Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av deadbeat:

Kan man inte slippa att det ord (artist/låt) som man sökt på står kvar i vänsterfältet? Om jag hittar det jag söker så drar jag ju in det i nån playlist, så det är helt onödigt att sökordet sparas.

Så att inte polarna ser att man lyssnat på Britney Spears?

Hennes Circus har jag i nån av mina listor, så det är nog inget jag behöver dölja
Nä, för att slippa att listan växer och växer och växer. helt i onödan, för det är ju sällan jag söker på samma sak flera gånger.

Ursprungligen av deadbeat:

Hennes Circus har jag i nån av mina listor, så det är nog inget jag behöver dölja
Nä, för att slippa att listan växer och växer och växer. helt i onödan, för det är ju sällan jag söker på samma sak flera gånger.

Jag har för mig att det bara visas 5 sökningar åt gången. Åtminstone kan man begränsa den till det och då är det ju ingen större fara, tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 17:38

Även om det är kul att de skriver ihop en klient som snurrar på andra platformar och kan utvecklas mer fritt så blir man ju lite orolig att det kommer att skada Spotifys möjligheter i längden.
Om det blir lätt att kringgå reklam, tanka ner musiken till fil etc så lär nog Spotify få det svårt att förnya kontrakten med musikindustrin...

Ursprungligen av tommyc:

Om det blir lätt att kringgå reklam, tanka ner musiken till fil etc så lär nog Spotify få det svårt att förnya kontrakten med musikindustrin...

Ja, det är väl ingen som säger annat? Jag tror inte på Spotify, detta plus att deras teknik är vårdslös för större företagsnät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 19:59
Ursprungligen av Sweet_112:

Ja, det är väl ingen som säger annat? .

Öhh, nä..

Den nuvarande versionen av despotify kräver att man har ett premium abonnemang. De som har skrivit ihop den har i alla fall försökt få kontakt med spotify för att få klienten "certifierad" av dem, men det verkar inte fått något svar, än...

Kolla på deras sida, där finns funderingar kring just möjlighet till att tanka ner till filer, reklam, geografisk låsning etc. Verkar vid en snabb blick som om det inte handlar om en rättshaveristprodukt som ska försöka se hur långt man kan driva en sak.

Ugh, jag fattar inte hur folk tänker när dom inte tror att det kommer inte kommer att hända. Kom igen, du har en audioström (och för all del; dataström) _i din dator_, självklart kan, och kommer, den att kopieras, det är det ettor och nollor är till för (imho). Dessutom fattar jag inte hur "folk" tror att man kan behålla kontrollen över något när man har släppt ut det, så att säga. Är det ute, och det är bra, så kommer folk att kopiera det, med dom medel som finns till hands. Det så nära man kan komma en naturlag (även om den numer är teknisk). Vad som är hört _kan_ inte bli ohört, speciellt inte om det är gjort för att kommas ihåg och medlen för att spara/komma ihåg något blir mer och mer vanliga.

För väldigt längesen var det antagligen någon som gjorde ljud som någon reagerade på och fick en effekt i grottan som fler kopierade (och det blev antagligen "tal", jag ser inte hur det skulle kunna ske utan kopiering), sen nynnade någon något eller dunkade något som folk gillade och tog efter och spred etc etc etc... yada yada yada. Jag har ingen ambition att föra fram något vattentätt "försvar" eller så men Jag tror att det ligger i människans natur att kopiera, sprida vidare, dela med sig.

Eller också är det vinet som snackar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-04 20:14
Ursprungligen av Spotify:

Dear Spotify user,

Last week we were alerted to a group that managed to compromise
our protocols. After investigating we concluded that this group
had gained access to information that could allow testing of a
very large number of passwords, possibly finding the right one.
The information was exposed due to a bug that we discovered and
fixed on December 19th, 2008. Until last week we were unaware
that anyone had had access to our protocols to exploit it.

Along with passwords, registration information such as your email
address,birth date, gender, postal code and billing receipt
details were potentially exposed. Credit card numbers are not
stored by us and were not at risk. All payment data is handled
by a secure 3rd party provider.

If you have an account that was created on or before December 19th 2008,
we strongly suggest that you change your password and strongly
encourage you to change your passwords for any other services
where you use the same password.

When choosing your password we provide you with an indicator of
the password strength to help you choose a good one. To change
your password please visit your profile page on our website.

https://www.spotify.com/en/account/profile/

For the technically minded amongst you, the information that may
have been exposed when our protocols were compromised is the
password hashes. As stated, we never store passwords, and they
have never been sent over the Internet unencrypted, but the
combination of the bug and the group's reverse-engineering of
our encrypted streaming protocol may have given outsiders access
to individual hashes.

The hashes are salted, making attacks using rainbow tables unfeasible.
Short or otherwise bad passwords could still be vulnerable to
offline targeted brute-force or dictionary attacks on individual
users, but you could not run attacks in parallel. Also, there
has been no known breach of our internal systems. A complete user
database has not been leaked, but until December 19th, 2008 it was
possible to access the password hashes of individual users had
you reverse-engineered the Spotify protocol and knew the
username.

