Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Notiscenter

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Guuuuud vad jag hoppas att de slänger in en rad uppdateringar för Notiscenter som:
- Hela tiden i Statusbar visa om/vad man för något nytt.
- Gör den synlig på låsskärmen
- Möjliggör kompletta förhandstittar på notiser, meddelanden, mail, kalenderhändelser osv
- Möjliggör "Markera som läst" på individuella notiser/meddelanden

(ja, jag har kört jailbreakat fram tills nu )

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 21:10
Ursprungligen av theplague:

Guuuuud vad jag hoppas att de slänger in en rad uppdateringar för Notiscenter som:
- Hela tiden i Statusbar visa om/vad man för något nytt.
- Gör den synlig på låsskärmen
- Möjliggör kompletta förhandstittar på notiser, meddelanden, mail, kalenderhändelser osv
- Möjliggör "Markera som läst" på individuella notiser/meddelanden

(ja, jag har kört jailbreakat fram tills nu )

De är ju synliga på låsskärmen?
Vad menar du med kompletta förhandstittar? Notiser?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-13 21:15
Ursprungligen av zappee:

De är ju synliga på låsskärmen?
Vad menar du med kompletta förhandstittar? Notiser?

Bara när du fått dem, väl? Om du har notiser där, låser upp telefonen och låser den igen, går det ju inte att komma åt dem igen. Det plague vill göra (om jag förstår honom rätt) är ju att kunna dra ner notiscentret även på låsskärmen — kanske inte ens behöva dra, utan att man snarare väljer att vissa saker (som kalenderpåminnelser) alltid finns där.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 21:17
Ursprungligen av Adzam 1:

Bara när du fått dem, väl? Om du har notiser där, låser upp telefonen och låser den igen, går det ju inte att komma åt dem igen. Det plague vill göra (om jag förstår honom rätt) är ju att kunna dra ner notiscentret även på låsskärmen — kanske inte ens behöva dra, utan att man väljer att vissa saker (som kalendern) alltid finns där.

Jaha okej. Nej så fungerar det inte. Ser ingen riktig nytta av det personligen heller.

Ursprungligen av zappee:

De är ju synliga på låsskärmen?
Vad menar du med kompletta förhandstittar? Notiser?

Ja precis som Adzam skriver, menar jag att Notiscentret(alltså det man drar ned) ska finnas där med.
Man skulle även kunna välja att det är framme som default.

Med kompletta förhandstittar menar jag att man borde kunna läsa och bläddra mellan meddelandena, mail etc redan i Notiscentret/neddragslisten.

+ Att så länge ett mail, meddelande etc är oläst ska det vara kvar i neddragslisten. Både låst som olåst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 16:16

Jag upplever problem med både både mail- och kalendernotiser på en iPhone 4. Gemensam nämnare är att de kommer från en exchange-server. x-symbolen flimrar och det mail eller den kalenderhändelse som ligger i nederkanten hoppar omkring. På iPaden ser det fint ut.
Har också problem med att exchange-inbjudningar inte ändrar status även om man tackat ja eller nej på andra enheter/datorn men det är ju ett gammalt problem.

Ibland ser jag kommande kalenderhändelser, ibland ser jag obesvarade inbjudningar och ibland ingenting. Lite inkonsekvent det hela.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-13 16:20

Verkar vara ganska buggigt med andra ord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-13 16:25

Lite frågor:

1. Nu när jag får en ny notis visas den både i notiscentret och som klassisk, röd badge på ikonen. Så vill jag ha det.

Men låt oss säga att jag får ett SMS (eller ännu mer "irriterande": något meddelande på Facebook) som jag inte behöver läsa (eller kan läsa redan när jag får det, om det råkar vara kort) eller inte behöver svara på. För att få bort den från notiscentret klickar jag ju på "rensa". Men trots att den tas bort där finns ju den röda markeringen kvar på ikonen, och den får jag ju bara bort genom att gå in i programmet. Går det att åtgärda detta, så att alla noteringar försvinner; eller "ska" man inte tänka som jag gör?

2. Sen en mer specifik fråga som rör Facebook-appen (och antagligen inte IOS 5): hänger den inte alls ihop med Facebook på nätet? Låt oss säga att jag får något skickat till mig och läser det på datorn. Under tiden hinner ju samma händelse uppmärksammas på telefonen — och så är vi tillbaka på ruta ett, där jag noteras om något jag redan läst (i detta fall på en annan plattform). Drömmen skulle ju vara om det fungerade precis som imap.

