Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-10-14 23:18

Min Powerbook 17" var min favoritdator alla kategorier. Mot slutet kändes den lite lång i nosen, men för stor var den inte. Perfekt dator i de flesta lägen, och det får plats en kaffe på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:50

Är det bara en person som har beställt? Jag har haft lite beslutsångest mellan en MB av modell dyrare och en MBP av modell billigare. Jag tänkte beställa MBPn imorgon, men vill ha ett skin till - hur lång tid kan det tänkas ta innan de uppdateras så att de passar nya modellen? Verkligen ingen som vet??

Ursprungligen av zAjben:

Är det bara en person som har beställt? Jag har haft lite beslutsångest mellan en MB av modell dyrare och en MBP av modell billigare. Jag tänkte beställa MBPn imorgon, men vill ha ett skin till - hur lång tid kan det tänkas ta innan de uppdateras så att de passar nya modellen? Verkligen ingen som vet??

Jag la en order på en 15¨ mbp med 7200rpm på 320gb-disken. Beräknad leverans 3-4 november.

Kanske dags att någon startar tråden Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)?

Jag är hyffsat besviken. Trodde prestandan skulle bli lite bättre och samt hade jag hoppats på hdmi utgång. Dyrare blev den också. Har väntat på att köpa en mbp sen i maj >.<

Ursprungligen av SoundDesign:

Jag är hyffsat besviken. Trodde prestandan skulle bli lite bättre och samt hade jag hoppats på hdmi utgång.

När det gäller HDMI så sa Jobs att de anser att DisplayPort är bättre, t.ex. för att den klarar högre upplösning. HDMI är ju mycket mera använt idag, men DisplayPort är på gång, båda har sina för- och nackdelar.

har beställt MacBook Pro - den bättre varianten - gjorde jag för två månader sedan!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-15 01:15

apple var så nära, men några detaljer gör att det inte blir ett köp denna gång:

- 1680x1050 eller högre, ett köp skulle idag innebära en nergradering från min Asus V1J, och den upplösningen funkar som hand i handske för mig.
- ej dubbla FW, en av de största anledningarna till att jag ville switcha, 400 för ljudkortet, 800 för disken ... synd.

tror jag väntar på nästa variant där jag hoppas att:

- fw400 är tillbaka, alt esata för externa disken
- upplösningen blir högre
- quad core blir aktuellt

första kvartalet 2009 kanske?

Ursprungligen av Nihad:

- ej dubbla FW, en av de största anledningarna till att jag ville switcha, 400 för ljudkortet, 800 för disken ... synd.

Funkar det inte bra med daisy chaining? Min erfarenhet sträcker sig bara till att ha kört ljudkort och hårddisk på samma FireWire 400-port, men för mig fungerade det bra.

Fler FireWire-portar eller esata kan du ju få via ExpressCard/34-sloten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-15 01:35
Ursprungligen av Capeman:

Funkar det inte bra med daisy chaining? Min erfarenhet sträcker sig bara till att ha kört ljudkort och hårddisk på samma FireWire 400-port, men för mig fungerade det bra.

Fler FireWire-portar eller esata kan du ju få via ExpressCard/34-sloten.

inte bra att chaina om du ska slussa typ 16 kanaler 24bit 96khz med låg latency samt hålla igång disken med 20-30 spår ...
jo, expresscard funkar, men känns trist att behöva köpa till saker apple valde bort .. dessutom är det fult med saker som sticker ut ur en annars grymt snygg dator.

skulle ändå köra winxp för musikproduktion pga en massa bra gratis (ej pirat) pluggar som jag använder dagligen som bara finns som DLL-s.

i praktiken skulle jag behöva ge ca16000 (om jag lyckas sälja min nuvarande dator) för att få 20% snabbare processor och offra upplösning och en extra usbport ...

väntar nog på nästa serie

edit >> tydligen så var den förra fw800 och 400 kopplade till en enda fw800 kontroller, så den nya modellen är ingen förlust i sig. men en esata skulle ändå inte sitta dåligt

Senast redigerat 2008-10-15 02:00

Är du säker på det? Tycker att det borde funka. Visst, det lär bero lite på drivrutinerna, men jag har kört liknande grejer utan problem.

