Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svarta randen?????

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 16:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Svarta randen?????

Runt skärmen tror jag han menar

  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2008-10-15 16:38

Det här är nog näst intill första gången som jag köpt en Mac som jag inte har velat byta ut när den nya versionen släpps. Skön känsla.
/LA

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-15 17:11
Ursprungligen av ludaus:

Det här är nog näst intill första gången som jag köpt en Mac som jag inte har velat byta ut när den nya versionen släpps. Skön känsla.
/LA

Noterat!

Var skeppas de i från tror ni? Från Kina vidare till Holland där de packar ner eventuella tillbehör (DVI-adapter t ex). Varför är leveranstiden så lång annars? Om de nu skickar den inom 7-8 dagar alltså.

jag har pratat med en svensk när jag ringde svenska applesupporten.

edit: appropå bossep's inlägg.

Är det någon skillnad på grafikkorten i MB och MBP (256 MB varianten)?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-15 19:08

Är det någon som har koll på vilket OS som levereras med MB Pro. Leopard eller Snow Leopard?

Ursprungligen av onnyt:

Är det någon som har koll på vilket OS som levereras med MB Pro. Leopard eller Snow Leopard?

Leopard

Snow Leopard är ännu inte klart för skarp användning och kommer därför tidigast till våren. Alla Apples datorer levereras med Leopard. Xserve levereras dock med Leopard Server och på Mac Pro är Leopard Server valbart.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 19:26

Hej igen! O:-)
Jag vill bara be om ursäkt till Zimmerman som tydligen inte bara är den som sätter trenderna utan också per definition är den goda smakens talesman. Det jag vill be om ursäkt för är fadäsen att uttrycka en avvikande åsikt men jag vill också framhålla min djupaste respekt för en person som har det ärevördiga uppdraget att föra följandes, och nu citerar jag, "arktektkontor, reklambyråer, konstfackskolor, formgivarstudios och fotoateljeer" talan. Imponerande!

En stilla undran...
Är det ok att ha en egen åsikt utan att behöva få höra att "folk" inte tar en på allvar? :"> Kan vi inte vara överens om att smaken är olika? Jag h a t a r ferrarieröda lap-tops men inte skulle jag säga till överlycklige Kalle-kula, som just köpt sin ferrari-dator att han from nu inte tas på allvar, pga färgval på laptopen ...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-15 21:49

Jag kommer mestadels köra Adobe CS3, enligt detta test är en macbook pro 2,53 Ghz nästan dubbelt så snabb som en 2,4 Ghz macbook när de kör ett antal Photoshopfilter. Är det någon som har en förklaring till detta? Beror det bara på ram-minnet, gissningsvis 4 GB respektive 2GB? Eller hjälper grafikkortet till på något vänster? Någon annan skillnad finns väl inte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 22:00
Ursprungligen av enkel:

Jag kommer mestadels köra Adobe CS3, enligt detta test är en macbook pro 2,53 Ghz nästan dubbelt så snabb som en 2,4 Ghz macbook när de kör ett antal Photoshopfilter. Är det någon som har en förklaring till detta? Beror det bara på ram-minnet, gissningsvis 4 GB respektive 2GB? Eller hjälper grafikkortet till på något vänster? Någon annan skillnad finns väl inte?

6MB cacheminne i stället för 3. Hur stor skillnad i CS3 det gör vet jag inte men i vissa applikationer ger det ganska stor förbättring. Processorerna i Macbook samt 2,4GHz processorn i Pron har 3MB de övriga 6MB (även dem i AIR).

Jag hade helst haft en 15" bärbar och en rejäl skärm att koppla till. Du blir mer portabel, men har ändå en bra, stor skärm i din dator. Dessutom har du en stor, fin skärm att använda stationärt. Släng upp datorn i ett m-Stand eller något liknande så att du har god ergonomi och du har plötsligt två skärmar. En med paneler och en med arbetsyta, till exempel! Kanon!

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-10-16 01:01

till detta hör även att jag kommer bo i Sverige ca 9 månader till sen flyttar vidare troligtvis till Kanada och sedan vidare. Därför tänkte jag om det kanske är bättre att sälja 15" då 17 kommer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-16 06:34

Några trevliga bilder för den som är intresserad

New MacBook / MacBook Pro unboxing and first impressions - Engadget

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 09:48

Vet inte om det här nämnts ännu men orkar inte läsa igenom tråden. Satt och skummade igenom Servicemanualerna igår. Fyfan vad fula dom är föressten(inte datorn ), tecknade bilder istället för foton som det brukar vara. Verkar relativt enkelt och trevlig att reparera, men i vita Macbook så är det ju mycket enkelt att byta minnen och hårddisk. Disken sitter som alla vet lätt tillgängligt men minnena sitter under Bottom Case, vilket innebär att garantin sprängs om man ska sätta i fetare minnen själv. Så har det ju inte vart på flera flera år, sedan titanen!

