Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook...?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .

nej hur gör man det?

Som det står i mitt inlägg. när du fått igång installationsprogrammet finns det en meny längst upp på skärmen i nån av menyerna finns skivverktyg, kommer inte disken fram till vänster i skivverktyg är det nåt anslutningsfel till disken eller så, annars välj partionera guid partionstabell, därefter radera och där väljer du mac "osx extended"

tackar så mycket!! Då ska jag testa det..

Jag har nu lyckats byta den och allt fungerar perfekt tack för hjälpen och om ni skaffar samma hårddisk Samsung 250 HJI och får problem så kan jag försöka hjälpa er!

Senast redigerat 2008-02-03 14:09
Ursprungligen av Salle83:

tackar så mycket!! Då ska jag testa det..

Jag har nu lyckats byta den och allt fungerar perfekt tack för hjälpen och om ni skaffar samma hårddisk Samsung 250 HJI och får problem så kan jag försöka hjälpa er!

Vad för problem har denna disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 12:06

Ryker garantin om man själv byter hårddisken? Finns det plomberingar att bryta för att komma åt disken?

Att byta hårddisk och minne på en macbook klarar en femåring under överinseende och man får mickla med dessa utan att garantin ryker på macbooken, minnen kan man nog byta själv på de flesta macar utan problem men hårddisken varierar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 17:02
Ursprungligen av lellemars:

Att byta hårddisk och minne på en macbook klarar en femåring under överinseende och man får mickla med dessa utan att garantin ryker på macbooken, minnen kan man nog byta själv på de flesta macar utan problem men hårddisken varierar.

Tack för svaret lellemars! Jag har hört att det är jobbigt (och otillåtet) att själv byta HDD på iMacar därför frågade jag. Skönt att det är såpass enklare på MB. Nu har de uppdaterat hårddiskarna men det är ju aldrig fel att kunna utöka kapaciteten själv utan att betala hutlösa priser på AppleStore.

  • Medlem
  • 2008-03-12 15:27

Funderar på att skaffa en macbook, men vill ge den superprestanda diret, tänker därför byta minne och hårddisk. till frågorna:
Finns det någon största storlek som stöds när det gäller hårddisk,m eller är det bara att mata i den värsta man hittar?
Följer det med skivor så att man kan installera os på den nya hårddisken, eller är det som ofta i pc-världen att man bara får nån återställningsskiva?
Är det krångligt att istallera på en helt ny hårddisk, har ingen som helst erfarenhet av mac...?

Inga problem, det enda med skivan är att den inte är en generell os-skiva, utan den fungerar bara på den datormodellen den följde med. Du kan sätta in vilken hårddisk som helst, men kolla så den inte har någon egen rörelsesensor, då krockar datorns egen med hårddiskens med pannkaka som följd (jag tror det var western digital scorpio tex), vad jag läst ska det inte heller vara något problem med 7200varvare, förutom mera buller, både från hd och fläkt, men enligt utsago skall datorn bli märkbart rappare, se till att stoppa i 4GB minne, det funkar fint med både corsair value select och kingston value ram, så minnet blir inte så dyrt heller.

Läs här för mer info!
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=47700&st=0&gopid=536870&#entry536870

Ursprungligen av lellemars:

Inga problem, det enda med skivan är att den inte är en generell os-skiva, utan den fungerar bara på den datormodellen den följde med. Du kan sätta in vilken hårddisk som helst, men kolla så den inte har någon egen rörelsesensor, då krockar datorns egen med hårddiskens med pannkaka som följd (jag tror det var western digital scorpio tex), vad jag läst ska det inte heller vara något problem med 7200varvare, förutom mera buller, både från hd och fläkt, men enligt utsago skall datorn bli märkbart rappare, se till att stoppa i 4GB minne, det funkar fint med både corsair value select och kingston value ram, så minnet blir inte så dyrt heller.

