Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-27 23:06

Såg det efter jag hade postat, synd att de inte skickar med ett. Det hade varit ett bra drag av dem.

Ursprungligen av Capeman:

Nej det gör det inte, det får man köpa till.

Ang. micro-sim:micro-SIM - Wikipedia, the free encyclopedia

Wikipedia var snabbt uppdaterat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 23:11

Jag måste säga att jag inte fattar vad ni är besvikna på.

Den här kommer att revolutionera marknaden, 100% säker

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-01-27 23:15

Undrar om man kan trycka ner mer apps i "docken" än de 4 som är där nu, ser lite luftigt ut.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-01-27 23:16

Såg någon stans att det var micro SIM (micro-SIM - Wikipedia, the free encyclopedia), vilket betyder att standard SIM (Subscriber Identity Module - Wikipedia, the free encyclopedia) inte funkar.. vilket kan bli en intressant aspekt hur 3G modellerna säljs ...

Intressant, hoppas på thetring över blåtand

Efter lite mognad , så finns det ett utrymme för iPaden (kankse) som ren mobil dator och sen byta sin skapande dator till en stationär och där med mer kraftfulldator..

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 23:20

Jag tycker den är grym, i netbook segmentet helt klart roligare att ha en iPad än en Asus ePC. Tror inte de flesta användare kommer att sakna system mappen och dylikt, tvärtom.

Tror ni den här skulle kunna vara ett alternativ för mig?
Börjar så smått smyga över från PC till Mac.
Har ganska nyligen skaffat en iMac 24 som stationär dator och har fortfarande PC som bärbar.
Har även en 3gs.
Jag har en tid gått och funderat på att skaffa mig en Macbook Air. Gillar designen och smidigheten och naturligtvis möjligheterna för nätverk, synk osv.
Använder den bärbara nästan uteslutande till surf, musik och film och en del barnspel.
Har en extern hårdisk med ett par hundra barnfilmer som jag brukar jacka in via USB i PC´n åt brorsans barn.
Skulle det funka att göra på samma vis med en iPad?
Så alltså, är iPad ett vettigt alternativ till MBA i mitt fall, med vetskap om mina användningsområden?

tackar tackar

En sak som jag tycker framgår tydligt, både här och i andra forum, är att många verkar tro att det är en Mac.

Det är det inte- det är en Pod, eller tja, en Pad.

Apple tillverkar datorer: MacBook, MacBook Pro, iMac och Mac Pro

Apple tillverkar också Podar: iPod (Nano, Classic, Touch), iPhone och NU ÄVEN iPad.

iPad är inte, och var aldrig tänkt att vara en dator! Den skall däremot synkas mot en!

Folk pratar och efterlyser funktioner som de förväntar sig att datorer skall ha. Andra har svårt att se vad man skall ha iPaden till.

Jag kan omöjligt vara unik i att jag, trots att jag ändå jobbar i kreativa program, tillbringar säkert 85% eller mer av min datortid med att surfa, läsa mail/texter eller kolla på film...

De som har använt iPaden säger att det är den bästa surfupplevelsen de haft. Det kan jag nog köpa. Redan där borde ju alla i den här tråden vilja ha en. Det är ju det vi gör på dagarna! Surfar!

Sen kommer ju även iTunes, YouTube, iPhoto, iWork, bättre kalender (tjohoo!) och all den egna musiken och de egna filmerna på det!

Nice med iPad!
Lite väl brett runt skärmen bara, konstigt egentligen, den här borde ju ha gott om utrymme invändigt... ?

Helt klart kommer en iPad få vara med i båten i sommar!
Vattentätt fodral med lite stötskydd blir det, jäkla sugen på att ta fram ett eget nu när man sett hur tunn den blev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 23:53

Ja titta. Filsystemet blir tillgängligt för användaren trots allt. Även fast det inte finns någon dedikerad Finder på iPaden så kommer alla program som använder sparade filer kunna bläddra i gemensamma mappar då förmodar jag. Antagligen med hjälp av ett Filbläddrar-API så att alla program ger användaren ett enhetligt sätt att hitta filerna?

