Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sundevall:

På tal om skärmar, måste säga att det är en offantligt stor skillnad i kvalité på min cinema (också ny) jmfr. med MBP:s egna skärm. Färgerna och skärpan är avsevärt mycket bättre på cineman.

Ja, det går inte ens att jämföra, alla stationära skärmar är bättre. Även en billig extern skärm är ofta mycket bättre. Det är helt enkelt lite som måste offras när dom ska göras så tunna.

24 Sep 2007 	16:34 	Arnhem Hub 	Consignment Received At Transit Point 
24 Sep 2007 	16:34 	Arnhem Hub 	Consignment Passed Through Transit Point 
23 Sep 2007 	10:37 	Amsterdam 	Consignment Received At Transit Point 
21 Sep 2007 	10:03 	Shanghai 	Shipped From Originating Depot 
20 Sep 2007 	16:21 	Shanghai 	Consignment Received At Transit Point 
20 Sep 2007 	15:39 	Shanghai 	Consignment Picked Up

Verkar som att jag kanske får min MacBook Pro på onsdag

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-24 18:02
Ursprungligen av Scepter:
24 Sep 2007 	16:34 	Arnhem Hub 	Consignment Received At Transit Point 
24 Sep 2007 	16:34 	Arnhem Hub 	Consignment Passed Through Transit Point 
23 Sep 2007 	10:37 	Amsterdam 	Consignment Received At Transit Point 
21 Sep 2007 	10:03 	Shanghai 	Shipped From Originating Depot 
20 Sep 2007 	16:21 	Shanghai 	Consignment Received At Transit Point 
20 Sep 2007 	15:39 	Shanghai 	Consignment Picked Up

Verkar som att jag kanske får min MacBook Pro på onsdag

Räkna med det. Grattis till köpet!

  • Oregistrerad
  • 2007-09-24 18:17

Tre små frågor från någon som funderar på sitt första mbp köp, hoppas ni kan svara på dom. Hoppas även det är okej att jag tar dom här, vill inte starta en ny tråd.

1. Finns det några föraningar om när nästa uppdatering av mbp'sarna kommer? Uppdateras hårdvaran i och med Leopard?

2. Vet någon mer exakt när i oktober leopard kommer?

3. Är det möjligt att få byta datorn om man skulle få en sk. "gul-skärm"?

//Tack
Tobias M

Ursprungligen av imported_Mute:

1. Finns det några föraningar om när nästa uppdatering av mbp'sarna kommer?

Inga direkta rykten. En bra grundregel: Det går minst ett halvår sedan förra uppdateringen. I detta fall uppdaterades MacBook Pro i juni som du kan se i MacRumors Buyer's Guide. Alltså borde det inte komma en uppdatering före december. December är en speciell månad, så då lär det inte komma, utan antingen före (mindre troligt) eller efter (troligare). Så mitt tips är tidigast i januari.

Ursprungligen av imported_Mute:

1. Uppdateras hårdvaran i och med Leopard?

Nej, det har inget samband.

Ursprungligen av imported_Mute:

2. Vet någon mer exakt när i oktober leopard kommer?

Nej.

Ursprungligen av imported_Mute:

3. Är det möjligt att få byta datorn om man skulle få en sk. "gul-skärm"?

Jag har inte hört någon här som testat, men i USA ska folk ha kunnat byta så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 14:10
Ursprungligen av imported_Mute:

3. Är det möjligt att få byta datorn om man skulle få en sk. "gul-skärm"?

Absolut! Skärmen ska kunna visa vit färg, det är en grundfunktion. Fotografera skärmen och ring Apple så ska du se att de DOA-märker datorn och du får byta ut den. Jag har bytt ut tre alu iMacs och det var aldrig några problem. Nu sitter jag med en MBP 17" 2.4GHz som har gulaktig bakgrundsbelysning, dock inte samma fel som 15-tummarna - här har allt vitt på skärmen ett gulaktigt skimmer, medans grått ser helt grått ut (inte brunaktigt som det blir på 15-tummaren på ställena där den är gul). Var inne i en macaffär i stan och ingen MBP (varken 15 eller 17) hade perfekt vithet i bilden - alla hade ett svagt gulaktigt ljus. Som tur är går problemet att "åtgärda" med Shades (se http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=56773). Jag jämför med min PB G4 från -04.

