Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook...?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-10-06 19:23

Ja jag har också slängt i en sådan nu och det är inga som helst problem. Tydligen så ska apple ha löst problemet genom att ha skickat nya uppdateringar. så nu är det bara o slänga i dessa diskar med om man vill...

Min första Samsung HM320JI var DOA, alltså Dead On Arrival; trasig från början. Direkt ur påsen lät den höra klickljud var 1,5:e sekund, och den dök aldrig upp i datorn så att man kunde formatera den. Den köpte jag 2008-08-29 på INET och gjorde retur på den dagen efter.

Fick ny disk, den fungerade, men lät höra ett kraftigt klonkljud som beskrivits i tidigare diskussionsinlägg, några gånger i timmen. Denna disk upphörde att fungera 2008-09-06, den levde alltså en månad. Även på denna är ljudet när den har pajat ett klickljud var 1,5:e sekund.

Fler omdömen om just denna hårddisk har jag hittat här, inklusive en förklaring till klonkljuden, som enligt skribenten är ett förebud om en kommande katastrof:
Omdömen om Samsung SpinPoint M6S HM320JI 8MB 320GB

Usch vad tråkigt! Jag skall spela in det där felljudet och använda det i en skräckfilm. Det får bli annat märke om inte Samsung deklarerar att de funnit och åtgärdat konstruktionsfel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 03:15

Kan ju rapportera att jag har en 2.5" 160 GB Samsung HM160HC som jag stoppade in i min Powerbook G4 i september 2007 och den har jobbat dagligen sedan dess.

Den klonkar, eller kanske mer knäpper, men KRAFTIGT, ungefär som något i metall slår mot chassit inifrån, typ en spänd fjäder som lossnar om ni förstår hur jag menar. Detta sker ganska sällan, typ en eller ett par gånger per dag och har gjort så sedan installationen.

Den har hållit hittills men då den är över ett år ska jag nog sätta i en ny snart.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-27 18:08

Precis bytt till en samsung spinpoint M5s 250gb 5400varv. tog kontakt med samsung support innan ja bytte och frågade hur den skulle fungera . eftersom jag läst här och fått blandade uppfattningar. men suporten svarade att de var en gamal mjukvara i hårddisken men som nu är fixad. så det ska inte vara några problem längre.
och mitt byte gick smärtfritt och datorn blev märkbart piggare mot min gamla 60gb disk

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-30 11:07

Nu gjorde jag ju ett misstag som skrev i en annan tråd innan denna. Men disken som pratades om på föregående sidor (WD3200BEKT & WD3200BJKT) BJKT har ju freefall sensorn och det kan bugga i en macbook pro.. men det ska inte vara någora problem att köpa BEKT versionen utan sensorn väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 21:28

Storlek på disk

Har precis köpt mig en ny macbook med 160 gb hd. Tänkte jag skulle byta ut den innan man börjar fylla disken med en massa saker.
Frågan är vilken man skall ta. Det verkar finnas diskar upp till 500 gb och 5400 och 7200 rpm.
Kan man sätta i vilken disk som helst eller måste man köra den lite långsammare disken?

Finns det något man skall undvika eller något märke att föredra?

I övrigt är jag väldigt nöjd med min macbook.

/Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 10:16

Tänkte passa på att använda den här gamla tråden till min fråga (som också handlar om hårddiskbyte). Har en MacBook Pro 13,3" i dag med 160Gb hårddisk. Har spanat lite på Seagates 320 och 500Gb:s diskar, med 5400rpm. (Vill inte riskera värmeproblem samt högre ljudvolym med en 7200rpm och en SSD är det inte tal om i dagsläget!)

Juste, har en late 2009 modell så för att byta hårddisk måste jag skruva bort hela "stjärten" på datorn. Fast det ska väl inte vara så svårt? Garantin täcker det som jag förstått det hela.

