Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.0 äntligen släppt

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

nu har jag nytt akut problem.

efter uppdateringen får jag inte fram kontaktlistan. oavsett hur jag gör. blir galen. fler som råkat ut för det eller alla har bara haft smidiga övergångar?

ok tack

Ursprungligen av vulpes:

nu har jag nytt akut problem.

efter uppdateringen får jag inte fram kontaktlistan. oavsett hur jag gör. blir galen. fler som råkat ut för det eller alla har bara haft smidiga övergångar?

ok tack

hmm upptäckte vad problemet var nu
hade inga kontakter anslutna...det berodde på att mina kontakter inte verkar ha flyttats över från förra versionen så då kan ni få suga på dte problemet ist

tack igen

Ursprungligen av vulpes:

hmm upptäckte vad problemet var nu
hade inga kontakter anslutna...det berodde på att mina kontakter inte verkar ha flyttats över från förra versionen så då kan ni få suga på dte problemet ist

tack igen

attan

fick kapitulera och dra hem den gamla versionen igen. stod ngt om att om man hade 10.2 skulle man ta den men jag har ju 10.4.8 så det ska ju inte va det. får upp ngt msn-felmess när jag startar det nya adium 1.0 och sen försvinenr kontakterna.

vulpes, har problemen löst sig? Annars kan du kanske söka i Adiums eget forum för att se om fler har samma problem. För mig fungerar det utmärkt i alla fall.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-15 20:55

1.0 verkar rätt buggig mot föregående version, jag har haft en hel del problem med att skicka meddelanden till mina msn kontakter... även fast dom syns som online i listan över anslutna användare så står det att kontakten är offline och att det inte går att skicka. om man sedan stänger av adium och drar igång det igen så funkar det. Händer flera ggr varje dag... nån fler som har samma problem?

Ursprungligen av kainen:

1.0 verkar rätt buggig mot föregående version

Det finns en beta ute av 1.0.1 som har ett gäng buggfixar, du kan ju testa den och se om den löser några problem. Troligen släpps den skarpt rätt snart. (De vill inte att man länkar till deras beta-sida, men är man lite driftig brukar det gå rätt bra att lokalisera den.)

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-16 08:37
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns en beta ute av 1.0.1 som har ett gäng buggfixar, du kan ju testa den och se om den löser några problem. Troligen släpps den skarpt rätt snart. (De vill inte att man länkar till deras beta-sida, men är man lite driftig brukar det gå rätt bra att lokalisera den.)

Ah, sweet, jag får ta o kika om den fungerar bättre! Tack för tipset

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-17 19:26

Jag har en fråga angående det här med Growl och Adium. På min laptop har jag lyckats få in det så att under Growl i System Preferences och Applications står det "Adium" men inte på min stationära.. Vad ska man fixa så att Adium också kommer med under Growl i System Preferences på min stationära? Jag minns att jag installerade Growl enskilt idag, jag hade det alltså inte innan jag installerade Adium 1.0 .. Hm.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-02-17 20:05

Är det inte bara att ställa in Growl-meddelande på någon händelse i inställningarna på Adium, så att programmet försöker anropa Growl, och att Adium därmed registreras i Growl och syns i prefpanen?

Har för mig att det funkat så för mig med andra program - de måste göra ett anrop för att registreras...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-17 21:28
Ursprungligen av erik:

Är det inte bara att ställa in Growl-meddelande på någon händelse i inställningarna på Adium, så att programmet försöker anropa Growl, och att Adium därmed registreras i Growl och syns i prefpanen?

Har för mig att det funkat så för mig med andra program - de måste göra ett anrop för att registreras...

Jo, men sedan måste man starta om Adium också... var jag tvungen att göra i alla fall

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-17 21:11

Ah, Pink Floyd i see.

# Fixed white text color in chat transcripts under certain conditions

Månne det vara fix på problemet jag nämnde ovan (eller förra sidan)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-17 21:42

Ah, ska prova det då. Då hinner jag uppdatera till Adium 1.01 också. Trodde nämligen inte det behövdes, men vi provar..

