Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 22:12

Well. Känns som om Telia fortfarande inte bestämt alla villkor utan lyssnar av lite ?

skönt att ha en ipod touch i dagsläget, får se hur det känns i slutet av juli

Nej, inget gömt på något vis.
Det står att specifikt för dessa abonnemangen är att även datatrafik ingår i de 9:-

Detta förklaras om och om och om igen här.

Som sagt, det är bara ett annat sätt att säga att all datatrafik över 450K är fri. Det kostar fortfarande 20kr/MB men du debiteras aldrig för mer än 450K.

Varför har så många svårt att greppa detta? Jag tycker att det är ganska klart formulerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 08:04

450K? 450 tusen? Det var dyrt...

Ursprungligen av schevve:

450K? 450 tusen? Det var dyrt...

"debiteras aldrig för mer än 450K..." inte "debiteras mer än". Det lilla ordet "för" gör en ganska stor skillnad:cool:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 08:15

visst gör det... så det kostar runt 9 kr at lasta hem 1/3 av Aftonbladets startsida, tror den väger in på runt 1.4 Mb...sen är dagens kostnad för surf maxad

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-01 09:11

Men surfar man på aftonbladet med iPhonen så är man dum om man inte använder Aftonbladet Mobil som är anpassad till iphonen

Blåtand,text

Fråga från ny medlem hos 99.se, har av förklarliga själ inte tagit mig igenom alla trådar.Vet någon om det går att använda blåtands stereoheadset till nya 3G Iphone?
Undrar också om något har erfarenhet av att skriva text med Iphone, alltså inga romaner men mindre textmassa typ anteckningar.
Andersö

Ursprungligen av Andersö:

Fråga från ny medlem hos 99.se, har av förklarliga själ inte tagit mig igenom alla trådar.Vet någon om det går att använda blåtands stereoheadset till nya 3G Iphone?
Undrar också om något har erfarenhet av att skriva text med Iphone, alltså inga romaner men mindre textmassa typ anteckningar.
Andersö

På första frågan - svar ja.
Efter lite träning - inga problem att skriva. Har använt min sedan oktober.

Ursprungligen av jnx:

Men surfar man på aftonbladet med iPhonen så är man dum om man inte använder Aftonbladet Mobil som är anpassad till iphonen

Det spelar inte så stor roll i just det här fallet då man snabbt når brytpunkten 9kr/dag 0,45MB oavsett vilken tjänst man använder eftersom att iphone kör mer elle rmindre allt över IP. Det räcker med dryga minuten i google maps så är man där.

Dessutom är det ju så att safari i iphonen har utvecklats just för att kunna köra full-webbsidor.

Vad ingår i priset om man tacknar iMini

Priset är 299 kr/månad
100 min telefoni normalpris för det är ungefär 0,69 öre/min = 69 kr
100 sms normalpris för det är ungefär 0,69 öre/st = 69 kr
telefonavbetalning/månad för 18 mån avtal (iPhone 8 gb fullpris 5000) = 135 kr
Återstående del av månadskostnaden för 100 mb datatrafik = 26 kr = 0,26 kr /mb

Min första reflektion på uträkningen är att abonnemanget är hyfsat prisvärt, min andra reflektion är att Telias datatrafikpolicy måste bli lite tydligare och lite offensivare. En mb kan inte kosta mellan 0,26 kr - 20 kr och allt däremellan

Ok, tackar för snabb respons.
/Andersö

Du får titta på bindningspriset vid 18 månaders bindning, dvs under Telia Bingo och inte löpande obundna abonnemang.

Om vi tittar lite på de finska priserna för friköpt telefon 8GB/16GB kostar då €429 resp €519 (4038 SEK/4885 SEK).

8GB = 4000,-
16GB = 4900,-

Vid 18 månaders bindning hos Telia betalar du följande för telefonen:
iMini = 2495kr resp 3295kr

Friköpt (finland) - insatts = summan som ska slås ut per månad
4000 - 2495 = 1500,-
4900 - 3295 = 1605,-

Avbetalningen utslagen per månad
1500 / 18 = 83,-
1600 / 18 = 89,-

Paketpriset per månad - avbetalningen.
299 - 85 = 215 (rundar av lite)

För 215 kr får vi 100 minuter, 100 sms samt 100 MB data.

