Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:03
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker det nya enkla sättet att byta hårddisk i sig är en enormt bra förbättring, man slipper allt meck och man slipper riskera garantin. Helt underbart:

Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

Väldigt trevligt!!

Tror ni att det går att byta minne utan att röja garantin? Verkar ju gå att göra rätt enkelt?

Ursprungligen av zAjben:

Tror ni att det går att byta minne utan att röja garantin? Verkar ju gå att göra rätt enkelt?

Byta minne är enkelt redan på dagens modeller och bryter inte garantin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:08
Ursprungligen av Adrian B:

Byta minne är enkelt redan på dagens modeller och bryter inte garantin.

Tack Adrian!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:04
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker det nya enkla sättet att byta hårddisk i sig är en enormt bra förbättring, man slipper allt meck och man slipper riskera garantin. Helt underbart:

Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

Håller med, ett mycket stort steg i rätt riktning!

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker det nya enkla sättet att byta hårddisk i sig är en enormt bra förbättring, man slipper allt meck och man slipper riskera garantin. Helt underbart:

Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

Det där ser riktigt lätt ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 21:06

Den nya trackpaden verkar för övrigt riktigt cool.

Answers about the new buttonless MacBook trackpad

Ursprungligen av odelsteken:

Den nya trackpaden verkar för övrigt riktigt cool.

Answers about the new buttonless MacBook trackpad

Det låter ju som om det fungerar riktigt väl!

The entire trackpad gives tactile feedback when clicking, so when you use your thumb to click anywhere in the bottom half of the trackpad, it clicks just like a button would. (In fact, the top part of the trackpad clicks too, but barely). You'll never accidentally click it while moving your fingers around the trackpad to navigate across your computer. It's resistant enough to not click while you're using it for tracking, but easy enough to click while deliberately clicking.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 21:14

Max 4 GB minne är för lite !
Många är redan uppe på taket.

Core2Duo är begränsad idag.....

Ursprungligen av REP:

Max 4 GB minne är för lite !
Många är redan uppe på taket.

Fast det går ju med 8 GB redan idag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 22:58
Ursprungligen av Adrian B:

Oj vad kul ! att det går mera !

Glossy?!?!?!

Ja hur e det med det där med glossyskärm, personligen har jag dåliga erfarenheter med speglingar osv, man vill ju inte sitta och se sitt egna fejs när man sitter och jobbar! Eller tror ni det är lungt? Blev lite orolig när jag såg att MCP bara fanna med glossy...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 21:21

Men, men, men....

Varför är inte 17" uppdaterad med nytt skal ???

Någon som vet ?

Ursprungligen av macmic:

Men, men, men....

Varför är inte 17" uppdaterad med nytt skal ???

Någon som vet ?

Jag vet inte, men det har ju ryktats om kvalitetsproblem med 17"-prototyperna. Det kommer inte att säljas många sjuttontummare förrän de ochså uppdateras. Vem vill köpa en dyrare dator med betydligt sämre grafikkort (etc.) som dessutom är ökänt för att gå sönder titt som tätt.

Ju längre tid det tar att förnya 17" desto större blir förväntningarna (quad, upp till 8MB ram, 500GB HD etc).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 21:51
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag vet inte, men det har ju ryktats om kvalitetsproblem med 17"-prototyperna. Det kommer inte att säljas många sjuttontummare förrän de ochså uppdateras. Vem vill köpa en dyrare dator med betydligt sämre grafikkort (etc.) som dessutom är ökänt för att gå sönder titt som tätt.

Ju längre tid det tar att förnya 17" desto större blir förväntningarna (quad, upp till 8MB ram, 500GB HD etc).

Kanske inga privatpersoner som vill köpa den, men dom företagare som behöver 17" high-res lär köpa den. Dom säljer ju inte extremt bra idag som det är så tror inte det kommer bli någon större förändring.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 22:03
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag vet inte, men det har ju ryktats om kvalitetsproblem med 17"-prototyperna. Det kommer inte att säljas många sjuttontummare förrän de ochså uppdateras. Vem vill köpa en dyrare dator med betydligt sämre grafikkort (etc.) som dessutom är ökänt för att gå sönder titt som tätt.

