Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-01-28 16:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Faktum är att det finns många goda anledningar till att ha uppe fler än en bok samtidigt om du läser faktalitteratur. Och många verkar tro att för fakta/utbildningslitteratur kan iPad blir riktigt bra.

Jag tror att faktalitteraturen i bokform kommer upphöra med tiden, och ersättas av webbaserade/appbaserade alternativ. Böcker är ganska opraktiskt för denna typ av information om man jämför med alternativen som finns i dag.

Detta har även tidningarna insett, och jag tror inte att vi kommer se många tidningar i affären för iBooks.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-28 17:19
Ursprungligen av etna:

Varför ska man ha fler än en bok uppe samtidigt?

Man använder böcker till annat än att bara läsa dem från pärm till pärm; exempelvis när man studerar. Studenter som jag sitter fast under berg av böcker. Jag antar att du inte använder flikar när du surfar heller? Ingen vettig människa behöver ju använda flikar i webbläsaren!

Ursprungligen av etna:

Sen är det ganska självklart att det inte går att handla böcker än. Produkten har ju för guds skull inte börjat säljas än!

Det är fortfarande 60 dagar kvar tills iPad börjar säljas, och mycket kan hända med iTunes innan dess. Eftersom Apple ser iTMS som framtidens centrum för nöjeskonsumtion är det ganska självklart att de kommer lösa detta.

Det tog flera år för Apple att öppna iTunes music store i Sverige och vi väntar fortfarande på hyrfilm och tv-serier sedan flera år tillbaka. Jag tror att Apple inte bryr sig, eftersom folk verkar köpa iPods ändå och istället fylla dem med piratkopierad film. Vilket är tragiskt.

Ursprungligen av etna:

Du kan väl inte mena att 3G ska ingå och vara gratis?.

Jag skulle vilja ha alternativ. iPad har ju ändå bluetooth, så jag hoppas de bygger in internetdelning via iPhone - precis som det fungerar idag med MacBooks. Det skulle duga för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 14:52
Ursprungligen av xerent:

Jag hade också hoppats på en pryl som skulle ersätta boken, TV:n och netbooken. Tyvärr floppar denna på det.
(...) Men det är hopplöst uppenbart att målgruppen för denna produkten är den genomsnittliga, medelålders, outbildade och korkade amerikanen.

Jag tror inte att den genomsnittlige amerikanen är så korkad att han/hon trodde att Apple skulle lansera en produkt som ersätter boken, TV:n och netbooken...

Överhuvudtaget har jag svårt att förstå mycket av kritiken. Det är en sak att man själv inte känner något behov av en iPad. Personligen var jag ganska klar över att denna apparat inte skulle vara något för mig för närvarande och har inte ändrat åsikt efter att ha sett den.

MEN i sin kategori så tycker jag att det verkar vara en underbar produkt! Om den blir en försäljningssuccé eller inte kommer nog framförallt att bero på vilka tjänster och appar som kommer att erbjudas, liksom på hur många det är som är beredda att gå över till e-böcker.

Hårdvaran verkar med råge uppfylla de grundläggande krav man kan ställa på en läs-/surf-/film-/spel- och fotoplatta. (Erkänner att jag är lite sugen trots allt...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-28 17:24
Ursprungligen av maca:

Jag tror inte att den genomsnittlige amerikanen är så korkad att han/hon trodde att Apple skulle lansera en produkt som ersätter boken, TV:n och netbooken...

Överhuvudtaget har jag svårt att förstå mycket av kritiken. Det är en sak att man själv inte känner något behov av en iPad. Personligen var jag ganska klar över att denna apparat inte skulle vara något för mig för närvarande och har inte ändrat åsikt efter att ha sett den.

MEN i sin kategori så tycker jag att det verkar vara en underbar produkt! Om den blir en försäljningssuccé eller inte kommer nog framförallt att bero på vilka tjänster och appar som kommer att erbjudas, liksom på hur många det är som är beredda att gå över till e-böcker.

Hårdvaran verkar med råge uppfylla de grundläggande krav man kan ställa på en läs-/surf-/film-/spel- och fotoplatta. (Erkänner att jag är lite sugen trots allt...)

