Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-14 20:22

Skal bli spännande att se hur många spräckta glasskärmar det blir i vinter, när halkan kommer...

På tok för mycke glas för att det skal vara en bärbar dator.

Ursprungligen av smurf:

Skal bli spännande att se hur många spräckta glasskärmar det blir i vinter, när halkan kommer... På tok för mycke glas för att det skal vara en bärbar dator.

Det är armerat vet du'!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:30
Ursprungligen av smurf:

Skal bli spännande att se hur många spräckta glasskärmar det blir i vinter, när halkan kommer...

På tok för mycke glas för att det skal vara en bärbar dator.

Mm det ska bli kul Blir många skärmbyten och försäkringsärenden för min del. Hoppas att dom har byggt den så att hela skärmen är i ett stycke som i gamla Macbook Pro tillskillnad från Macbook som man var tvungen att plocka ur själva skärmen ur skalet när dom gick sönder..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-15 09:43
Ursprungligen av nllub:

Mm det ska bli kul Blir många skärmbyten och försäkringsärenden för min del. Hoppas att dom har byggt den så att hela skärmen är i ett stycke som i gamla Macbook Pro tillskillnad från Macbook som man var tvungen att plocka ur själva skärmen ur skalet när dom gick sönder..

På dom nya MBP får du hela skärmen ja, men, om du ska byta på en lite äldre modell, så får du bara displayen, och måste pilla isär hela skärmen presis som på Macbooken.
Apple verkar snåla på reservdelar när MBP blir eldre än 1 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:33
Ursprungligen av smurf:

Skal bli spännande att se hur många spräckta glasskärmar det blir i vinter, när halkan kommer...

På tok för mycke glas för att det skal vara en bärbar dator.

Ja, jag undrar just också hur mycket böjning skärmen kan utsättas för innan glaset spricker. Annars så tror jag faktiskt att det kan vara rätt stöttåligt. Glas som har stöd på det sättet (längs hela ytan) brukar väl inte vara så stötkänsligt om det inte träffar glaset direkt?

Clavius:
Tja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det än, gillade det på Imacen men det kommer kanske att kännas annorlunda här.

Vad föredrar grafiker? Jag har ju sett riktiga proffsskärmar med både ljus och mörk ram så det verkar inte finnas något riktigt vedertaget alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:23

Ser riktigt läcker ut, men är det backlight tangentbord som på den gamla "high-end" MB?

Nu kommer ju frågan hur långt 9600M GT 256MB räcker för t.ex. spel? Läste att de körde Need For Speed på nya MB så det borde vara rätt bra kräm jämfört med de gamla?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:25
Ursprungligen av odelsteken:

Ser riktigt läcker ut, men är det backlight tangentbord som på den gamla "high-end" MB?

Nu kommer ju frågan hur långt 9600M GT 256MB räcker för t.ex. spel? Läste att de körde Need For Speed på nya MB så det borde vara rätt bra kräm jämfört med de gamla?

Det var ingen tangentbordsbelysning på macbook, bara macbook pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:26
Ursprungligen av nllub:

Det var ingen tangentbordsbelysning på macbook, bara macbook pro.

Jodå, på den dyraste modellen var det. Såg nu på Apple Store att även MBP hade backlight tangebord.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:28
Ursprungligen av odelsteken:

Jodå, på den dyraste modellen var det. Såg nu på Apple Store att även MBP hade backlight tangebord.

Nej inte på den gamla Macbook, men på den nya. Det har aldrig varit tangenbordsbelysning på budgetmodellerna. Macbook pro och Macbook Air har haft men inte Macbook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:32
Ursprungligen av nllub:

Nej inte på den gamla Macbook, men på den nya. Det har aldrig varit tangenbordsbelysning på budgetmodellerna. Macbook pro och Macbook Air har haft men inte Macbook

Ahh, inser mitt misstag nu. Skrev först "gamla MBP och nya high-end MB" men ändrade innan jag postade. Glömde ta bort "gamla". Det skulle alltså bara stå "high-end MB". Sorry. Sitter ju faktiskt och skriver det här på den gamla high-end MB och det lyser ingenstans.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 20:33

Du ser Så fel det kan bli när man börja ändra på saker man tänkt skriva :D:D

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-14 20:40

Skulle inte köpt nu, intel lanserar snart 4kärninga laptop baserade processorer och dessa kommer garanterat att hitta sig in i Macbook Pro i vinter, början av 2009

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:44
Ursprungligen av x-per:

Skulle inte köpt nu, intel lanserar snart 4kärninga laptop baserade processorer och dessa kommer garanterat att hitta sig in i Macbook Pro i vinter, början av 2009

Möjligt. Men sannolikt inte i den billigare konfigurationen av MBP, eller vad tror du? Som tillval?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:48
Ursprungligen av x-per:

Skulle inte köpt nu, intel lanserar snart 4kärninga laptop baserade processorer och dessa kommer garanterat att hitta sig in i Macbook Pro i vinter, början av 2009

Nu kommer en klassiker... "det finns alltid något bättre runt hörnet".
Det kan hända att det kommer quadcore snart men å andra sidan har jag väntat i snart ett år på en ny design. Framförallt MBA tangentbordet och lite modernare drag. Uppgraderar dessutom från en 28mån gammal MB så det blir nog ett rejält lyft för mig på alla sätt och vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:41

Någon som har eller är påväg att beställa? Vilken konfiguration?

