Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: Tethering

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 18:51

iPhone OS 3.0: Tethering

Eftersom OS 3.0 tråden börjar bli för stor så delar vi upp den i olika delar.

Vi samlar alla diskussioner om tethering här.

Gamla inlägg kommer eventuellt att flyttas hit så det kommer kanske att se lite knasigt ut.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-21 18:54

Hur kan det komma sig att det inte fungerar med Halebop? När det fungerar utmärkt på en Sony Ericsson med samma sim?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 18:59
Ursprungligen av Csoft:

Hur kan det komma sig att det inte fungerar med Halebop? När det fungerar utmärkt på en Sony Ericsson med samma sim?

Bra fråga, det kanske finns nåt matnyttigt i denna tråd:
http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/266128-gar-det-att-fa-till-halebop-internetdelning.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 19:06

Summering av lösningen för Halebop-användare (stort tack till kaell)

1. Ladda ned en ny .ipcc-fil härifrån (meddela om länken dör, så laddar jag upp på ett nytt ställe).

2. Döp om den till telia_se.ipcc.

3. Om du sitter på a) Mac ska du öppna terminalen och ange följande kommando:

defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE

medan om du sitter på b) Windows gäller detta i kommandotolken:

"%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

4. Koppla in din iPhone och öppna iTunes. Alt- eller shiftklicka på "Leta efter uppdateringar"-/"Search for updates"-knappen och välj .ipcc-filen. Det är viktigt att du har bytt namn på den, annars kommer den inte att godkännas.

5. Låt uppdateringen av operatörsinställningar slutföras och starta sedan om telefonen. You're good to go!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 01:28
Ursprungligen av lither:

Summering av lösningen för Halebop-användare (stort tack till kaell)

1. Ladda ned en ny .ipcc-fil härifrån (meddela om länken dör, så laddar jag upp på ett nytt ställe).

2. Döp om den till telia_se.ipcc.

3. Om du sitter på a) Mac ska du öppna terminalen och ange följande kommando:

defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE

medan om du sitter på b) Windows gäller detta i kommandotolken:

"%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

4. Koppla in din iPhone och öppna iTunes. Alt- eller shiftklicka på "Leta efter uppdateringar"-/"Search for updates"-knappen och välj .ipcc-filen. Det är viktigt att du har bytt namn på den, annars kommer den inte att godkännas.

5. Låt uppdateringen av operatörsinställningar slutföras och starta sedan om telefonen. You're good to go!

Bra guide. Det är faktiskt rätt enkelt att göra egna filer om man vet hur.

Man kan också hålla ner alt tangent och trycka på restore knappen.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 09:30

Tack!

Stort tack =), nu fungerar det med Halebop.

Ursprungligen av lither:

Summering av lösningen för Halebop-användare (stort tack till kaell)

1. Ladda ned en ny .ipcc-fil härifrån (meddela om länken dör, så laddar jag upp på ett nytt ställe).

2. Döp om den till telia_se.ipcc.

3. Om du sitter på a) Mac ska du öppna terminalen och ange följande kommando:

defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE

medan om du sitter på b) Windows gäller detta i kommandotolken:

"%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

4. Koppla in din iPhone och öppna iTunes. Alt- eller shiftklicka på "Leta efter uppdateringar"-/"Search for updates"-knappen och välj .ipcc-filen. Det är viktigt att du har bytt namn på den, annars kommer den inte att godkännas.

5. Låt uppdateringen av operatörsinställningar slutföras och starta sedan om telefonen. You're good to go!

Hej !

Har testat din quide ett antal ggr och det funkar inte :/ sitter på en macbook med nyaste variationen av både iphone OS och itUnes. Kan du hjälpa mig vidare?

tack

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-12 19:39
Ursprungligen av johanerikssson:

Har testat din quide ett antal ggr och det funkar inte :/ sitter på en macbook med nyaste variationen av både iphone OS och itUnes. Kan du hjälpa mig vidare?

Om du med nyaste versionen på iPhone pratar om iOS 4 så fungerar det inte att stoppa in en egen IPCC-fil.

Ursprungligen av Mija:

Om du med nyaste versionen på iPhone pratar om iOS 4 så fungerar det inte att stoppa in en egen IPCC-fil.

