Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.0 äntligen släppt

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla mina förändringar och extras var kvar, inga problem alls! Är väldigt nöjd med Adium, grym känsla och anpassningsbart. Försöker hitta ett bättre alternativ för att kunna få bra filöverföring och video, men brukar alltid återgå till Adium för att det fullständigt regerar på alla andra sätt... Kör Skype parallellt nu, i väntan på bättre filöverföring/video

Så här har jag det...

Dockikoner: iBubble 3
Meddelandestilar: Modern Bubbling (Variant: Modern)
Smileys: MSN-Emotes 4.6.6 pro
Statusikoner: Tablets 4

Ursprungligen av Lone_fox:

Så här har jag det...

Dockikoner: iBubble 3
Meddelandestilar: Modern Bubbling (Variant: Modern)
Smileys: MSN-Emotes 4.6.6 pro
Statusikoner: Tablets 4

Nice Själv har jag :
Färgtema: notebook
Listlayout: notebook
statusikoner: Lovely in Pink
Dockikoner: iMac G5
Meddelandestil: Gone Dark
Variant: Cosmic
Smileys: Blandade

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-02-04 10:23

Jag kommer inte installera Adium förräns privata meddelanden är implementerade, men jag klandrar inte Adium för det. Jag ska börja hacka på de som gör libgaim istället=)
Nu har jag ju inte ens en Mac för tillfället, men när en sådan väl kommer så ska jag börja tjata på dem

Ursprungligen av widde:

Jag ska börja hacka på de som gör libgaim istället=)

Inte särskilt smart, det är inte direkt så att libgaimfolket inte vet om att folk vill ha finessen. Vill du göra något för att skynda på processen så är det betatesta, jaga buggar och kanske till och med koda själv som gäller. Dokumentation är också välkommet i open source-project.

Ang. att kunna se vad folk lyssnar på: Last.fm?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 12:11

Själv tycler jag att Adium är ljusår snyggare än Skype. Vad är det som är snyggt med Skype förresten?? Har jag missat någon uppdatering?

På tal om att skype är såååå mycket snyggare så föreslår jag att man googlar på "skype adium themes" vilket resulterar i att första träffen innehåller "Skype uses Adium themes".

Sen är det väl så att många tyvärr inte förstår poängen med att ha ett program som klarar mer än msn, men för oss andra som inte lever helt i en msn-värld så är det guld. Att programmet dessutom synkar med min adressbok och skapar metakontakter och visar namn utifrån den är så guld att jag inte förstår hur folk klarar sig utan det.

Själv älskar jag Adium, visst har vägen till 1.0 varit rätt krokig, har kört betan sedan 1.0b2 och sen dess har det hänt mycket.

För de som vill klaga på långsam filöverföring under MSN är det som sagt libgaim folket man ska hjälpa. Finns ett antal trådar om det här på 99mac sedan tidigare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-04 18:00

Synd att det inte går att ladda ner Då får det vara för min del.

Ursprungligen av mjg:

Synd att det inte går att ladda ner Då får det vara för min del.

Vad är det som inte går och ladda ner? Konstig inställning att det inte får vara bara för att det inte går och ladda ner.

Adium går alldeles utmärkt att lada ner via den länk som Adrian ger i första inlägget, och här har du länken igen.

Jag har kört betan sedan jag fick min första Mac i November. Efter att ha bråkat med Miranda i flera år på Windows så är Adium en dröm, och faktiskt ett av de där programmen som fick mig att vilja byta till OS X när jag fick det demonstrerat av en vän.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-02-05 08:36

Adium är ett måste program i min mac iaf! Förstår inte hur man kan klaga på utseendet när det går konfigurera och ändra i oänlighet (nästan:)). Visst kan man sakna vissa saker som MSN messenger stöder men absolut inte allt, Messenger känns nästan som virus på en PC, rutor hoppar och vibrerar flyger upp flashiga animerade saker över skärmen allt väldigt störigt!!