Du har antagligen helt rätt; jag är nog mest bitter för att jag inte tillhörde målgruppen - vilket jag hade hoppats på.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-28 15:22
Ursprungligen av xerent:

Men det är hopplöst uppenbart att målgruppen för denna produkten är den genomsnittliga, medelålders, outbildade och korkade amerikanen.

Skulle vilja säga att du verkligen har en sned världsuppfattning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-01 22:09
Ursprungligen av xerent:

Men det är hopplöst uppenbart att målgruppen för denna produkten är den genomsnittliga, medelålders, outbildade och korkade amerikanen.

. . . samt Eva

Angående skärmupplösningen så är den självklar, 1024*768 är defactostandard på projektorer hos t ex skolor. Att kunna byta upplösning (och höjd/breddförhållande) kräver väldigt mycket mer utav applikationsutvecklarna, användarna och även hårdvaran i sig.

Något som kommer att bli intressant är huruvida den kan hantera raw-filer från kameror, och om/när det kommer möjligheter att justera bilderna. Kombinerat med möjlighet att skicka dom direkt till t ex Flickr (vilket iofs går om man tar omvägen via mail) så skulle det bli ett givet köp.

Med min MacBook skriver jag texter, gör presentationer, mejlar, surfar, har vidomöten, chattar etc. i jobbet. Där får Macboken fortsätta göra jobbet.

Hemma sitter jag i soffan, i sängen eller på toan och surfar, mejlar och chattar. Jag tror det skulle vara underbart att ha en iPad i knät för att göra det. Perfekt även att se på film när jag reser.

Mumma. Med VPN och Exchange-stöd kommer jag att kunna beta av mina jobbmejl och surfa på intranätet också, vilket bara är en tidsfråga innan det kommer. Microsoft går gärna komma med iPad-anpassade gränssnitt till Office och Sharepoint så är jag helt hemma, men det är väl föga troligt.

Det jag direkt ser som ett problem är min närvaro på AIM, MSN, Gtalk och Facebook inte kommer att fungera på en iPad.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 15:13
Ursprungligen av Christian Å:

Microsoft går gärna komma med iPad-anpassade gränssnitt till Office och Sharepoint så är jag helt hemma, men det är väl föga troligt.

Säg inte det, Microsoft går dit pengarna finns. Blir det succé kommer MS. Kan tex tänka mig att de sitter och gör ett Windows Mobile för iPhone as we speak. Då är frågan istället hur pass bra gränssnittsanpassningen kommer bli. Sedan ska man inte vara så hårda mot MS macavdelning och för den delen resten av branschen. Det är förbannat svårt att göra bra grännsnitt, bara Apple som får det att se enkelt ut.

Ursprungligen av acke:

Säg inte det, Microsoft går dit pengarna finns. Blir det succé kommer MS.

Ja, Sharepoint 2010 och onlineversionen av Office 2010 kommer att rulla finfint på WebKit- och Gecko-läsare så visst finns det hopp.

/c

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-01-28 23:16
Ursprungligen av Christian Å:

Det jag direkt ser som ett problem är min närvaro på AIM, MSN, Gtalk och Facebook inte kommer att fungera på en iPad.

/c

Jag trodde att alla applikationer som gick att köra på iPhone även funkade i iPad, eller har jag missförstått det hela?

Ursprungligen av Hjopek:

Jag trodde att alla applikationer som gick att köra på iPhone även funkade i iPad, eller har jag missförstått det hela?

Jo, men eftersom den inte verkar tillåta att köra två program samtidigt, blir det svårt att ha chatt i bakgrunden medan jag surfar – eller?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Jo, men eftersom den inte verkar tillåta att köra två program samtidigt, blir det svårt att ha chatt i bakgrunden medan jag surfar – eller?