Ursprungligen av Nihad:

inte bra att chaina om du ska slussa typ 16 kanaler 24bit 96khz med låg latency samt hålla igång disken med 20-30 spår ...
jo, expresscard funkar, men känns trist att behöva köpa till saker apple valde bort .. dessutom är det fult med saker som sticker ut ur en annars grymt snygg dator.

skulle ändå köra winxp för musikproduktion pga en massa bra gratis (ej pirat) pluggar som jag använder dagligen som bara finns som DLL-s.

i praktiken skulle jag behöva ge ca16000 (om jag lyckas sälja min nuvarande dator) för att få 20% snabbare processor och offra upplösning och en extra usbport ...

väntar nog på nästa serie

edit >> tydligen så var den förra fw800 och 400 kopplade till en enda fw800 kontroller, så den nya modellen är ingen förlust i sig. men en esata skulle ändå inte sitta dåligt

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-15 09:08
Ursprungligen av Nihad:

inte bra att chaina om du ska slussa typ 16 kanaler 24bit 96khz med låg latency samt hålla igång disken med 20-30 spår ...

Har du provat? FW400 kör endast halv-duplex, FW800 är full-duplex.

Det låter bara som om du försöker hålla liv i en gammal myt som någon lurat i dig, ungefär som att det absolut inte går att redigera video på annat än SCSI-hårddiskar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-15 09:51
Ursprungligen av Mija:

Har du provat? FW400 kör endast halv-duplex, FW800 är full-duplex.

Det låter bara som om du försöker hålla liv i en gammal myt som någon lurat i dig, ungefär som att det absolut inte går att redigera video på annat än SCSI-hårddiskar.

yess, prövat, och om motu och rme inte är proffskort så vette fan (prövat med lacies och en av de finare mybook-varianterna med) ...

men ja, man kan köra esata på kort ..

Ursprungligen av Nihad:

- ej dubbla FW, en av de största anledningarna till att jag ville switcha, 400 för ljudkortet, 800 för disken ... synd.

Du kan kedja en 800-disk och ett 400-interface på 800-porten, men den kommer få dela på 400-bandbredden.

Men det gör den ju även om du kopplar in dem på separata portar till samma FW-chip. Köp ett express card!

Hmm. Jag är fett sugen på en Pro. Värstingen av 15-tummarna... Men icke! Däremot tror jag sambon kniper en MacBook snart (men det ska jag prata om i den andra tråden!)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-10-15 02:45

•Bara en firewireport
•Glossy skärm
•Skärmanslutning med adapter
•CD-inkastet på fel ställe
•Bara core 2 duo

..jag behåller min MBP 15,3/2,6 GHz, som oftast sitter i en docka från BookEndz.....

Lustigt att blu-ray inte nämndes över huvud taget. Satt och väntade på det, liksom. Men jag är samtidigt inte förvånad.

Ursprungligen av henkebarn:

Lustigt att blu-ray inte nämndes över huvud taget. Satt och väntade på det, liksom. Men jag är samtidigt inte förvånad.

Fast det gjorde det ju, på Q&A efteråt. Apple vill inte ha in Blu-Ray i sina maskiner just nu: "Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace." Vi vet ju att de måste ha in stöd för DRM i kärnan till OS X, och det förstår jag att de inte vill göra bara så där. Jag är faktiskt själv rätt glad över det.

Ursprungligen av Capeman:

Fast det gjorde det ju, på Q&A efteråt. Apple vill inte ha in Blu-Ray i sina maskiner just nu: "Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace." Vi vet ju att de måste ha in stöd för DRM i kärnan till OS X, och det förstår jag att de inte vill göra bara så där. Jag är faktiskt själv rätt glad över det.

Aha. Har bara sett den Spoilerfria länken...

Kul fakta: iPhone-hörlurarna fungerar för att styra de nya bärbara.

Ursprungligen av henkebarn:

Aha. Har bara sett den Spoilerfria länken...

Apple klipper bort frågestunden innan dom lägger ut videon av någon anledning. Dom gör visst alltid så.

Funderingar!!!
Överge maxad 24" iMac 3,06Ghz 4GB Ram, 1 TB Disk

byte till

Maxad MBP 2,8Ghz, 320Gb Hd, + 24" Skärmen

Är otroligt nöjd med iMac 24" men är också otroligt störd över den undre kanten vilket gör att jag har väntat på en ny skärm från Apple sedan 3 år tillbaka och nu är den snart här

Att slänga ner min iMac på marken för att köra en ext skärm till den känns fel, men att göra sig av med sin stationära och använda den bärbara som en ersättare skrämmer mig!

