Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.0 äntligen släppt

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En sammanfattning av nyheterna i 1.0.3 från Adium-bloggen:

This is a significant bugfix release of the 1.0 series recommended for all Adium users running OS X 10.3.9 or later. We've reduced Adium's memory footprint by plugging a major memory leak, greatly enhanced Adium's ability to do AIM file transfer and direct IM when behind an Apple Airport router, improved retrieval of MSN buddy icons, fixed printing and Spotlight searching of chat transcripts, and fixed many more bugs and crashes.

En lite mera kontroversiell grej är att de bytt till Unsanitys Smart Crash Reports för kraschrapportering, något som inte alla uppskattar då det innebär att installera "input managers".

Adium 1.0.3 switches to Unsanity's Smart Crash Reports (SCR) for crash reporting. Adium will not install Smart Crash Reports automatically, but we recommend that you do so yourself. SCR lets information about crashes be sent both to an application's developer (that's us!) and to Apple (so that Apple engineers are aware of the problem and can fix it if it is from Apple's own code). Installing is easy, and SCR only does anything if a program crashes.

För den som vill läsa mer om Smart Crash Reports och vad det innebär att använda input managers mm rekommenderar jag att läsa Darings Fireballs djupdykning i ämnet från förra året (se även uppföljningen).

I kommentarerna till ovan länkade Adiumblogginlägg så kritiseras valet av SCR, bland annat såhär:

I looked through your trac very briefly, and saw there had been mention at one point of replacing your own "evil hack" of a crash reporter with Breakpad (nee Airbag). What happened there? Was Breakpad not far enough along, yet? I have to say that I find it ironic that John Gruber previously praised the Adium project for doing the right thing WRT maintaining its own crash reporter rather than using SCR, and now you guys have switched "to the dark side," as it were.

På det svarar en Adiumutvecklare:

The dark side, so to speak, is silently installing SCR. That's what got all the bad press, and we will never do that. We do still plan to switch to breakpad, but it's not ready yet, and we had to get off our custom reporter. The web side of the old reporter (not publicly accessible) was just falling apart to the point of unusability.

So no, we're not betting on a dead technology. We're using a dead technology as a stepping stone to a newborn one. For now, it's working remarkably well. We've already used reports from it to fix at least one crash I know of, and report another to Apple.

Så det är en tillfällig lösning och bara för de som själva vill installera SCR.

Det upptäcktes snabbt några buggar i 1.0.3 så de skyndade sig att fixa 1.0.4 som är släppt nu:

This release fixes some serious crashes and bugs which snuck into 1.0.3, released just a week and a half ago. We worked hard to get this out to you ASAP, correcting sporadic crashes and problems with group chats. See the version history for all the details.

Ladda ner här: adiumx.com

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-28 08:17

Dum fråga kanske. Men om man som jag är nybliven switcher och tidigare bara kört MSN Messenger, nog måste väl den duga? Varför ska jag byta till Adium?:tveksam:

Ursprungligen av buuyuu:

Dum fråga kanske. Men om man som jag är nybliven switcher och tidigare bara kört MSN Messenger, nog måste väl den duga? Varför ska jag byta till Adium?:tveksam:

Därför att MSN messenger på Mac är för att vara helt ärlig: Värdelöst!
Instabilt och man blir utloggad lite hur som helst, kör Adium istället!!

Citat:

Därför att MSN messenger på Mac är för att vara helt ärlig: Värdelöst!
Instabilt och man blir utloggad lite hur som helst, kör Adium istället!!

Men jag vill ha snabba filöverföringar och kunna använda min iSight.. Vilken klient ska jag då använda? MVH Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 10:39
Ursprungligen av jonas.larsson:

Men jag vill ha snabba filöverföringar och kunna använda min iSight.. Vilken klient ska jag då använda? MVH Jonas

skype

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 11:56
Ursprungligen av jonas.larsson:

Men jag vill ha snabba filöverföringar och kunna använda min iSight.. Vilken klient ska jag då använda? MVH Jonas

Ja kör Skype. Jag tror yahoo fungerar med video också, men inte så bra som Skype. Det finns andra IM Video tjänster också, men de flesta har Skype eller MSN som jag uppfattar det, så det blir till att köra det tillsvidare..

ett litet tips till er som strular med iTunes-funktionen, skriv "%_iTunes" (utan hartassarna såklart) efter erat visningsnamn för kontot, så kommer låten upp där
funkar kanon för mig.