Vänligen
Marcus

  • Medlem
  • 2010-09-06 11:09

Några värmeproblem behöver du inte oroa dig för. Jag bytte min hd mot en 7200 v direkt när jag fick min MB. Blir ett helt annat ryck i datorn jämfört med en slö 5400 v. Nu finns även Seagate Momentus XT, med en del SSD och en del disk. Kika på dem, verkar grymt snabba. Blir en sån i utbyte för min del nästa gång jag köper ny dator.

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate

Ursprungligen av Mcus:

Tänkte passa på att använda den här gamla tråden till min fråga (som också handlar om hårddiskbyte). Har en MacBook Pro 13,3" i dag med 160Gb hårddisk. Har spanat lite på Seagates 320 och 500Gb:s diskar, med 5400rpm. (Vill inte riskera värmeproblem samt högre ljudvolym med en 7200rpm och en SSD är det inte tal om i dagsläget!)

Juste, har en late 2009 modell så för att byta hårddisk måste jag skruva bort hela "stjärten" på datorn. Fast det ska väl inte vara så svårt? Garantin täcker det som jag förstått det hela.

Vänligen
Marcus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 11:41
Ursprungligen av Korsriddaren:

Några värmeproblem behöver du inte oroa dig för. Jag bytte min hd mot en 7200 v direkt när jag fick min MB. Blir ett helt annat ryck i datorn jämfört med en slö 5400 v. Nu finns även Seagate Momentus XT, med en del SSD och en del disk. Kika på dem, verkar grymt snabba. Blir en sån i utbyte för min del nästa gång jag köper ny dator.

Momentus XT | 7200 RPM | Seagate

Okej så en 7200rpm gör inte datorn avsevärt mycket varmare, men hur är det med batteripåverkan? Ljudvolym är också något jag undrar en del över.

Jo en Momentus XT har jag spanat in och jo, den verkar minst sagt bra. Både snabb och bra med utrymme

  • Medlem
  • 2010-09-06 23:27

Alltså, jag kan ju inte säga att jag gjort några vetenskapliga tester direkt, men har inte märkt att varken ljudvolym, värme eller batteriet påverkats av bytet. Jo förresten, den disk jag satte i istället för originalet är tystare. Jag har en Macbook från hösten 2007 och i den sitter en Seagate Momentus 7200.2 d v s den var ny då, men det har kommit fler versioner sen dess. Jag har varit vansinnigt nöjd med den, trots att den första disken faktiskt havererade i början av 2008. Jag skickade bara in den och fick en ny. Den senare ha aldrig uppvisat några problem. Köpte precis en ny Mac mini till min far och gud vad långsam den känns diskmässigt. Där sitter en Fujitsudisk 5400 v original. Säger bara usch. Känns riktigt seg, trots att datorn har högre busshastighet och klockfrekvens på processorn än min nu smågamla Macbook. Så för att konkludera, hårddisken hör jag inte alls, fläkten på datorn hör jag däremot ibland. Läs på i tråden som föreslogs och överväg den disken. Lycka till!

Ursprungligen av Mcus:

Okej så en 7200rpm gör inte datorn avsevärt mycket varmare, men hur är det med batteripåverkan? Ljudvolym är också något jag undrar en del över.

Jo en Momentus XT har jag spanat in och jo, den verkar minst sagt bra. Både snabb och bra med utrymme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-07 07:54
Ursprungligen av Korsriddaren:

Alltså, jag kan ju inte säga att jag gjort några vetenskapliga tester direkt, men har inte märkt att varken ljudvolym, värme eller batteriet påverkats av bytet. Jo förresten, den disk jag satte i istället för originalet är tystare. Jag har en Macbook från hösten 2007 och i den sitter en Seagate Momentus 7200.2 d v s den var ny då, men det har kommit fler versioner sen dess. Jag har varit vansinnigt nöjd med den, trots att den första disken faktiskt havererade i början av 2008. Jag skickade bara in den och fick en ny. Den senare ha aldrig uppvisat några problem. Köpte precis en ny Mac mini till min far och gud vad långsam den känns diskmässigt. Där sitter en Fujitsudisk 5400 v original. Säger bara usch. Känns riktigt seg, trots att datorn har högre busshastighet och klockfrekvens på processorn än min nu smågamla Macbook. Så för att konkludera, hårddisken hör jag inte alls, fläkten på datorn hör jag däremot ibland. Läs på i tråden som föreslogs och överväg den disken. Lycka till!

