Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Linus_J:

Finns det något centrallager i sverige för dessa macbook pro eller skickas de från fabriken efter beställning.

Datorerna byggs och skickas direkt från fabrikerna i Asien, oftast Kina numera. Förut byggdes det en del macar i Cork på Irland men den fabriken finns inte kvar om jag inte minns helt fel.

Allt skickas från Shanghai, vad jag förstått. Rätta mig om jag har fel

Min skickades den 4:e från Shanghai och den ska preliminärt vara framme den 11:e. Så din borde komma runt den 12:e.

Gissa om jag har längtat efter att skriva det här!
Nu har jag efter en låång tids sparande och sommarjobbande beställt en MacBook Pro (fan vad coolt det låter! )

Jag valde att beställa från Macoteket eftersom jag vill ha möjlighet att bara åka ner till affären om det är nåt strul, valde den billigaste modellen, 2,2Ghz, 2GB Ram, 120GB HDD, 128MB grafik, Glossy-skärm!

Anledningen till att jag valde glossy är att jag helt enkelt trivs bättre med det!
Leverans i månadsskiftet Juli/Augusti!

Har beräknad leverans den 11:e, men eftersom den redan är i Malmö idag så borde jag väl hinna få den utkörd på måndag den 9:e, eller vad tror ni? Ska ju bara upp till Halmstad.

09 jul 2007 02:09 Malmo Out For Delivery
07 jul 2007 16:46 Malmo Import Received
06 jul 2007 18:57 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
06 jul 2007 17:48 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
06 jul 2007 17:48 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
04 jul 2007 20:12 Shanghai Shipped From Originating Depot
04 jul 2007 11:30 Shanghai Consignment Received At Transit Point
04 jul 2007 08:31 Shanghai Consignment Picked Up

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 06:08

Nu är jag också igång. Vilken underbar maskin! Den kanske bästa jag haft. Den kom den 28:e medan jag var ute och reste. Nu har jag haft några dar på mig - det har gått nästan skrämmande fort att känna mig bekväm med Mac OS X och flytta saker från min gamla Thinkpad.

Låt oss bara hoppas att min nya maskin håller. Är garantin är lika långsam och halvdant skött som frakten blir det trist om något händer. Men ta i trä - än så länge inga problem alls med den maskin jag fått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 06:10

Köpte förresten en ryggsäck från Crumpler, Belly XL. Kan rekommenderas - lite dyrare men skön på ryggen och ger bra skydd för datorn och är mer genomtänkt än t ex TImbuk:s motsvarighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 06:12

Just nu är jag i Vilnius och ska precis gå till första dagen av konferensen Europython 2007, där många av världens bästa Python-utvecklare samlas. Ler. Här kommer det garanterat att vara fullt av Mac:ar.

Woho, posten ringde på dörren för en halvtimme sen och levererade min dator. Återkommer senare med kommentarer, reflektioner och lite bilder!

Väntan snart över...

Imorgon...

J

  • Medlem
  • 2007-07-09 15:11

Fick min MBP 2,2 den 4:e. Skärmen är matt - fabrikat LG, hårddisken Fujitsu 160GB, superdriven LG och datorn är tillverkad vecka 26. Jmf med min PB 1,67 så finns en del större och mindre skillnader. Den är naturligtvis mycket snabbare och skärmen är klart bättre. Processorbelastningen på vissa flashsidor går upp i 100% på PB:en och det är skönt att slippa nu.

Blir den varm? Ja det blir den. Möjligen inte lika varm som PB:en men efter ett tag så blir den för varm att ha knät. Jag har en Laptop Cooler men eftersom det är 1 cm längre mellan gummifötterna på MBP så hamnar dom utanför kanten. Dubbla låset när man stänger MPB känns mer gediget, men med den längre mustangenten är det tvärtom. Skärmen kan inte öppnas lika långt som på PB:en. Skiljer ganska mycket faktiskt.

Tangentbordet är inte centrerat så backspace tar i kanten ibland. Hade hoppats jag skulle slippa öppna den med får kanske göra det ändå så småningom.