Vi vet att medelsvensson ringer 2 samtal á 2 minuter om dagen i genomsnitt dvs lite mera än vad Telia erbjuder i sitt iMini.

Med ett 18 månader Telia Bingo men med iMinis antal minuter resulterar det i följande kostnader:
2 x 0,79 (öppningsavgift) = 1,58 kr
3,3 x 0,39 (minutkostnad) = 1,29 kr

Samtalskostnad per månad
(1,58 + 1,29) x 30 = 86 kr

100 SMS à 0,39 per månad
100 x 0,39 = 39 kr

Så för samtal och sms betalar vi 125,-
Datatrafikkostnaderna blir då
215 - 125 = 90 kr
Dvs 0,9 kr/MB.

Om vi bara istället kunde få lägga på 109 kronor i månaden och då få 5000% mera datatrafik å hade det varit ett acceptabelt avtal.
Dvs det hade i stort sett motsvarat att köpa telefonen och teckna ett abonnemang + fastpris data själv.

Att binda upp sig i 18 månader på ett abonnemang med strypt data som imini riskerar man bara att få betala dyrt för i längden då vi kan vara säkra på att konsumtionen av datatrafik kommer att öka för varje månad i takt med att vi mognar i användandet av tjänster och funktioner via telefonen. Den är ju byggd för det!

Ursprungligen av petterf:

Om vi tittar lite på de finska priserna för friköpt telefon 8GB/16GB kostar då €429 resp €519 (4038 SEK/4885 SEK).

Även med en "friköpt" telefon är man i Finland bunden 24 månader till TeliaSonera. Det finns (än så länge) inget operatörsobundet alternativ.

Ursprungligen av air:

Även med en "friköpt" telefon är man i Finland bunden 24 månader till TeliaSonera. Det finns (än så länge) inget operatörsobundet alternativ.

Ahh, tack. Perfekt.
Då passar det ju extra bra att jämföra de finska telefonpriserna då kostnaderna jag räknade på var för 18 månaders bidning. Då bör det stämma hyfsat väl.

Hm, om man idag har ett telia abonnemang och vill använda det (arbetet står för det) måste det väl funka, alltså köpa o teckna sig för ett av alternativen men använda gamla sim kortet, visst?

Undrar hur många iPhone kommer att finnas i Telias butiker den 11 juli? Jag frågade personalen i några Telia butiker i Sthlm och överalt fick jag ungefär samma svar att det blir ett begränsat antal. Självklart ska man räkna bort det antalet iPhoner som anställda i butiker med deras släktingar och kompisar ska ha i första hand.

Ursprungligen av Alex Freeman:

Undrar hur många iPhone kommer att finnas i Telias butiker den 11 juli? Jag frågade personalen i några Telia butiker i Sthlm och överalt fick jag ungefär samma svar att det blir ett begränsat antal.

Jag har ingen aning om hur Telia sköter saken, men däremot vet jag hur det fungerar i Finland.

Idag fick alla som "förhandsanmält" intresse ett sms + mail med en telefonnummer man kunde ringa om man ville reservera sin iphone. När man ringde detta fick man välja storlek + färg samt var den skulle avhämtas. Så nu vet jag att min svarta 16gb iphone kommer att finnas i min lokala Sonera butik med avhämtning bokad på mitt namn den 11e juli. Abonnemanget får man välja i samband med avhämtningen.