Ju längre tid det tar att förnya 17" desto större blir förväntningarna (quad, upp till 8MB ram, 500GB HD etc).

Håller med om att de nog inte kommer att slå några försäljningsrekord förräns de uppdaterat 17"arna, fast om man får quad-propp, 8Gig och 500Gig hårddisk när de väl kommer så kan jag vänta lite till

Ursprungligen av macmic:

Håller med om att de nog inte kommer att slå några försäljningsrekord förräns de uppdaterat 17"arna, fast om man får quad-propp, 8Gig och 500Gig hårddisk när de väl kommer så kan jag vänta lite till

Jag tror aldrig 17-tummaren kommer att bli en succé på samma sätt som 15-tummaren är, det är för få som vill ha en så stor dator. Därmed inte sagt att den skulle sälja bättre om den förbättrades. Men någon storsäljare lär den inte bli.

hur brukar det vara med barnsjukdomar m.m på nya modeller? annars ligger det en beställning på en 2,4 med 4gig ram och 320@7200rpm senare ikväll

I'm in love:)

Hm, ja de ser ju riktigt läckra ut. En 2,8 GHz 15-tummare med nya skärmen till vore tjusigt på skrivbordet. Men, alla dessa prioriteringar i livet...

När det gäller glossy eller inte - jag har testat båda och är fotograf på fritiden. Bägge har sina fördelar och för mig spelar det egentligen ingen större roll. Möjligen är det lättare att få matchning mot utskrifter om man jobbar med matta skärmen, men mest är det en vanesak. Den blanka ger ett annat "pang" i bilderna som är svårt att motstå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 22:40

Någon som vet ifall det släppts några skins som passar den nya varianten?

Även om inte 17-tummaren sålt lika bra som 15-tummaren (finns det öht siffror på detta?) har 17" alltid produktplacerats inte bara som störst utan även som bäst, bestyckad med de vassaste komponenterna. Som det är nu är den ju bara stor och blir än mer en nischprodukt, som MacBook Air.

MacBook Air - slö men jättetunn
MBP 17" - slö men jättetung

Ursprungligen av M. Sundbom:

Även om inte 17-tummaren sålt lika bra som 15-tummaren (finns det öht siffror på detta?)

Näe, inte vad jag vet. Apple brukar sällan ge siffror på enstaka modeller. Så det är bara en rimlig gissning från min sida. Möjligtvis skulle en ÅF kunna ge lite insyn i hur intresset för 17 tum är.

  • Medlem
  • 2008-10-14 23:49

Air

Måste säga att jag är riktigt besviken på uppdateringen av MacBook Air. Varför har de inte gjort samma "design-uppdateringar" som resten av serien, det svarta runt skärmen, batteriindikatorn och glas-paden. ? Är skärmen på MBA för tunn för att få in ett större glasstycke?

Det får Air:en att kännas gammal, jag blir faktiskt lite osäker på om jag kommer slå till...
Dessutom har väl Pro:n minskat i tjocklek och det är ju bara ett knappt kilo mellan dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:15

Har väntat på denna uppdatering i ett halvår nu.
Min tanke var att beställa direkt.
Det finns nu tyvärr ingen som helst anledning att uppdatera min 17" 2.16 ghz 2gig/320G.

Jag är nog en av de mest ognälliga Macfantaster på detta forum; men va faaaan...!!

Jag är yrkesfotograf, äger en musikstudio samt har köpt MacBooks till både min flickvän och min mor.

Ingen Blueray, ingen 8core, ingen 500gig, enbart glossy.....

Länge sedan jag var så besviken på ett Mac-event...

Jag får väl se det från den positiva sidan; Jag sparade just 30kkr....

Ursprungligen av zelari:

Ingen Blueray, ingen 8core, ingen 500gig, enbart glossy.....

Just det var väl lite väl optimistiskt?

