Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: Tethering

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du provat med att boota om datorn?

jag hade ett liknade beteende som löste sig en omboot

Ja. Både datorn och iPhone har startats om.

Min fungerade med BT från början troligen under Beta 5 tiden men senare gick det inte längre. Har provat allt men största strulet verkar vara Mac Book Pro till 3G, provad emin grannes olåsta Italien 3G men samma fel. Nu fick jag min nya olåsta 3GS och nu fungerar det igen.

Ledsen att det inte hjälper dig men känns som jag haft samma problem!

Ursprungligen av MacDavid:

Eftersom OS 3.0 tråden börjar bli för stor så delar vi upp den i olika delar.

Vi samlar alla diskussioner om tethering här.

Gamla inlägg kommer eventuellt att flyttas hit så det kommer kanske att se lite knasigt ut.

/Jetwash

Det är rätt stor skillnad på diskussioner om tethering som funktion och supportfrågor om varför det inte funkar för en viss individ. Tycker jag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-07-13 00:59

Internetdelning, Tehering och samtidigt röstsamtal

Märkligt. Telias support säger att Tehering och röstsamtal inte fungerar samtidigt. Nja, det går inte alltid utan från och till. Båda att ta emot samtal och och att ringa. Men som sagt ibland bryts det. Har inte hittat något system varför det funger ibland och inte annars.

Tja, det kan du nog glömma. Till att börja med om du kör internetdelning via bluetooth så begränsar bluetooth överföringshastigheten och du kommer inte upp i så mycket mer än 1 Mbit/s oavsett om du når en högre hastighet direkt på telefonen.

Även med delning via USB så är det ingen som har rapporerat hastigheter i närheten av vad man presterar i luften utan även där verkar vi hamna någonstans kring 1 Mbit/s. Visserligen så kommer troligen den bättre processorkapaciteten på 3GS ger lite extra via USB men vi får väl se.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-07-15 08:23

Hej,

När man använder IPHONE som modem till datorn, så blir datorn tilldelad en "intern" adress ifrån 192.168.20.x -spannet.

Denna adress krockar tyvärr med vårat företags nätadresser, vilket gör att det fungerar dåligt att använda telefonen som modem och sedan köra VPN till vårt nät.

Finns det något sätt att ändra det adress-span som IPHONE delar ut vid tethering/internetdelning? Till exempel till 192.168.40.x eller liknande?

mvh

Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-15 12:09

Ser ut som det blir svårare med tethering-hack i 3.1an.

iPhone 3.1 Beta 2 Disables Unauthorized AT&T Tethering - Mac Rumors

Hur funkar det nu då?

Nu är jag nyfiken på er som lyckats få tag på en 3gs och testat teathering.
Posta gärna hastighet, operatör, hastighet jämfört med 3g dongel och allmänt hur det fungerar osv....

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-03 07:43

Testade spontant häromdan och bredbandskollen.se visade runt 4mbit/s ner och 0,3mbit/s up. Har även fått liknande hastigheter när jag kört BBK's lilla app direkt i iPhonen.
Stämmer ganska ok med vad jag fått från 3g dongeln (notera: denna dongel har ett tvillingkort kopplat till mitt abbonemang, så det är inte ett separat "mobilt internetabbonnemang" som jag har).

Ursprungligen av tti2541:

Nu är jag nyfiken på er som lyckats få tag på en 3gs och testat teathering.
Posta gärna hastighet, operatör, hastighet jämfört med 3g dongel och allmänt hur det fungerar osv....

Letade i tråden och hittade inget svar, ber om ursäkt om jag missat det.
Men jag har en fundering runt tethering med Telenor som jag hoppas någon kan svara på:
Kan man tethera iPhone med den datatjänst som ingår om man binder sig i 24mån (Telenor Fri Mobilsurf Turbo)? Utan att jailbreaka dessutom.

Varför jag är fundersam är för att de har under tilläggstjänster på sin sida denna tjänst (Telenor Fri Mobilsurf Turbo) men även en de kallar "Data/GPRS/3G" som de beskriver med "använd mobilen som modem så kan du surfa och maila var du vill". Och denna tjänst är långt ifrån lika prisvärd som "Telenor Fri Mobilsurf Turbo". Så varför finns båda om man kan tethera med den som ingår?

Hoppas min fråga är tillräckligt tydlig och någon som har Telenor kan svara på den.
Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 21:08
Ursprungligen av Archangel:

Letade i tråden och hittade inget svar, ber om ursäkt om jag missat det.
Men jag har en fundering runt tethering med Telenor som jag hoppas någon kan svara på:
Kan man tethera iPhone med den datatjänst som ingår om man binder sig i 24mån (Telenor Fri Mobilsurf Turbo)? Utan att jailbreaka dessutom.

Varför jag är fundersam är för att de har under tilläggstjänster på sin sida denna tjänst (Telenor Fri Mobilsurf Turbo) men även en de kallar "Data/GPRS/3G" som de beskriver med "använd mobilen som modem så kan du surfa och maila var du vill". Och denna tjänst är långt ifrån lika prisvärd som "Telenor Fri Mobilsurf Turbo". Så varför finns båda om man kan tethera med den som ingår?