Superdriven är väl det enda minuset av vikt egentligen. Jag har bränt några DVD-skivor och blev förvånad att den låter så enormt mycket, både under bränning och verifiering.

Gaaah!

Fick min MBP idag (2,2 och glossy). Skärmen är från Samsung och lider av det gula fältet (yellow tint) längst ner. Apple skickar en helt ny (som såklart är BTO och därmed kommer ta 2 veckor på sig hit). Attans :/

Wow, säger jag bara. Vilken maskin, är grymt nöjd med mitt köp. Skärmen är jätteskön och lider inte av nån gul nyans längst ner som tur är. Imponerad av kvaliteten på maskinen och det bakgrundsbelysta tangentbordet är läckert.

Grattis Herr Palm

Gör mig bara mer övertygad om att jag ska skicka tillbaka datorn gång på gång tills skärmen är bra

Vad menas egentligen med detta gula fält/yellow tint? Har inte sett det nån gång och undrar ifall någon som råkat ut för det tagit en bild som de kan ladda upp?

Har nu haft min MBP i 12 dagar och har endast använt min PC (min windows-dator för alla besserwissrar därute) en gång sen dess.. och det för att föra över filer till den externa som sedan hamnade hr

Jag är minst sagt nöjd!

Nedre 1/3 av skärmen (cirka) har en markant gulare ton av resten av skärmen. Det har inget med betraktningsvinklar att göra. Sätt skrivbordet till vitt så ser du (om du har problemet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 15:47

En fråga till alla er andra som också fått sina mbps nu... När ni stänger locket på datorn, är den helt stum emot botten/undersidan då, eller finns det lite lite till som skulle gå att trycka ihop?

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-07-11 17:44
Ursprungligen av Abbath:

En fråga till alla er andra som också fått sina mbps nu... När ni stänger locket på datorn, är den helt stum emot botten/undersidan då, eller finns det lite lite till som skulle gå att trycka ihop?

Det har alltid varit lite lite spel där, så har det varit sedan Powerbooks tid och det lever kvar än idag.

För övrigt säljer jag min nya MBP17" nu. :/

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-07-11 19:34

Nu har äntligen min MBP hämtats av TNT. Tyvärr har det inte gått att Tracka via apcode på hela dagen och TNT säger än så länge att de bara har hämtat den.

Men jag har förhoppningen att jag får den innan helgen!

Tänkte bara kolla om någon lidare av samma syndrom som jag. När datorn väcks ur viloläge dröjer det flera sekunder innan skärmen kommer igång, innan dess är den helt svart. någon...?

Så här kan det gå när man bor på vischan, alltså Umeå, 55 minuters flygtid och 65 mil från Stockholm. Leveransen var beräknad till 13/7 men nu möjligen till 16/7. UPS levererar.

BROMMA,
SE 12/07/2007 6:55 ADRESSEN FINNS I ETT AVLÄGSET OMRÅDE OCH LEVERANSER GÖRS EJ DAGLIGEN
12/07/2007 6:54 DESTINATIONSKANNING
12/07/2007 6:54 DESTINATIONSKANNING
12/07/2007 6:53 IMPORTSKANNING
12/07/2007 6:53 IMPORTSKANNING
12/07/2007 6:00 ANKOMSTSKANNING
GLOSTRUP, COPENHAGEN,
DK 11/07/2007 20:00 AVGÅNGSSKANNING
HERNE-BOERNIG,
DE 11/07/2007 1:53 EXPORTSKANNING
11/07/2007 0:12 ANKOMSTSKANNING
EINDHOVEN, BEST,
NL 10/07/2007 22:15 AVGÅNGSSKANNING
10/07/2007 19:32 EXPORTSKANNING
NL 10/07/2007 8:36 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-07-12 17:41
Ursprungligen av odling:

Så här kan det gå när man bor på vischan, alltså Umeå, 55 minuters flygtid och 65 mil från Stockholm. Leveransen var beräknad till 13/7 men nu möjligen till 16/7. UPS levererar.