Läs här för mer info!
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=47700&st=0&gopid=536870&#entry536870

Med risk för att vara upprepande - jag vill bara passa på i en redan öppen tråd.

Om jag köper en helt ny mac och en helt ny hårddisk - som passar i datorn utan problem - kan jag då stoppa i den nya discen och sedan starta upp datorn med installationsskivor eller måste jag göra det enligt Adrians modell med externt chassi etc? Ska köpa en mini när de kommer ut och vill ha en 7200-disk i. Betvivlar att Apple väljer det som standard

Ursprungligen av henkebarn:

Med risk för att vara upprepande - jag vill bara passa på i en redan öppen tråd.

Om jag köper en helt ny mac och en helt ny hårddisk - som passar i datorn utan problem - kan jag då stoppa i den nya discen och sedan starta upp datorn med installationsskivor eller måste jag göra det enligt Adrians modell med externt chassi etc? Ska köpa en mini när de kommer ut och vill ha en 7200-disk i. Betvivlar att Apple väljer det som standard

Ja det kan du göra.
Men utan den gamla disken i ett externt chassi kan du ju dock inte föra över gamla inställningar etc. Så det blir en helt ren installation!
Är det inget problem är det bara att köra!

Ursprungligen av Archangel:

Ja det kan du göra.
Men utan den gamla disken i ett externt chassi kan du ju dock inte föra över gamla inställningar etc. Så det blir en helt ren installation!
Är det inget problem är det bara att köra!

Nej jag tänkte byta disk direkt, så jag kommer inte förlora något. Tack för svar

Ursprungligen av henkebarn:

Nej jag tänkte byta disk direkt, så jag kommer inte förlora något. Tack för svar

Men, det kan ju vara smart att använda den disken som sitter i datorn till nåt, ett fristående chassi till 2,5tum kostar inte mycket

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317452

Nån som kan rekommendera den här hårddisken till min macbook?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336007

Senast redigerat 2008-03-14 11:54
Ursprungligen av SenatorN:

Nån som kan rekommendera den här hårddisken till min macbook?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336007

hmmmmmmmmmm hittade just det här på länken;

BeskrivningObservera att denna hårddisk ej är kompatibel med Apples Macbook och Macbook pro.

Nån som kan länka till en annan 250gb?

Den här kanske duger? http://www.dustinhome.se/pd_5010111356.aspx

Ursprungligen av SenatorN:

hmmmmmmmmmm hittade just det här på länken;

BeskrivningObservera att denna hårddisk ej är kompatibel med Apples Macbook och Macbook pro.

Men vad i hela fridens namn? Det är ju just en sådan hårddisk jag köpte i maj/juni förra året, hos just komplett. Mig veterligen är min MacBook precis lika mycket MacBook som den alltid varit och hårddisken funkar utmärkt.
Fast å andra sidan har man ju kunnat läsa om åtskilliga fall här på 99.se, om MacBook som inte gillar samma modell av hårddisken. Jag är en smula förvirrad helt enkelt. För mig fungerar den hur bra som helst, men för många andra har det resulterat i retur och köp av annan hårddisk.

Ursprungligen av Bluestreak:

Men vad i hela fridens namn? Det är ju just en sådan hårddisk jag köpte i maj/juni förra året, hos just komplett. Mig veterligen är min MacBook precis lika mycket MacBook som den alltid varit och hårddisken funkar utmärkt.
Fast å andra sidan har man ju kunnat läsa om åtskilliga fall här på 99.se, om MacBook som inte gillar samma modell av hårddisken. Jag är en smula förvirrad helt enkelt. För mig fungerar den hur bra som helst, men för många andra har det resulterat i retur och köp av annan hårddisk.

Här är en till som har precis den disken, utan några som helst problem. Köpte den runt lanseringen av Leopard, när nu det kan ha varit. Minns inte riktigt.