Verkar som att Apple tappat lite i kvalitetskontrollen vad det gäller skärmar. Både iPod Touch, båda alu iMacarna och nu Macbook Pro har haft skärmproblem som inte är acceptabla. Tur att Cinema-skärmarna fortfarande har bra kvalitet.

/ Jacob

Gardinen: Tack!

Idag (onsdag) kom datorn, nu känns den långa leveransen inte längre av och jag är glad
Har inte fått pilla på datorn ännu, det får vänta några dagar, men det ska bli kul
Det blev visst också 4GB RAM från Komplett, passade på nu när jag ändå besöker Stockholm.

Kanske någon som googlar efter leveranstider kan finna detta intressant så jag postar hela loggen för paketet (TNT som leverar, har för mig att de levererade fram till dörren, kan försöka verifiera detta om någon är intresserad):
26 Sep 2007 13:50 Stockholm Delivered
26 Sep 2007 09:18 Stockholm Out For Delivery
26 Sep 2007 05:57 Stockholm Import Received
24 Sep 2007 16:34 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
24 Sep 2007 16:34 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
23 Sep 2007 10:37 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
21 Sep 2007 10:03 Shanghai Shipped From Originating Depot
20 Sep 2007 16:21 Shanghai Consignment Received At Transit Point
20 Sep 2007 15:39 Shanghai Consignment Picked Up

Senast redigerat 2007-09-27 19:55
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-28 00:18

Nu håller jag på att gå upp i atomer. Beställde en MBP, ett case till den och en nano den 13 september. Fick då beräknad avsändningstid mellan den 24-27 vilket kändes långt redan då men iaf. Nu sen tre dagar tillbaka så har det stått "förberedd för avsändning" men inget annat händer, nu är det den 28e till råga på allt :). Blir att ringa imorgon och höra vad som står på.

Är det någon som har någon aning om vad som försigår eller varför det är såhär?

Intressant att se loggen över tiderna Scepter. Då vet jag att det är ytterligare sex dagars väntan när den väl skickas ;).

Välkommen! Är själv ny här, men har redan märkt att detta är ett underbart ställe
För mig tog det cirka två dagar tills statusen ändrades från Förberedd för avsändning till Skickad.

Förresten, unicum (drycken), grymt gott Min bror köpte två små flaskor när han var i Ungern, ena hade fruktsmak som var lite mildare, och sen den andra som smakade, ja, original

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-28 10:35
Ursprungligen av Scepter:

Välkommen! Är själv ny här, men har redan märkt att detta är ett underbart ställe
För mig tog det cirka två dagar tills statusen ändrades från Förberedd för avsändning till Skickad.

Förresten, unicum (drycken), grymt gott Min bror köpte två små flaskor när han var i Ungern, ena hade fruktsmak som var lite mildare, och sen den andra som smakade, ja, original

Tack!
Imorse så fick jag ett mail om att datorn hade/skulle skickas så förväntad ankomst skulle vara senast den 9:e. Skönt att det händer något men väntan går vidare.

OT: Jo, Unicum är fint.

Senast redigerat 2007-09-28 10:57

Och jag har förväntad ankomst 10/10... Blir spännande:cool:

orderbekräftelse?!

Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt min MacBook Pro...
Det som dock oroar mig är att jag inte fått någon orderbekräftelse via mailen?!
Hur lång tid ska det ta från det att man bekräftar beställningen?
Anledningen till min oro är att jag drar till uppsala i 2½ vecka nu, o vill gärna ha ett fint paket som väntar på mig när jag kommer hem....