Skype är nog bästa valet för videosamtal mellan mac-pc. Har man andra mackompisar kan man ju förstås köra Apples iChat som var goda videomöjligheter.

ahh, men jag har typ bara msn kontakter.. suck!

Ursprungligen av jonas.larsson:

ahh, men jag har typ bara msn kontakter.. suck!

Ja, då är det tyvärr så illa att det inte finns något riktigt bra program för MSN i Mac OS X. Micrsoft själva verkar inte bry sig och program som Adium fungerar bra med text, men inget annat.

Det är en lite knepig sits för Microsoft vill inte låta någon annan göra program för MSN, därför håller de alla specar hemliga och Adium-folket och andra får gissa sig till det. Samtidigt lägger de inget krut på att utveckla sitt eget MSN-program så att det blir lika bra som på PC.

Jag har många på MSN i Adium och det fungerar bra, men då är det bara textmeddelanden som gäller för mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-29 17:02

värt att testa senaste svn-versionen av amsn kanske?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-07-10 21:56
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, då är det tyvärr så illa att det inte finns något riktigt bra program för MSN i Mac OS X. Micrsoft själva verkar inte bry sig och program som Adium fungerar bra med text, men inget annat.

Det är en lite knepig sits för Microsoft vill inte låta någon annan göra program för MSN, därför håller de alla specar hemliga och Adium-folket och andra får gissa sig till det. Samtidigt lägger de inget krut på att utveckla sitt eget MSN-program så att det blir lika bra som på PC.

Jag har många på MSN i Adium och det fungerar bra, men då är det bara textmeddelanden som gäller för mig.

Det är ju extremt tråkigt detta,, för en switcher och msn beroende person så är detta ett oerhört problem för mig. Okej jag kan klara mig utan att använda webcamen men klara mig utan fildelning det gör jag bara inte... Och tyvärr är det ytterst få av mina vänner som använder skype.

Hoppas att någonting dyker upp snarast, okej hoppas att adium fixar stöd för det skulle vara guld, väldigt trevlig klient.

Ursprungligen av vilu:

Det är ju extremt tråkigt detta,, för en switcher och msn beroende person så är detta ett oerhört problem för mig.

Ja, det är bara att beklaga att Microsoft valt att inte satsa på det. De har ju en MacBU som fixar Office-paketet, så det vore säkert en smal sak att fixa en vettig MSN-klient om de avsatte resurserna för det.

Fullösningen är väl att köra WMware Fusion eller Parallels Desktop och på så sätt ha MSN igång som Windows-program.

Ursprungligen av Adrian B:

Fullösningen är väl att köra WMware Fusion eller Parallels Desktop och på så sätt ha MSN igång som Windows-program.

Körde den lösningen ett tag med parallels, men slängde ut parallels efter ett tag. I slutändan blev det mest bara besvärligt tyckte jag.

Jag har löst fildelningen genom att vill jag skicka filer så lägger jag upp de på mitt webbhotell och låter folk hämta filerna där. Lösningen för att ta emot filer på ett bra sätt utan att använda sig av mail har jag inte löst än.

Ursprungligen av Mikael E:

Lösningen för att ta emot filer på ett bra sätt utan att använda sig av mail har jag inte löst än.

Det har tipsats förut på forumet om skickafil.se och skickafilen.se, kanske nån av dom fungerar bra?

Ursprungligen av Adrian B:

Det har tipsats förut på forumet om skickafil.se och skickafilen.se, kanske nån av dom fungerar bra?

