Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Notiscenter

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Snabeldrake:

Fråga: Vad kör ni för inställningar för Notiser?

Inställningarna för notiser är för många å alldeles för invecklade. Det irriterar mig. Finns det möjlighet att stänga av notiserna helt? Med ett femtiotal appar installerade blir det ju rätt mödosamt att sitta å ändra inställningarna för notiserna för varje app.

Jag tror ändå att det är enklare än på ett annat mobilOS:)

För många? Det är väl tre? Inga, banderoll eller meddelanderuta?
Plus om de ska synas i notiscenter eller på låst skärm.

Defaultvalen fungerar bra för de flesta. Du kan inte stänga av notisfunktionen globalt men du kan stänga av den per app.

Riktigt nöjd med notiser, precis vad jag saknat!
Inställningarna ställer man ju bara in 1 gång, hur svårt kan det vara?

Fråga ang notiser for mail.

Jag skulle gärna vilja få notiser för mina mail men när man går in i iCloud och ska aktivera detta så vill luren att man skapar en @me.com-adress och då är min fråga om det bara går att ta emot mailnotiser till en @me.com-adress?

Jag vill få notiser om mail på min vanliga @telia.com-adress eller @hotmail.com-adress och inte till en @me.com-adress som jag ändå aldrig använder eller får något mail på.

Eller fungerar det som så att man kan lägga in fler mailkonton för notiser efter att man har skapat den här @me.com-adressen? Jag förstår inte riktigt vitsen med att skapa ännu ett mailkonto när man redan har fungerande såna?

Blir tacksam om någon kan förklara detta!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 09:32

Nikkotikko, förstår inte riktigt frågan eller problematiken med iCloud.

iCloud har ingenting med notiserna att göra, inte heller en @me.com adress.

Jag har 3 mailadresser i min telefon @me.com, @telia.com och @gmail.com jag får Notiser på alla tre. Även om jag inte hade haft @me.com adressen så hade jag fått notiser på dom 2 andra.

Lägg helt enkelt till dina mailadresser och aktivera mailnotisen, där finns inga möjligheter att välja vilket e-post konto du får notiser på utan det kommer således på alla du har i telefonen. Lycka till nu.

Tack för ditt svar Cokey!

I nuläget har jag två mailadresser inlagda i luren och Mail aktiverat i Notiser, trots detta får jag inga notiser vid mail till dessa adresser. Det var därför jag undrade om det har något att göra med inställningarna i iCloud för överst där finns ett alternativ som heter E-post som jag i nuläget inte har aktiverat. Försöker jag aktivera denna så ber den mig alltså att skapa en @me.com-adress innan jag kommer vidare, det finns bara Skapa eller Avbryt som alternativ och det var därför jag undrade om man måste skapa denna @me.com-adress för att kunna få notiser om mail?

Men du menar alltså att E-post inte behöver vara aktiverat i iCloud-inställningarna för att man skall kunna få notiser om mail? Har du i så fall någon teori om varför jag inte får dessa notiser trots att jag har Notiser för mail aktiverat? Jag får andra notiser som SMS, Aftonbladets Breaking news osv! Jag kan gå in i det ordinarie mail-appen och läsa mailen men det hade varit trevligt att få notiser om mail utan att behöva öppna den appen!

Jag testade nu att skicka mail till mig själv för att se om det kommer några notiser vilket det inte gör, däremot om jag öppnar den vanliga mail-appen först så dyker mailen upp i Notiscenter. Tycker det verkar suspekt att man måste öppna mail-appen först för att kunna se mailnotiserna, vad är meningen med att se notiserna först efter att man redan varit inne i mailprogrammet? Jag kanske har missuppfattat det hela men jag trodde man skulle få en notis om att man har mail så att man därefter kan kolla mailen. Eller beror detta på att det är väldigt lång fördröjning innan notiserna dyker upp? Har väntat ca 15 min utan att de dykt upp!

Senast redigerat 2011-10-18 10:22
Ursprungligen av nikkotikko:

Men du menar alltså att E-post inte behöver vara aktiverat i iCloud-inställningarna för att man skall kunna få notiser om mail?

