Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: Tethering

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är inte mobildata som är begränsande när du kör modemet via bluetooth, det är bluetooth som är den begränsande faktorn.

Jag ser det inte som så konstigt att du får sämre prestanda med telefonen som ett modem. Det får du nog räkna med eftersom du har en extra länk som datat ska transporteras över och det påverkar. Speciellt när telefonen inte är optimerad för att vara modem jämfört med renodlade routers.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-24 06:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte mobildata som är begränsande när du kör modemet via bluetooth, det är bluetooth som är den begränsande faktorn.

Jag ser det inte som så konstigt att du får sämre prestanda med telefonen som ett modem. Det får du nog räkna med eftersom du har en extra länk som datat ska transporteras över och det påverkar. Speciellt när telefonen inte är optimerad för att vara modem jämfört med renodlade routers.

Förstår ju själv att det är begränsande med blåtand, men då kommer ju inte 3Gs snabbare 3G till användning vid tethering, vilket är lite synd.

Det jag är lite förvånad över är att det går så långsamt för mig nedströms när jag använder USB. Vilket det då inte borde göra iomed att USB har högre bandbredd än vad ett futtigt 3Gmodem har. såklart det kan finnas ett litet bortfall av hastigheten men inte Så mycket.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-24 03:39

Alla värden avrundade, och genomsnittsvärden på 3 mätningar/metod. Telia 3G.
Via iPhone:
0,3 Mbps Upp
2,3 Mbps Ner
Via Dator och iPhone med sladd
0,3 Mbps Upp
2,3 Mbps Ner
Via Dator och iPhone via Blåtand
0,3 Mbps Upp
1,4 Mbps Ner

Dvs... nästan 1 Mbps tapp med Blåtand....
Telia 3G. 4 streck.

1 Mätning via datorn och vanliga uppkopplingen. 10 Mbps Upp och 52 Mbps Ner.... Com Hem, Bredband XL 25-50/0,7-10. (Intervallet hastigheten skall vara inom)...
1 Mätning via iPhone kopplad via WiFi till ovanstående...
7,7 Mbps upp
9,5 Mbps ner

Senast redigerat 2009-06-25 03:59

Får det inte att funka, Macbook Air

Har iphone 3g. Macbook Air, Telia, och får inte tethering att funka vare sig med blåtand eller usb. Datorn säger att en ny ethernethet kopplats in, om man kör usb, men därifrån till att dela internet, ingen framgång - har testat allt möjligt.
Med blåtand säger plötsligt telefonen att den delar internet, men datorn har ingen uppkoppling.

Nån som har några goda råd? Tacksam...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-25 18:34
Ursprungligen av kristercnn:

Har iphone 3g. Macbook Air, Telia, och får inte tethering att funka vare sig med blåtand eller usb. Datorn säger att en ny ethernethet kopplats in, om man kör usb, men därifrån till att dela internet, ingen framgång - har testat allt möjligt.
Med blåtand säger plötsligt telefonen att den delar internet, men datorn har ingen uppkoppling.

Nån som har några goda råd? Tacksam...

Min iPhone kunde inte hitta min MacBook, men datorn hittade telefonen. Parade den som Annan enhet. När det var klart valde jag Bluetooth, iPhone 3G, Anslut till Nätverket i menyraden. Sedan öppnade jag Nätverksinställningarna i datorn, det kom upp en ny port. Efter 20 sekunder hade den fått ett IPnummer och det var bara att köra.

Tack Kenjon!
Bytte nätverksplats till Automatiskt i stället för den jag haft innan, och då började det rassla igång. Nu funkar det via blåtand, härligt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-06-25 20:08

någon som kan säga mig vilka inställningar man ska ha på datorn under nätverksanslutningar när man kör internetdelning?

kör os X 10.5

edit: eller hur man kan lägga till nätverksanslutningen igen (råkade radera den)

Senast redigerat 2009-06-25 22:28

Kan någon som låst upp med ett 3 abb berätta hur det går att surfa?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-25 23:32

Det går alldeles utmärkt att surfa! Skämtåsido; hur menar du?

Ursprungligen av jurassic579:

Kan någon som låst upp med ett 3 abb berätta hur det går att surfa?