Tack för tipset, jag ska lägga de på minnet och be folk använda sig av det när de ska skicka filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 22:13
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är bara att beklaga att Microsoft valt att inte satsa på det. De har ju en MacBU som fixar Office-paketet, så det vore säkert en smal sak att fixa en vettig MSN-klient om de avsatte resurserna för det.

Vad jag läst mig till så är det inte MacBU som gör Messenger for Mac vilket borde förklara en del om det smutsprogrammet.

Tillägg: OK, det gör de visst. Läste något helt annat på en MS-blogg. Mac-teamet för messenger är ganska litet, 3-4 personer...vilket borde förklara en del om det smutsprogrammet.

Ursprungligen av acke:

Vad jag läst mig till så är det inte MacBU som gör Messenger for Mac vilket borde förklara en del om det smutsprogrammet.

Tillägg: OK, det gör de visst. Läste något helt annat på en MS-blogg. Mac-teamet för messenger är ganska litet, 3-4 personer...vilket borde förklara en del om det smutsprogrammet.

Jag hade också hört något om att MacBU inte gjorde MSN... kanske de inte gjorde det under en period eller något? Hursomhelst finns det duktiga macprogrammerare hos MS, så om de bara avsatte resurser skulle de säkert kunna nå Windows-nivå på klienten.

Mercury som är en MSN-klient skriven i Java har ett visst stöd för iSight och andra webbkameror.

http://mercury.to

Hur snabb filöverföringen blir beror helt på om man sitter innanför eller utanför brandvägg.

Om man använder tipset om "%_iTunes" i Adium som martin wijk, skrev, hur kan man få den raden att hamna under Nicknamnet istället, finns det nåt tecken ??

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-07-10 02:07
Ursprungligen av thalgmac:

Om man använder tipset om "%_iTunes" i Adium som martin wijk, skrev, hur kan man få den raden att hamna under Nicknamnet istället, finns det nåt tecken ??

Ingen som hittat någon lösning på detta?
Skulle ju verkligen se mycket bättre ut att ha det på raden under istället, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 23:11

Adium 1.0.5 är ute nu.

Trevligt! Det ska enligt planerna vara den sista i 1.0.x-serien. Adium 1.1 heter nästa version och just nu verkar den vara rätt nära att nå beta eftersom den bara har ett enda ärende öppet.

Ursprungligen av Adrian B:

Trevligt! Det ska enligt planerna vara den sista i 1.0.x-serien. Adium 1.1 heter nästa version och just nu verkar den vara rätt nära att nå beta eftersom den bara har ett enda ärende öppet.

Nu finns Adium 1.1 i betaversion.

(Förut ville dom inte att man postade något om Adiums betaversioner men de har tagit bort den texten, så jag utgår ifrån att det är ok.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 08:57

Yes, nya Adium har fixat problemet där MSN ibland loggar ut sig själv utan att man ser det!

Vad säger ni om crossover då?
Det borde ju lösa ett och annat MSN-problem?
Inte för att jag skulle vilja köra det själv ändå, jag gör också som du gör Micke.
Jag lägger upp på min webserver, och skickar folk till mig får det helt enkelt ta tid, eller de som har kunskapen slänger upp det på min FTP-server som jag satt upp.
Which is good enough.
Men det är lite störigt att MS är sådana fruktansvärda egoister och inte kan släppa det fritt. Därför borde man försöka få alla att gå över till Jabber (vilket jag själv inte gjort än, hehe).

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-14 22:53
Ursprungligen av RockyMontana:

Vad säger ni om crossover då?
Det borde ju lösa ett och annat MSN-problem?

Fungerar inte det sista jag testade att installera det en genom Crossover.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 22:21

Jag tycker att det vore smidigast om MS och Apple samarbetade och byggde in stöd för MSN i iChat. Med fullt stöd för filöverföringar och kanske senare även för video och audio (enligt mig inte lika viktigt).
Vore optimalt men det kommer väl aldrig hända tyvärr.

Bevaka tråden