Känns lite surt att den är så billig nu, men men... Samsung släppte nyligen en 500GB, kolla in den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 23:52
Ursprungligen av ztaafen:

Här är en till som har precis den disken, utan några som helst problem. Köpte den runt lanseringen av Leopard, när nu det kan ha varit. Minns inte riktigt.

Känns lite surt att den är så billig nu, men men... Samsung släppte nyligen en 500GB, kolla in den!

Någon som vet var Samsung's nya godbit går att få tag på?

Ursprungligen av SenatorN:

Har läst någonstans att det kan bli problem med att MacBooken har en egen inbyggd sensor för stötar och om då även hårdisken har en så kan det bli konflikt? Någon som kan bekräfta?

Ursprungligen av Marcus_R:

Har läst någonstans att det kan bli problem med att MacBooken har en egen inbyggd sensor för stötar och om då även hårdisken har en så kan det bli konflikt? Någon som kan bekräfta?

Scorpio funkar inte till macar då den har egen rörelsesensor!

Läs några dagar bakåt i denna diskussion!

De va billigt, 755 inkl moms för 250 GB, det ska bara vara att stoppa i den, mycket bitar för pengarna. Jag har inget emot samsung heller.

Jag fick hem en sån här idag:
http://www.inet.se/?page=product&stockid=4303122&a=4303122&
till min frus MB

och 2x2Gb minnen till min MBP.

Någon som hunnit testa hur denna funkar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253563&s=inkfrakt

Har precis inköpt en Samsung HM250JI och en extern 2,5" Sata-kabinett . Men när jag
kopplar in den i MacBooken så hittas den inte. Såg just att Kabinetten var specificerad för
Sata-300 medan Samsung-disken är en Sata-150. Är det där skon klämmer?

Ursprungligen av AronHindi:

Har precis inköpt en Samsung HM250JI och en extern 2,5" Sata-kabinett . Men när jag
kopplar in den i MacBooken så hittas den inte. Såg just att Kabinetten var specificerad för
Sata-300 medan Samsung-disken är en Sata-150. Är det där skon klämmer?

De där satasiffrorna spelar ingen roll.
Har du kollat med skivverktyg, om den syns där formatera den som macos extended journalförd (guid partionsschema om du skall starta osx på en intelmaskin från den).

Vill du kunna använda den med både pc och mac som lösdisk formaterar du den som fat32, största kruxet då är att en enskild fil kan vara max 4GB.

Ser ingen extern HD i skivverktyget

Det är det som är problemet. Den externa hårddisken kommer inte upp i skivverktyget. Har satt in HDn i Macbooken och kört guid partitionsschema på den. Men när jag sätter i den igen i kabinetten så vill fortfarande skivverktyget hitta den. Kabinetten (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMXC25-STBN-GP) skall vara OsX kompatibel. Kan det vara så att den inte får tillräckligt mycket ström? Får sin ström via en alt. två USB kontakter.

Naturligtvis menar jag att "Men när jag sätter i den igen i kabinetten så vill fortfarande skivverktyget INTE hitta den" i ovanstående inlägg.

Har du provat den i en annan dator?
Min gissning är att den är paj eller får för lite ström

Har nu provat den i en annan dator. Satt in en annan hd i kabinetten. Gett kabinetten och
HDn lite extra extern ström. Ingenting i skivverktyget. Får nog sluta mig till att, trots att kabinetten skall funka till OsX på pappret, så gör inte den här det. Blir att skicka tillbaka den till butiken.

Ursprungligen av AronHindi:

Har nu provat den i en annan dator. Satt in en annan hd i kabinetten. Gett kabinetten och
HDn lite extra extern ström. Ingenting i skivverktyget. Får nog sluta mig till att, trots att kabinetten skall funka till OsX på pappret, så gör inte den här det. Blir att skicka tillbaka den till butiken.

Det här köpte jag förra året, funkar fint med bara en usbkontakt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317452

Bevaka tråden