Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
billyjam

billyjam

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2011-09-03
  • Senast aktiv 2021-01-19
  • Antal inlägg 86

Foruminlägg

De senaste inläggen billyjam har skrivit i forumet.

Beställt, leverans 7 januari. Ska bli spännande att lyssna på, hoppas att ljudet är så bra som det påstås.

Lyckades lösa det hela genom att göra en DFU-återställning, nu fungerar det som det ska igen.

När jag går in på Allmänt/Programuppdatering får jag felmeddelande ”Kan inte söka efter uppdatering. Ett fel inträffade under kontrollen” med alternativen ”Avbryt”/”Försök igen”. Ios 13.5, Iphone XS. Har provat olika Wifi, har startat om, nollställt nätverk, återställt telefonen men med samma resultat. Även när jag ställt in som ny Iphone. Det är endast min lur som krånglar, Ipad, övriga telefoner i hushållet har gått att uppdatera utan problem.

Har uppdaterat via datorn till 13.6 nu efter mycket om och men, det fungerade fint. Men får fortfarande upp samma felmeddelande om jag går in på programuppdatering på telefonen. Någon som har någon idé om vad som strular?

Mitt första intryck är att brusreduceringen i vart fall blivit bättre igen, med reservation för att jag inte hunnit testa i riktigt utmanande miljöer än.

Jag laddar nästan uteslutande trådlöst, men tycker ändå det vore riktigt trist helt utan port. Jag använder mestadels hifihörlurar för att lyssna på musik och behöver då fysisk port för att koppla in förstärkare och lurar. Utan portar är man hänvisad till trådlöst vilket betyder sämre ljudkvalitet.

Måste ha missat vem som vann tävlingen? Sista mars var ju igår? ?

Skulle gärna se en jämförande recension av nya iPad pro/MacBook Air. 42-44 mm ?

Ursprungligen av billyjam:

Har inte fått någon mer återkoppling, men igår kväll var "spökabonnemanget" borta och jag kunde lägga till esim på klockan utan problem. Förväntade mig då såklart samma problem som tidigare men kunde förvånat konstatera att allt nu verkar fungera som det ska! Ska väl testa en tid till innan jag ropar hej men det funkar att skicka och ta emot meddelanden etc. Mycket skönt. Har inte blivit lovad någon rabatt eller annan kompensation dock men får väl försöka ta ett snack när/om de återkopplar. Har ju trots allt varit tre veckors strul och 500 frustrerande kontakter med Tele2.

Ok givetvis var det för tidigt att fira. Nu fungerar mobildatan men det går inte att ringa eller ta emot samtal (vilket det gjorde förut).

Ursprungligen av Adzam 1:

När jag kontaktade dem i går sa de att ärendet fortfarande är aktivt och att de kontaktar mig när ärendet är löst. Så ingenting om att det är min klocka det är fel på (och så länge vi är två som har samma problem, och ingen annan verkar få det att fungera, känns det osannolikt att det är våra klockor det skulle vara fel på).

Jag ger dem månaden ut att fixa detta. Om det inte är löst till nästa vecka påbörjar jag nog processen att byta bolag. Det känns tråkigt – särskilt nu när jag har blivit lovad bra rabatt på mitt nuvarande abonnemang – men det går ju inte att ha det så här för evigt.

Har inte fått någon mer återkoppling, men igår kväll var "spökabonnemanget" borta och jag kunde lägga till esim på klockan utan problem. Förväntade mig då såklart samma problem som tidigare men kunde förvånat konstatera att allt nu verkar fungera som det ska! Ska väl testa en tid till innan jag ropar hej men det funkar att skicka och ta emot meddelanden etc. Mycket skönt. Har inte blivit lovad någon rabatt eller annan kompensation dock men får väl försöka ta ett snack när/om de återkopplar. Har ju trots allt varit tre veckors strul och 500 frustrerande kontakter med Tele2.

Ursprungligen av Adzam 1:

Har du hört något nytt än? I går var dubbelabonnemanget borttaget för mig, så jag kunde lägga till det igen. Men samma problem som från början: klockan säger att den är uppkopplad till mobilnätet, men det går inte att skicka sms osv.

Är det ens någon som har fått eSIM att fungera på klockan genom Tele2?

Jag har fortfarande problemet med ett abonnemang som ligger kvar så just nu väntar jag. Blev uppringd av någon i helgen som bara sa att ärendet lågt hos någon grupp som har hand om "alla problem med esim"...
Lärt väl bli samma sak när det är löst, dvs att det fortfarande inte fungerar som det ska. Vad säger de till dig nu? Att det är din klocka det är fel på och att du ska kontakta Apple eller jobbar de på en lösning?

Ursprungligen av Adzam 1:

Tidigt i processen (innan jag testade att ta bort tilläggsabonnemanget) fick jag också veta att felet inte låg hos Tele2 utan att jag i stället skulle kontakta Apple. Det köper jag inte – finns väl inget som tyder på att det skulle vara Apples fel?

Jag pratade nyss med ytterligare en på supporten och han sa att de överlag har haft problem med eSIM till klockorna. Han konstaterade att det var problem med Samsung-klockorna när de släpptes, och att det nu var samma visa med Apple Watch.

Status är fortfarande att teknikerna försöker att ta bort tilläggsabonnemanget manuellt. Om jag hade kunnat hade jag bytt operatör, men eftersom abonnemanget fortfarande ligger kvar i systemet är jag just nu låst vid Tele2. Jag kan bara hålla tummarna att det löser sig nästa vecka. Men eftersom det inte har löst sig under denna vecka är mina förhoppningar låga ...