Ursprungligen av jurassic579:

Kan någon som låst upp med ett 3 abb berätta hur det går att surfa?

Går att surfa iPhonen, eller via iPhonen till datorn?

Ursprungligen av theplague:

Går att surfa iPhonen, eller via iPhonen till datorn?

Via iphone till dator och vilka uppkopplingshastigheter man får via usb-kabel.

Förlåt för min otroligt dåligt formulerade fråga tidigare, så här i efterhand kan jag inte förstå hur man skulle förstå den.... Speciellt när jag ställde den i tråden om tethering

Fick löst mina bluetoothproblem själv, var tvungen att manuellt lägga till en BlueTooth PAN koppling i Nätverksinställningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-26 15:51

Vad är Era tankar kring Tethering med 3GS?

Det kommer vara samma hastighet då trots turbo3G. Känns inte så himla kul. Det var en av de största anledningarna för mig att byta upp mig från min nuvarande 3G, att tethering skulle gå snabbare (läs: lika snabbt som min 3gDongel som jag kört med fram tills nu)

=/

Nja. Jag använder inte telefonen främst som modem så det är inte därför som jag vill ha en GS. Hemma surfar jag via fiber och 100 Mbit/s och i stugan så är täckningen precis i utkanten så där gäller EDGE.

Men det är ingen större ide att skaffa en GS om du är ute efter ett supermodem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-27 11:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Nja. Jag använder inte telefonen främst som modem så det är inte därför som jag vill ha en GS. Hemma surfar jag via fiber och 100 Mbit/s och i stugan så är täckningen precis i utkanten så där gäller EDGE.

Men det är ingen större ide att skaffa en GS om du är ute efter ett supermodem.

Inte största anledningen för mig direkt heller men med tanke på att 3GS ska satsa på Speed så känns det lite dumt att tethering är oförändrat med turbo 3g.
Vill ju ha 3GS för att den ska vara snabbare på allt...

Vill ju använda tethering på tåg å cafeeér etc, så jag slipper använda min dongel från tre
Vet någon förresten vad max bandbredd på blåtand är?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-07-01 09:27
Ursprungligen av djdisc:

Inte största anledningen för mig direkt heller men med tanke på att 3GS ska satsa på Speed så känns det lite dumt att tethering är oförändrat med turbo 3g.
Vill ju ha 3GS för att den ska vara snabbare på allt...

Vill ju använda tethering på tåg å cafeeér etc, så jag slipper använda min dongel från tre
Vet någon förresten vad max bandbredd på blåtand är?

Enligt Wikipedia kan man få upp till 2.1 mbit/s (praktiskt) med 2.0 EDR eller senare.

Senast redigerat 2009-07-01 09:48
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-01 09:29
Ursprungligen av json:

Enligt Wikipedia kan man få upp till 2.1 mbit/s (praktiskt) med 2.0 EDR elelr senare.

Så himla tråkigt att det inte är snabbare... =/

Ursprungligen av djdisc:

Så himla tråkigt att det inte är snabbare... =/

Använd USB anslutningen så slippr du BT begränsningen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-01 12:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Använd USB anslutningen så slippr du BT begränsningen

Inte så mycket snabbare för det desvärre...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 20:44
Ursprungligen av djdisc:

Inte så mycket snabbare för det desvärre...

USB 2.0 är ju iofs upp till 480mbit/s

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-02 01:51
Ursprungligen av zappee:

USB 2.0 är ju iofs upp till 480mbit/s

Men iPhone ahr inte den ahstigheten. Synka över 6gb musik så får du se. Brukar ta mig 10minuter nästan att synka in det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-02 08:44
Ursprungligen av zappee:

USB 2.0 är ju iofs upp till 480mbit/s

Skrev i några poster tidigare i denna tråd att tethering inte kommer upp i samma hastighet som telefonen gör. så glöm tethering med turbo3g- med usb eller blåtand. men man kan ju alltid hoppas att det inte blir någon försämring med usb. får vänta tils de första testerna rullar in.