Ursprungligen av Adzam 1:

Lite frågor:

1. Nu när jag får en ny notis visas den både i notiscentret och som klassisk, röd badge på ikonen. Så vill jag ha det.

Men låt oss säga att jag får ett SMS (eller ännu mer "irriterande": något meddelande på Facebook) som jag inte behöver läsa (eller kan läsa redan när jag får det, om det råkar vara kort) eller inte behöver svara på. För att få bort den från notiscentret klickar jag ju på "rensa". Men trots att den tas bort där finns ju den röda markeringen kvar på ikonen, och den får jag ju bara bort genom att gå in i programmet. Går det att åtgärda detta, så att alla noteringar försvinner; eller "ska" man inte tänka som jag gör?

Notiscenter och brickan hör inte ihop så man "ska" inte tänka som du gör;)
Dvs - finns inget sätt att åtgärda det så vitt som jag vet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-13 17:03

Tack för svaret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 22:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte så trivialt som att du glömde att ändra sortering från "efter tid" till "manuellt" högst upp? (Been there, done that:)

Nej, tyvärr. Det är inställt på manuellt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-13 20:56

Inga av mina notifikationer verkar hamna i notifikationscenter. Kan inte se att jag missat någon inställning heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 21:05
Ursprungligen av joakimo:

Inga av mina notifikationer verkar hamna i notifikationscenter. Kan inte se att jag missat någon inställning heller.

Du ställer in det under Notiser.

Jag gillar det, otroligt mycket bättre än det gamla systemet. Men varför kan man inte svepa bort dem från listan. Varför ett kryss och sedan rensa? Inte alls konsekvent med övriga iOS.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-14 01:57

Gällande notiser vid låst skärm som var uppe tidigare i tråden - jag har aktiverat det för mail etc. men inga notiser visas på låsskärmen - vad kan det bero på?

Jag förstod det som att jag inte kan dra ned "gardinen" vid låsskärm men jag ser inget alls?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 07:31
Ursprungligen av FG2011:

Gällande notiser vid låst skärm som var uppe tidigare i tråden - jag har aktiverat det för mail etc. men inga notiser visas på låsskärmen - vad kan det bero på?

Jag förstod det som att jag inte kan dra ned "gardinen" vid låsskärm men jag ser inget alls?

Om du går in under Inställningar -> Notiser -> Email så bör du ju då se att Notiscenter är aktiverat men om du då skrollar längst ner i samma fönster, är då "Visa vid låst skärm" aktiverat? Helt avgörande

Ingen annan som tycker meddelandena ska vara kvar i Notiscenter ända till det är läst på riktigt?

I kombination med att rensa/markera dem enskilt som Johan här ovan är inne på.

Senast redigerat 2011-10-14 08:03
Ursprungligen av theplague:

Ingen annan som tycker meddelandena ska vara kvar i Notiscenter ända till det är oläst på riktigt?

I kombination med att rensa/markera dem enskilt som Johan här ovan är inne på.

Ett o för mycket där? "oläst på riktigt"

Johans förslag verkar inte helt fel, det kan mycket väl komma i framtiden. Trots allt, det är en ganska omfattande release som de har gjort. Misstänker att de har jobbat ganska hårt:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Ett o för mycket där? "oläst på riktigt"

Haha, ja, har redigerat inlägget.

Citat:

Johans förslag verkar inte helt fel, det kan mycket väl komma i framtiden. Trots allt, det är en ganska omfattande release som de har gjort. Misstänker att de har jobbat ganska hårt:)

Absolut, men jag tror ju helt klart att Notiscenter är något nytt centralt i iOS som de kommer att utveckla vidare. De vill ju se att grunden rullar för folk.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 08:06
Ursprungligen av theplague:

Haha, ja, har redigerat inlägget.

Absolut, men jag tror ju helt klart att Notiscenter är något nytt centralt i iOS som de kommer att utveckla vidare. De vill ju se att grunden rullar för folk.

Tycker grunden fungerar bra, bättre än på Android.

Ursprungligen av zappee:

Tycker grunden fungerar bra, bättre än på Android.