Okej, tack så mycket! Skönt och bra att höra vad folks erfarenheter är. Lutar nog åt en 500Gb 7200rpm disk i alla fall.

Här får man veta hur man skruvar

iFixit: The free repair manual

Jag hade ett annat problem med min macbook från början av 2007, den har i princip stått på mitt skrivbord kopplad till en större skärm och löst tangentbord 99% av tiden, sista året har det trådade nätverket lagt av några timmar efter en omstart plus andra dumheter och fläkten har gått onormalt mycket. Tillslut började fläkten låta illa när datorn startades kall. Raskt beställdes en ny fläkt och när jag skulle byta, vad får jag se om inte ett helt igensatt kylarhål där luften som skulle kyla processorn mm inte kom fram. Hade fläkten gett upp pga skiten (som lätt blåstes bort med lite tryckluft) eller var det tur att den pajade så jag hittade skiten och fick en dator som var som ny!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Nu finns även Seagate Momentus XT, med en del SSD och en del disk. Kika på dem, verkar grymt snabba.

Finns en speciell tråd om den, med lite erfarenheter från några som kör disken.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-06 10:48

Det är ett mycket enkelt ingrepp att byta disk i late 2009, har själv gjort det och det var busenkelt. Påverkar inte garantin såvida man inte gör något dumt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-07 08:01

Hade tänkt mig något i den här stilen. (Komplett.se - Seagate Momentus® 7200.4 500GB) Någon som kan bekräfta så den är kompatibel? Bör den ju vara.

Mig veterligen ska 2.5" diskarna vara kompatibla, så länge det är SATA. Vad som möjligen kan vara ett problem är det lilla "andningshålet" som inte får täckas över.

För övrigt är jag rätt missnöjd med min ST9500420AS Seagate Momentus (2.5" SATA 500GB 7200RPM, 16MB cache) som jag bytte till för ca 1 år sedan i min MBP 15", den låter så mycket att datorn måste stå helt plant på en gummimatta för att jag ska stå ut med den. Ställer jag den lite "fel" så blir det resonans. Jag trodde ett tag att grannen glömt sin bil på tomgång utanför...

Däremot köpte jag nydligen en Momentus XT | 7200 RPM | Seagate till min frus MBP 13" unibody och den är mycket trevligare, tyst och känns snabb (högst ovetenskaplig bedömning dock).

Ursprungligen av Freddyfena:

Mig veterligen ska 2.5" diskarna vara kompatibla, så länge det är SATA. Vad som möjligen kan vara ett problem är det lilla "andningshålet" som inte får täckas över.

Täck inte över det då.

Alla hårddiskar, bortsett från de som ska funkar på över 10 000 meter, har det där hålet. Så länge du inte får helt lufttätt har jag aldrig hört talas om att det skulle orsaka några problem.

Ja, precis, har för mig att när jag bytte disk så låg det en flatkabel som så bra täcker hålet på den nya disken. lätt att missa men lätt att fixa.

Hej

Jag har en Macbook Alu som jag köpte för ca 2,5 år sedan. Vart kan jag hitta vilka slags hårddiskar som passar? Vill köpa större.
Vart rekommenderar ni att köpa ifrån?

  • Medlem
  • 2011-01-13 12:31
Ursprungligen av theplague:

Hej

Jag har en Macbook Alu som jag köpte för ca 2,5 år sedan. Vart kan jag hitta vilka slags hårddiskar som passar? Vill köpa större.
Vart rekommenderar ni att köpa ifrån?