Jag kommer troligtvis att beställa instegsmodellen men med en 250GB 7200RPM disk innan veckan är slut. Den ser riktigt läcker ut!

Hur fungerar det att MBP har grafikkort på chipset OCH ett grafikkort till? Det står "NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB" på svenska Applestore i alla fall.

Felskrivning, eller har jag inte greppat hela storyn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:46
Ursprungligen av Alexander_222:

Hur fungerar det att MBP har grafikkort på chipset OCH ett grafikkort till? Det står "NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 256MB" på svenska Applestore i alla fall.

Felskrivning, eller har jag inte greppat hela storyn?

Det finns två grafikkort i MBP som den växlar mellan beroende på hur mycket prestanda som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:48
Ursprungligen av odelsteken:

Det finns två grafikkort i MBP som den växlar mellan beroende på hur mycket prestanda som behövs.

Men den kan inte kombinera och köra båda två samtidigt? Kanske går med Snow Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:50
Ursprungligen av zAjben:

Men den kan inte kombinera och köra båda två samtidigt? Kanske går med Snow Leopard?

Skulle inte tro det. Vad jag förstod efter att ha läst om tekniken på nvidias hemsida så känner datorn själv av vilket grafikkort som är mest lämpat för att balansera batteri och prestanda. Hurvida det sköts av OS X, nvidia mjukvara i OS X eller i BIOS (mest troligt) vet jag inte.

Ursprungligen av odelsteken:

Det finns två grafikkort i MBP som den växlar mellan beroende på hur mycket prestanda som behövs.

det är klart den inte växlar. Du måste logga ut för att välja den andra grafikkretsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 12:20
Ursprungligen av Chrippa:

det är klart den inte växlar. Du måste logga ut för att välja den andra grafikkretsen.

Jasså? Vad grundar du det på? Jag har inte hört något om de förrut

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 12:49
Ursprungligen av Minto0:

Jasså? Vad grundar du det på? Jag har inte hört något om de förrut

Intressant fråga. Om den växlar automatiskt är det verkligen fantastiskt. Mitt intryck är att så är fallet. Det är ju datorn och inte operatören som avgör vad som behövs.

"And thanks to a new graphics architecture, it’s easy to switch between these two processors." Låter inte "automatiskt" i mina öron. Hur det går till undrar man - en F-tangent?

Ursprungligen av bossep:

Intressant fråga. Om den växlar automatiskt är det verkligen fantastiskt. Mitt intryck är att så är fallet. Det är ju datorn och inte operatören som avgör vad som behövs.

Ursprungligen av Minto0:

Jasså? Vad grundar du det på? Jag har inte hört något om de förrut

Enligt MacWorld som testat lite så måste man logga ut och in igen för att byta grafikkort:

"Within the Energy Saver preference pane, you can choose between “Better battery life” (the 9400M) and “Higher performance” (the 9600M GT) for graphics. However, this isn’t a switch you can do on the fly—nor can you set the system to use one when you’re on battery power and the other when you’re attached to an outlet. In fact, to switch between the two cards requires you to log out of your user account and log back in."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 13:43
Ursprungligen av ProtectX:

Enligt MacWorld som testat lite så måste man logga ut och in igen för att byta grafikkort:

"Within the Energy Saver preference pane, you can choose between “Better battery life” (the 9400M) and “Higher performance” (the 9600M GT) for graphics. However, this isn’t a switch you can do on the fly—nor can you set the system to use one when you’re on battery power and the other when you’re attached to an outlet. In fact, to switch between the two cards requires you to log out of your user account and log back in."

Va? Det låter ju jättebökigt.. Läser man på Nvidias sida om Hybrid SLI (för Windows iofs, men det borde kunna göras lika), så justeras det automatiskt och man kan ställa in hur det ska bete sig. Tex spara ström vid batteridrift och dra på båda grafikkretsarna med strömsladden i.

Hybrid SLI technology

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:48

Jag kan hålla med om att sorgkanten kanske inte är det snyggaste men är det inte praktiskt av kontrastskäl? Har förstås inte jobbat med någon annan MBP så jag har inte mycket annat än mina thinkpads att jämföra med och de har varit svarta rakt igenom.

-Jimmy

Snålt av apple att det ska gå på en tusing extra för att få med en adapter till 30"arn...
Däremot var uppgradering till 2,8Ghz inte så blodigt, som det brukar vara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:59

Fan orkar nog inte stå emot köpbegäret den här gången heller. Blir nog inte någon förlovning den här månaden heller gud vad glad min tös kommer bli.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-14 21:00

Så, då var det beställt en 2,53 Ghz:are. Bara att luta sig tillbaka och vänta.

Jag tycker det nya enkla sättet att byta hårddisk i sig är en enormt bra förbättring, man slipper allt meck och man slipper riskera garantin. Helt underbart:

Hands on with the Macbook/Pro's removable hard drive

Bevaka tråden