Helt korrekt. Mail i iCloud är bara för just mail i iCloud (@me.com).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 10:09

Okej prövade precis att avaktivera Mail på iCloud och skickade sen ett mail till mig själv från datorn till en av dom andra adresserna och det gick utmärkt. Får du mailen så den piper och sen får du gå in i mail-appen eller går du in i mail-appen och då kommer mailen?

Får du mailen så den piper och sen får du gå in i mail-appen eller går du in i mail-appen och då kommer mailen?

Jag måste öppna mail-appen för att kunna ta emot mailen.

Gick in i "Inställningar", "E-post, kontakter, kalendrar", "Hämta nya data", "Avancerat" och där hade jag 3 poster, iCloud samt mina 2 mailkonton. Vid iCloud fanns det 3 alternativ (Push, Hämta samt Manuellt) och här var Push valt, vid mailkontona fanns bara Hämta och Manuellt som alternativ och Hämta var det som var markerat. Det kanske har med detta att göra att jag inte får notiser om mina mail?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-18 11:58
Ursprungligen av nikkotikko:

Får du mailen så den piper och sen får du gå in i mail-appen eller går du in i mail-appen och då kommer mailen?

Jag måste öppna mail-appen för att kunna ta emot mailen.

Gick in i "Inställningar", "E-post, kontakter, kalendrar", "Hämta nya data", "Avancerat" och där hade jag 3 poster, iCloud samt mina 2 mailkonton. Vid iCloud fanns det 3 alternativ (Push, Hämta samt Manuellt) och här var Push valt, vid mailkontona fanns bara Hämta och Manuellt som alternativ och Hämta var det som var markerat. Det kanske har med detta att göra att jag inte får notiser om mina mail?

Nej, det Push innebär är att den hela tiden pollar för att se om du har nya mail. Använder du Hämta så kollar den med jämna mellanrum, ett tidsspann som du själv stället in som t ex 15 min. Om du ställer in Manuellt så kollar den endast när du går in i Mail-appen.

Felet var mycket riktigt att inställningen under "Hämta nya data" var satt till Manuellt, ändrade detta till "Varje kvart" och då poppade mina test-mail upp som notiser efter en kvart! Vet inte om jag tidigare satt den inställningen till Manuellt för att spara batteritid! Helst skulle jag vilja få mailnotiserna i realtid och inte som nu 15 minuter senare (teoretiskt) än man fått själva mailet men detta är betydligt bättre än att behöva öppna mail-appen för att kolla i alla fall!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-18 12:35
Ursprungligen av nikkotikko:

Helst skulle jag vilja få mailnotiserna i realtid och inte som nu 15 minuter senare

Du får byta till att använda iCloud mailen eller skapa ett Exchange konto hos något annat företag så får du notiserna i realtid.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 12:37

Ja korrekt. Det var det som var felet, har inte kunnat kika här på en stund så har inte kunnat svara men det löste ju sig.

Telia har inte pushmail såvitt jag vet..

Hotmail har dock.. Följ instruktionerna i denna länk för att lösa problemet. Med vänlig hälsning | Hur läser man enklast Hotmail i iPhone?

Justerade rubriken bara en aning.

/Mod

Detta hör kanske hit, även om det är via väderappen: Förr i världen, typ ett år sen eller så, var det inga problem att hålla koll på vädret i Piteå, men nu hittar den aldrig Piteå, och då vi inte har samma väder som Luleå till exempel så är det värdelöst med den appen, och då man bara får en blank skärm i notiser så vad fan är den bra för överhuvud taget?

Någon som vet om det går att lura väderappen på något sätt? Eller har Yahoo helt enkelt tagit bort lilla Piteå (med det stora självförtroendet)??

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 18:37
Ursprungligen av CyberPet:

??

Du kan ju stänga av platsbaserad vädervisning i väderappen och ställa in Luleå om du vill det (förstår att du inte vill det) men det jag hittar som Yahoo klarar av i ditt (när)område är:

Abisko
Haparanda
Arjeplog
Kvikkjock
Gallivare
Lulea

Så det är nog bara att leva med det eller kontakta Yahoo väder avdelning och se om dom inte kan ta in Piteå också.

Lycka till.

Ursprungligen av Cokey:

Du kan ju stänga av platsbaserad vädervisning i väderappen och ställa in Luleå om du vill det (förstår att du inte vill det) men det jag hittar som Yahoo klarar av i ditt (när)område är:

Abisko
Haparanda
Arjeplog
Kvikkjock
Gallivare
Lulea

Så det är nog bara att leva med det eller kontakta Yahoo väder avdelning och se om dom inte kan ta in Piteå också.