Det är en vanligt 2,5" SATA hårddisk i den modellen och hur du byter hårddisk kan du se på youtubeklippet som finns på följande sida.

How do you upgrade the hard drive in the "Unibody" 13-Inch MacBook? @ EveryMac.com

Hårddiskar finns i alla välsorterade datorbutiker, både på nätet och i fysisk form. Lycka till!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är en vanligt 2,5" SATA hårddisk i den modellen och hur du byter hårddisk kan du se på youtubeklippet som finns på följande sida.

How do you upgrade the hard drive in the "Unibody" 13-Inch MacBook? @ EveryMac.com

Hårddiskar finns i alla välsorterade datorbutiker, både på nätet och i fysisk form. Lycka till!

Ok, så de enda tech-specar jag behöver bry mig om är 2,5" SATA, då ska den passa?
Tack.

  • Medlem
  • 2011-01-13 13:42
Ursprungligen av theplague:

Ok, så de enda tech-specar jag behöver bry mig om är 2,5" SATA, då ska den passa?
Tack.

Japp! Jag slog på exempel nedan:

WEBHALLEN.com - Hrdvara - Datorkomponenter - Hrddiskar - SATA 2,5"

Om det är samma specar till din macbook som den vita i plast, så får inte hårddisken vara tjockare än 9,5mm, men det brukar stå i produktinformationen om hårddisken. Inte helt fel är att satsa på en 7200 varvs hårddisk. T ex Seagate Momentus 7200.4 vilka är bra mycket snabbare än originalhårddisken som förmodligen var på 5400 varv i din maskin.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Japp! Jag slog på exempel nedan:

WEBHALLEN.com - Hrdvara - Datorkomponenter - Hrddiskar - SATA 2,5"

Om det är samma specar till din macbook som den vita i plast, så får inte hårddisken vara tjockare än 9,5mm, men det brukar stå i produktinformationen om hårddisken. Inte helt fel är att satsa på en 7200 varvs hårddisk. T ex Seagate Momentus 7200.4 vilka är bra mycket snabbare än originalhårddisken som förmodligen var på 5400 varv i din maskin.

Ja det är en 5400 varvs 250 GB i från scratch.
Tack igen. Nu känns det som man har vad som behövs att gå på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-10 21:38

ok, måste krångla lite nu då. Är det ngn som har en vetenskaplig, uppmätt eller empiriskt test på OM och HUR 7200 diskarna påverkar batteriet. Jag läser ju här uppe om att det inte ska spela ngn roll, men min gode vän (som kan mer än jag om datorer) hävdar att en 7200 rpm påverkar negativt till batteritiden. Enligt istat pro så ligger batterikapaciteten på 95 % (om man nu kan lita på det). Klart att ett nytt batteri hade smakat gött det med, men då är det ju nästan lika bra att köpa ny mac.
Har själv en Macbook 2.16 intel core duo från 2007 med tiger 10.4.11, så frågan är om man verkligen känner skillnaden som några av er beskriver. tänkte byta till antingen seagaten momentus 7200.4 eller till samsung HM500JI. Bägge ska ju passa(seagaten är 0,35mm längre, men det lär väl gå, eller?

Tittar man på random seek time så skiljer det 2ms. Känner jag verkligen av detta?

Men frågan är ju om det ger ngn prestandaökning och vad den i så fal kostar i batteri. Dessutom är faktiskt seagaten billigare disk så...

Tänkte byta till helgen. Köra CCC.
Tacksam ifall ngn har ett bra svar att inflika med

EDIT: Såg att seagaten drog mindre ström, så då e saken biff!