Hur gör ni som har abonnemang hos andra operatörer än Telia? Har ni börjat säga upp era abonnemang eller ska ni portera numret i samband med iPhone köp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 16:50

Alla ni som klagar på Telias priser kolla vad AT&T vill ha! Deras billigaste abonnemang - $70 med 24 månaders bindningstid! Jämför med Telias billigaste abonnemang 300 kr + 9kr/dygn för surfandet utöver kvoten. Helt jämförbart, särskilt med tanken på högre moms i Sverige.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-01 19:50
Ursprungligen av timofej:

Alla ni som klagar på Telias priser kolla vad AT&T vill ha! Deras billigaste abonnemang - $70 med 24 månaders bindningstid! Jämför med Telias billigaste abonnemang 300 kr + 9kr/dygn för surfandet utöver kvoten. Helt jämförbart, särskilt med tanken på högre moms i Sverige.

Ungefär samma pengar, men kolla hur mycket mer som ingår.
Billigaste hade 450 minuter + 5000 minuter kvällar o helger.
Och om jag förstod rätt var det obegränsad data på alla.
Jag hade lätt betalat 400 i månaden för ett sådant abbonemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 20:29
Ursprungligen av Json_81:

Ungefär samma pengar, men kolla hur mycket mer som ingår.
Billigaste hade 450 minuter + 5000 minuter kvällar o helger.
Och om jag förstod rätt var det obegränsad data på alla.
Jag hade lätt betalat 400 i månaden för ett sådant abbonemang.

70*6(dollarkurs)*1.25(moms) = 525 kronor/månad, inte 400. Kolla även hur mycket de tar för extraminuter!

Det jag ville säga att Teliapriser inte är helt orimliga som många verkar tycka här. USA är känt för att ha lägre priser på bl.a. elektronik och man jämför abonnemangen är de inte helt olika.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-01 21:46
Ursprungligen av timofej:

70*6(dollarkurs)*1.25(moms) = 525 kronor/månad, inte 400. Kolla även hur mycket de tar för extraminuter!

Det jag ville säga att Teliapriser inte är helt orimliga som många verkar tycka här. USA är känt för att ha lägre priser på bl.a. elektronik och man jämför abonnemangen är de inte helt olika.

Varför räknar du på svensk moms?
Och inte helt olika, deras billigaste innehåller mycket mer än det dyraste här. Jag vet inte hur du räknar men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 23:19
Ursprungligen av Json_81:

Varför räknar du på svensk moms?
Och inte helt olika, deras billigaste innehåller mycket mer än det dyraste här. Jag vet inte hur du räknar men...

För att priserna i Staterna anges ofta utan skatter bl.a. eftersom olika delstater har olika sådana.

Om vi jämför USAs billigaste alternativ med Telias får vi för 30 minuter/dag under dagtid + obegränsad trafik:

Telias slutpris blir då:

299 + 9*15(dagar du surfar utöver kvoten) + (30(dagar per månad)*0.5(timmar per dag)*60(minuter per timme)-100minuter som ingår)*0.69 = 986 kronor

AT&Ts:

525(enligt beräkningen nedan) + (30(dagar per månad)*0.5(timmar per dag)*60(minuter per timme)-450minuter som ingår)*0.45(cent per minut)*6(dollarkurs)*1.25(moms) = 2044 kronor!

Och det är inte ingående samtal inräknade! Nu helt plötsligt "ingår" i AT&Ts abonnemang inte så mycket länge!

Det är klart det går att leka med siffrorna för att väga dem till Telias eller AT&Ts fördel. Kontentan är att Telias priser är helt ok till och med jämfört med USA som brukar ha halva priser på hemelektronik.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-02 08:30
Ursprungligen av timofej:

För att priserna i Staterna anges ofta utan skatter bl.a. eftersom olika delstater har olika sådana.

Om vi jämför USAs billigaste alternativ med Telias får vi för 30 minuter/dag under dagtid + obegränsad trafik:

Telias slutpris blir då:

299 + 9*15(dagar du surfar utöver kvoten) + (30(dagar per månad)*0.5(timmar per dag)*60(minuter per timme)-100minuter som ingår)*0.69 = 986 kronor

AT&Ts:

525(enligt beräkningen nedan) + (30(dagar per månad)*0.5(timmar per dag)*60(minuter per timme)-450minuter som ingår)*0.45(cent per minut)*6(dollarkurs)*1.25(moms) = 2044 kronor!

