Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PF:

Man behöver inte plågas alls, man får väl säga till ungarna att stänga av sina musikspelare. Om man har SL-kort så har man betalat för sin resa i lugn och ro utan att folk ska ha sina fötter på sitsarna osv... dock en diskussion som har föga mycket med teknikutvecklingen att göra. Att folk ska respektera teknikens möjligheter - yes! Men då är ju mobiltillverkarna värre bovar än Spotify. Nåväl.

Förtydligande, ej vidare inlägg i debatten:
Båda driver utvecklingen... hm, framåt, men den praktiska effekten
med att de flesta mobiler har högtalare och att man plödsligt har
tillgång till offantligt mycket mer musik kopplat till folks behov av
att synas och höras och allt sämre koncentrationsförmåga då få
verkar klara av att lyssna på hela låtar utan att byta...

LCR

  • Medlem
  • 2009-06-02 20:11

Skilling: När det svävar in på jönköping, bönder, tunnelbanor, folks beteenden, iPhone... så känns det inte direkt som Spotify-relaterat.

Att du inte förstår LCR:s farhågor för ökad ljudnersmutsning via mobiltelefoner pga ökad tillgänglighet på musik och folks brist på hänsyn, det kan jag inte säga något om. Att det nu råkar vara Spotify och inte Pillevippify känns inte som om det gör det mer relevant för tråden ändå.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-02 20:29
Ursprungligen av jgb:

Skilling: När det svävar in på jönköping, bönder, tunnelbanor, folks beteenden, iPhone... så känns det inte direkt som Spotify-relaterat.

Om du drar så snäva linjer så blir det snabbt off-topic i varenda tråd. Så det där förstår jag ärligt talat inte.

Om du tycker att vi munhuggs och tjafsar och att det får vara slut på det, så har jag betydligt mer lätt att förstå det. Så jag antar att det är det som är problemet egentligen och slutar därmed med tjafset.

Citat:

Att du inte förstår LCR:s farhågor för ökad ljudnersmutsning via mobiltelefoner pga ökad tillgänglighet på musik och folks brist på hänsyn, det kan jag inte säga något om. Att det nu råkar vara Spotify och inte Pillevippify känns inte som om det gör det mer relevant för tråden ändå.

Eftersom jag precis lovat att sluta att munhuggas så kan jag inte kommentera vad jag tycker om den obegripliga logiken i det där resonemanget.

Nu tillbaks till musikproducerandet. Hoppas det landar på Spotify så småningom.

  • Medlem
  • 2009-06-02 20:41

Skilling: Japp, ni gnabbas och tjafsar, och kommer längre och längre bort från ämnet. Inget av det gör diskussionen bättre eller intressantare för andra en bara er.

  • Medlem
  • 2009-06-28 09:45

Numera 320 kbps streamad ogg för premium-användare.

http://www.spotify.com/blog/archives/2009/06/25/bumping-up-the-bitrate/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-28 10:31

320 kbps ogg! Bara för det köpte jag mig premium

För att själv återgå till ämnet...

Jag hörde att Spotify är engelskt, jag trodde det var svenskt av någon konstig anledning...

Ursprungligen av LCR:

För att själv återgå till ämnet...

Jag hörde att Spotify är engelskt, jag trodde det var svenskt av någon konstig anledning...

Det är svenskt (Spotify - Wikipedia). Servrarna står dock i London.

Jag tror det var The Gadget Show som ansåg Spotify vara engelskt...

Vore ultraläckert!

Hur är det egentligen? Kommer man att märka skillnaden i ljudet med den större bitrate även med datorhögtalare?
Alltså om det är värt att uppgradera.

Om skillnaden är minimal, tål det kanske tänkas om det värt pengarna! Fast reklam är lite irriterande ändå … men det är otroligt bra att de inte avbryter mitt i låten.

Vad tror ni, kommer det bli möjligt att ladda ner låtar i framtiden också?
Och ska de tillåta användningen med iPhone också?

Jag tror själv stenhårt på det här: iPhone + Spotify = sant.

Läste precis att iPhone-versionen blir den första mobila klienten, och sedan Android...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-08 15:55
Ursprungligen av pick-me-up:

Hur är det egentligen? Kommer man att märka skillnaden i ljudet med den större bitrate även med datorhögtalare?
Alltså om det är värt att uppgradera.

Om skillnaden är minimal, tål det kanske tänkas om det värt pengarna! Fast reklam är lite irriterande ändå … men det är otroligt bra att de inte avbryter mitt i låten.

