Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.0 äntligen släppt

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-15 23:33
Ursprungligen av acke:

Jag tycker att det vore smidigast om MS och Apple samarbetade och byggde in stöd för MSN i iChat. Med fullt stöd för filöverföringar och kanske senare även för video och audio (enligt mig inte lika viktigt).
Vore optimalt men det kommer väl aldrig hända tyvärr.

Vore ju smidigast men det är precis det Microsoft inte vill. Full integration av iChat och MSN skulle ju bli mera av en selling point för Apple än för MS, vilket alltså bara en av parterna vinner på.

Om Apple får galet stora marknadsandelar runt säg 30-40% kan jag tänka mig att Microsoft börjar samarbeta för sitt eget bästa. Som ni kanske förstår lär det dröja ett tag innnan/om OS X får så stora marknadsandelar.

Det som det återstår att hoppas på är Adium som ju är nästan perfekt, exkluderat funktionerna vars beståndsdelar (?) Microsoft inte vill dela med sig av, nämligen videofunktionen och fildelningsfunktionen. Adiums utvecklare kanske får fram stödet för båda av dessa funktioner inom några år, och om Apple då på något sätt lyckas ta över Adium och måla om det på iChat-vis..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 14:08
Ursprungligen av boris91:

Vore ju smidigast men det är precis det Microsoft inte vill. Full integration av iChat och MSN skulle ju bli mera av en selling point för Apple än för MS, vilket alltså bara en av parterna vinner på.

Visst är det så. MS skulle inte släppa till ens om Apple skötte allt jobb. Messenger och spel är väl två stora hinder för switchers.

Adium och iChat samsas bra tycker jag. I alla fall som det är nu, skulle Apple lägga till 100% stöd för Messenger i iChat skulle programmet dock bli överflödigt för många, Novell Groupwise och Gadu-Gadu i all ära.

Tillägg: Tittar man på Adiums roadmap så verkar 1.1 inte långt borta.

Ursprungligen av acke:

Adium och iChat samsas bra tycker jag. I alla fall som det är nu, skulle Apple lägga till 100% stöd för Messenger i iChat skulle programmet dock bli överflödigt för många, Novell Groupwise och Gadu-Gadu i all ära.

Jo, det är nog sant, på samma sätt som Firefox är överflödigt för många som klarar sig bra i Safari. Men jag tror ändå Adium skapat sig en nisch som räcker för att överleva. Att ha all IM-historik samlad i ett enda program tror jag tilltalar vissa.

Men visst, iChat är ett hot mot Adium, helt klart, speciellt i Leopard där iChat fått många nya finesser varav en del är sådana som Adium haft länge (som flikar).

Det vore en dröm om Apple först fixade hundraprocentigt MSN-stöd och sen skapade ett "IMkit" som Adium kunde koppla in för de avancerade ljud- och videofunktionerna som Adium inte har en chans att fixa på egen hand. Jag ser det tyvärr som en rätt osannolik dröm av flera skäl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 17:52
Ursprungligen av Adrian B:

Det vore en dröm om Apple först fixade hundraprocentigt MSN-stöd och sen skapade ett "IMkit" som Adium kunde koppla in för de avancerade ljud- och videofunktionerna som Adium inte har en chans att fixa på egen hand. Jag ser det tyvärr som en rätt osannolik dröm av flera skäl.

Ja verkligen. Vore optimalt. iChat för de flesta, vill man har mer inställningar och mod-möjligheter så vänder man sig till Adium. Men tyvärr...

USCH nej! Låt INTE apple ta över Adium, de skulle förstöra det helt och hållet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-16 12:10

Antar att du äger Tänk-om-maskinen från Futurama...