Konstigt att de inte implementerat multitasking på något snyggt Exposé-vis. Den här enheten ska ju tydligen ha mycket fin processorkraft och ännu finare batteritid, så vad finns det nu för ursäkt?

jag fattar faktiskt grejjen, och jag gillar "mellanting"-konceptet och framför allt att den är så portabel. väldigt bra köp för någon som flänger runt mkt med sin dator och som inte gör dessto mer avancerade saker på den. men... som ägare av både iphone, mac mini och macbook pro så slänger jag bara pengarna i sjön... inget köp för mig.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-27 23:43

Kommer du att köpa en iPad? Rösta här:
http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/274739-att-koepa-ipad.html

Har event videon kommit ut än ? Om inte kan nån meddela det här när den väl kommer ikväll.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-27 23:57

Undrar också när event-videon ska komma fram? Vill se nu!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 03:22
Ursprungligen av Pontzy:

Undrar också när event-videon ska komma fram? Vill se nu!!

http://www.apple.com/quicktime/qtv/specialevent0110/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-28 00:01

Jag är kluven.

Funderar på de områden denna kan konkurrera med min macbook på resa.

Film, musik och surf.

musik- ja
surf- nja, klarar inte att spara filer.
Film- aldrig att jag kommer sitta och konvertera hela mitt filmbibliotek bara för att Först få in det i imacens itunes för att sen SYNKA det till ipaden. För omständigt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-28 00:16
Ursprungligen av djdisc:

Film- aldrig att jag kommer sitta och konvertera hela mitt filmbibliotek bara för att Först få in det i imacens itunes för att sen SYNKA det till ipaden. För omständigt.

Skulle inte bli förvånad om Voddler hinner före med ett program för iPad innan iTunes får filmer i Sverige.

Fast den har 3.2 och vem om inte de uppdaterar även denna till 4.0. Hade den haft 4.0 redan idag så hade det förtagit spänningen kring 4.0 visningen.

Jag är övertygad om att den kommer få massor med godis vid 4.0.

Efter några timmar har man reflekterat:
Visst är den snygg, visst är den smäck, visst är den läcker och visst vill man bara ha den JUST NU. Sen kommer den resonliga sidan fram.
Vad ska jag ha den till?
Är den inte lite dyr?
Man bör ju ha tillbehören såsom tgt-bord också, då blir det ännu dyrare!
Vart är flash-stödet?
Ska man tanka in bilder i den direkt blir det ännu dyrare (igen!)
Det är ingen multi-tasking
Jag måste köpa Iwork specifikt för den (ännu mer pengar)

Jag tror man får ha lite is i magen och vänta in en jailbreak av den för att kunna se riktiga potential i den här mojängen!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-28 02:17

Grym pryl. Den kan nästan ersätta min MacBook. Som det ser ut nu använder jag MacBook:en till två saker som jag inte skulle använda padden till, spela in musik och skriva arbeten. Det senare kanske jag får revidera. Med tanke på att både jag och frugan använder våra touchar så mycket att surfa med så hade paddan vart grym, det blir garanterat två. Och ett ställ så man kan ha den på nattduksbordet som väckarklocka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 03:06

nyss tittat igenom keynoten (och ni som inte har gjort - gör det! det skapas en så mycket bättre uppfattning kring produkten efter att man har sett den blivit uppvisad), OCH jag är så jävla glad. detta blir mitt nästa köp, inget snack. så snygg lösning på allt. med iBookstore osv. det är verkligen något jag kommer behöva, och som kommer hjälpa mig i vardagen.

har en iPhone och en iMac 27", och det enda jag gör under dagarna är att surfa, lyssnar på musik, tittar på filmer, lyssnar på podcast, kollar youtube, spelar enkla spel på iPhonen - iPaden är perfekt för mig, och många fler - vi som inte kräver det mest hårda. istället för att köpa en Macbook Air/Macbook för dessa behov, så kan jag lika gärna köpa denna maskin som jag tror är en betydligt roligare upplevelser.

Flash är ju bara bra att skippa, så uråldrat.

att jag sedan också tycker att denna maskin har BRA prestanda är ju inte helt fel. IPS på skärmen är BRA. Designen är fin, jag gillar faktiskt kanterna. Priset är fruktansvärt bra. Jag räknade iskallt med 10k för denna pryl, och nu ser det ut att det blir 5-7000 kr, beroende på modell, med studentrabatt. VÄLDIGT BRA!

att jag också är kopplad till amerikanska iTunes gör ju det hela till ett givet köp. man missar ju mycket om man inte kan dra hem filmer/serier/böcker osv direkt från iTunes, vilket jag kan förstå som ett bra argument varför man inte skulle köpa denna, men jag lirar iallafall på den amerikanska marknaden. undrar egentligen hur lång tid det tar för svenska Appleavdelningen att ordna fram kontrakt.

