Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av thevil:

Hallå! Hallå? Televerket, det är till dig! Det är 1992 som ringer och vill ha tillbaka sitt mobilabonnemangsupplägg.

Fanns dessa upplägg då?
Med sms och datatrafik?
Tja!!!
Själva abonnemangsuppläggen är väl inte särskilt konstiga alls.
Det är ju lanseringen som är klantig av Telia.

För känns det som Telia mobil till vänner (Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!) i kombination med flatrate 199 kr/mån är en vinnare. Ringer lite. SMS:ar lite, men använder mail, safari, googlemaps etc en hel del.

Den fasta kombon för 268 kronor/mån plus lite kaffepengar för samtal känns strålande. Egentligen oavsett pris på telefonen. Det här var vad jag ville se. De nya abb:en känns som de kvittar. Tror inte de kommer funka i jämförelse.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-25 22:18
Ursprungligen av fredrikwelander:

För känns det som Telia mobil till vänner (Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!) i kombination med flatrate 199 kr/mån är en vinnare. Ringer lite. SMS:ar lite, men använder mail, safari, googlemaps etc en hel del.

Den fasta kombon för 268 kronor/mån plus lite kaffepengar för samtal känns strålande. Egentligen oavsett pris på telefonen. Det här var vad jag ville se. De nya abb:en känns som de kvittar. Tror inte de kommer funka i jämförelse.

Du kan ha ett vinnarabonnemang där. Såvida inte mobilen kostar 28 000:- att köpa med annat abonnemang än de fåniga iAbonnemangen.

  • Medlem
  • 2008-06-25 23:23
Ursprungligen av fredrikwelander:

För känns det som Telia mobil till vänner (Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!) i kombination med flatrate 199 kr/mån är en vinnare. Ringer lite. SMS:ar lite, men använder mail, safari, googlemaps etc en hel del.

Den fasta kombon för 268 kronor/mån plus lite kaffepengar för samtal känns strålande. Egentligen oavsett pris på telefonen. Det här var vad jag ville se. De nya abb:en känns som de kvittar. Tror inte de kommer funka i jämförelse.

Jag också har samma setup och lär väl stanna där om inte Telia överraskar.

Ursprungligen av fredrikwelander:

För känns det som Telia mobil till vänner (Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!) i kombination med flatrate 199 kr/mån är en vinnare. Ringer lite. SMS:ar lite, men använder mail, safari, googlemaps etc en hel del.

Den fasta kombon för 268 kronor/mån plus lite kaffepengar för samtal känns strålande. Egentligen oavsett pris på telefonen. Det här var vad jag ville se. De nya abb:en känns som de kvittar. Tror inte de kommer funka i jämförelse.

Allright, om det här stämmer så är det helt acceptabelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 22:23

tror inte man kan använda andra abonnemang än dessa tre + "fri" ( max 5 gb) trafik för 199 .

Ursprungligen av spaceas:

tror inte man kan använda andra abonnemang än dessa tre + "fri" ( max 5 gb) trafik för 199 .

Det står ju "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. "

Ursprungligen av spaceas:

tror inte man kan använda andra abonnemang än dessa tre + "fri" ( max 5 gb) trafik för 199 .

Läser du ens Teliasidan innan du skriver?

Ursprungligen av Adrian B:

Det står ju "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. "

Om man ser till samtalsminuter och sms så tycker jag att modellen ser bra ut (passar mig bra), men datamängden är ju ett jävla skämt.. Man får verkligen hoppas att Telia har glömt en nolla bakom samtliga värden på datamängd ( det bör alltså vara 1 GB - 2,5 GB - 10 GB).

Intressant att man kommer kunna välja sitt eget abonnemang om man vill, betyder att man kan mixa och välja som man vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 22:46

Det och ser på fotboll. 3-2. Förmodar att det finns ett abonemangsfritt alternativ men låst till Telia vilket innebär valfri modell hos Telia, dessa tre med annat telefonpris + tillvalet fri datatrafik till alla varianterna.

Förmodar att det beror på hur man läser Teliasidan innan innan man skriver eller vad tror du ...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 23:25

Moget..

Det största paketet har endast 1000 minuter inkluderat? Vilket jävla skämt, antagligen kommer det kosta 599 kronor, vilket är vad andra operatörer tar ut som flatrate idag!

