Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook...?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-05 17:05

HITACHI TRAVELSTAR 5K320 250GB 2.5# SATA/300

föregångaren till denna köpte jag, clonade med CarbonCopyCloner och följde ifixit.coms guide, funkade prima!

Måste även säga att jag märker en klar skillnad i uppstartstid nu än med min tidigare 60 gb disk, som då var full sånär som på nån gig.

Det enda som inte fungerade efter kloningen var Time Machine, men ska väl ta å ladda om den nån dag..

Köpte Samsungs 320 GB på Inet i Sisjön (Göteborg) samt ett kabinett till originaldisken som satt i macbooken från fabrik. Allting funkade prima, själva bytet gick på några minuter och kloningen med Carbon Copy Cloner tog omkring en timme. Kabinettet fungerar mycket bra men det känns och ser allt smäckigt ut. Hårddisken skruvas inte fast i själva chassiet, utan ligger bara inuti. Skruvarna som håller fast kortsidorna i plast är nog de minsta jag någonsin sett och var lite pilliga att få dit. Hårddisken glappade lite inuti chassiet så jag vek manualen till kabinettet dubbelt för att få bukt med det. Funkade!

320GB Samsung 2.5" HM320JI SATA - Datorkomponenter - Hårddiskar - inet

HD kabinett 2.5" SATA till USB 2.0 - Datorkomponenter - Hårddiskkabinett - inet

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-31 08:46

Nu har även jag bytt hårddisk i min macbook. Blev en 320gb från Samsung köpt från macoteket Macoteket - Samsung SATA 320GB 2.5" 5400rpm Jag återställde via min Time capsule och det gick supersmidigt, allt finns på plats.

Kör med HM320JI dvs Samsung 320gb från Macoteket. Nu läste jag emellertid en recension som påstår att den har kort livslängd. Den ger ifrån sig ett "klonk" ljud några gånger per timma vilket är lite oroväckande.

Har ni hört detta?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-03 14:27
Ursprungligen av ejoakim:

Kör med HM320JI dvs Samsung 320gb från Macoteket. Nu läste jag emellertid en recension som påstår att den har kort livslängd. Den ger ifrån sig ett "klonk" ljud några gånger per timma vilket är lite oroväckande.

Har ni hört detta?

Jag har Samsung 250GB. Den klonkar också. I början var det skitläskigt för ett klick brukar indikera att den är på väg att gå sönder. Men den är hel och fungerar.. Kan inte svara på varför den gör så..

Listigt det där. Hade exakt samma grej, fast med min Hitachi som kom med MacBooken från fabriken. Klonkade till helt slumpmässigt och lät ganska läskigt. Har även hänt ett par gånger med min Samsung 250GB, fast långt mycket mer sällan än Hitachin. Båda hårddiskana fungerar utmärkt till detta datum, så jag förmodar att det inte är något destruktivt som pågår.

Okej, det låter ju bra ändå får man väl säga. Dvs att ljudet inte är ovanligt. Bara att hålla tummarna ;).

Jag snor denna tråd lite
det är så att jag har lite hårddiskar hemma liggandes (SATA 2,5" 5400 rpm) men som är formaterade till Windows. Kan jag bara ta en sådan och stoppa in i min MB och sedan formatera om den till OS X?

Ursprungligen av Ckarlson:

Jag snor denna tråd lite
det är så att jag har lite hårddiskar hemma liggandes (SATA 2,5" 5400 rpm) men som är formaterade till Windows. Kan jag bara ta en sådan och stoppa in i min MB och sedan formatera om den till OS X?

Javisst, det är lite krångel bara. Först väljer du att partionera den överliggande disken (vänstra) i skivverktyg till en(1) partion där du också väljer macos-extended-journalförd, och samtidigt alternativ (eller vad det står) och där väljer GUID partionstabell för att kunna starta en intelmac från disken, sen kan du välja att radera den överliggande disken med macosx extended journalförd och sen döpa den underliggande disken till nåt roligare än namnlös, tex MacintoshHD (det kanske finns enklare sätt,vem vet?)