Absolut, nu är det bara att utveckla den vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 08:01
Ursprungligen av theplague:

Ingen annan som tycker meddelandena ska vara kvar i Notiscenter ända till det är oläst på riktigt?

I kombination med att rensa/markera dem enskilt som Johan här ovan är inne på.

De är ju kvar tills du hanterar dem?
Eller pratar du fortf. att det ska vara en synlig rad uppe?

Ursprungligen av zappee:

De är ju kvar tills du hanterar dem?
Eller pratar du fortf. att det ska vara en synlig rad uppe?

Jag blandade ihop grejer för mig själv Ja det gör de ju, men de försvinner från låsskärmen.
Framförallt handlar det väl om att själva Notiscentret ska vara tillgängligt från låsskärmen, och meddelandena/infon ligga kvar där även när man låst upp och låst luren igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 08:11
Ursprungligen av theplague:

Jag blandade ihop grejer för mig själv Ja det gör de ju, men de fösrvinner från låsskärmen.
Framförallt handlar det väl om att själva Notiscentret ska vara tillgängligt från låsskärmen, och meddelandena/infon ligga kvar där även när man låst upp och låst luren igen.

Ja, det skulle kunna vara en bra funktion.

Säg det till Apple Apple - iPhone - Feedback

Ursprungligen av zappee:

Ja, det skulle kunna vara en bra funktion.

Säg det till Apple Apple - iPhone - Feedback

Gjort!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-14 09:22

Anledningen till att notifications inte syns på låsskärmen kan ju ha att göra med:
1. Det har varit svårt att få till (kanske inte så troligt).
2. Man har inte orkat/tänkt på att implementera det.
3. Det finns en sekretessaspekt på att se möten o.d. utan att låsa upp telefonen. Om någon får tag på den kommer man då ev. åt känslig information.

Men det löser man ju lätt genom att man inte kommer åt notifications från telefoner som har lösenordsskydd.

Och visst ska man kunna slå av funktionen men det vet vi ju hur det kommer att bli när 50-70-åriga direktörer ska hantera ny teknik

Här kommer en rolig länk om just det

Ursprungligen av andas:

Anledningen till att notifications inte syns på låsskärmen kan ju ha att göra med:
1. Det har varit svårt att få till (kanske inte så troligt).
2. Man har inte orkat/tänkt på att implementera det.
3. Det finns en sekretessaspekt på att se möten o.d. utan att låsa upp telefonen. Om någon får tag på den kommer man då ev. åt känslig information.

Men det löser man ju lätt genom att man inte kommer åt notifications från telefoner som har lösenordsskydd.

Och visst ska man kunna slå av funktionen men det vet vi ju hur det kommer att bli när 50-70-åriga direktörer ska hantera ny teknik

Här kommer en rolig länk om just det

1. Nja, det handlar väl om att de ska få det att rulla inne i luren först i såna fall.
2. Det är jag övertygad om att de har tänkt på. En snubbe som anställdes för att hjälpa till att styra upp detta kom ju rakt från jailbreakingvärlden där han hade utvecklat ett eget Notissystem, som jag är rätt säker på visades på låsskärmen.
3. Ja precis, det ska ju vara helt valfritt om, och vad, den ska visas där.

Inlägg #35 och #37 hitflyttade från nedanstående tråd.

http://www.99.se/iphone/290342-traden-om-ios-5-pa-iphone.html

/Mod

Fråga: Vad kör ni för inställningar för Notiser?

Inställningarna för notiser är för många å alldeles för invecklade. Det irriterar mig. Finns det möjlighet att stänga av notiserna helt? Med ett femtiotal appar installerade blir det ju rätt mödosamt att sitta å ändra inställningarna för notiserna för varje app.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 18:35
Ursprungligen av Snabeldrake:

Fråga: Vad kör ni för inställningar för Notiser?

Inställningarna för notiser är för många å alldeles för invecklade. Det irriterar mig. Finns det möjlighet att stänga av notiserna helt? Med ett femtiotal appar installerade blir det ju rätt mödosamt att sitta å ändra inställningarna för notiserna för varje app.

För många?

Exakt samma inställningar som du hade för push notifications har nu överförts till Notiser

Tror inte man kan stänga av det helt.

Bevaka tråden