Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: Tethering

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom OS 3.0 tråden börjar bli för stor så delar vi upp den i olika delar.

Vi samlar alla diskussioner om tethering här.

Gamla inlägg kommer eventuellt att flyttas hit så det kommer kanske att se lite knasigt ut.

/Jetwash

Orginalinlägg:
________________
Hej

Med nya Iphone så kommer det ju att vara möjligt att använda telefonen som ett 3G-modem till ex en Macbook. Kommer detta att vara möjligt i Sverige eller har vi samma problem med allt för starka telefonoperatörer som USA har??

Senast redigerat 2009-06-21 19:04

Jag testade blåtand tethering igår och det funkade hur bra som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 09:17

I sverige ska det fungera men det är ingen som vet förrän firmware 3.0 är släppt den 17 juni.

//Rob

Då får jag väl vänta till Onsdag att berätta att det fungerar

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 09:35
Ursprungligen av svahnove:

Då får jag väl vänta till Onsdag att berätta att det fungerar

Det fungerar med GM men det behöver inte vara samma version som släpps nästa vecka. Med största sannolikhet är den det men det vi först när apple har släppt firmware 3.0.

Det finns redan en tråd angående tethering. Kanske någon mod kan lägga båda trådar samman?

//Rob

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-06-12 14:57

I Keynoten man höll i måndags så visade man upp TeliaSonera loggan i samband med att man visade en bild på vilka operatörer som kommer stödja tethering från början.

Jag tar det som ett ganska gott tecken. Vad som däremot inte sades på keynoten är att TeliaSonera är förhållandevis svindyrt att surfa med. Lite beroende på vad man har för abonnemang och behov naturligtvis men Telias iAbonnemang är ett skämt.

Körde tethering utmärkt på min MacBook Pro med Beta 5, men med GM är det stopp. Kör Telia, när jag startar detta från macen ansluter den och kopplar ifrån, och så försvinner Internet delning från Iphone. Genom att lägga till baka Telia.se.ipcc filen så kommer den tillbaka men verkar som som telia blockerar denna med GM. Provade även med Imac och den plockar också bort Internetdelning.
Får väl vänta och se till den 16:e!

17:e:):):)

Hänger på operatör, Tele2 fungerar utmärkt.

Ursprungligen av Silversurfer:

Hänger på operatör, Tele2 fungerar utmärkt.

Kör du tethering i 3.0 eller via JB? Med 3.0GM får jag inte möjligheten att ställa in något för tethering alls - kör Tele2 på min Italien-3G.

Ursprungligen av vlad_swe:

Kör du tethering i 3.0 eller via JB? Med 3.0GM får jag inte möjligheten att ställa in något för tethering alls - kör Tele2 på min Italien-3G.

Kör upplåst 3G fr Italien. Testa denna länk från din telefon http://dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig

Ursprungligen av Silversurfer:

Kör upplåst 3G fr Italien. Testa denna länk från din telefon http://dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig

Suveränt, tackar! FIck det att fungera via Bluetooth - läste dock att det är svårt att få det att funka via USB?

USB funkade felfritt för mig. Läste någonstans om developer installerad vilket jag har, kan ha med det att göra. Finns något paket man kan installera "löst" men kommer inte ihåg vad det hette tyvärr, gooooogla.

: )

  • Medlem
  • Boston
  • 2009-06-26 15:30
Ursprungligen av Silversurfer:

Kör upplåst 3G fr Italien. Testa denna länk från din telefon http://dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig

Själv sitter jag på ett abonnemang med SpringMobil med en italiensk 3G och får inte upp möjligheten att slå på tethering. När jag öppnar ovanstående fil verkar det enda som skulle behöva ändras är APN:n. Är det nå'n som vet om det funkar?

Nja du behöver då lägga in IPCC filen som beskrivs i annan tråd här, då dyker inställningen upp.