Ursprungligen av lellemars:

Javisst, det är lite krångel bara. Först väljer du att partionera den överliggande disken (vänstra) i skivverktyg till en(1) partion där du också väljer macos-extended-journalförd, och samtidigt alternativ (eller vad det står) och där väljer GUID partionstabell för att kunna starta en intelmac från disken, sen kan du välja att radera den överliggande disken med macosx extended journalförd och sen döpa den underliggande disken till nåt roligare än namnlös, tex MacintoshHD (det kanske finns enklare sätt,vem vet?)

Det var det jag trodde ville bara kolla först, man sparar ju iallafall 700 - 1000 kr på att "återanvända" en pc hd.
Jag har nu en 160 GB hd med 2 GB ram är det bra att uppdatera RAM minnet samtidigt som hårddisken?

Ursprungligen av Ckarlson:

Det var det jag trodde ville bara kolla först, man sparar ju iallafall 700 - 1000 kr på att "återanvända" en pc hd.
Jag har nu en 160 GB hd med 2 GB ram är det bra att uppdatera RAM minnet samtidigt som hårddisken?

Inte lätt att svara på det är en djungel detta: det beror först på på vilken dator du har och vad du ska göra med den! Två räcker till det mesta men 4gb är ju roligare för det kostar ju så lite, eller hur var det nu?

Läs här först! Det finns mer om minnen!

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/230449-j-ttebilliga-macbook-minnen-p-macoteket.html

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-29 14:00

Kan man ha 4gb ram i en MacBook?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-29 14:02

Såg nu att det var äldre modeller av MacBook som inte kunde ha mer än 2gb:

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-29 17:25
Ursprungligen av onnyt:

Såg nu att det var äldre modeller av MacBook som inte kunde ha mer än 2gb:

Macbook 13-inch och Late 2006 kan bara ha 2 GB, Mid 2007 kan ha max 3 GB och Late 2007 och äldre kan ha 4 GB..

Ursprungligen av nllub:

Macbook 13-inch och Late 2006 kan bara ha 2 GB, Mid 2007 kan ha max 3 GB och Late 2007 och äldre kan ha 4 GB..

Jag har en Late 2006 och kan adressera 3 GB minne (fast Apple säger att det bara går med 2, har jag för mig. Det funkar med mer i vart fall).

Dessutom antar jag att du menar Late 2007 och yngre kan ha 4 GB, en inte helt oväsentlig skillnad

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-29 17:45
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag har en Late 2006 och kan adressera 3 GB minne (fast Apple säger att det bara går med 2, har jag för mig. Det funkar med mer i vart fall).

Dessutom antar jag att du menar Late 2007 och yngre kan ha 4 GB, en inte helt oväsentlig skillnad

Haha ja självklart är det så. Jobbig arbetsdag, börjar bli lite trött i huvet. Dags att gå hem nu tror jag

Ursprungligen av nllub:

Macbook 13-inch och Late 2006 kan bara ha 2 GB, Mid 2007 kan ha max 3 GB och Late 2007 och äldre kan ha 4 GB..

Core duo=2gb
Core 2 duo=3gb
Core 2 duo med x3100=4gb

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-29 17:39

Fungerar denna hårddisken?
320GB Samsung 2.5" HM320JI SATA. Finns på inet.se, dock fungerar det inte att komma in på sidan nu...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-29 17:43

Har en sådan i min MacBook. klockrent!

Ursprungligen av Ckarlson:

Sorry! Om du läst denna tråd från början så har scorpio rörelsesensor vilket också macbooken har och då krockar dessa bägge!

Ursprungligen av lellemars:

Sorry! Om du läst denna tråd från början så har scorpio rörelsesensor vilket också macbooken har och då krockar dessa bägge!