Jag la min order den 14nov och har fortf inte hört något.
Får hoppas den kommer nästa vecka!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-28 06:53

27 sep 2007 23:20 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
27 sep 2007 23:20 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
25 sep 2007 11:10 Shanghai Shipped From Originating Depot
25 sep 2007 09:00 Pudong International Airport Requested Pickup Time Too Late For Transit Connection
24 sep 2007 09:32 Shanghai Consignment Received At Transit Point

Åhh! Måste antagligen vänta en hel helg till nu. Skumt att det inte kan gå på mindre än en vecka att skicka nåt från Kina...
Vill ha min dator!

Ursprungligen av imported_Cissi:

Åhh! Måste antagligen vänta en hel helg till nu. Skumt att det inte kan gå på mindre än en vecka att skicka nåt från Kina... Vill ha min dator!

Förr låg Kina på andra sidan jordklotet. I småskolan fanns ju teorin att om man grävde ett hål i Sverige - så skulle man komma ut någonstans på andra sidan. Kina (Asien hursomhelst). Det är faktiskt rätt långt bort. Det ligger väl ungefär på samma ställe idag. Hålet.

Jag är idag jättebesviken.
Efter nästan en månad av väntande (beställde min MacBook Pro den 28:e Augusti, fick datorn den 26:e September, körde igång datorn för första gången den 29:e September) så fick datorn hamna på reparation precis efter att jag fått den.
Jag körde igång datorn och märkte ett stort gult streck (fasta pixlar) vertikalt över skärmen (900 stycken fasta pixlar), detta gick direkt på garantin, fint.
Men problemet är att jag kommer få tillbaka datorn om två veckor(!), kul.

Så efter en månad av väntande, ska jag vänta ytterligare två veckor innan jag får använda den, helt perfekt då jag verkligen behöver datorn för mina studier just nu.
Vågar jag köpa från Apple igen (självklart kommer jag göra det, men jag kommer vara orolig över att jag får en defekt produkt, det ska inte behöva vara så)?

Förresten så var det Samsung-panel i den, jag såg inget av det gula folk snackade om, däremot var en stor del av skärmens/panelens nedre del väldigt mörk, oavsett vinkel.

I övrigt så är det den bästa datorn jag någonsin köpt, otroligt snabb, läcker som få, och en ren njutning att använda. Den var faktiskt mycket lättare och mindre än vad jag hade föreställt mig

Hur lång leveranstid kan man räkna med från det att pengarna är dragna från kortet? Står typ skickas innom 7-10 dagar på macbook pro:n. Lika lång tid till efter det eller mer ?

Jag undrar också över det där. Jag fick ett mail om att burken var skickad 28/9. Dock så har de inte uppdaterat med speditör ännu eller dragit pengar från kortet... Blir en aning fundersam, jag vill ju ha burken nu...

Såhär trevligt stod det i bekräftnings mailet jag fick idag.

Beräknat avsändningsdatum: 12 Oct, 2007 - 17 Oct, 2007.

Beräknad leverans: 23 Oct, 2007 - 29 Oct, 2007.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-03 19:23
Ursprungligen av SmugglarN:

Såhär trevligt stod det i bekräftnings mailet jag fick idag.

Beräknat avsändningsdatum: 12 Oct, 2007 - 17 Oct, 2007.

Beräknad leverans: 23 Oct, 2007 - 29 Oct, 2007.

Din dator skickas 7-10 dagar efter beställning. Sedan tar det ytterligare några dagar för datorn att skickas. Troligen från Shanghai. Min MBP hade en leveranstid på ungefär tre veckor (7 dagar i veckan), och den kom ändå fram typ 2 dagar innan sista utsatt leveransdatum. Så det är bara att gilla läget, om man nu vill göra det

Ursprungligen av Gardinen:

Din dator skickas 7-10 dagar efter beställning. Sedan tar det ytterligare några dagar för datorn att skickas. Troligen från Shanghai. Min MBP hade en leveranstid på ungefär tre veckor (7 dagar i veckan), och den kom ändå fram typ 2 dagar innan sista utsatt leveransdatum. Så det är bara att gilla läget, om man nu vill göra det

Okay, jaja vi får hoppas på det bästa, åker till sthlm den 29 och hade varit trevligt att ha den innan det

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-04 07:41
Ursprungligen av SmugglarN:

Okay, jaja vi får hoppas på det bästa, åker till sthlm den 29 och hade varit trevligt att ha den innan det

Jomen om allt går smidigt till i leveransen så borde du få datorn innan den 29:e.