/c

Det kommer bli som med iPhone. Du får en notification. Fast jag tror att en möjlighet finns att multitasking kommer med 4.0 så jag skulle nog inte räkna bort den möjligheten än. Däremot finns det ingen anledning att köra alla apps samtidigt på en device som denna, utan jag tror det ändå blir någon form av begränsning på antalet bakgrundsprocesser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 15:10

Är personligen inte helt såld på idén att digitalisera mitt bokläsande, trots att jag har all musik och alla filmer på en hårddisk redan. Tycker ögonen tröttnar snabbt när jag läser stora mängder text på skärm. Sen är ju pocketboken suveränt smidig och oöm, man behöver inte vara rädd att någon skall sno den och den tål att tappas på stranden. När man pluggade hade det däremot varit grymt skönt att slippa släpa runt på all kurslitteratur, referenslitteratur på jobbet skulle den säkert funka bra för också...

Jag säger bara såhär ...

När iPhone först lanserades var jag den första på jobbet att införskaffa en ... och alla på jobbet var relativt kritiska eller mindre entusiastiska mot iPhone även fast vi alla jobbar på Mac maskiner varje dag ... Idag har alla på jobbet en iPhone ...

Upplever detsamma just nu med iPad ....

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-28 16:04

Jo, de har väl antagligen bara gissat...synd bara att de inte skriver att det är gissningar...
Men, man ska väl inte förvänta sig för mycket av svallerblaske-"journalister"...:(

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-28 17:03

En iPad tillsammans med en docka skulle vara en ganska läcker lösning som musikspelare i hemmet.
Måste finnas många andra roliga saker man kan ha den till. Ex en motionscykel med inbyggd docka där man har någon applikation med statistik eller varför inte ett cykelspel kopplat till cykeln så att man kan cykla en Vätternrunda i lägenheten.

Jag har dock en känsla av att den uteblivna multitaskingen kommer irritera mig lika mycket som på iPhonen när jag lyssnar på Sr via deras App eller någon annan ljudström och bara vill kolla det där mailet som kom eller slå upp något på Wikipedia. Hade man bara tillåtit ljudströmmar fortsätta i bakgrunden så hade 90% av mitt behov av multitaskning försvunnit.
I värsta fall så får man väl "jailbreaka" den.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag har dock en känsla av att den uteblivna multitaskingen kommer irritera mig lika mycket som på iPhonen när jag lyssnar på Sr via deras App eller någon annan ljudström och bara vill kolla det där mailet som kom eller slå upp något på Wikipedia. Hade man bara tillåtit ljudströmmar fortsätta i bakgrunden så hade 90% av mitt behov av multitaskning försvunnit.

Det kan jag hålla med om. Det är den enda stora nackdelen med avsaknaden av multitasking. Skulle de tillåta detta skulle det vara få tillfällen då det är något att klaga över.

Ursprungligen av Adrian B:

Det kan jag hålla med om. Det är den enda stora nackdelen med avsaknaden av multitasking. Skulle de tillåta detta skulle det vara få tillfällen då det är något att klaga över.

Jag gissar att en begränsad form av multitasking kommer i Phone OS 4. Kan tänka mig att man kan via inställning ställa in vilka program man vill tillåta arbeta i bakgrunden (någon typ på och av för max 5 program). T.ex. Skype.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag gissar att en begränsad form av multitasking kommer i Phone OS 4. Kan tänka mig att man kan via inställning ställa in vilka program man vill tillåta arbeta i bakgrunden (någon typ på och av för max 5 program). T.ex. Skype.

Det vore lysande i så fall.

På tal om begränsningar som jag hoppas de fixar i iPhone OS 4:

Jag läste vad Jason Snell från Macworld tyckte utifrån sin tid med iPad och detta var något jag också reagerat på:

We found the home screen a little bit weird, though. Despite the size of the iPad’s screen, you can only place four app icons on each row of the home screen (other than the Dock). The result is an incredibly spaced-out icon grid. And it’s somewhat disappointing that this new device, which generally seems to take great advantage of its large screen, doesn’t really do anything different when it comes to the home screen. It’s like a big, spaced-out version of the iPhone home screen (and somewhat reminiscent of the Nexus One and other Android-based devices).

Hemmaskärmen på iPad såg inte alls rolig ut. Jag har svårt att tänka mig att Jobs är nöjd med den. Jag hoppas verkligen det beror på att iPhone OS 3.2 inte är anpassat fullt ut för iPad och att iPhone OS 4 kommer att fixa detta.

