Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Håller med Keptang att det är en förbrukningsvara, men har full förståelse. 93 cycles är inte bra.

Har aldrig sett ett batteri med mer än 400 cycles, om ens det. Har heller aldrig sett ett batteri som hållit "datorns livstid". När är dators livstid slut?...

Ska nog skaffa mig en förlängd applecare på min macbook air ändå. Inte ens en månad gammal och redan uppe i 15 cycles. Känns "lätt" att komma upp i de där 400 cycles.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-06 21:44

Jag har en ThinkPad från 1996-96 som fortfarande fungerar, och fortfarande klarar 10+ minuter på originalbatteri..
Snacka om klass!

Men jag har haft många fler fina ThinkPads.

Nu är det ju surtråden och inte "IBM-maskiner vi minns"....

Ursprungligen av Goflorp:

Nu är det ju surtråden och inte "IBM-maskiner vi minns"....

Jag blir sur över att tänka på alla sköna tusenlappar jag hade haft över om jag inte lagt så mycket på alla IBM-kompatibla plastapparater... Hade jag bara gått över till Mac tidigare (nu snackar vi OS X, de tidigare OSen var ingen hit IMHO) hade jag sparat många svordomar och frustrerade anfall på Ctrl+Alt+Delete…
Allt är inte bra på denna sidan heller, men mycket bättre när man slipper hålla reda på modellbeteckningar som skiljer på en bokstav. För att inte tala om drivrutinshelvetet. Hur kan man konstruera en maskin som är obsolet i princip när den kommer på marknaden? Och komma undan med det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-08-07 10:53

MW försöker tjäna några kronor med AB taktik.

Så tar du död på Macviruset - MacWorld

Sitter här och försöker anmäla min dotter till babysim. De har valt att ha så få platser att det är typ 20 sökande per plats och de släppte platserna för bokning online nu kl. 8 på morgonen. Igår släpptes de egentligen men servern brakade ihop av trycket. Ödslar betald arbetstid på detta för 2:a dagen i rad utan resultat för att några inkompetenta kommunalmördarsniglar inte kan få till ett bokningssystem som fungerar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-08 20:30
Ursprungligen av pmarriott:

Sitter här och försöker anmäla min dotter till babysim. De har valt att ha så få platser att det är typ 20 sökande per plats och de släppte platserna för bokning online nu kl. 8 på morgonen. Igår släpptes de egentligen men servern brakade ihop av trycket. Ödslar betald arbetstid på detta för 2:a dagen i rad utan resultat för att några inkompetenta kommunalmördarsniglar inte kan få till ett bokningssystem som fungerar.

Överpeppad av OS eller?
Den ska kröka i tid som krokig vill bli, eller hur det nu var..

Ursprungligen av mattiL:

Överpeppad av OS eller?
Den ska kröka i tid som krokig vill bli, eller hur det nu var..

Nja, vi är inte speciellt sportintresserade men döttrarna tycker det är kul med simning. Badets bokningssystem har varit en källa för kritik i flera år nu.

Ursprungligen av pmarriott:

Nja, vi är inte speciellt sportintresserade men döttrarna tycker det är kul med simning. Badets bokningssystem har varit en källa för kritik i flera år nu.

Samma här hos oss.

  • Medlem
  • 2012-08-09 00:32

I dag på jobbet tog det ungefär 50 minuter att öppna en dörr-jävel för att passera med en europapall.
Ingen hade koll på vem som hade nyckel eller befogenheter att öppna dörren, och efter många turer med vakter, chefer etc kom vi tillslut igenom. Men allvarligt, en timme liksom, för att öppna EN dörr??

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-09 20:13

All TS som startar en tråd och lipar över att "si och så inte fungerar som jag vill". 63 medlemmar på forumet försöker att lösa problemet för TS men TS visar inget som helst intresse.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-11 22:49

Folk lägger in annonser här på 99mac.se i vilka de önskar inhandla såväl hårda som mjuka varor.

Man svarar på det sätt de önskar, och sedan hör man – ingenting. En av dem lade ut sin annons för ca två veckor sedan och jag svarade i det närmaste simultant. Annonsören var inloggad senast i förrgår.

Alltså.. va?

Mitt pris gick just upp.

Sitter och redigerar en tung Word-fil på ca 200 MB som något ljushuvud har fyllt med bilder som är relativt små utan att minska på själva bildstorleken. Har trott att fanskapet har kraschat flera gånger då badbollen är uppe och dansar så fort jag försöker spara, men det visar sig att det nog helt enkelt tar 12 minuter att spara eländet. Till lokal disk kan tilläggas. Jobbade över WiFi mot servern innan och det var inte helt roligt.

  • Medlem
  • 2012-08-15 13:16

Med tanke på att de som gör grafisk presentation i Word sällan eller aldrig har kunskaper om bilder och storlekar borde Word kunna optimera bilderna automatiskt (på begäran).