Hoppas min fråga är tillräckligt tydlig och någon som har Telenor kan svara på den.
Tack på förhand!

Du behöver aldrig jailbreaka för att tethra.

Ursprungligen av zappee:

Du behöver aldrig jailbreaka för att tethra.

Jaså? AT&T spärrar ju tex tethering i USA.
Därav undrar jag som sagt ifall man kan köra tethering med det medföljande "Telenor Fri Mobilsurf Turbo" eller ifall Telenor kommer försöka sälja på en någon extra tjänst för att tethering ska fungera?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 16:07
Ursprungligen av Archangel:

Jaså? AT&T spärrar ju tex tethering i USA.
Därav undrar jag som sagt ifall man kan köra tethering med det medföljande "Telenor Fri Mobilsurf Turbo" eller ifall Telenor kommer försöka sälja på en någon extra tjänst för att tethering ska fungera?

De lär inte kunna spärra på olika abonnemang. Att AT&T spärrar det helt är skillnad.

Min mor har Telia bredband hemma. Följdaktligen även inloggningsuppgifter för fri access till Telias wifizoner. Går dessa att nå med hennes inloggning i fall jag skaffar mig en Telenor-iPhone.

Vad tror ni? Borde väl fungera?

Ursprungligen av glaskross:

Min mor har Telia bredband hemma. Följdaktligen även inloggningsuppgifter för fri access till Telias wifizoner. Går dessa att nå med hennes inloggning i fall jag skaffar mig en Telenor-iPhone.

Vad tror ni? Borde väl fungera?

Ja, det fungerar

Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, det fungerar

Tackar!

Jag beställde idag en 3gs från halebop utan en tanke på att tethering inte skulle fungera, då jag trodde det var samma saker som gällde för de som för telia.

Min fråga är: är det samma tillvägagångs-sätt för en 3gs som för en 3g för att sparka igång tethering?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-07 08:52
Ursprungligen av Shlobban:

Jag beställde idag en 3gs från halebop utan en tanke på att tethering inte skulle fungera, då jag trodde det var samma saker som gällde för de som för telia.

Min fråga är: är det samma tillvägagångs-sätt för en 3gs som för en 3g för att sparka igång tethering?

Om du menar uppdatera ipcc filen så är svaret ja.

//Rob

Precis. Tackar.

internetdelnings mysterium

2 nya macbookpro (båda 10.5.8)
jag har två iphones båda 3 (ej S) med senaste uppdateringen

båda datorerna kopplas upp enkelt med den ena iphonen
den andra iphonen kopplar upp en av datorerna med inte den andra,
vad är det för fel???
O:-)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-08 21:57

Jag har också halebop och jag har följt instruktionerna men får det inte funkar.

fixar steg 1 och 2 men när jag uppdaterar itunes och trycker ner alt knappen så får jag ingen fråga om ipccén ? vart ska jag lägga ipcc filen ? kommer datoern hitta den själv?

skulle upskatta om nån palla ta sin tid. Kör macpro,iphone g3s

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 03:19
Ursprungligen av MacBen:

Jag har också halebop och jag har följt instruktionerna men får det inte funkar.

fixar steg 1 och 2 men när jag uppdaterar itunes och trycker ner alt knappen så får jag ingen fråga om ipccén ? vart ska jag lägga ipcc filen ? kommer datoern hitta den själv?

skulle upskatta om nån palla ta sin tid. Kör macpro,iphone g3s

Tryck alt (option) knappen och klicka på uppdatera knappen. Du får en fråga om du vill leta på firmware filen. Välj din ipcc fil och tryck på ok.

//Rob

Ursprungligen av MacBen:

Jag har också halebop och jag har följt instruktionerna men får det inte funkar.

fixar steg 1 och 2 men när jag uppdaterar itunes och trycker ner alt knappen så får jag ingen fråga om ipccén ? vart ska jag lägga ipcc filen ? kommer datoern hitta den själv?

skulle upskatta om nån palla ta sin tid. Kör macpro,iphone g3s

Då ska du ändra detta i Terminalen först. http://www.99.se/1783930-post40.html

Sen ska du kunna välja ipcc-fil.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-08 22:21

Kul det verkar funka för alla förutom mig

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-09-10 09:50

3.1 har släppts och nu blockar man tidigare "hack" för att kunna tethra, suck

Verkar så. Har Halebop på min 3G. Körde ipcc-filen, den uppdaterade operatörsinställningarna. Jag startade om. Ingen Internet-delning. *suuuuuuuuuuuuuuck*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-11 13:15

Nu funka det jag uppdaterad itunes, skulle ha uppdaterat iphonen

Pierre/M-stad, Robo-X och den andra snubben som jag har glömt namnet på han som la ut ipcc filen Taaackaaarr

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-11 13:25

Kommer nya uppdateringen "3,1" ta bort min internetdelning ?
ska man kanske skippa den uppdateringen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-11 13:49

Uppdaterade luren och internetdelningen försvann!

hade intenetdelning i 5 min nice:)

Aj, ja du skulle nog väntat. Kolla om det går att göra om samma sak som du gjorde när du fick det att funka. Har dålig koll på om det går.

Bevaka tråden