Ursprungligen av Adrian B:

Hemmaskärmen på iPad såg inte alls rolig ut. Jag har svårt att tänka mig att Jobs är nöjd med den. Jag hoppas verkligen det beror på att iPhone OS 3.2 inte är anpassat fullt ut för iPad och att iPhone OS 4 kommer att fixa detta.

Såg en rapport från någon som lekt med SDK och där såg han/hon att man kunde lägga iaf 6 apps i dockan. Men som du säger så lär det bli bättre i iPhone OS 4.0.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 12:02

Bra produkt som med en eller två uppdateringar kommer bli lysande men som jag tyvärr inte kommer köpa på grund av avsaknaden av:

- Multi-tasking. Att inte kunna lyssna på musik och läsa en bok samtidigt är under all kritik.

- Itunes Store. Att Apple fortfarande inte har lyckats förhandla sig till avtal inom EU för musik, film, spel och böcker är helt otroligt. Är 100% säker på att många Europeiska förlag och utgivare mer än gärna skulle vilja lägga ut sina produkter i deras butik.

- Stöd för fler filformat. Jag har idag ca 600 DVDer som ej är inlagda på datorn och ca 300 som är rippade. De har lite olika format och all fungerar inte per automatik i Itunes. Jag förstår att Apple inte vill släppa in andra format i iTunes men då får de faktiskt göra så man kan lägga in t.ex. VLC. Jag kommer aldrig sätta mig och rippa om min 300 filmer, även om de övriga 600 kan jag rippa till ett format som stöds direkt.

Om de löser detta punkter så skulle jag köpa en på direkten och ersätta min MacBook för resor. Sen skulle jag gärna se följande funktioner också:

- Kamera. Behöver inte vara en värsting men man ska kunna ha videosamtal.

- Ändra startsidan. Så man kan ha flera apps istället för fyra i rad.

- Erbjuda iWork & iLife iPad Edition. Så man kan göra mindre redigeringar på skärmen med handen.

- Stöd för penna. Så man kan använda den som ett vanligt anteckningsblock.

- USB port. En riktigt USB port och ingen halv-fake variant.

- Vektorbaseras grafik. Om jag förstått det rätt så ser den väldigt "pixlig" ut. Detta borde fixas asap.

- Fjärrkontrollsfunktion. Använd iPad för att styra din iMac, iTV osv. Häftigare mediakontroll får man leta efter.

- Stöd för Flash. Oavsett om det finns i framtiden eller inte så behövs det nu. Att implementera stöd för Flash går fortare än att vänta på att alla hemsidor i världen ska ändra sig för att passa iPad.

- Connectivity. Bättre möjligheter att kunna skriva ut och dela skärm på tv osv.

Ja, annars är det en riktigt bra produkt!

Ursprungligen av zazor:

Bra produkt som med en eller två uppdateringar kommer bli lysande men som jag tyvärr inte kommer köpa på grund av avsaknaden av:

- Multi-tasking. Att inte kunna lyssna på musik och läsa en bok samtidigt är under all kritik.

- Itunes Store. Att Apple fortfarande inte har lyckats förhandla sig till avtal inom EU för musik, film, spel och böcker är helt otroligt. Är 100% säker på att många Europeiska förlag och utgivare mer än gärna skulle vilja lägga ut sina produkter i deras butik.

- Stöd för penna. Så man kan använda den som ett vanligt anteckningsblock.

Bara några småkommentarer kring utvalda delar:)

Du kan lyssna på musik och läsa en bok samtidigt. Du kan inte lyssna på strömmad musik men du kan lyssna på musik via iPod och göra annat. Det kan du redan idag.

Jag är inte direkt förvånad över att man inte har lyckats med att få något avtal ännu inom EU för e-böcker. Jag är så gott som 100% övertygad om att det är "branchen" som är motsträvig och livrädd för nyheter.

Det finns redan idag pennor/stylus som fungerar för iPhone. På iPhonen har jag inte sett något större behov men med rätt ritprogram på en iPad så ser jag definitivt ett behov av en penna eftersom den ger mer exakthet än fingrarna

Ursprungligen av poseidon84:

Såg en rapport från någon som lekt med SDK och där såg han/hon att man kunde lägga iaf 6 apps i dockan. Men som du säger så lär det bli bättre i iPhone OS 4.0.