BROMMA,
SE 12/07/2007 6:55 ADRESSEN FINNS I ETT AVLÄGSET OMRÅDE OCH LEVERANSER GÖRS EJ DAGLIGEN
12/07/2007 6:54 DESTINATIONSKANNING
12/07/2007 6:54 DESTINATIONSKANNING
12/07/2007 6:53 IMPORTSKANNING
12/07/2007 6:53 IMPORTSKANNING
12/07/2007 6:00 ANKOMSTSKANNING
GLOSTRUP, COPENHAGEN,
DK 11/07/2007 20:00 AVGÅNGSSKANNING
HERNE-BOERNIG,
DE 11/07/2007 1:53 EXPORTSKANNING
11/07/2007 0:12 ANKOMSTSKANNING
EINDHOVEN, BEST,
NL 10/07/2007 22:15 AVGÅNGSSKANNING
10/07/2007 19:32 EXPORTSKANNING
NL 10/07/2007 8:36 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN

Ja, Umeå är ju verkligen i ett avlägset område ... hoppas att den hittar fram till dig tillslut!

Min har varit på väg från Holland i ett dygn nu. Ringde TNT och de bekräftade att den ska levereras imorgon ... äntligen!

Datum Tid Ställe Status
12 jul 2007 21:13 Shanghai Shipped From Originating Depot
12 jul 2007 13:02 Shanghai Consignment Received At Transit Point
12 jul 2007 08:57 Shanghai Consignment Picked Up

Suck.. bara i shanghai än sålänge. Men jag är glad att den är påväg

Jag har beställt en MBP 2.4 15.4" Den skickades enligt Apple den 12:e Juli....men sen har ingenting uppdaterats på sidan. Hur många dagar brukar det ta? Stämmer det datumet som Apple skriver på sidan, tid för leverans? Eller brukar dom vara snabbare?

Ursprungligen av king good:

Jag har beställt en MBP 2.4 15.4" Den skickades enligt Apple den 12:e Juli....men sen har ingenting uppdaterats på sidan. Hur många dagar brukar det ta? Stämmer det datumet som Apple skriver på sidan, tid för leverans? Eller brukar dom vara snabbare?

Apple ger inte så mycket information under resans gång. Ta numret som börjar på 80 och mata in det som referens hos tnt: http://www.tnt.se (om det är TNT som har hand om leveransen)

Ursprungligen av king good:

Jag har beställt en MBP 2.4 15.4" Den skickades enligt Apple den 12:e Juli....men sen har ingenting uppdaterats på sidan. Hur många dagar brukar det ta? Stämmer det datumet som Apple skriver på sidan, tid för leverans? Eller brukar dom vara snabbare?

Kolla tillbaka lite i tråden, det finns många som skrivit om när de beställt, hur länge de fick vänta och när det kom fram.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-07-13 15:58

Äntligen!!!

Nu har äntligen min MBP kommit!

Det har varit en del strul med tracking den sista tiden så jag visste inte om den skulle komma innan helgen eller inte. Senast imorse var det sista som var registrerat hos TNT att den var i Holland. Jag kontaktade kundtjänst och de sa att det blivit problem nere i Europa och att den skulle komma tidigast på måndag. En halvtimme senare stod det att den hade kommit och var på väg att levereras och vid 15-tiden kom äntligen en orange skåpbil!

Hmm...

Har haft datorn i en halv vecka nu.
Måste säga att den låter mycket, har ingen särklilt bright skärm. Tycker en gammal PB är brightare! Dessutom suger batteritiden. Bara tre timmar!
Förväntade mig mer för de här pengarna...

J

Så nu har jag beställt min macbook pro. blev 15" med 2.4ghz och 256meg graffaminne. blir nog fett som fan...nu är det bara vänta på den ska byggas och skickas..

"Beräknad leverans: 02 Aug, 2007 - 08 Aug, 2007."

omg vad lång tid..

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-07-18 17:30

Är det nån mer än jag som hör små klickljud från hddn med jämna mellanrum på sin nya mbp? Jag antar att det är hddn iaf, och ljudet uppstår var trettionde sekund ungefär...
Är det ett normalt beteende eller är det jag som är lite nojig?

Bevaka tråden