  • Medlem
  • 2011-02-10 23:27
Ursprungligen av TFP:

ok, måste krångla lite nu då. Är det ngn som har en vetenskaplig, uppmätt eller empiriskt test på OM och HUR 7200 diskarna påverkar batteriet. Jag läser ju här uppe om att det inte ska spela ngn roll, men min gode vän (som kan mer än jag om datorer) hävdar att en 7200 rpm påverkar negativt till batteritiden. Enligt istat pro så ligger batterikapaciteten på 95 % (om man nu kan lita på det). Klart att ett nytt batteri hade smakat gött det med, men då är det ju nästan lika bra att köpa ny mac.
Har själv en Macbook 2.16 intel core duo från 2007 med tiger 10.4.11, så frågan är om man verkligen känner skillnaden som några av er beskriver. tänkte byta till antingen seagaten momentus 7200.4 eller till samsung HM500JI. Bägge ska ju passa(seagaten är 0,35mm längre, men det lär väl gå, eller?

Tittar man på random seek time så skiljer det 2ms. Känner jag verkligen av detta?

Men frågan är ju om det ger ngn prestandaökning och vad den i så fal kostar i batteri. Dessutom är faktiskt seagaten billigare disk så...

Tänkte byta till helgen. Köra CCC.
Tacksam ifall ngn har ett bra svar att inflika med

EDIT: Såg att seagaten drog mindre ström, så då e saken biff!

Dessutom, eftersom hårddisken inte tar lika lång tid på sig vid varje sökoperation, så är den nere och läser från disken mindre tid än en långsammare disk. Du behöver inte oroa dig. Har som sagt kört 7200 rpm från början på min macbook. Det ångrar jag inte.

Som sagt så rekommenderar jag inte en Seagate: ST9500420AS men det kan ju vara att jag misslyckades med dämningen om det nu går att göra det...
Däremot om du nu gör ett så stort ingrepp i den (tar typ 1-2 timmar att byta disk) så välj det bästa: en SSD alt en SSD hybrid. Seagate momentus XT är jag ganska nöjd med. Bra avvägning mellan prestanda och storlek...idag.

  • Medlem
  • 2011-02-10 23:25
Ursprungligen av Freddyfena:

Som sagt så rekommenderar jag inte en Seagate: ST9500420AS men det kan ju vara att jag misslyckades med dämningen om det nu går att göra det...
Däremot om du nu gör ett så stort ingrepp i den (tar typ 1-2 timmar att byta disk) så välj det bästa: en SSD alt en SSD hybrid. Seagate momentus XT är jag ganska nöjd med. Bra avvägning mellan prestanda och storlek...idag.

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Det tar högst en kvart att byta disk på den datorn, tio minuter om man är normalhändig?!

Ursprungligen av Freddyfena:

Som sagt så rekommenderar jag inte en Seagate: ST9500420AS men det kan ju vara att jag misslyckades med dämningen om det nu går att göra det...
Däremot om du nu gör ett så stort ingrepp i den (tar typ 1-2 timmar att byta disk) så välj det bästa: en SSD alt en SSD hybrid. Seagate momentus XT är jag ganska nöjd med. Bra avvägning mellan prestanda och storlek...idag.

Det tar nog lite mer än 1-2 timmar att byta disken, själva bytet av disken i datorn är ju bara att skruva lite, mer eller mindre beroende på datormodell. Det som tar tid är ju överföring/installation av system och program mm det kan ju ta flera dar om man gör det grundligt! Jag själv drar mig alltid för att byta, men tillslut måste man ju då och då, större disk, ny dator etc. Jag vet ju inte exakt hur andra har det men jag kan inte vara utan dator som fungerar som vanligt hur länge som helst, eller riskera att nåt strular vid överföringen/installationen.

Ah, tänkte Macbook Pro...
På en 13" Macbook är det ju dunderenkelt...

  • Medlem
  • 2011-02-11 03:09
Ursprungligen av Freddyfena:

Ah, tänkte Macbook Pro...
På en 13" Macbook är det ju dunderenkelt...

Det är inte så klurigt på en MBP heller, bara lite mer att skruva isär.

Bevaka tråden