Jag sitter på lyssning för en massa antal tusenlappar, och jag kan då inte höra någon skillnad alls när jag trycker in enable-high-bitrate-knappen, iaf inte på musiken jag provat på hittills. För den sakens skull tycker jag absolut inte att det är värt pengarna att köpa premium, fast det finns ju andra anledningar också.

Är det någon annan som kan höra någon skillnad? Måste man starta om programmet för att det ska funka med high bitrate?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-08 16:17
Ursprungligen av Bobbski:

Är det någon annan som kan höra någon skillnad? Måste man starta om programmet för att det ska funka med high bitrate?

Ingen aning, men gissningsvis så fortsätter den spela låten den spelade i den upplösning den buffrades i. Hög kvalitet kanske du får när buffern "hinner ikapp" eller när nästa låt börjar.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-08-02 20:40

Ladda ner låtar kan man om man är ful... men jag tror inte det kommer gå att ladda ner låtar från själva Spotify grats.... Men sedan det där med mobil-spotify, läste att sina spellistor laddas ner så man kan lyssna på dom offline

Finns en demo av iPhone-appen på YouTube. YouTube - Spotify for iPhone preview

Står i filmen att den borde dyka upp på App Store snart.

Jodå, jag vet. Har sett den länge sen.
Apple måste först ta beslut ifall dem vill stödja den. Konstigt vore om de inte vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 14:38

Jag tror inte att Apple vill ha en spotify-app i iPhonen. Den skulle vara aldeles för lik iTunes och fyller någon slags hål som iTunes skulle kunna tänkas fylla ganska lätt. Det skulle inte förvåna mig alls om Apple släpper en uppdaterad iTunes till iPhonen som stöder strömning av musik. Det skulle till och med kunna vara gratis eftersom det ändå kommer att generera intäkter i form av trafikavgifter via operatörerna.

Jepp, Apple har en klausul i sitt avtal för iPhone-utvecklare om att man inte får utveckla konkurrerande program, och Spotify är ju en direkt konkurrent till iTunes. Så det skulle inte förvåna mig om Spotify inte får godkänt.

LCR>> Intressant. Jag tycker överlag att det är lättare att få tag i gammal musik än ny på spotify. Undra om det beror på att tidigare släpp gjorts under mer alltäckande kontrakt... så att dom inte behöver få artisternas tillåtelse för att publicera det vidare...

Var en artikel i DN idag om intäkterna från Spotify, Digital musik ger branschen framtidshopp - DN.se

Enligt Sony har Spotify gått om iTunes som digital inkomstkälla för dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 11:13
Ursprungligen av Katzenjammer:

Enligt Sony har Spotify gått om iTunes som digital inkomstkälla för dem.

I Sverige, ja.
Stor skillnad, jag tror nämligen inte att iTunes genererar så mycket pengar alls i Sverige.

Jo, i Sverige. Sen kan det vara värt att nämna att Spotify ännu inte är lanserat i tex USA. Vad som sker då återstår att se.

Magnus Uggla gillar inte Spotify:

Magnus Uggla ursinnig över Spotify och Sony Music | Musik | Nöjesbladet | Aftonbladet

Man kunde ju såklart ana att något var lurt i och med att Spotify-ägarna vägrar tala om vad ersättningen till upphovsmannen är. Det verkar som att anledningen till att skivbolagen står bakom Spotify beror på att de har en möjlighet att fullkomligt blåsa sina producenter och upphovsmän och ta hela kakan själva.

Tänk er själva... Spotify tar den största delen av kakan, sen (eventuellt) aggregator / distributören, sen skivbolaget... sen får artisten sina vanliga cirka 10-20 procent i royalty. Och dom enda pengar som kommer in i systemet är reklamintäkter samt några korvören från premiumkonton. Det är inte precis Den Enda Framtiden vi snackar om...

"10-20 procent"?? Digitala royalties ligger runt 1 procent. Spotify ger väl inte ens 0,5 procent.

Nja... själv brukar jag få 50%. Pratar vi om samma saker?

Någonstans mellan 5-10% för artister och producenter är nog vanligast när det gäller skivförsäljning. 50% är nog vanligast vid en masterdeal, det kanske är det du har Dan?

Det verkar som royalty för Spotifylyssnande ligger under 1%. Hur mycket under är det ju ingen som vet utom skivbolagen.

Ursprungligen av pepelogu:

Det verkar som royalty för Spotifylyssnande ligger under 1%. Hur mycket under är det ju ingen som vet utom skivbolagen.

Hur menar du då? 1% av vad?

Ursprungligen av Dumb Dan:

Hur menar du då? 1% av vad?

1% av PPD (published price to dealer) eller vad nu motsvarigheten heter när det gäller Spotify.

Alltså 1% av skivbolagets intäkt per spelad låt.

Bevaka tråden