Och det är inte ingående samtal inräknade! Nu helt plötsligt "ingår" i AT&Ts abonnemang inte så mycket länge!

Det är klart det går att leka med siffrorna för att väga dem till Telias eller AT&Ts fördel. Kontentan är att Telias priser är helt ok till och med jämfört med USA som brukar ha halva priser på hemelektronik.

Jaha, så du räknar på att enbart ringa dagtid? Och jag upprepar, varför räkna svensk moms?
Vad har den med USA att göra?
Jag vet inte riktigt hur variationerna är där, men NY ligger på ca 8%.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-02 09:01
Ursprungligen av Json_81:

Jaha, så du räknar på att enbart ringa dagtid? Och jag upprepar, varför räkna svensk moms?

Han lägger på svensk moms för att normalisera priserna så man kan se vad själva priset från operatören faktiskt är.

Att mobiltelefoni är billigare i Sverige än i USA borde inte komma som en överaskning. De är långt bakom oss i utvecklingen där. Du betalar för i helvete när någon ringer dig.

Ursprungligen av Jogin:

Han lägger på svensk moms för att normalisera priserna så man kan se vad själva priset från operatören faktiskt är.

Att mobiltelefoni är billigare i Sverige än i USA borde inte komma som en överaskning. De är långt bakom oss i utvecklingen där. Du betalar för i helvete när någon ringer dig.

Vi skulle också kunna lägga på kostnaden för SMS. $5+skatt för 200 SMS i månaden.

Sedan så är jag lite osäker... men det kan vara så att man också betalar för inkommande SMS... Jag har en svag känsla att jag har sett något sådant men vet inte definitivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 09:47
Ursprungligen av Json_81:

Och jag upprepar, varför räkna svensk moms?
Vad har den med USA att göra?
Jag vet inte riktigt hur variationerna är där, men NY ligger på ca 8%.

Jag besvarade ju det i min första mening! Priserna du ser på AT&Ts hemsida är utan skatter. Dvs det är pengar som teleoperatören får.

Priserna som du ser på Telias sida är pengar som du betalar. Teleoperatören får 1/1,25 mindre (x0,8). Det är inte Telias fel att vi har 25% skatt på tjänster och varor.

Egentligen borde jag kanske ha substraterat momsen från de svenska priserna istället för att visa vad operatörerna får i fickan. Resultatet blir ju detsamma. Men jag ville visa vad det kostar för konsumenten i Sverige, därför adderade jag momsen på amerkanska priserna istället, för att göra en rättvis jämförelse.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-07-02 11:03
Ursprungligen av timofej:

Jag besvarade ju det i min första mening! Priserna du ser på AT&Ts hemsida är utan skatter. Dvs det är pengar som teleoperatören får.

Priserna som du ser på Telias sida är pengar som du betalar. Teleoperatören får 1/1,25 mindre (x0,8). Det är inte Telias fel att vi har 25% skatt på tjänster och varor.

Egentligen borde jag kanske ha substraterat momsen från de svenska priserna istället för att visa vad operatörerna får i fickan. Resultatet blir ju detsamma. Men jag ville visa vad det kostar för konsumenten i Sverige, därför adderade jag momsen på amerkanska priserna istället, för att göra en rättvis jämförelse.

Ok, jag ser din poäng. Fast om man ringer så mycket som i ditt exempel tar man naturligtvis inte minsta paketet så det blir lite haltande iaf.

Ursprungligen av Json_81:

Ungefär samma pengar, men kolla hur mycket mer som ingår.
Billigaste hade 450 minuter + 5000 minuter kvällar o helger.
Och om jag förstod rätt var det obegränsad data på alla.
Jag hade lätt betalat 400 i månaden för ett sådant abbonemang.

Fast i USA dras det iofs minuter även för inkommande samtal, så om du blir uppringd lika mycket som du ringer så får du effektivt sett halvera minuterna.

Bevaka tråden