frågan är dock: WiFi eller 3G? Kan man para den med iPhonen (internet thethering, vilket man borde kunna göra eftersom det går prima på iPhonen) så är det givet med Wifi, annars vete tusan. Jag vet inte om jag orkar vänta tills juni (eller april, för då får vissa länder 3G - är Sverige ett sådant land?) Det är ju också ett annat SIM-kort än det vanliga och det tar väl tid för Telia (eller någon annan operatör) att ta fram ett sådant SIM-kort så det passar. WiFi har jag haft på min bärbar dator och jag är "van" med det.

det enda minuset är multi-tasking. men det är ju en software-grej som jag tror kommer bli verklighet till 4.0.

SNYGGT, Apple!

Jag har inte en chans att hinna läsa alla hundratals inlägg som tillkommit i tråden sedan jag avskärmade mig från nätet, så här är bara en liten kommentar utifrån själva eventet. Lufra och staed kom förbi på en liten privat minivaka och vid tvåtiden kom så äntligen videoströmmen ut. Önskar Apple kunde vara lite snabbare så det inte blir så himla sent. Sen var vi tvugna att skotta ut killarna så de kunde komma hem, för snöstormen hade vräkt ner snö!

På det hela taget var det ungefär som jag hade tänkt mig. Baksidan liknande mera Apples bärbara än en iPhone, precis som jag hade gissat innan men framsidan hade lite fetare svarta kanter än jag hade trott, men det kanske har en poäng för att man ska ha något att hålla i?

Inför eventet fyllde vi i var sitt Prediction Score Card och jag lyckades pricka in 30 rätt!

Bland annat trodde jag på iPad som namn, att priset skulle bli under 800 dollar och på att det inte var skulle bli någon kamera. Jag hade fel på att jag trodde det inte skulle komma något externt tangentbord och på att jag trodde det skulle pratas om iPhone OS 4.

En iPad känns lite mer som en lyxprodukt än ett absolut måste, till skillnad från hur iPhone kändes när den lanserades. Jag vill dock hemskt gärna ha en.

Jag tror man ska akta sig för att såga den innan man hållit i den och använt den. Jag vet inte om det varit mycket negativt snack här i tråden, men jag kan sätta en slant på att en del kommer att ändra uppfattning efter att ha fått fingra på den.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-28 06:49

Jo, säkert, men jag har haft 3st Newton, det var samma sak där: man bara var tvungen att ha en när man fingrade på den, men sen blev de liggande. Jag har haft en dedikerad eBok också (RCA REB1100) som hade en väldigt smidig och välfylld "store" och en skärm som kändes som e-ink, men lik förbaskat blev den liggande. Jag har min iPhone som surfplatta när jag är ute "på fältet", men finns min AIR i närheten så blir det inget gjort på iPhonen.
Tyvärr tror jag iPad kommer vara samma sak. Inte alls omöjligt att jag köper en "bara för att", men den kommer nog bli liggande i hyllan när batteriet är urladdat första gången.
Det är ju bara att inse: vi är så grymt vana vid hur en dator fungerar idag att man inte blir effektiv i någon annan miljö. Varför har inte PC-tablets med Windows blivit stora? För att ingen tycker om att jobba på det viset. Oavsett vad man tror så är de flesta nog inte klara att ändra sitt arbetssätt med datorer än.

Att sen påstå att en enhet utan flash-stöd skall ha "den bästa webb-upplevelsen" måste ju vara rent nys, man kan ju inte se halva webben, så hur vet de det?

Flash suger, men tyvärr är det ju en de facto-standard på nätet. Utan det, ingen upplevelse alls

Ursprungligen av bollman:

Jo, säkert, men jag har haft 3st Newton, det var samma sak där: man bara var tvungen att ha en när man fingrade på den, men sen blev de liggande. Jag har haft en dedikerad eBok också (RCA REB1100) som hade en väldigt smidig och välfylld "store" och en skärm som kändes som e-ink, men lik förbaskat blev den liggande. Jag har min iPhone som surfplatta när jag är ute "på fältet", men finns min AIR i närheten så blir det inget gjort på iPhonen.
Tyvärr tror jag iPad kommer vara samma sak. Inte alls omöjligt att jag köper en "bara för att", men den kommer nog bli liggande i hyllan när batteriet är urladdat första gången.
Det är ju bara att inse: vi är så grymt vana vid hur en dator fungerar idag att man inte blir effektiv i någon annan miljö. Varför har inte PC-tablets med Windows blivit stora? För att ingen tycker om att jobba på det viset. Oavsett vad man tror så är de flesta nog inte klara att ändra sitt arbetssätt med datorer än.