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-16 14:21
Ursprungligen av nllub:

Vet inte om det här nämnts ännu men orkar inte läsa igenom tråden. Satt och skummade igenom Servicemanualerna igår. Fyfan vad fula dom är föressten(inte datorn ), tecknade bilder istället för foton som det brukar vara. Verkar relativt enkelt och trevlig att reparera, men i vita Macbook så är det ju mycket enkelt att byta minnen och hårddisk. Disken sitter som alla vet lätt tillgängligt men minnena sitter under Bottom Case, vilket innebär att garantin sprängs om man ska sätta i fetare minnen själv. Så har det ju inte vart på flera flera år, sedan titanen!

Menar du MBP eller MB nu?
När jag läste i manualen så såg jag inget om att du voidar garantin när du byter minne. Isåfall skulle de väl inte visa hur man gör?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 17:50

Ursprungligen av qom:

Menar du MBP eller MB nu?
När jag läste i manualen så såg jag inget om att du voidar garantin när du byter minne. Isåfall skulle de väl inte visa hur man gör?

Vilken manual pratar du om? Manualen för AASP och tekniker eller användarmanualen? I vilket fall måste bottom case bort för att byta minne, vilket ger tillgång till alla komponenter i datorn och utsätter dom för risk att "zappas" av statisk electricitet.
I servicemanualerna står det aldrig något om när och hur garanti bryts, men om det är så att garantin bryts om man öppnar bottom case så kan verkstäderna tjäna pengar hehehe.

EDIT: Och jag pratar om båda modellerna, för dom är väldigt lika ur en servicesynpunkt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 18:08
Ursprungligen av nllub:

I servicemanualerna står det aldrig något om när och hur garanti bryts, men om det är så att garantin bryts om man öppnar bottom case så kan verkstäderna tjäna pengar hehehe.

Användarhandboken till nya Macbook Pro tar upp, med text och bild, hur du öppnar botten och stoppar i mer minne. Man kan därmed anta att det inte bryter garantin. Sid 42-49.

http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBook_Pro_15inch_Late2008.pdf

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-16 18:11
Ursprungligen av nllub:


Vilken manual pratar du om? Manualen för AASP och tekniker eller användarmanualen? I vilket fall måste bottom case bort för att byta minne, vilket ger tillgång till alla komponenter i datorn och utsätter dom för risk att "zappas" av statisk electricitet.
I servicemanualerna står det aldrig något om när och hur garanti bryts, men om det är så att garantin bryts om man öppnar bottom case så kan verkstäderna tjäna pengar hehehe.

EDIT: Och jag pratar om båda modellerna, för dom är väldigt lika ur en servicesynpunkt.

Om man läser manulen:
WARNING: Apple recommends that you have an Apple-certified technician install
replacement drives and memory. Consult the service and support information that
came with your computer for information about how to contact Apple for service. If
you attempt to install a replacement drive or memory and damage your equipment,
such damage is not covered by the limited warranty on your computer.

Det är väl ungefär som förut...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-16 09:51

Är det någon som förstår varför inte 2.8GHz processorerna marknadsförs som huvudalternativet för den dyrare konfigurationen? den är ju bara 2770:- dyrare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 16:36

Nu vet jag att detta endast är spekulationer, men kan man tänka sig att en MBP av den billigare modellen (2,4ghz, 4gb ram och 7200rpm disk) kommer att kunna klara Blizzards kommande spel, som t.ex. Starcraft II och Diablo III? Är mest lite nyfiken. Visst kommer min dator främst att agera arbetshäst för vardagliga ting, men det vore kul att kunna spela dem spelen när jag är ute och reser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 16:57
Ursprungligen av zAjben:

Nu vet jag att detta endast är spekulationer, men kan man tänka sig att en MBP av den billigare modellen (2,4ghz, 4gb ram och 7200rpm disk) kommer att kunna klara Blizzards kommande spel, som t.ex. Starcraft II och Diablo III? Är mest lite nyfiken. Visst kommer min dator främst att agera arbetshäst för vardagliga ting, men det vore kul att kunna spela dem spelen när jag är ute och reser.

Svårt att säga men med tanke på att de kunde köra NFS på en Macbook borde MBP klara moderna spel på ett betydligt bättre sätt än den gamla generationen MBPs. Det borde inte dröja många dagar till innan det kommer lite recentioner på hur MBP klarar spel. Mycket av fokus på de nya MBPs har ju varit just grafikkorten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-16 17:17

Någon som har koll på vad det är för typ av SSD som går att välja till?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-16 20:02
Ursprungligen av Amazon:

Någon som har koll på vad det är för typ av SSD som går att välja till?

Apple har kört med Samsung's SSD diskar tidigare så det är nog fortfarande Samsung.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-16 16:42

den borde klara av det men troligen inte på maxinställningar på grafiken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-16 17:48

Kunde inte komma mer lägligt för min del. Ska inom kort införskaffa en bärbar. Supernajs!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-16 17:55

Appleinsider har jämfört utseendet på gamla och nya Macbook Pro

AppleInsider | High-quality unboxing photos: late 2008 15" MacBook Pro

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-16 18:28
Ursprungligen av Amazon:

Appleinsider har jämfört utseendet på gamla och nya Macbook Pro

AppleInsider | High-quality unboxing photos: late 2008 15" MacBook Pro

Varför har de kvar den fula vita magnetkontakten när de gjort en snyggare?! Den som är till macbook air och de nya skärmarna.

Bevaka tråden