Hej på er! Skriver det här på min nya Macbook pro. Hade sån tur. Fick in pengar på kontot i går torsdag och räknade med att beställa på applestore eftersom det verkade vara slut hos återförsäljarna. Tog ändå en snabbkoll på Inwarehouse och dom hade fått in 7st av mellanmodelen med glossy-skärmen. Beställde direkt och åkte upp i dag fredag och hämtade. Köpte förresten till 4gb Crucial-minnen. Tyvärr samsung-skärmen men ser inget gul-stick på min. Helnöjd!:)

Grattis!

Du får gärna skriva hur du har upplevt skillnaden mellan 2GB och 4GB. Jag har 4GB som väntar på mig i Sthlm, ska bli kul att få leka runt med mer minne.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-05 20:29

05 okt 2007 12:02 Gothenburg Out For Delivery
05 okt 2007 06:16 Gothenburg Import Received
04 okt 2007 13:07 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
03 okt 2007 23:44 Eindhoven Shipped From Originating Depot
03 okt 2007 15:19 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
03 okt 2007 15:19 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Idag fick jag min maskin, inte en dag för tidigt. Gick rätt fort när den väl skickades (28:e beställd den 13:e). Fick en Samsung skärm som jag inte kan hitta några fel vilket var bra :).

Vilken speditör? Min ska vara skickad den 28/9 men det står fortfarande bara

Carrier Tracking Number In transit to final destination - carrier details to be updated shortly

samt

Assigned Carrier In transit to final destination - carrier details to be updated shortly

En aning frustrerade. Angivet ankomstdatum är 9/10 men jag ska iväg på jobb och skulle gärna ha maskinen innan jag åker...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-06 00:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken speditör? Min ska vara skickad den 28/9 men det står fortfarande bara

Carrier Tracking Number In transit to final destination - carrier details to be updated shortly

samt

Assigned Carrier In transit to final destination - carrier details to be updated shortly

En aning frustrerade. Angivet ankomstdatum är 9/10 men jag ska iväg på jobb och skulle gärna ha maskinen innan jag åker...

Jo, på apples sida är det inte mkt info. Du får gå in på www.tnt.se där kan du spåra med det nummer som börjar på 80 (se bild). Bara att fylla i numret i rutan och sen välja referens. (Det där med att välja referens missade jag först).

http://img105.imageshack.us/img105/8043/bild21cg7.png

Nu har jag hittat paketet... Det skickades med UPS... och jag var tvungen att använda Ordernumret för att det skulle fungera. Planerat leveransdatum... idag:cool:

UPS... Jag har bara provat med DHL (eftersom de har den största hubben här i Luleå) och TNT, sedan så tittade jag på ett gammal redan levererat paket och såg att de hade använt UPS. Då gick allt som smort...

Enda kruxet är att jag är så irriterad på Apple pga min Airport Extreme Gigabit som inte fungerar som den ska så jag nästan är färdig att skicka tillbaka grejerna direkt...

Nu vart jag riktigt glad!
Min dator var som sagt på service, och idag fick jag tillbaka den. Inte nog med att jag fick den tidigare än beräknat, de hade dessutom slängt in en LG-panel istället för Samsung-panelen jag hade i den (som var trasig)!
Inga problem alls med den nya panelen, helt underbart!

Fick precis min Macbook Pro och visst är det lite gul nyans i nedre delen av skärmen, men jag ställde den bredvid min gamla Powerbook (15,4", 1.5 GHz) och vilken skillnad det var! Powerbookens skärm ser helt gul ut i jämförelse medan Macbook Pron är helt vit.

Bevaka tråden