Lycka till.

Det är 50 mil till Gällivare, 17 mil till Haparanda och 5.3 mil till Luleå. Vi har INTE samma väder som dem, inte ens Luleå (vi har en helt annan växtzon till och med). Piteå har funnits tidigare, så jag undrar varför den är borta nu. Dumt.

Och ja, jag vet att jag kan ta bort notisen om vädret, men jag gillade funktionen... om den fungerade.

Ursprungligen av CyberPet:

Det är 50 mil till Gällivare, 17 mil till Haparanda och 5.3 mil till Luleå. Vi har INTE samma väder som dem, inte ens Luleå (vi har en helt annan växtzon till och med). Piteå har funnits tidigare, så jag undrar varför den är borta nu. Dumt.

Och ja, jag vet att jag kan ta bort notisen om vädret, men jag gillade funktionen... om den fungerade.

Det är fortfarande Yahoo som tillhandahåller tjänsten, en kontakt med Yahoo kanske löser det?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 19:44
Ursprungligen av keptang:

Det är fortfarande Yahoo som tillhandahåller tjänsten, en kontakt med Yahoo kanske löser det?

Som i sin tur använder Weather.com tror jag.

Ursprungligen av zappee:

Som i sin tur använder Weather.com tror jag.

Möjligt, men där finns Piteå.

Det är rätt så off topic nu ändå, då det inte har någonting med notiser att göra.

Angående vädret så hade vi samma problem med Växjö i appen väldigt länge, i iOS 4. Minns inte när Växjö försvann, men platsen kom tillbaka innan iOS 5. Det är helt klart Yahoo som dummar sig.

Jag har skickat ett mail till Yahoo om detta, så vi får se.

Ett helt annat problem.... ilandsproblem, jag vet. Men efter uppdateringen så får jag inga notiser om att någon lagt ett nytt ord i WordFeud. Jag har slagit på den och att den ska göra som vanligt, typ som innan.... men nada. Det är knäpptyst.

*addicted*

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 23:18

Pröva ta bort WF och installera det igen. Jag vet att idag har jag inte heller fått några notiser från just WF och att deras server varit väldigt slö idag. Men brukar få Notiser från dom..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 23:24

Här har de kommit ikväll...

Ah, kanske har de haft problem?? Fick ett just nu, utan att göra något annat än svära.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-19 10:48

Samma svepning/gesture för att komma åt notiscenter fick Safari före iOS5 att gå till sidans början med adress/sök fält. Nu går det inte med notisfältet - är det priset man får betala för notiscenter, eller gör jag något fel?

Senast redigerat 2011-10-19 11:03

Börja draggesten utanför fönstret så tror jag att det löser sig (dvs: du startar för lågt ner på skärmen)

Edit: Läste fel:)

För att komma till toppen på Safari så räcker det med att trycka på statusbaren. Du ska inte dra.

Hahaha... tja min fråga har tydligen gått vidare i alla fall (om var sjutton mitt väder tog vägen - och inga dåliga pruttskämt nu!):

Citat:

Hello ,

Thank you for contacting Yahoo! Customer Care. This message is to inform
you that your Yahoo! Mobile inquiry will require additional work before
we can provide an answer. So please note that we are routing your issue
to a Technical Support Agent with specialized expertise, and you can
expect a response from us within the next 24 hours after receiving this
email.

Sincerely,

The Yahoo! Customer Care Team

**Please do not respond to this message as no one will receive it.

En annan sak, det finns inget knapp för att slå av Hela notiscenter. Värdelöst! Hoppas det kommer i en uppdatering.

Du behöver inte använda den men varför tycker du att det är värdelöst att du inte kan slå av hela notiscenter?
Eller menar du att du inte kan slå av notifieringar med en knapp?

Ursprungligen av BlackSmp:

Du behöver inte använda den men varför tycker du att det är värdelöst att du inte kan slå av hela notiscenter?
Eller menar du att du inte kan slå av notifieringar med en knapp?

Därför att man ibland inte vill ha några notiser alls. Dels pga att man inte vill bli störd, men ibland för att spara batteri(notiser drar rätt bra med batteri).

Bevaka tråden