Märks att 99 har blivigt större, mer hackande och gnällande på bra program som detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 12:19

Lite lustigt det har med att klara av fler an ett protokoll. Den funktionen verkar ju helt onodig for folk under 20 (gissar bara) eftersom de bara anvander MSN. Sen vi aldre startade ju med ICQ, sen har vi alla amerikanser som anvander AIM/AOL/YAHOO. Klarar man sig med bara ett protokoll skulle jag kanske inte anvanda Adium, men for mig ar stod for flera ett maste och da finns det inga alternativ. Tycker iaf att Adium ar ett kanonprogram och jag bryr mig inte sa mkt om filoverforing. Visst e det enkelt, men det finns andra satt. Sen privatameddelande o dylikt kunde jag inte bry mig mindre om

Bra post OP

Ok, med risk för att framstå som helt out of the loop, men va sjutton är dessa personliga/privata meddelanden som nämns i tråden? Snackar vi kryptering eller vad?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 23:58
Ursprungligen av Mattias H:

Ok, med risk för att framstå som helt out of the loop, men va sjutton är dessa personliga/privata meddelanden som nämns i tråden? Snackar vi kryptering eller vad?

Nej, det har inget med kryptering att göra. Det innebär att man kan skriva ett litet meddelande som visas bredvid ditt kontaktnamn i dina kompisars kontaktlista.

Jag har nu installerat Adium 1.0 och meckat runt lite med inställningarna för att få det hela att funka bra. Jättebra program tycker jag, 100 ggr bättre än mac msn. Vad jag dock inte lyckas fixa är så att mina msn-kontakter kan se mitt visningsnamn i sina listor. Det enda de kan se är min e-mailadress vilket är lite störigt. Jag har prövat att gå in både i "Konton" --> "Personligt" --> "Visningsnamn" och i "Inställningar" --> "Personligt" samt i "Inställningar" --> "Avancerat" --> "Msn"

Är det någon som kan hjälpa mig?

Nä vi ändå pratar om problem. Flera gånger dagligen så får jag medellandet "Ett meddellande kunde inte skickas" när jag försöker skriva till folk. Oftast hjälper det att stänga fönstret och öppna på nytt men ibland måste programmet också startas om. Vad kan detta bero på?

  • Medlem
  • 2007-02-06 00:21

Jag tycker fortfarande det är fult, slött och buggigt.

Får inte till det med den nya iTunes funktionen. Jag och mina kollegor ser inte vad det lyssnas på i iTunes. Vad gör vi för fel? Vi har iTunes som status.

Tyckte någon sa tidigare att den funktionen inte fungerade med msn-protokollet. Är det msn ni använder?

Jo, MSN-protokollet använder vi.

I mitt fall tycker jag det är skitbra att de släppt en ny version, men jag kommer nog inte köra det förräns det kommit en buggfix som gör att man kan ändra textfärgen som man vill och där man kan ställa in bakgrundsfärgen riktigt (vilket det finns en funktion för nu, men som inte verkar fungera riktigt som det ska).
Den var lite kajko även i förra versionen (som ni kanske vet), men nu fungerade den faktiskt lite sämre.

Jag tycker att det Adrian skrev ovan (det toklånga) var jättevackra ord och jag tycker verkligen att man ska ge cred till tillverkarna, however; det finns fortfarande saker som behövs fixas, och de sakerna ska man meddela om, fast kanske lite mer på en pro-kritiskt sätt, inte som en fjortis som gnäller på att programvaran är skit för att det inte ser ut som skype.
Kör skype och sluta lipa då är min spontana reaktion. Och det applicerar jag även på mig själv nu, därför installerar jag in 0.89 tills en sådan buggfix kommit ut, om ingen vet hur man ändrar det (så att inställningen sparas vill säga).

God Afton.