Hittade detta på Telia. http://www.teliaiphoneblog.se/

Vad får man för hastighet?
Med iPhone 3G maximalt 3.6 Mbit/s och 7.2 Mbit/s med iPhone 3Gs

Ursprungligen av tti2541:

Hittade detta på Telia. Telia iPhone Blog

Vad får man för hastighet?
Med iPhone 3G maximalt 3.6 Mbit/s och 7.2 Mbit/s med iPhone 3Gs

Du måste skilja på den hastighet du får när du använder telefonen direkt och den hastighet som du kommer upp i vid internetdelning. De hastigheter som du nämner här är de som gäller när du använder telefonen direkt.

Sedan så är jag osäker på vad du hittade på iPhonebloggen? Tänkte du på inlägget om internetdelningen? (Telia iPhone Blog Bloggarkiv Jag har brottats med internetdelningen) Eller iPhonebloggen som helhet? Om det var fråga om bloggen som helhet så har du postat i fel tråd, dessutom så är den redan känd.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du måste skilja på den hastighet du får när du använder telefonen direkt och den hastighet som du kommer upp i vid internetdelning. De hastigheter som du nämner här är de som gäller när du använder telefonen direkt.

Sedan så är jag osäker på vad du hittade på iPhonebloggen? Tänkte du på inlägget om internetdelningen? (Telia iPhone Blog Bloggarkiv Jag har brottats med internetdelningen) Eller iPhonebloggen som helhet? Om det var fråga om bloggen som helhet så har du postat i fel tråd, dessutom så är den redan känd.

Postade ang tethering hastigheten inte hastigheten när man använder teefonen. Så här står det i sin helhet på iphonebloggen.

TISDAG, 23 JUNI, 2009
Tethering frågor
För er som inte vet så är tethering samma sak som internetdelning, dvs att man använder sin mobil (iPhone) som ett modem. Med mjukvaran för 3.0 kom denna möjlighet för iPhoneägarna och en del frågor har dykt upp gällande detta.

Kostar det något extra?
Nej det kostar inget extra. Jag vill rekommendera våra mobilsurf paket för er som tänker använda er av tethering så ni får koll kostnaderna. Läs mer om dem här.
Kan man köpa till data?
Om du har något av våra iPhone-abonnemang, iMini, iMidi, iMaxi eller iSurf så kan du när din surfpott är slut surfa vidare på maxtaxa 9 kr/dygn.
Vad får man för hastighet?
Med iPhone 3G maximalt 3.6 Mbit/s och 7.2 Mbit/s med iPhone 3Gs

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja. Jag använder inte telefonen främst som modem så det är inte därför som jag vill ha en GS. Hemma surfar jag via fiber och 100 Mbit/s och i stugan så är täckningen precis i utkanten så där gäller EDGE.

Men det är ingen större ide att skaffa en GS om du är ute efter ett supermodem.

Hej
Behöver nog lite klarhet i det här med tethering med 3gs. Vilken hastighet blir det? Visst ska telefonen stödja 7,2 men är det annat som gör att det inte blir den hastigheten? Får en känsla i denna tråd att det inte blir mer hastighet är 3,6?

Jag bor idag så jag bara använder en tele2 3g dongle och tänkte komplettera men att använda 3gs då tjejen snor med sig modemet ibland.

Lustigt. För mig funkade både BT och USB i början, men nu funkar inget av det. Har provat att slå av AirPort i MacBooken, att ställa in nya parkopplade historier men ingenting funkar. Ni som fick det att funka igen, vad hade ni gjort för fel?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-07-01 09:32
Ursprungligen av henkebarn:

Lustigt. För mig funkade både BT och USB i början, men nu funkar inget av det. Har provat att slå av AirPort i MacBooken, att ställa in nya parkopplade historier men ingenting funkar. Ni som fick det att funka igen, vad hade ni gjort för fel?

Har du kollat under nätverk i systeminstälningar om det finns två extra ethernet anslutningar (en för BT o en för USB)

Ursprungligen av krester:

Har du kollat under nätverk i systeminstälningar om det finns två extra ethernet anslutningar (en för BT o en för USB)

Där finns några stycken, men oavsett om BT är aktiverat på dator och iPhone eller om USB-kabeln är ansluten står det att det inte är ansluten någon sladd. Så jag gissar att det inte är dem jag ska använda. Ska de heta något särskilt?

Har du provat med att boota om datorn?

jag hade ett liknade beteende som löste sig en omboot

Bevaka tråden