Jag använder min mobiltelefon både på jobbet och privat, har heller ingen hemtelefon, 1000 minuter motsvarar inte ens en timmes prat om dagen, jag pratar säkerligen två timmar om dagen i mobilen bara på jobbet!

Tanken med ett såkallat "Maxi-abonnemang" är ju att man betalar en dyr månadsavgift och sen inget mer, det finns inget jag hatar mer än när dom ska sätta löjliga spärrar! Låt säga att jag ringer 1500 minuter den ena månaden, då får jag (med telias normala samtalstaxa) betala ca 250-300 kr extra den månaden, men om jag bara ringer 500 minuter nästa månad så får jag givetvis ändå betala det fasta priset, som jag tror kommer hamna på 599 kronor. För oss som använder telefonen till att ringa på i första hand är maxipaketet enda alternativet, och då får dom för helskotta ösa på fler minuter, låt säga 5000 minuter då om dom nu tvunget måste sätta en gräns!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 23:39
Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

Det största paketet har endast 1000 minuter inkluderat? Vilket jävla skämt, antagligen kommer det kosta 599 kronor, vilket är vad andra operatörer tar ut som flatrate idag!

Jag använder min mobiltelefon både på jobbet och privat, har heller ingen hemtelefon, 1000 minuter motsvarar inte ens en timmes prat om dagen, jag pratar säkerligen två timmar om dagen i mobilen bara på jobbet!

Tanken med ett såkallat "Maxi-abonnemang" är ju att man betalar en dyr månadsavgift och sen inget mer, det finns inget jag hatar mer än när dom ska sätta löjliga spärrar! Låt säga att jag ringer 1500 minuter den ena månaden, då får jag (med telias normala samtalstaxa) betala ca 250-300 kr extra den månaden, men om jag bara ringer 500 minuter nästa månad så får jag givetvis ändå betala det fasta priset, som jag tror kommer hamna på 599 kronor. För oss som använder telefonen till att ringa på i första hand är maxipaketet enda alternativet, och då får dom för helskotta ösa på fler minuter, låt säga 5000 minuter då om dom nu tvunget måste sätta en gräns!

Word.

Kör själv Tele2 nu, Fast pris-abonnemanget: 499 spänn för 3000 minuter och 3000 sms/mms, med tillägg av flatrate för datatrafik för 99 spänn (både 3G och GPRS). 600 spänn/månad och jag kan njuta av att inte bry mig om minutkostnader, veta exakt vad min mobil kostar mig per månad, och frihet att använda nätet som det ska användas - utan tids- och kostnadsbegränsningar.

Telia fattar inte internet. Alls.

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

Det största paketet har endast 1000 minuter inkluderat? Vilket jävla skämt, antagligen kommer det kosta 599 kronor, vilket är vad andra operatörer tar ut som flatrate idag!

Det är vad Telia också tar för sitt "Telia Mobil Fastpris Privat".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 23:33

J_vlar vad Telia suger på att ta hand om iPhone-potentialen. Dom lever kvar i 90-talet i sitt affärstänk. Har ni läst deras FAQ för "Maxtaxa Prisavtal Datatrafik"? Det är f_n som om någon skulle velat driva med dom...

https://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444

Vart i helvete är 3000Minuter, 3000SMS/MMS och obegränsat med dataöverföring?
DET är vad jag behöver!

Som jag har på mitt Tele2 nu....

Edit:
Hittade det... Det kostar 600spänn hos Telia...plus 199spänn till per månad för fri data.... 800spänn... Är det värt en årsökning på 1200spänn för Iphone 3G? hmmmmmmzzzzzz.......

14. Finns det några begränsningar i att använda Prisavtalen?
Ja, förutom att det måste finnas mobilnäts- eller homeruntäckning så finns även en hastighetsbegränsning. För de privatpersoner som förbrukar mer än 5 GB i datatrafik förbehåller sig Telia rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 kbit/s.

https://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 00:44

Nästan roande att se hur Telia försöker bygga upp inför släppet, men oj vad det faller platt. Inte riktigt Telias grej att göra saker och ting på Apples vis.

Telia har mycket att lära.

Ursprungligen av pecka:

Nästan roande att se hur Telia försöker bygga upp inför släppet, men oj vad det faller platt. Inte riktigt Telias grej att göra saker och ting på Apples vis.