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-16 14:12

Själv så har jag löst problemet med filöverföring genom att antingen lägga upp den på min lokala webserver eller skicka över irc... de flesta av de personer jag pratar med på msn/icq (filöverföringen på icq är lika seg som msn ((genom adium då)). sitter oftast online på irc och då fungerar det smidigt

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-08-04 13:54

En sak jag verkligen saknar i Adium som messenger ger mig var att jag blev meddelanden om nyinkomna emails till min hotmail address. Jag har två stycker mailkonton, Gmail (vilken jag har en widget som håller mig uppdaterad med) men nu i och med att jag kör adium måste jag manuellt logga in på mailen och kolla om något har kommit dagligen,, detta är väldigt irriterande och därför undrar jag om amn inte kan få adium alternativt någon widget som kollar ens hotmail? Hittade eCheck men jag tycker det är lite löjligt att betala för en så enkel applikation. Tack i förhand...

Ursprungligen av vilu:

Hittade eCheck men jag tycker det är lite löjligt att betala för en så enkel applikation.

Skriv en själv då!

eCheck styrka är att kunna kolla massor av olika typer av konton i ett och samma program, och det såg rätt snyggt ut. För knappt 80 kr känns det ju inte jättedyrt. Men om du bara ska ha det för Hotmail så kan jag förstå om det är lite overkill.

Ursprungligen av vilu:

Gmail (vilken jag har en widget som håller mig uppdaterad med)

Du vet att du kan använde Gmail i Apple Mail, va?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-04 14:20

vilu: En annan lösning skulle ju kunna vara att sluta använda Hotmail och håll dig till Gmail bara. Du vet väl att man kan använda sin Gmail-adress som MSN-konto oxå?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-08-05 18:12

nej det hade jag ingen aning om,, fan va bra! det där ska jag kolla vidare på. Men med andra ord till hotmail har ni ingenting?

Adium 1.1 är precis runt hörnet nu. Version 1.1b6 är ute och den blir troligen 1.1 skarp senare.

Ursprungligen av Adrian B:

Adium 1.1 är precis runt hörnet nu. Version 1.1b6 är ute och den blir troligen 1.1 skarp senare.

Själv väntar jag tills Audium har stöd för personliga meddelande i msn. Just nu kör jag en version som någon på Audiums forum kompilerade ihop. Det fungerar tillräckligt bra för mig, visst lite instabil ibland men överlag problemfritt.

Ursprungligen av Adrian B:

Adium 1.1 är precis runt hörnet nu. Version 1.1b6 är ute och den blir troligen 1.1 skarp senare.

Det tog inte lång tid, läs mer i den här tråden: Adium 1.1 ute nu!

Har du någon changelog i ärmen också Adrian?

Ursprungligen av RockyMontana:

Har du någon changelog i ärmen också Adrian?

Duger den här: http://beta.adiumx.com/

Ursprungligen av RockyMontana:

Har du någon changelog i ärmen också Adrian?

Inte i normal mening, men betasidan innehåller förändringarna, speciellt längst nere där infon om beta 1 och 2 finns.

Nya möjligheten att dra och omorganisera tabbar fungerar finfint!

Edit: Såg just att Mikael hann före mig. Så går det när man trycker upp ett antal trådar i flikar för att läsa och besvara.

Hejsvejs gott folk! Nu har jag suttit med min nya superfina MBP några dygn och är mycket nöjd. Inga gula toner, lätt att ta till sig OS X osv... men jag har ett problem! Det är nämligen så att varje gång man väcker datorn från vila så disconnectar Adium. Kanske en petitess, men en ytterst irriterande sådan. Har googlat lite och sett att problemet diskuterats här och var, men någon lösning har jag inte funnit. Någon som har några tips?

Tillägg: Flytta gärna inlägget om detta inte var den lämpligaste platsen.

Ursprungligen av apelsinen:

men jag har ett problem! Det är nämligen så att varje gång man väcker datorn från vila så disconnectar Adium.

Har du testat betan av Adium 1.1 och sett om problemet kvarstår där?

Flyttade några inlägg om Adium 1.1 till rätt tråd. Fortsätt diskussionen där istället.

Bevaka tråden