Ah, det gör dockan lite vettigare, men resten av hemmaskärmen är ingen höjdare. Men som sagt, det finns stora förhoppningar om att OS 4 har en mycket bättre hemmaskärm.

Chris Foresman på Ars Technica angående kamera för videosamtal: The iPad doesn't have a camera, but does it matter?

Han har en god poäng angående hur snygg man skulle se ut i en sådan kamera:

Still, MacBooks have a built-in iSight, handy for videoconferencing via iChat or Skype, or taking gratuitous Facebook profile pictures. Surely such functionality would come in handy on the iPad? If you think about it, though, a webcam sitting in your lap and pointed up at your chin isn't the most flattering angle, and holding it upright for an extended period doesn't seem like it would be very comfortable either. We know there are some people who use video chats for keeping in touch with far-flung family, but the impression we got from a lot of folks is that the novelty of a video iChat wears off after only a couple sessions.

Ursprungligen av Adrian B:

Chris Foresman på Ars Technica angående kamera för videosamtal: The iPad doesn't have a camera, but does it matter?

Han har en god poäng angående hur snygg man skulle se ut i en sådan kamera:

Still, MacBooks have a built-in iSight, handy for videoconferencing via iChat or Skype, or taking gratuitous Facebook profile pictures. Surely such functionality would come in handy on the iPad? If you think about it, though, a webcam sitting in your lap and pointed up at your chin isn't the most flattering angle, and holding it upright for an extended period doesn't seem like it would be very comfortable either. We know there are some people who use video chats for keeping in touch with far-flung family, but the impression we got from a lot of folks is that the novelty of a video iChat wears off after only a couple sessions.

Nja, det där köper jag inte. Det där är bara en ursäkt åt Apple och en ganska fånig sådan också. Ska man ta bort iSight ur laptoparna också, de ger mer eller mindre samma vinkel om man har datorn i knät. Tänk på allt man kan använda kameran i en iPhone, scanna streckkoder, augmented reality osv. Vem vet vad utvecklarna skulle kunna hitta på med en kamera i spel osv.

Kamera kommer senare... man måste ju tjuvhålla på lite gojs så folk vill slanta upp för version två, tre osv...

Man KAN ju faktiskt ställa ifrån sig denna iPad när det behövs. När man ska videochatta t.ex. Man MÅSTE inte hålla i den hela tiden. Den slocknar inte då. Liksom
Man ställer den mot något - som en spegel - och chattar. No big deal. Som dövstumma gjort med sina mobiler i många år. Foresman har ingen fantasi. Han är trött.

Chatkamera kommer i nästa version. Vad ska han säga då?

Ursprungligen av Adrian B:

Chris Foresman på Ars Technica angående kamera för videosamtal: The iPad doesn't have a camera, but does it matter?

Han har en god poäng angående hur snygg man skulle se ut i en sådan kamera:

Still, MacBooks have a built-in iSight, handy for videoconferencing via iChat or Skype, or taking gratuitous Facebook profile pictures. Surely such functionality would come in handy on the iPad? If you think about it, though, a webcam sitting in your lap and pointed up at your chin isn't the most flattering angle, and holding it upright for an extended period doesn't seem like it would be very comfortable either. We know there are some people who use video chats for keeping in touch with far-flung family, but the impression we got from a lot of folks is that the novelty of a video iChat wears off after only a couple sessions.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 18:47

Det finns en glömd målgrupp som jag tror på här - äldre, som är för gamla för att ha riktig datorvana men för unga för att inte ha e-post eller surfa. För min farsa skulle iPaden vara klockren.
Sen undrar jag hur viktigt det kommer att vara att hantera filer på själva iPaden. För mig har det gått väldigt fort att bli uppsugen i molnet. Dropbox är helt fantastisk, och jag har en känsla av att utvecklingen från att fysiskt äga filerna till att de bara finns där, någonstans, bara har börjat.

Bevaka tråden