Jag behövde aldrig lägga till någon fil någonstans...
Internetdelning finns under inställningar -> Allmänt -> Nätverk

(kör telia på teliatelefon btw)

Verkar som Telia fungerar utan trick, även ipcc-filen hamnar på rätt ställe. egen ipcc eller en mobileconfig funkar iof lika bra..

  • Medlem
  • Köping
  • 2009-06-15 20:42

Som många andra har sagt så fungerar Tethering helt utmärkt med Telia utan något krångel.

Med Telia gick det bra med Beta 5 men med Gm har jag upptäckt att internetdelning försvinner om jag fyller i användarnamn i mms inställningarna, skriver jag in mms där så tas internetdelning helt bort och kommer tillbaka om jag lägger in IPCC eller återställer inställningar längst ner i mobildata.

Så nu fungerar tethering återstår att se om mms fungerar utan användarnamn och lösenord!

Jag har Halebop i min lur, och vad jag vet så är MMS inställningarna samma som för telia, jag har då inget användarnamn och lösenord ifyllt där och det funkar. Dock så funkar inte internetdelning för mig. Ställer jag in halebop.telia.se som APN så försvinner internetdelningsknappen.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Med Telia gick det bra med Beta 5 men med Gm har jag upptäckt att internetdelning försvinner om jag fyller i användarnamn i mms inställningarna, skriver jag in mms där så tas internetdelning helt bort och kommer tillbaka om jag lägger in IPCC eller återställer inställningar längst ner i mobildata.

Så nu fungerar tethering återstår att se om mms fungerar utan användarnamn och lösenord!

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag har Halebop i min lur, och vad jag vet så är MMS inställningarna samma som för telia, jag har då inget användarnamn och lösenord ifyllt där och det funkar. Dock så funkar inte internetdelning för mig. Ställer jag in halebop.telia.se som APN så försvinner internetdelningsknappen.

Kan det vara för att jag lagt in Telia.IPCC filen som lägger in telia.online.se som APN.

Får du tillbaka delningen om di väljer återställ på dessa inställningar?
Verkar vara då man ändrar inställningarna på mms från de som ligger i ipcc filen som delning försvinner?

Ändrar jag till halebop.telia.se försvinner Internetdelningen. Raderar jag nätverksinställningar kommer den tillbaka.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Ändrar jag till halebop.telia.se försvinner Internetdelningen. Raderar jag nätverksinställningar kommer den tillbaka.

Så din lösning borde vara en halebop IPCC fil. Men det är nära till i morgon så det är väl bara vänta och se.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-16 10:19

Jag sitter med en vanlig 3g med telia, inga problem alls att koppla upp datorn via usbn, 3,1 mbit!!

Någon som vet om iPhone drar extra ström om man har internetdelning på? Nu pratar jatg inte om att den är inkopplad till en dator varken via USB eller BT, utan att det är valt att man vill internetdela, vore skönt att slippa behöva gå in och stänga av det hela tiden.

Du kan utgå från att ju mer är på desto mer ström dras från telefonen.

: )

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-17 14:05

Jag pratade med en tekniker på Telia igår och Telia stödjer tethering direkt. Får se om några timmar....

Ursprungligen av Trued:

Jag pratade med en tekniker på Telia igår och Telia stödjer tethering direkt. Får se om några timmar....

Det funkar för mig så dom stödjer det.

  • Medlem
  • Köping
  • 2009-06-18 13:15

Någon som vet om man kan ha flera anslutningar till en Windows XP dator?

Sitter och laddar ner nu därför blir internet ganska segt, skulle vara bra om man skulle kunna koppla in sin iPhone till datorn då och använda tethering samtidigt som man laddar ner på sin ordinära anslutning.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 18:26
Ursprungligen av Orr3:

Någon som vet om man kan ha flera anslutningar till en Windows XP dator?

Sitter och laddar ner nu därför blir internet ganska segt, skulle vara bra om man skulle kunna koppla in sin iPhone till datorn då och använda tethering samtidigt som man laddar ner på sin ordinära anslutning.

Det går att brygga anslutningar ja. Men det är inget som är relaterat till iPhone och detta forum.

Bevaka tråden