingen finder som ser jobbig ut osv..
De har bra 3G-täckning i huset, så de skulle inte behöva ett bredbandsabb.
Tror att det är en bra målgrupp att ta till sig internet och vad som finns där ute med hjälp av en iPad.

Väntar på att få känna på den på riktigt, då tror jag många pusselbitar faller på plats.. Och 4.0 OS'et kommer garanterat öka allt ett steg till..

Oh yes, vilken kul grej!
Trevligt med tangentbordsdocka också.
Jag började fundera på om man skulle kunna "låsa fast" den på något sätt, typ ett "fäste för stöldskydd" som finns på MacBooken. Det hade gjort sig utmärkt i publika miljöer!

Tack Apple för ännu en produkt som vi inte hade en aning om att vi behövde!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 11:05
Ursprungligen av J THOMAS E:

Men en känsla som jag fick var om mina föräldrar. Över 60, mamma "hatar" datorer och pappa sitter å surfar på jobbet lite.. De har ingen dator hemma som de använder (det står en Cube där som barnbarnen spelar på), och iPad'en känns faktiskt helt rätt för dem. Ett enkelt gränssnitt som är lätt att förstå sig på, bara ett program som ska startas osv, ingen finder som ser jobbig ut osv..

Apple har helt klart en potential i det här segmentet, man bygger stabila lättanvända produkter. Apples inlåsning är bara positiv för dessa användare, det garanterar att allt fungerar direkt. Enda haken jag kan tänka mig är väl att det finns en del saker som fortfarande inte lirar med Safari, och nej, det är inte Safaris fel i de flesta fallen, men vad hjälper det.

Jag upprepar: iPad är en latjolajbanpryl - en leksak och underhållningsmanick - inte ett arbetsverktyg. Den kan INTE ersätta en laptop/desktop för skapande människor. Det kan inte heller Nintendo göra. Att för en sekund tro något annat är ett fatalt missförstånd av produkten och dess nisch.
Det är å andra sidan en sensationell latjolajbanpryl - men vad skulle det annars vara när det är Apple som släpper den? Klart den är grym. Vi får se om den överlever 2 år på marknaden - jag är inte helt övertygad...hade den kostat 149$ hade jag trott mera på grejen. I en inte alltför avlägsen framtid har var och varannan medborgare en pad - Samsung gör dom för 898 kronor och dom säljs på OnOff och Kjell&Co. - men jag tror att Apple är för tidigt ute. Om den överlever så gör den det på spel; AppStore kan vara dess räddning. Men det är en dyr spelkonsol. Jag är tveksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 10:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Vi får se om den överlever 2 år på marknaden - jag är inte helt övertygad...hade den kostat 149$ hade jag trott mera på grejen. I en inte alltför avlägsen framtid har var och varannan medborgare en pad - Samsung gör dom för 898 kronor och dom säljs på OnOff och Kjell&Co

Med den logiken, att det kommer gå dåligt för att det kommer finnas billigare lösningar på marknaden, skulle Apple inte finnas idag.

Den är ingenting för mig så det viktigaste för mig i detta släpp är Apple A4, tänk er något liknande i nästa iPhone. Kraftfullare men fram för allt bättre batteritid.

Jag kan se att den här kan gå väldigt bra på skolor.

det var inte så jag menade...jag illustrerade bara att pads kommer att bli stort - en allemansprodukt.

Jo, håller med: A4 är den stora nyheten. Men konsumenter i gemen vet inget om sådant. Att Apple nu - för första gången i väldshistorien - är en processortillverkare är ju en tung världsnyhet för alla med insikt och alla som försöker utröna framtiden. Det är verkligen inte varje dag processorproducenter dyker upp. Det finns inte många över huvud taget. Nästan alla i USA vad jag vet. Är det t.o.m. alla? Isåfall är det lite scarry

Nå - om den finns om 5 år så får min dotter en på sin 10-årsdag. Kanske två år tidigare...det beror på henne :-). Denna pad är som gjord för barn (Jobs är ju ett barn själv). Kommer pedagogiska spel även på svenska så blir jag en lyckligare människa...tyvärr tror jag inte det. Barnspel körs nog på dammiga win-burkar även om 5 år..

Ursprungligen av acke:

Med den logiken, att det kommer gå dåligt för att det kommer finnas billigare lösningar på marknaden, skulle Apple inte finnas idag.