Däremot quadcore och 8 GB RAM skulle inte sitta helt fel.

Några av mina första intryck:
+ DDR3 minnen! Och 4 GB som standard på den dyra modellen, underbart!
+ Lätt att byta hårddisk, slipper paja garantin
+ Magnetlåset. Min lås-knapp har redan börjat tappa färg (MBP feb -08).
+ Grafikkorten. Blev först besviken när han sa att de skulle ha 9400, men det var innan han sa att de även skulle ha 9600
+ Nya touchpaden. Tycker att knappar är så onödigt.
+ 24"-skärmen. Så sjukt snygg och riktigt trevligt med MagSafe direkt från skärmen. Sparar tid genom att man kan ha sladden i väskan samtidigt!
+ "The Brick"! Nu slipper man förmodligen/förhoppningsvis att datorn svullnar upp på diverse ställen pga värme. På min förra MBP (jun -07) svullnade den vid MagSafen, låset och DVD-spelaren. På min nuvarande är det än så länge bara vid MagSafen...

- Ingen blueray som sagt. Andra har det, varför inte Apple?
- Endast dubbelkärniga processorer.
- Högst 4 GB RAM.
- Högst 320 GB HDD, vill man ha mer måste man köpa på egen hand... Hade ju varit väldigt smidigt att ha som alternativ.
- Bara 15"!!! Fyfan! Vill ju ha 1920x1200! (inte för att jag planerar att byta upp mig, är nöjd med den jag har)
- Tangentbordet. Andra älskar det, men jag tycker att det gamla är mycket bättre. Har prövat både MB och MBA och tycker det känns så fel.
- Batteriindikatorn, tycker det ser lite tacky att ha massa lampor på sidan. Lite som en win-pc.
- Svarta randen. Den är snygg, men passar inte en bärbar. Tycker jag iaf just nu. Känns som att så fort jag vant mig kommer jag att älska den.

Jag vill ha en quadcore >2.6 GHz, 8 GB DDR3, 500GB HDD @ 5400rpm, 9600GT 512MB, Blueray med 3 USB-portar och en firewire 3200! Iof har FW3200 inte kommit ut än (väl?) men till MWSF kanske?

Ursprungligen av PiktorPucci:

- Högst 4 GB RAM.
- Högst 320 GB HDD, vill man ha mer måste man köpa på egen hand... Hade ju varit väldigt smidigt att ha som alternativ.
- Bara 15"!!! Fyfan! Vill ju ha 1920x1200! (inte för att jag planerar att byta upp mig, är nöjd med den jag har)
- Batteriindikatorn, tycker det ser lite tacky att ha massa lampor på sidan. Lite som en win-pc.

- Enligt den här tråden så går det alldeles utmärkt att ha upp till 8 GB RAM
-Med tanke på Apples priser på sådana uppdateringar och på hur lätt åtkomlig hårddisken sitter är väl det här inget stort problem?
-Men 17"-aren är ju också uppgraderad? Eller den kommer iaf bli sa de på eventet. Det kanske dröjer någon månad..
-Fast batteriindikatorn lyser ju bara om man trycker på knappen, annars syns den knappt.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

- Enligt den här tråden så går det alldeles utmärkt att ha upp till 8 GB RAM
-Med tanke på Apples priser på sådana uppdateringar och på hur lätt åtkomlig hårddisken sitter är väl det här inget stort problem?
-Men 17"-aren är ju också uppgraderad? Eller den kommer iaf bli sa de på eventet. Det kanske dröjer någon månad..
-Fast batteriindikatorn lyser ju bara om man trycker på knappen, annars syns den knappt.

- Fast det där är ju för Santa Rosa- och Penrynprocessorerna. Försök hitta en sticka 4GB DDR3 1066MHz Fast det är ju trevligt att det funkar på min MBP, även om det är stört dyrt än så länge...
- Uppdateringarna på hårddiskarna är inte alltför farliga tycker jag men visst, man tjänar på att köpa själv. Fast det hade fortfarande varit trevligt att ha alternativet
- Just nu tycker jag knappt det kan räknas. Man får väl vänta till MWSF09 som sagt, tills det kommer en bärbar med bra skärm.
- Det är sant. Och det är ju en ganska trevlig detalj ändå...