Telia har mycket att lära.

Jag tycker de gör det helt godkänt ändå. Tänk efter nu. Finns det NÅGOT företag i Sverige som har samma pengar och lika grymt reklam-gäng som Apple?
Skulle inte tro det va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 09:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker de gör det helt godkänt ändå. Tänk efter nu. Finns det NÅGOT företag i Sverige som har samma pengar och lika grymt reklam-gäng som Apple?
Skulle inte tro det va?

Apple är GRYMMA när det gäller reklam och att bygga upp hype.

Hade Apple fått hålla i hela Telias releasekampanj så hade det sett annorlunda ut.

Men så som det ser ut nu så känns det som att Apple har kommit med riktlinjer med vad för info som skall släppas på vilket datum. Enda problemet är att Telia inte förstår varför.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 10:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker de gör det helt godkänt ändå. Tänk efter nu. Finns det NÅGOT företag i Sverige som har samma pengar och lika grymt reklam-gäng som Apple?
Skulle inte tro det va?

Det är faktiskt inte enbart Apple i hela världen som är bra på att genomföra marknadsföringskampanjer (även om Apple förmodligen är bäst)... Man kan faktiskt förvänta sig lite högre nivå än detta även från Telia.

Hela upplägget med de speciella iPhone-abbonemangsformerna uppdelat på samtalsminuter är ju med svenska mått mätt väldigt omoderna. Och att kalla dem iMini, iMidi, iMaxi? Snälla rara söta, det är ju PRAO-nivå detta. Telias vanliga abbonemangsformer har jag inget ont att säga om, detta iPhone-projekt har förmodligen skötts lite vid sidan av, av någon som inte har helhetsansvaret över marknadsföringen.

Jag hoppas verkligen att jag kan använda iphone till mitt befintliga telia företags abonnemang. Utan att behöva slänga ut 5000-6000 för luren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 00:53

Nu har jag läst inlägg och väntat på iphone i ett år för att jag ville köpa den på "riktigt". Först släpps bomben att Telia får sälja den, och jag tänker; jaha vilken tur att jag inte förlängt mitt 3 abonnemang (som jag för övrigt är rätt nöjd med) för att byta till Telia. efter deras skit info och usla info inför iPhonen funderar jag på att skita i att köpa den den 11. Väntar nog tills den går att låsa upp och köper den på något annat sätt. Jag tror på televerket men det här är rena rama skämtet.

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.
Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

Ursprungligen av dumburken:

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Du skrev ingen källa, jag antar att du kopierade denna text från den här sidan, eller hur?

Det där gäller ju t.ex. för deras 99 kr/mån-tillägg. Men frågan är om det gäller för de speciella iPhone-abonnemangen? Jag tror inte det, då borde det ha stått på iPhone-abonnemangssidan uttryckligen.

Jag skulle gissa att 9 kr i maxtaxa inte är en surfport-grej utan gäller all datatrafik, men bara för de speciella iPhone-abonnemangen.

Ursprungligen av Adrian B:

Du skrev ingen källa, jag antar att du kopierade denna text från den här sidan, eller hur?

Det där gäller ju t.ex. för deras 99 kr/mån-tillägg. Men frågan är om det gäller för de speciella iPhone-abonnemangen? Jag tror inte det, då borde det ha stått på iPhone-abonnemangssidan uttryckligen.

Jag skulle gissa att 9 kr i maxtaxa inte är en surfport-grej utan gäller all datatrafik, men bara för de speciella iPhone-abonnemangen.

Jajamän,

ville tydliggöra vad det är som gäller vid surfport.
Folk verkar missuppfatta vad det kostar om man ska göra vad iPhone klarar av.

Jag kommer streama mycket från internet-radio. jag lär spräcka 1 GB trafik SNABBT.

16 kb / sek i en timma bör bli ca 55 mb Om jag lyssnar på jobbet en dag ... 7x55 så blir det 385 mb / dag

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gissa att 9 kr i maxtaxa inte är en surfport-grej utan gäller all datatrafik, men bara för de speciella iPhone-abonnemangen.

Jag gissade helt rätt (som vanligt ):

Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag gissade helt rätt (som vanligt ):

Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.

Ja, och jag hade rätt att det skulle bli rufflar-priser från det äckligaste företaget på den svenska tele-com marknaden:p

Bevaka tråden