Den är ingenting för mig så det viktigaste för mig i detta släpp är Apple A4, tänk er något liknande i nästa iPhone. Kraftfullare men fram för allt bättre batteritid.

Jag kan se att den här kan gå väldigt bra på skolor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 12:03
Ursprungligen av Zimmerman:

det var inte så jag menade...jag illustrerade bara att pads kommer att bli stort - en allemansprodukt.

Ok, lät inte så. Lät som att du tyckte att den skulle misslyckas pga priset och billigare alternativ.
Hur som helst, A4, nästa iPod touch och iPhone och AppleTV kommer få en liknande processor. Tror däremot aldrig att detta kommer ersätta Intel's processorer i datorerna. Om nu bara Apple kunde börja göra egna kraftiga grafikkort...

Det är väl avsaknaden av Flash som gör att man kan köra burken i 10 timmar :-D. Think about that

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 11:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är väl avsaknaden av Flash som gör att man kan köra burken i 10 timmar :-D. Think about that

Ja, det blir lite

"Det här är en jättebra surfplatta som håller i 10h eftersom man inte kan surfa med den".

Edit: ok, nu lovar jag att inte vara så negativ längre.

Ja menar va d bara ipad som presenterades igår, ingen uppdatering till iPhone eller nått annat gott?

Ursprungligen av _pojke:

Ja menar va d bara ipad som presenterades igår, ingen uppdatering till iPhone eller nått annat gott?

Nej, inget annat. Ja, förutom iPhone SDK 3.2 beta.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, inget annat. Ja, förutom iPhone SDK 3.2 beta.

vad innebär det, att det kommer en "uppdatering"?

Ursprungligen av _pojke:

vad innebär det, att det kommer en "uppdatering"?

Nej, 3.2 är enbart för iPad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 11:38

Jag tyckte mig läsa här att Engadget och Gizmodo skulle vara positiva till denna meningslösa tingest...

8 Things That Suck About the iPad - apple ipad - Gizmodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 11:47
Ursprungligen av zinned:

Jag tyckte mig läsa här att Engadget och Gizmodo skulle vara positiva till denna meningslösa tingest...

8 Things That Suck About the iPad - apple ipad - Gizmodo

Javafan... det där förstår jag inte... 4:3 format på denna nöjesmaskin???

Det här är nog tyvärr fortfarande mitt huvudintryck.

Alla som nätkänner mig vet ju att jag intensivt hatar 4:3, men jag förstår att en pad är 4:3 (eller i närheten). Det har med hur tidningar ser ut, böcker, uppslag, kalender, websidor, etc, etc. Skulle man anpassa skärmen till film (16:9) så pajar allt annat. I framtiden snart finns massor av pads av många tillverkare - ingen kommer att ha 16:9-skärm - det är typ 4:3 som gäller. Detta är en naturlag och inte så mycket att göra åt...liksom...
Man kan ju se på 16:9 på denna pad så klart - det blir letterbox, men man överlever nog :-).

Ursprungligen av sodemus:

Javafan... det där förstår jag inte... 4:3 format på denna nöjesmaskin???

Det här är nog tyvärr fortfarande mitt huvudintryck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 12:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Alla som nätkänner mig vet ju att jag intensivt hatar 4:3, men jag förstår att en pad är 4:3 (eller i närheten). Det har med hur tidningar ser ut, böcker, uppslag, kalender, websidor, etc, etc. Skulle man anpassa skärmen till film (16:9) så pajar allt annat. I framtiden snart finns massor av pads av många tillverkare - ingen kommer att ha 16:9-skärm - det är typ 4:3 som gäller. Detta är en naturlag och inte så mycket att göra åt...liksom...
Man kan ju se på 16:9 på denna pad så klart - det blir letterbox, men man överlever nog :-).

Ja, men då borde man väl ha snittat år rätt håll, typ 16:10: En avvägning mellan A4 och 16:9 istället för mellan A4 och ingenting.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla som nätkänner mig vet ju att jag intensivt hatar 4:3, men jag förstår att en pad är 4:3 (eller i närheten). Det har med hur tidningar ser ut, böcker, uppslag, kalender, websidor, etc, etc. Skulle man anpassa skärmen till film (16:9) så pajar allt annat. I framtiden snart finns massor av pads av många tillverkare - ingen kommer att ha 16:9-skärm - det är typ 4:3 som gäller. Detta är en naturlag och inte så mycket att göra åt...liksom...
Man kan ju se på 16:9 på denna pad så klart - det blir letterbox, men man överlever nog :-).