Jag blir galen på den här skiten. Jag har gjort om mitt arbete 27 ggr idag. Så fort filen ska sparas dyker badbollen upp. Pages hanterar inte helt överraskande filen mycket bättre men layouten går år pipan.

  • Medlem
  • 2012-08-15 13:46

Kan det inte går fortare att skriva ut en pdf som referens och sedan göra om layouten själv?

Ursprungligen av Baron:

Kan det inte går fortare att skriva ut en pdf som referens och sedan göra om layouten själv?

99 ggr av hundra gör jag så, hundrade gången så gör jag en PDF och fixar resten i PitStop.
Det beror till stor del på sidantal, och mängd bilder.
/m

Bankomatjäveln slök mitt kort i söndags. Utan att jag behövde göra någonting. Fick inte ens en fair chans att slå fel kod. Fick inte slå koden över huvud taget. Den bara tog kortet!

Sätt inte kort. Kort kan inte läsas. Sätt inte kortet.
Jaha. Och inte finns det någon stans man kan vända sig heller. Inget telefonnummer eller kontaktuppgift.
Där står man med en 2-åring i bilen och utan kontanter och kort. Tur att jag hade diesel så jag kunde överlämna till mamman (vi bollar lite). Sen ringer man kundtjänst på måndagen. De hävdar att kortet måste gått ut. Va fan - det var ju helt nytt för det förra pajade chipet på. Så nä.... Jag hävdade fel på automaten men det var ju nästan otänkbart. Fem dagar tar det att få nytt.!

/m

Nu visade det sig att min huvudvärk beror på att hårddisken fått typ cancer eller nåt. Datorn ligger hos doktorn på MacSupport.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-15 22:14

Egentligen är det här stor humor 2012:

"E-post läses vardagar 8.00-16.00
Ni får svar från kundtjänst inom fyra vardagar."

Ursprungligen av planB:

Egentligen är det här stor humor 2012:

"E-post läses vardagar 8.00-16.00
Ni får svar från kundtjänst inom fyra vardagar."

Så hur ska det egentligen se ut 2012?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-15 23:12
Ursprungligen av maskh:

Så hur ska det egentligen se ut 2012?

Max en arbetsdag. Lägger man ned så lite resurser på en kundtjänst borde man fundera på vad man sysslar med.

Vem väntar på information i fyra dagar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-15 22:20

Är det verkligen så konstigt att det får ta lite tid innan man svarar på mejl, eller att det finns svarstider precis som det finns telefontider.

Jag har varit med om en "klient" som vände sig till min chef och klagade för att jag inte omedelbart svarade på en fråga - på en röd dag.

Ursprungligen av planB:

Egentligen är det här stor humor 2012:

"E-post läses vardagar 8.00-16.00
Ni får svar från kundtjänst inom fyra vardagar."

"Epost läses direkt mot en avgift om 62:- per email.
Är ert ärende inget för oss kostar det 365:-. Moms tillkommer."

ModeratSverige2012

  • Medlem
  • 2012-08-15 22:26

Det var mest roligt att de skrev ut det.

  • Medlem
  • 2012-08-15 23:24

Det beror väl helt på vad det är för företag?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-16 09:18
Ursprungligen av Baron:

Det beror väl helt på vad det är för företag?

Jag tänker på företag som har kunder.

  • Medlem
  • 2012-08-16 11:13
Ursprungligen av planB:

Jag tänker på företag som har kunder.

Ett en- eller fåmansföretag med verksamhet utanför kontoret har kanske inte resurser att lova mer än så.
Jag tycker snarare att det var naivt ärligt att skriva ut det många praktiserar trots löften om "bra och snabb service".

Ursprungligen av Baron:

Ett en- eller fåmansföretag med verksamhet utanför kontoret har kanske inte resurser att lova mer än så.
Jag tycker snarare att det var naivt ärligt att skriva ut det många praktiserar trots löften om "bra och snabb service".

Eller som en byggare jag anlitade för ett par år sedan. Han hade ett autosvar på sin e-post. "Om jag inte hör av mig på en vecka har jag glömt bort det och då får ni höra av er igen."

  • Medlem
  • 2012-08-16 13:16
Ursprungligen av pmarriott:

Eller som en byggare jag anlitade för ett par år sedan. Han hade ett autosvar på sin e-post. "Om jag inte hör av mig på en vecka har jag glömt bort det och då får ni höra av er igen."

Även den som går sakta kommer fram...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-16 20:10
Ursprungligen av Baron:

Ett en- eller fåmansföretag med verksamhet utanför kontoret har kanske inte resurser att lova mer än så.
Jag tycker snarare att det var naivt ärligt att skriva ut det många praktiserar trots löften om "bra och snabb service".

Bolaget i fråga har tusen anställda i Sverige. Det är troligen EN person som sitter i kundtjänst. När jag ringde fick jag svaret att det var EN person före mig i kön och jag väntade i tio minuter.

Bevaka tråden