Jag har också läst det (tror det kallas S.M.A.R.T) men till saken hör att jag har exakt den modellen (dock på 250gb) och den fungerar utmärkt. Så det är möjligt att Macbookens inbyggda SMS inte funkar optimalt med den hårddisken, men disken i sig fungerar som förväntat

Ursprungligen av koss_boss:

Jag har också läst det (tror det kallas S.M.A.R.T) men till saken hör att jag har exakt den modellen (dock på 250gb) och den fungerar utmärkt. Så det är möjligt att Macbookens inbyggda SMS inte funkar optimalt med den hårddisken, men disken i sig fungerar som förväntat

Smart har inte med det att göra, det är nån annan finess som håller reda på diskens kondition.

Som det står också tidigare i tråden, det funkar för vissa, andra inte, varför chansa?

Ursprungligen av lellemars:

Sorry! Om du läst denna tråd från början så har scorpio rörelsesensor vilket också macbooken har och då krockar dessa bägge!

Jag har inte provat den här disken själv, men eftersom dom har en med och en utan rörelsesensor, så borde det ju fungera om man väljer rätt modell. Det gäller Scorpio Black, vet inte hur det är med Scorpio Blue.

Model: WD3200BEKT - Without free-fall sensor
Model: WD3200BJKT - With free-fall sensor

WD Scorpio Black 320 GB SATA Hard Drives ( WD3200BEKT )

Ursprungligen av qvintus53:

Jag har inte provat den här disken själv, men eftersom dom har en med och en utan rörelsesensor, så borde det ju fungera om man väljer rätt modell. Det gäller Scorpio Black, vet inte hur det är med Scorpio Blue.

Model: WD3200BEKT - Without free-fall sensor
Model: WD3200BJKT - With free-fall sensor

WD Scorpio Black 320 GB SATA Hard Drives ( WD3200BEKT )

WD kom på att man inte kan leverera vad som helst om man vill sälja, marknadskrafterna styr nog en hel del på den här marknaden, när scorpion kom för nåt år sen var det antagligen bara apples datorer som hade sån däringa sensor men efter ett tag kom det säkert en hel del andra som också hade det, snabbt fick dom fixa modeller med och utan! Så nu nu vet man det också!

Senast redigerat 2008-10-01 11:14
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-01 11:01

Tar bort mitt inlägg pga att jag fått igång en diskussion i en tråd som passar mitt ärende bättre.

Senast redigerat 2008-10-01 16:05

På vilket sätt uppenbarar sig problem med en HDD med röreelsesensor som krockar med macbooken?
Jag har bytt till en Samsung SpinPoint 250GB 2.5" SATA och macbooken kan till och från kännas buggig och hackig, t.ex. så hackar uppspelning av film från hårddisken, men aldrig från ett USB-minne! Den känns som en peze helt enkelt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-01 22:27
Ursprungligen av Freddyfena:

På vilket sätt uppenbarar sig problem med en HDD med röreelsesensor som krockar med macbooken?

Kernel panics av vad jag kunnat läsa mig till. Och detta framför allt när sensorerna ger utslag, dvs när datorn förflyttas under drift.

Men jag har varken en MB eller en WD-disk med sensor så exaktare kan jag inte vara.

  • Medlem
  • 2008-10-02 00:34

Tycker det är lite konstigt att inte WD Scorpio Blue skulle funka i Macbook, eftersom Macoteket säljer dom...

Ursprungligen av ponta:

Tycker det är lite konstigt att inte WD Scorpio Blue skulle funka i Macbook, eftersom Macoteket säljer dom...

Min Macbook har haft denna disk (250gb) sen December 2007. Den funkar perfekt. Jag kan inte svara på om den inte "borde" funka, för det gör den och detta med bravur. Ska köpa 500gb tänkte jag när den kommit ner lite i pris. Den finns inne i lager nu hos Komplett.se såg jag.

Bevaka tråden