Och även om de till slut lyckas få bort tilläggsabonnemanget är det ju inget som säger att klockans mobiluppkoppling kommer att börja fungera, alltså själva grundproblemet. Det är det som känns mest frustrerande.

Jaha nu har jag samma problem som du efter att ha tagit bort abonnemanget i samband med att jag ställde in klockan som ny. Går nu inte att lägga till abonnemanget igen utan det kommer bara en vit skärm efter att jag knappat in mina sista fyra för verifiering. Så ja nu är det väl bara att hålla tummarna. Frustrerande är bara förnamnet.

Ursprungligen av Adzam 1:

Har det löst sig för dig nu? För mig är det fortsatta problem.

Problemet nu består i att jag inte kan lägga till mobiltjänsten igen. Detta efter att ha tagit bort tjänsten (på inrådan av någon på supporten), för att på så sätt se om det löste problemet där klockan inte kunde skicka sms osv, trots att den uppgav att den hade uppkoppling. Då hade jag testat att återställa klockan flera gånger.

Nu kommer jag så långt att jag kan verifiera de sista fyra siffror i mitt personnummer och sedan bekräfta min klocka. Därefter är skärmen bara vit. En på supporten sa att det kunde bero på att ett spökabonnemang låg kvar i systemet, något som måste tas bort manuellt.

I måndags fick jag veta att mitt ärende skulle prioriteras och att problemet nästan garanterat skulle vara löst i går kl 15 – vilket det inte var. Då fick jag veta att ärendet med stor sannolikhet skulle vara löst i dag onsdag innan kl 15 – vilket det inte är.

Nu var jag i kontakt med Tele2 igen. Sist sa de alltså att de hade ett känt problem och att jag skulle avvakta. När jag frågade hur det gick fick jag svaret att ingenting var fel hos dem och att det antagligen var min klocka som det är fel på. Jag blev hänvisad till Apple. För att de ska felsöka klockan måste jag skicka in den, vilket jag inte är jättesugen på med tanke på att jag ändå känner mig rätt säker på att felet ligger hos Tele2. Jag tänker att jag ska försöka testa klockan med någon annan operatör först. Men surt är det. Hur har det gått för dig?

Ursprungligen av Adzam 1:

Har det löst sig för dig nu? För mig är det fortsatta problem.

Problemet nu består i att jag inte kan lägga till mobiltjänsten igen. Detta efter att ha tagit bort tjänsten (på inrådan av någon på supporten), för att på så sätt se om det löste problemet där klockan inte kunde skicka sms osv, trots att den uppgav att den hade uppkoppling. Då hade jag testat att återställa klockan flera gånger.

Nu kommer jag så långt att jag kan verifiera de sista fyra siffror i mitt personnummer och sedan bekräfta min klocka. Därefter är skärmen bara vit. En på supporten sa att det kunde bero på att ett spökabonnemang låg kvar i systemet, något som måste tas bort manuellt.

I måndags fick jag veta att mitt ärende skulle prioriteras och att problemet nästan garanterat skulle vara löst i går kl 15 – vilket det inte var. Då fick jag veta att ärendet med stor sannolikhet skulle vara löst i dag onsdag innan kl 15 – vilket det inte är.

Nej, det har inte löst sig. I förrgår var jag i kontakt med deras kundtjänst och då sa de bara att problemet är känt, att deras tekniker jobbar på en lösning och att jag bara skulle avvakta så skulle det säkert vara löst snart. Oklart hur lång tid men jag tänkte att jag ger det en vecka innan jag återkommer. Är ju uppenbart att de inte vet vad problemet är...

Ursprungligen av Adzam 1:

Fortfarande ingen lycka.

Jag har testat både hemma (genom att stänga av telefonen) och utanför hemmet (genom att lämna telefonen hemma). Allting verkar stämma: Tele2 anges som mobilabonnemang, både i Watch-appen på telefonen och i inställningarna på klockan; status i inställningarna på klockan anges som "Ansluten"; symbolen för "Mobilnät" i kontrollcenter på klockan är grön; täckning verkar finnas. Ändå fungerar det inte.

Jag har återigen varit i kontakt med Tele2, och nu låter det som att det kan ta upp till en dag innan allt kommer igång. Samtidigt höll han på supporten med om att det är lite konstigt att jag redan nu, i Watch-appen på telefonen, under Min klocka > Mobilnät > Mobilabonnemang, kan välja "Ta bort Tele2-tjänsten". Det alternativet borde tydligen inte dyka upp förrän tjänsten är helt aktiverad.

Är det någon som har haft liknande problem, antingen med Tele2 eller någon annan operatör? Det rådet jag har fått är att fortsätta vänta. Om det inte fungerar i morgon ska jag höra av mig igen. Självklart kan jag vänta – jag har ju redan väntat ett bra tag på att tjänsten ens skulle lanseras – men det känns ändå lite tråkigt att inte kunna använda sig av det i dag, när tjänsten verkar fungera för andra.

Har Apple Watch 5 med Tele2 sedan i torsdags och har inte fått det att fungera. Med LTE-uppkoppling fungerar det att ta emot samtal och att lyssna på musik via iTunes men det går inte att diktera, skicka eller ta emot meddelanden eller någonting annat som kräver internettillgång. Var i kontakt med supporten i fredags men de tyckte mest att jag skulle starta om telefon och klocka och avvakta lite...

Ursprungligen av Ida Blix:

Hur menar du?

My bad. Det fungerade inte i enhandsläge när jag testade först, men efter omstart gör det. Kör beta så kan ha med det att göra.