We are really sorry about this and hope you accept our apologies.
We're doubling our efforts to keep the systems secure in order
to prevent anything like this from happening again.

Regards,
The Spotify Team

Aj då...

Klantskallar......

detta verkar spännande, speciellt nu när man börjat jaga fildelare.. sänd gärna en invite till hanneseklund @ hotmail.com

Ungefär enda positiva i det där var att kontokortnummer inte låg i deras databas : /

Klantigt, nästan oetiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 11:49

Oj vilken trevlig ny funktion

  • Medlem
  • 2009-03-25 21:22

Haha! 944 genrer finns det på Spotify! http://spreadsheets.google.com/pub?key=psnjFY3R2itsqjinSs9hkZw

Se om du hittar var du själv passar in?

Ursprungligen av jgb:

Haha! 944 genrer finns det på Spotify! http://spreadsheets.google.com/pub?key=psnjFY3R2itsqjinSs9hkZw

Se om du hittar var du själv passar in?

Och ändå har de missat "Electronic Boby Music" och "Synth" (utan pop).

Ursprungligen av JävelPersson:

Och ändå har de missat "Electronic Boby Music" och "Synth" (utan pop).

Fast det svenska "synth" brukar oftast översättas till "industrial" på engelska. Och inom industrial återfinns även "ebm".
Men visst, jag håller med om att synthgenrerna alltid verkar försummas i såna här förteckningar.

Ursprungligen av android:

Fast det svenska "synth" brukar oftast översättas till "industrial" på engelska. Och inom industrial återfinns även "ebm".
Men visst, jag håller med om att synthgenrerna alltid verkar försummas i såna här förteckningar.

Just det, så heter det på engländska... Men det finns fortfarande inte någon ebm variant där

Synthen är ju helt klart diskriminerad!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-26 17:05
Ursprungligen av jgb:

Se om du hittar var du själv passar in?

Nä, de har missat psykpop.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-28 15:32

Jag har testat Spotify i en vecka.. och har rätt smal musiksmak men:

Spotify känns som en kul grej.. rätt så skönt ibland.. men om man letar efter något specifikt så känns Spotify som en Bargain-bin-Outlet långt ute nånstans.. man hittar säkert låten men ofta i Happy Party Kids Catz version.. med små animerade djur som sjunger.. eller bara en ostig cover.. ibland..

Någon som har en invite? Har inte hoppat på tåget ännu

Ursprungligen av hygienteknikern:

Någon som har en invite? Har inte hoppat på tåget ännu

Med tanke på din avatar så borde du ha råd att betala 99 kronor för en reklamfri månad. Du kan alltid ställa om till en reklambaserad gratisvariant efter det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-29 06:46

mata inte hunden med kesospray
.. ha en bajspåse i beredskap om vännen andas in ev ångor
--jag kommer fan inte ställa upp på att bli öronmärkt\tatuerad på armen och sitta i gasKammaren senare
-- H5N1ringmärkt!

harpuneradFena!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-29 06:50

klingKlangfrapp!

vaddå hajjar inte!

Först och främst så är jag en Spotify-gillare. Har väntat på denna typ av tjänst länge och tycker den funkar finemang, är nöjd med utbudet (även om det gärna kan bli större ), tycker den framtida möjligheten att köpa låtar låter kalas, och så vidare...

...Men! Måste GUIt vara så mörkt! Måste det vara grått? Jag vill kunna ställa in nåt mer inbjudande. Jag måste maila Spotify...

Ursprungligen av axeman:

Först och främst så är jag en Spotify-gillare. Har väntat på denna typ av tjänst länge och tycker den funkar finemang, är nöjd med utbudet (även om det gärna kan bli större ), tycker den framtida möjligheten att köpa låtar låter kalas, och så vidare...

...Men! Måste GUIt vara så mörkt! Måste det vara grått? Jag vill kunna ställa in nåt mer inbjudande. Jag måste maila Spotify...

Kör du Linux kan du hacka ihop din egen klient med spotifys eget API!

http://www.spotify.com/blog/archives/2009/04/07/spotify-opens-its-doors-to-developers/

Gillade redan Spotify men sån här geekighet gör mig helt kär.

/Stefan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-17 22:55

Vore ju gräjt om dom öppnade upp spotify API't så det går att ordna in det som en plugin (eller ännu hellre en integrerad del) av winamp och andra spelare.

  • Medlem
  • 2009-04-18 15:22

Gillar att fler och fler artister kommer tillbaks nu. Trentemöller med mera.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-18 20:45

tänkte bara lägga till att om ni vill ha gratis invite så gå hit:
http://spotify.fleo.se/
http://www.garaget.in/
http://lakka.se/index.php?p=spot
http://spotify.rejected.se/
http://smexdesign.se/blogg/spotify-invites/
http://slempa.com/

1 invite per IP men ta inte mer än vad du behöver (d.v.s ta bara 1!) så alla som vill ha kan få

Bevaka tråden