Jag håller med dig. Formatet är anpassat till litteratur och tidningar (tabloid är ungefär 3x4) och jag hittade nyss min "killerapp"... morgontidningen på frukostbordet. Då känns iPaden helt rätt förutom att vi inte kan dela på bilagorna. Och på frukostbordet passar inte MBP:n;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 12:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Alla som nätkänner mig vet ju att jag intensivt hatar 4:3, men jag förstår att en pad är 4:3 (eller i närheten). Det har med hur tidningar ser ut, böcker, uppslag, kalender, websidor, etc, etc. Skulle man anpassa skärmen till film (16:9) så pajar allt annat. I framtiden snart finns massor av pads av många tillverkare - ingen kommer att ha 16:9-skärm - det är typ 4:3 som gäller. Detta är en naturlag och inte så mycket att göra åt...liksom...
Man kan ju se på 16:9 på denna pad så klart - det blir letterbox, men man överlever nog :-).

Jag håller inte med. Naturlag? I helsike heller

De borde använda sig av en 16:10-monitor för att dels ha fördel av den vad det gäller rörlig media men även för eBooks. Tänk dig att du "öppnar" en bok, du har den framför dig och öppnar pärmen så att du har sida ett till vänster och sida två till höger. Du läser så sida för sida, sedan bläddrar du med en lätt swipe från höger till vänster och får då upp sida tre till vänster och sida fyra till höger.

Detta är 16:10 och det borde denna använt sig av.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 13:02
Ursprungligen av zinned:

Jag håller inte med. Naturlag? I helsike heller

De borde använda sig av en 16:10-monitor för att dels ha fördel av den vad det gäller rörlig media men även för eBooks. Tänk dig att du "öppnar" en bok, du har den framför dig och öppnar pärmen så att du har sida ett till vänster och sida två till höger. Du läser så sida för sida, sedan bläddrar du med en lätt swipe från höger till vänster och får då upp sida tre till vänster och sida fyra till höger.

Detta är 16:10 och det borde denna använt sig av.

Nu vet jag inte riktigt om du tänker rätt. Om du har ett magasin i A4-format framför dig och öppnar det så har det snarare en ratio på 14.1:10 och de senaste böckerna jag har läst har haft en ratio på ungefär 11:10 i uppslaget format. Ska man ha en bok som är i 16:10-format uppslagen så blir det bra breda sidor...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-28 16:13
Ursprungligen av imaster:

Nu vet jag inte riktigt om du tänker rätt. Om du har ett magasin i A4-format framför dig och öppnar det så har det snarare en ratio på 14.1:10 och de senaste böckerna jag har läst har haft en ratio på ungefär 11:10 i uppslaget format. Ska man ha en bok som är i 16:10-format uppslagen så blir det bra breda sidor...

Du har rätt i att det är kring ett 14:10-förhållande, min poäng är dock att det då är mer praktiskt att ha en skärm med 16:10-förhållande än en med 4:3-förhållande då du har mer plus utav just 16:10-skärmen. Det set vettigt ut med ett bokuppslag samt att du slipper köra letterbox när du spelar upp widescreenvideo.

4:3-formatet är dött, begravet och lämnat i förra årtusendet

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla som nätkänner mig vet ju att jag intensivt hatar 4:3, men jag förstår att en pad är 4:3 (eller i närheten). Det har med hur tidningar ser ut, böcker, uppslag, kalender, websidor, etc, etc. Skulle man anpassa skärmen till film (16:9) så pajar allt annat. I framtiden snart finns massor av pads av många tillverkare - ingen kommer att ha 16:9-skärm - det är typ 4:3 som gäller. Detta är en naturlag och inte så mycket att göra åt...liksom...

Jag tror du har helt rätt. Eftersom den är skapad för att användas på höjden i första hand (vilket är intrycket jag fick av presentationen igår) så passar inte widescreen alls lika bra som 4:3 gör.

De som beklagar sig av att den inte är 16:9 tänker främst på film, men man måste se till helheten och då tror jag definitivt att 4:3 är mycket mera mångsidigt.

Bevaka tråden