Ursprungligen av RockyMontana:

(det toklånga)

Eh, ja ibland blir det bara så

Ursprungligen av RockyMontana:

det finns fortfarande saker som behövs fixas, och de sakerna ska man meddela om, fast kanske lite mer på en pro-kritiskt sätt.

Jo, absolut. Om Adium t.ex. buggar när man ska söka i chatloggen eller om meddelanden inte går fram (vilket vore riktigt illa) så har man all kritisera. Eller om det t.ex. är såna buggar som du tar upp.

En sak som försämrades från 0.89 till 1.0 var att Adium bara lagrar och kollar lösenord i huvudnyckelringen. Jag har en extra nyckelring med mindre viktiga lösenord som alltid är upplåst (från inloggning) där jag hade Adiums lösenord. På så sätt kunde jag låta min ordinarie nyckelring låsas efter 30 min men jag kunde ändå avsluta och starta Adium utan att måste låsa upp en nyckelring. Det går inte längre i Adium 1.0 (och det är en känd bugg, dock lågprioriterad).

  • Medlem
  • 2007-02-08 22:05

Jag gillar uppdateringen, dock så har jag problem med att den kraschar titt som tätt..
Det händer när jag ska expandera en kontakt-lista (t.ex. en kontaktlista som heter "Lumpen").

Ursprungligen av Kakan:

Jag gillar uppdateringen, dock så har jag problem med att den kraschar titt som tätt..
Det händer när jag ska expandera en kontakt-lista (t.ex. en kontaktlista som heter "Lumpen").

Jag har sett lite rapporter om kracher, även om jag inte såg just din variant, som ska fixas i 1.0.1.

Ursprungligen av snäll:

Jag själv tycker att adium är super på alla punkter förutom en, nämligen filöverföringen. Där är adium den sämsta msn klienten av alla ja har testat, aMSN klarar filöverföringen galant, men det är så buggigt och dåligt att man inte vill använda det.

Ja, Adium suger på den punkten, men jag tog ju upp just detta när jag startade tråden som en av punkterna över kända brister, just för att bespara oss diskussionen om detta då det redan är känt att det mer eller mindre knappt går att använda:

Ursprungligen av Adrian B:

Det finns några saker Adium inte kan och det är värt att poängtera det direkt:

[...]

- Det finns filöverföring, men beroende på protokoll fungerar det olika bra. T.ex. är MSN-filöverföringen väldigt långsam.

  • Medlem
  • 2007-02-12 23:23

Kamma er nu! Det har var den barnsligaste utvecklingen av en tråd jag har sett på länge.
Jag har raderat en del och strök en del annat som var nedkletat med skit. Somliga borde läsa på här.

Admin

Helt plötsligt att growl slutat fungera i Adium. Fungerar utan problem i Mail och andra program. Kan det ha och göra med att jag ändrat tema nyligen? Har provat och ominstallera utan resultat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-13 22:33
Ursprungligen av the_eagle:

Helt plötsligt att growl slutat fungera i Adium. Fungerar utan problem i Mail och andra program. Kan det ha och göra med att jag ändrat tema nyligen? Har provat och ominstallera utan resultat.

Se till att du har senaste versionen av growl... det buggade för mig tills jag uppdaterade.

Ursprungligen av kainen:

Se till att du har senaste versionen av growl... det buggade för mig tills jag uppdaterade.

Tyvärr det hjälper inte. Riktigt irriterande..

Adressboken är inte helt tydlig på denna punkt (det finns en hel del att förbättra där, jag har för mig att jag läst att Adressboken ska bli bättre i Leopard). Men det är alltså raderna där det står (ICQ) och (MSN) i slutet på Niklas skärmbild som är de rätt raderna. Att det står "hem" eller "arbete" spelar mindre roll, det är bara för att man själv ska kunna skilja på det (t.ex. en person man känner använder en MSN-kontakt på arbetet och en annan hemma).

Bevaka tråden