Att sen påstå att en enhet utan flash-stöd skall ha "den bästa webb-upplevelsen" måste ju vara rent nys, man kan ju inte se halva webben, så hur vet de det?

Flash suger, men tyvärr är det ju en de facto-standard på nätet. Utan det, ingen upplevelse alls

Vilken halva av webben är det? Reklambanners och video? Förhoppningsvis så går vi mot en webb utan flashvideo med html5.

Tycker den ser lite konstig ut. Ok, den kör iPhone OS men med den skärmytan ser hemskärmen väldigt tom och gles ut. Samma med låst läge; fortfarande ingen merinfo där. Sen tycker jag det är lite dåligt att den inte har multitasking, iPhone-program hade passat utmärkt att köra 2-3 samtidigt i originalstorlek.

Sen får vi se hur fil-grejjen funkar. Om man fortfarande förväntas ha de flesta filerna i diverse mail blir det nej tack för mig. Nä, något jätte ha begär blev det inte, inte som med iPhone.

Bollman; Jag tror en av anledningarna varför inte pc tablets slått är för att man inte skapat ett dedikerat OS för den. Ungefär på samma sätt som med Windows mobile. Det blir för plottrigt.

Jag tror fortfarande också att vi kommer få se förfiningar i gränssnittet samt att det faktiskt också kan bli tal om multitasking när 4.0 kommer. Jag tror bara inte Apple vill missa möjligheten till en ny keynote med jubel.

Det jag undrar är vad det är för knapp eller symbol bredvid unlock reglaget?

Ursprungligen av draags:

Det jag undrar är vad det är för knapp eller symbol bredvid unlock reglaget?

Jobs snackade om en knapp på upplåsningsskärmen för att dra igång bildspel (1:19:50).

Man verkar kunna ha upp till 6 stycken program i docken:
Quick news from the iPad simulator: Six apps fit in the dock | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-28 08:50

Har lite svårt att se mig använda den såpass mycket att jag vill lägga ca 5000 på en. Dessa 5000 måste jag dessutom ta ur min "27" iMac-sparkassa"
Men det är väl ingen idé att kämpa emot, köpa köpa köpa...

Jag fick lite "digital fotoram-feeling" av den btw

Jag hade verkligen sett fram emot att ersätta min MacBook med en iPad. Nej, jag vet att den inte kan ersätta en dator för de flesta, men jag gör så lättsamma saker med min MacBook att en tablet lätt hade kunnat uppfylla mina önskningar. Det kommer dock inte att bli någon iPad för mig, och här är varför:

  • Jag använder min MacBook till att se filmer i sängen. Detta borde inte vara något problem för en iPad, men det är det. Jag kan ha några gigabyte filmer i DivX eller liknande, som MacBooken klarar utmärkt. Det gör inte iPad. Då måste jag konvertera dem, lägga in dem i iTunes och synka dem. Med sladd. Redan där fallerar det.

  • Jag surfar mycket med min MacBook. Oavsett vad man tycker om Flash (nej, jag gillar det inte heller), är det ganska dominerande på webben. Om jag läser t ex en blogg där skribenten bäddat in ett klipp från DailyMotion eller Vimeo måste jag i så fall ta fram min MacBook igen för att se klippet. Där fallerar det också. En dag är vi nog av med Flash, men det är inte nu.

  • Jag sätter text till musik med min MacBook. Även här borde det inte vara något problem, speciellt inte eftersom man kan ansluta ett Bluetoothtangentbord till iPad. Men återigen fungerar inte detta för mig. Ofta får jag musiken jag skall sätta text till via e-post eller till min iDisk. Jag drar då hem låten till en mapp eller skrivbordet och spelar den i bakgrunden medan jag skriver. Hur ska jag göra detta på min iPad? Jo då måste jag ta hem den till min MacBook, lägga in den i iTunes och synka över den. DÅ kan iPaden spela musik samtidigt som jag skriver.

Tre otroligt simpla saker som jag borde kunna göra på en iPad, men som inte fungerar på grund av bristande filformatsstöd och brist på multitasking.

Surt sade räven, jag hade lätt lagt ut pengarna.

Bevaka tråden