Vad förlorar jag i prestanda ?
den har ju snabbare minnen dock.. men lagringen är den som skräms mest.. kan jag använda mig av mina ext diskar FW 800 och köra systemet på dem?
Men det är väl också en flaskhals ?

Hur skall man göra tycker ni där ute som vet, jag har säkerligen 300GB i bara iTunes och det kan jag inte bara kasta bort, skall man lägga det på en ext disk men då har jag ju ingen musik i iTunes när jag använder den som bärbar

Någon ?

Och nej köpa en Mac Pro är inte aktuellt, bärbart vill jag också kunna ha tillgång till!

Ursprungligen av motif:

Funderingar!!!
Överge maxad 24" iMac 3,06Ghz 4GB Ram, 1 TB Disk

byte till

Maxad MBP 2,8Ghz, 320Gb Hd, + 24" Skärmen

Är otroligt nöjd med iMac 24" men är också otroligt störd över den undre kanten vilket gör att jag har väntat på en ny skärm från Apple sedan 3 år tillbaka och nu är den snart här

Att slänga ner min iMac på marken för att köra en ext skärm till den känns fel, men att göra sig av med sin stationära och använda den bärbara som en ersättare skrämmer mig!

Jag tycker inte att du ska göra dig av med en iMac som du är jättenöjd med på grund utav att du stör dig på underkanten på skärmen. Varför skulle du ställa iMacen på marken?! Stör du dig verkligen så mycket på dess utseende?
Vill du ha bärbart så är det väl dessutom för att kunna ta med den? Har du det behovet så är en MacBook Pro hur bra som helst. Jag har vänner som arbetar tungt i 3D-miljöer dagligen med sina MacBook Pros och de är supernöjda, så (givetvis beroende utav vad du arbetar med på din iMac, men jag tror att) prestandan bör räcka i en ny MacBook Pro.

Citat:

Vad förlorar jag i prestanda ?

Kolla specarna på Apple.se. De ska vara korrekta. Men hur nya dubbla grafiktjosan funkar vet vi ju inte än.

Citat:

den har ju snabbare minnen dock.. men lagringen är den som skräms mest.. kan jag använda mig av mina ext diskar FW 800 och köra systemet på dem?
Men det är väl också en flaskhals ?

Ja, varför ska du köra just systemet på externa diskar? Om du nu skulle göra det skulle du dessutom göra dig själv mer eller mindre stationär också, varpå jag undrar om du verkligen bör ha bärbart? Du kan ju annars ha externa diskar som lagringskomplement, snarare än systemdiskar?

Citat:

Hur skall man göra tycker ni där ute som vet, jag har säkerligen 300GB i bara iTunes och det kan jag inte bara kasta bort, skall man lägga det på en ext disk men då har jag ju ingen musik i iTunes när jag använder den som bärbar

Kan inte tänka mig att du aktivt lyssnar på all den musiken och inte kan förvara 2/3 på externa diskar, så det borde väl funka?

Citat:

Någon ?

Och nej köpa en Mac Pro är inte aktuellt, bärbart vill jag också kunna ha tillgång till!

[QUOTE="henkebarn;1636125"]Jag tycker inte att du ska göra dig av med en iMacQUOTE]

Tack för intressanta synpunkter!
Jag är väl mest oroad över hur jag skall lägga upp det smidigast, visst lyssnar man inte på all musik osv men allt ligger på hårddisken för att jag på så sätt skall kunna välja fritt via Apple Tvn, att lägga musiken på en extern disk kanske funkar men hur är det då när man tar med sig datorn då har man ingen musik i datorn? jag kan väl inte köra 2 iTunes bibliotek antar att man lär få strul som heter duga i så fall.
Går det verkligen lika bra att streama filmer osv om disken är externa FW 800 fast det är klart det borde kanske gå!

iMacen jo jag stör mig så mkt.. det är så najs att sitta vid den gamla 23" Cinema när man hade den imace är inte ful jämfört med de vita i plast men den är liksom fyrkantig 4:3 format man får inte känslan av Wide på samma sätt.
Kan säkert låte idiotiskt i många öron men man har alltid varit svag för en lös skärm men innehållet i iMac som stationärt är perfekt + en bärbar!
Alternativt köpa sig en Mac Pro men nja blir överdrivet mkt pengar, sen funkade väl inte skärmarna till dem ännu?!