Ursprungligen av Anders Båth:

Vill bara svara lite.
-bluray: Finns förklaringar både från Apple och från folk här på 99mac. Bluray i OS X skulle innebära att man fick ge upp på mycket av friheten i OS X, apple väntar tills läget inte är så längre.
-Tangentbordet: Tyckte också tangentbordet kändes annorlunda först, men nu när jag sätter mig vid ett annat inser jag hur skönt det är. Ergonomiskt som fan och riktigt skön känsla.

-Fanns inga förklaringar när jag skrev. Synd att det ska vara krångel
-Antar att det är en vanesak. Men jag är ju van vid alu-keyboardet!

Ursprungligen av Amazon:

6MB cacheminne i stället för 3. Hur stor skillnad i CS3 det gör vet jag inte men i vissa applikationer ger det ganska stor förbättring. Processorerna i Macbook samt 2,4GHz processorn i Pron har 3MB de övriga 6MB (även dem i AIR).

Även de gamla Penryn-datorerna har 6MB L2 Cache. Inte den billiga MBPn, som bara hade 3MB, men de andra två.

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-15 23:46

beställde igår...

tja
följt alla dessa diskussioner i forumet här ang den nya uppdateringen några veckor. Har längtat efter att byta från PC till mac och väntat på 17". Nu då den ej kom igår beställde jag 15". Jobbar ganska mycket med foton och hade behövt större skärm men kunde inte vänta fler månader. Är det någon som rekomenderar om man ska köpa den nya skärmen eller sälja 15" så fort den nya 17" kommit ut om ngn månad och köpa den. Altså vilket är bättre alternativ?

Den nya skärmen som kommer i november eller en 17" och då sälja min nyförskaffade 15"?

Tror ni 17" kommer uppdateras med bättre grejjer eller innehålla det samma som macbook pron som kom igår?

Ursprungligen av PiktorPucci:

Just det var väl lite väl optimistiskt?

- Ingen blueray som sagt. Andra har det, varför inte Apple?
- Endast dubbelkärniga processorer.
- Högst 4 GB RAM.
- Högst 320 GB HDD, vill man ha mer måste man köpa på egen hand... Hade ju varit väldigt smidigt att ha som alternativ.
- Bara 15"!!! Fyfan! Vill ju ha 1920x1200! (inte för att jag planerar att byta upp mig, är nöjd med den jag har)
- Tangentbordet. Andra älskar det, men jag tycker att det gamla är mycket bättre. Har prövat både MB och MBA och tycker det känns så fel.
- Batteriindikatorn, tycker det ser lite tacky att ha massa lampor på sidan. Lite som en win-pc.
- Svarta randen. Den är snygg, men passar inte en bärbar. Tycker jag iaf just nu. Känns som att så fort jag vant mig kommer jag att älska den.

Vill bara svara lite.
bluray: Finns förklaringar både från Apple och från folk här på 99mac. Bluray i OS X skulle innebära att man fick ge upp på mycket av friheten i OS X, apple väntar tills läget inte är så längre.
15-tum: Det lär ju komma en 17-tum i samma design senare, antar att Apple bara skjutit upp det av nån anledning. De kommer ju självklat inte ha kvar den gamla MBP som enda 17" bärbar..
Tangentbordet: Tyckte också tangentbordet kändes annorlunda först, men nu när jag sätter mig vid ett annat inser jag hur skönt det är. Ergonomiskt som fan och riktigt skön känsla.
Batteriindikator: Den lyser väl bara om man trycker på knappen, precis som innan?
Svarta randen: Skitsnygg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:15

Steve sa att de nya MB och MBP skickas idag och bör finnas i butik imorgon. Det är ju i USA, när får vi se dessa maskiner hos Apple Premium Resellers i Sverige?

Bevaka tråden