Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook...?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-11 09:42

Jaha, då va det nya giv igen, blir en WEBHALLEN.com - Western Digital Scorpio Blue 500GB SATA 2.5" (5400RPM / 8MB Cache)
Känns som att det är bättre kvalitet och tystare, Glömde i all hast freddyfenas tjat om ljudet. Denna skall operera på 24db=tyst
Hoppas att de 0,2mm i längden inte spelar ngn roll. Känns inte som att de har sån yberpassform

  • Medlem
  • 2011-02-11 15:07
Ursprungligen av TFP:

Jaha, då va det nya giv igen, blir en WEBHALLEN.com - Western Digital Scorpio Blue 500GB SATA 2.5" (5400RPM / 8MB Cache)
Känns som att det är bättre kvalitet och tystare, Glömde i all hast freddyfenas tjat om ljudet. Denna skall operera på 24db=tyst
Hoppas att de 0,2mm i längden inte spelar ngn roll. Känns inte som att de har sån yberpassform

WD är dessvärre det sista märket jag skulle sätta i min dator. Seagatediskarna är dessutom tystare och av bättre kvalitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-12 08:52

Står ju ingen spec på seagaten, men WD är tysta diskar, så det blev mitt val. Samt freddys upplevelser

  • Medlem
  • 2011-02-12 15:41
Ursprungligen av TFP:

Står ju ingen spec på seagaten, men WD är tysta diskar, så det blev mitt val. Samt freddys upplevelser

Specar finns på tillverkarens hemsida (Seagate).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-12 16:49

jag vet, men det står inget om ljud i den, bara strömförbrukning och söktider. Ev om det står långt långt bak, men så långt orkar iaf inte jag läsa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-12 18:14

Då är allt klart iaf. Själva CCC tog ju årstider 2:52 men sen var ju bytet gjort på 5 min
Nöjd och har nu 500G WD HDD. Värt en bärs helt klart!

För övrigt märker jag inte ngt än så länge i prestanda, men den är tyst som i graven iaf

  • Medlem
  • 2011-02-12 23:33
Ursprungligen av TFP:

Då är allt klart iaf. Själva CCC tog ju årstider 2:52 men sen var ju bytet gjort på 5 min
Nöjd och har nu 500G WD HDD. Värt en bärs helt klart!

För övrigt märker jag inte ngt än så länge i prestanda, men den är tyst som i graven iaf

Prestanda lär du inte märka, eftersom disken du köpte är lika slö som originalet. Hade du istället satsat på 7200-varvare, så hade du fått en prestandaskjuts...

Fan! Min WD Scorpio Blue, 500 GB, 2,5" SATA vägrar accepteras av min Macbook Alu, 13", sen-2008. Får en katalog-ikon med ett frågetecken när jag försöker starta den. Testade starta den med Mac OSX-skiva och den tar mig så långt som till "välj installationsplats", där min hårddisk inte syns :/

Någon?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-09 18:20
Ursprungligen av Tantalos:

Fan! Min WD Scorpio Blue, 500 GB, 2,5" SATA vägrar accepteras av min Macbook Alu, 13", sen-2008. Får en katalog-ikon med ett frågetecken när jag försöker starta den. Testade starta den med Mac OSX-skiva och den tar mig så långt som till "välj installationsplats", där min hårddisk inte syns :/

Är den ny? Du har nog bara glömt att partitionera den.

  • Medlem
  • 2011-06-09 22:21
Ursprungligen av Tantalos:

Fan! Min WD Scorpio Blue, 500 GB, 2,5" SATA vägrar accepteras av min Macbook Alu, 13", sen-2008. Får en katalog-ikon med ett frågetecken när jag försöker starta den. Testade starta den med Mac OSX-skiva och den tar mig så långt som till "välj installationsplats", där min hårddisk inte syns :/

Någon?

Du måste först partitionera den som nämndes här. Glöm inte att den måste ha GUID-partitionstabell för att kunna agera startskiva. Därefter formaterar du den som vanligt om du vill. Jag tror vid närmare eftertanke att installationsprogrammet gör detta själv iofs. Lycka till!

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2011-07-21 17:39
Ursprungligen av Korsriddaren:

Prestanda lär du inte märka, eftersom disken du köpte är lika slö som originalet. Hade du istället satsat på 7200-varvare, så hade du fått en prestandaskjuts...

Undrar lite över det där. Har en Macbook (2.1 GHZ, 2GB RAM, 120GB hårddisk) och funderar på att uppgradera hårddisken. Kommer det fungera med en hårddisk på 7200 RPM, eller kommer batteritiden kraftigt försämras/överhettning?

  • Medlem
  • 2011-07-21 17:44
Ursprungligen av FlashG:

Undrar lite över det där. Har en Macbook (2.1 GHZ, 2GB RAM, 120GB hårddisk) och funderar på att uppgradera hårddisken. Kommer det fungera med en hårddisk på 7200 RPM, eller kommer batteritiden kraftigt försämras/överhettning?

Med största sannolikt kommer du bara märka positiva förändringar. Jag har haft Seagate 7200 rpm i min macbook 2,1 i fyra år och det har hittills inte varit några problem, vare sig med batteri eller överhettning.

Du skall veta det att iom att hårddisken är snabbare, så behöver den inte heller läsa lika ofta. Därför är det ingen direkt påverkan på batteritiden.

Bevaka tråden