Jag använder datorn till allt men jag tror nog Macbook Pro gör jobbet lika bra till det jag använder den till det är nog bara det där stationära för filmer osv till Apple Tv jag mest oroar mig för, externa diskar har jag 3st på Tot 2TB

Hur mycket av musiken är DRM-skyddad? Om vi låtsas att INGEN musik är DRM-skyddad så hade jag valt ut ungefär 20-40 GB musik och kopierat över till den bärbara datorn. Resten hade jag haft på en extern hårddisk kopplad till en AirPort Extreme (alternativt på en Time Capsule) och delat ut till alla datorer i nätverket genom att lägga alias till biblioteket i alla datorernas iTunesbibliotek. På så vis har du alltid dina favoriter med dig (20-40GB) och kommer lätt åt all musik i hemmet, utan att det belastar den bärbara datorns hårddisk.

Så gör jag med film.

Ursprungligen av henkebarn:

Hur mycket av musiken är DRM-skyddad? Om vi låtsas att INGEN musik är DRM-skyddad så hade jag valt ut ungefär 20-40 GB musik och kopierat över till den bärbara datorn. Resten hade jag haft på en extern hårddisk kopplad till en AirPort Extreme (alternativt på en Time Capsule) och delat ut till alla datorer i nätverket genom att lägga alias till biblioteket i alla datorernas iTunesbibliotek. På så vis har du alltid dina favoriter med dig (20-40GB) och kommer lätt åt all musik i hemmet, utan att det belastar den bärbara datorns hårddisk.

Så gör jag med film.

Kommer jag åt dessa filer via Apple TV utan ha igång Macbooken då också om jag kopplar en disk till Airport Extreme ?
Hur blir det med omslagen osv kommer de verkligen följa med ?

Du verkar ju sitta på kunskap så jag är lyckligt lottad
Kanske finns en lösning då hehe

Ps. kan nog vara 30-40 GB med DRM skydd Ds

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 09:48

Lade en beställning på den kraftigare varianten av Macbook Pro 15” igår med SSD som tillval. Nu är det som så att jag ska ut till sjöss och jobba och runt den 1 november och kommer inte hem förrän i mitten av mars. Finns det någon chans att jag kommer att få min dator innan dess tror ni? I mailet jag har fått står det beräknad leverans 3-4 november. Tror ni det går snabbare att avbeställa och boka en i butik i stället? Vore lite surt att behöva göra det för då får man inte lika bra studentrabatt.

Ursprungligen av Amazon:

Lade en beställning på den kraftigare varianten av Macbook Pro 15” igår med SSD som tillval. Nu är det som så att jag ska ut till sjöss och jobba och runt den 1 november och kommer inte hem förrän i mitten av mars. Finns det någon chans att jag kommer att få min dator innan dess tror ni? I mailet jag har fått står det beräknad leverans 3-4 november. Tror ni det går snabbare att avbeställa och boka en i butik i stället? Vore lite surt att behöva göra det för då får man inte lika bra studentrabatt.

Ingen kan ju självklart garantera något, men det finns en chans. Hittills har jag fått alla mina apple-leveranser före den leveransdagen de sa från början, men det är det ju ingen som vet något om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 15:27
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Ingen kan ju självklart garantera något, men det finns en chans. Hittills har jag fått alla mina apple-leveranser före den leveransdagen de sa från början, men det är det ju ingen som vet något om.

Ringde till macforum idag och de sade att de borde ha dem hemma i slutet av nästa vecka. Sen ringde jag till applestore och de sade att det vore osannolikt att en applebutik skulle få hem datorn snabbare än om man beställde via nätet på deras sida så det kanske finns god chans i alla fall. Lite skumt föresten att det inte gick att få tala med en svensktalande när man ringde till supporten på apple.se

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 15:29
Ursprungligen av Amazon:

Ringde till macforum idag och de sade att de borde ha dem hemma i slutet av nästa vecka. Sen ringde jag till applestore och de sade att det vore osannolikt att en applebutik skulle få hem datorn snabbare än om man beställde via nätet på deras sida så det kanske finns god chans i alla fall. Lite skumt föresten att det inte gick att få tala med en svensktalande när man ringde till supporten på apple.se

Den supporten sitter garanterat på Irland, inte i Sverige.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 10:40

Jag tycker att den som köpt en MBPro den senaste tiden inte behöver ångra sig.

Jag föredrar den konsekventa alu-färglinjen, två Firewire-portar och matt skärm.

Bevaka tråden