Sådärja, nu fungerar det! Visste inte att man skulle ändra under Applications / Adium och sen Display.. Men nu gick funkar det.

Senast redigerat 2007-02-17 21:52

Det var det inte kan jag meddela.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-02-21 10:17

Jag har installerat uppgraderingen... har fortfarande samma problem som förut... ser att vissa personer är online och när jag försöker skriva till dom så går det inte... den säger att personen är offline. om jag startar om adium så går det utmärkt att skriva meddelanden till dessa personer (och ta emot också).

klur...

Såhär va det INTE innan 1.0 så jag undrar vad dom har strulat till eg... ingen som har liknande problem?

Kolla forumet och lägg annars in en buggfix och kör 0.89 sålänge?

Fire, det andra multiprotokollsprogrammet för Mac, har lagt ner utvecklingen nu. Två av utvecklarna går över till Adium-teamet:

End of an Era

We are saddened to announce that there will be no future versions of Fire. There are several reasons for this end, but the most notable is the loss of developers. Fire's development had dwindled to few developers who do not wish to continue the project alone. In addition, another major contributing factor is the fact that all but one of Fire's IM libraries is no longer in active development.

The good news is that two of Fire's developers have joined the Adium team and have written a transition path. Adium 1.0, upon first launch, will import your Fire accounts, away messages, groups, buddies, and logs into Adium. For future updates and IM needs, we suggest that you look at Adium.

Länk: http://fire.sourceforge.net/

[via [url="http://daringfireball.net/linked/2007/februar..."]DF[/url]]

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-02-26 11:33

Undrar om någon vet om man kan ställa in så man blir av med alla dryga förfrågningar av personer/datorer ?? om att lägga till dem i ens kontaktlista. Hoppas ni förstår vad jag menar.

PS, Har svårt att se hur man kan tycka Adium är fult ?! Man kan ju göra om det så mycket att ingen jag känner har ett som ens liknar !! varandra, skulle lika gärna kunna vara helt olika program.

Senast redigerat 2007-02-26 11:49
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-27 01:31
Ursprungligen av basic:

PS, Har svårt att se hur man kan tycka Adium är fult ?! Man kan ju göra om det så mycket att ingen jag känner har ett som ens liknar !! varandra, skulle lika gärna kunna vara helt olika program.

Håller med, det finns 341 teman bara för kontaktlistan i Adium, och vart och ett av dem kan dessutom anpassas kraftigt efter tycke och smak. Hur alla de möjliga utseendena kan sammanfattas kort och gott som "fult" är rätt obegripligt.

Adium startar varje gång jag startar os x, hur får jag bort denna "autostart" funktion?
Finns det någon allmän autostartfuktion i os x?

word.

Systeminställningar, Konton, Ditt konto, Startobjekt, Markera Adium och klickba på minustecknet.

Så, det borde funka.

Lätt som en plätt, tack!

Ingen orsak. Kul att kunna hjälpa till.

Jag får efter senaste uppdateringen felmeddelande: Rate limit error. Vad beror detta på? Hände aldrig förrut.

  • Medlem
  • 2007-04-25 14:01

Hej alla,

är det någon som får adium att fungera med growl? Det är ju inte jätteviktigt, men väl så irriterande. Jag har senaste verren på båda, men det vill sig helt enkelt inte.

För mig fungerar det som ska. Jag har inte gjort något utan det fungerade "out of the box".

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-04-25 14:26

Vad jag kan minnas fungerade det out of the box för mig också.
Ska väl bara vara att ha Growl påslaget, finns Adium med i listan där ska det såklart vara "enabled".

Är det inte där borde det bara vara att få Adium att registreras:
Gör ett Growl-meddelande under "Händelser" och se till att det som ska hända händer, eller vad man ska säga. Då bör du få upp ett meddelande om att programmet registrerats i Growl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 01:15

Version 1.0.3 av ankan släpptes idag. Som vanligt en lång lista med saker som har fixats.

Bevaka tråden