Har inte OS 4, har just nu 3.1.3? den näst nyaste. Så det kommer inte att funkat att göra på dettta vis i fortsättningen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 12:10
Ursprungligen av johanerikssson:

Har inte OS 4, har just nu 3.1.3? den näst nyaste. Så det kommer inte att funkat att göra på dettta vis i fortsättningen ?

Nope....

Ursprungligen av 20hz:

Nope....

även om jag fixar det innan OS 4 kommer ? hur ska man gå till väga då då? jailbrake?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 12:51
Ursprungligen av johanerikssson:

även om jag fixar det innan OS 4 kommer ? hur ska man gå till väga då då? jailbrake?

Troligtvis ja eller om någon hittar något alternativ. Ingen som direkt vet då iOS4 kommer först om cirka 15 dagar.

Ursprungligen av lither:

Summering av lösningen för Halebop-användare (stort tack till kaell)

1. Ladda ned en ny .ipcc-fil härifrån (meddela om länken dör, så laddar jag upp på ett nytt ställe).

2. Döp om den till telia_se.ipcc.

3. Om du sitter på a) Mac ska du öppna terminalen och ange följande kommando:

defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE

medan om du sitter på b) Windows gäller detta i kommandotolken:

"%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

4. Koppla in din iPhone och öppna iTunes. Alt- eller shiftklicka på "Leta efter uppdateringar"-/"Search for updates"-knappen och välj .ipcc-filen. Det är viktigt att du har bytt namn på den, annars kommer den inte att godkännas.

5. Låt uppdateringen av operatörsinställningar slutföras och starta sedan om telefonen. You're good to go!

Har försökt med din guide ovan ett par gånger utan resultat sitter på en macbook med nyaste variationen av iTunes och iphones mjukvara. Snälla hjälp!

/ Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 19:21
Ursprungligen av Csoft:

Hur kan det komma sig att det inte fungerar med Halebop? När det fungerar utmärkt på en Sony Ericsson med samma sim?

"
Kan man använda internetdelning/tethering med iPhone 3G och Halebop? Nej, det APN som Halebop använder fungerar inte för internetdelning/tethering.

"

http://halebop.se/abonnemang/iPhone

Bara för att jag var kaxig i ett inlägg så lade Bluetoothdelningen av att fungera för mig. Fattar inte varför. Det är någonting ruttet uti staten Danmark eller hur Hamlet nu sa...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2009-06-21 21:51

Ska det vara så att det inte går att ta emot samtal/sms medans man har internetdelningen på?

Ursprungligen av lazerx:

Ska det vara så att det inte går att ta emot samtal/sms medans man har internetdelningen på?

Om du kör på EDGE så är det så. Dessvärre.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-21 22:01

lither: Bra jobbat!

Problem med Bluetooth till MAc Book Pro

Jag har en iPhone 3G med 3.0, Tethering fungerar utmärkt med sladden men vill kunna köra med bluetooth. Med Mac Book kan jag ansluta till min sons 2G utan problem, men med min 3G och jag trycker anslut efter att jag lagt till den genom parkoppling så kopplas den bara bort efter ca 5 sekunder.

Bluetooth i iPhone går utmärkt med min bil eller annat, vad kan det vara då den bara ansluter några sekunder sen kopplas bort. Jag har uppdaterat bluetooth och rensat alla inställningar, även tagit ur batteriet i Macen, sedan gjort ny anslutning där den snyggt hittas sedan bara kopplas bort?

Har exakt samma problem. Nyfiken på svar!

Ursprungligen av sebobastian:

Har exakt samma problem. Nyfiken på svar!

Dito.

EDIT: "Tethering" fungerar nu som det ska! Återställde nätverksinställningarna helt (ändra dem *inte* efter återställningen!) Startade om. Aktiverade Internetdelning. Vips fungerar både MMS och nätdelning.

Senast redigerat 2009-06-26 15:16

Då skall vi se om vi kan lyckas lösa mitt lilla problem.
Det fungerar alldeles utmärkt via USBn sitter just nu via den, men jag kan inte få blåtanden att fungera. Jag har parkopplat, men på något sätt förstår inte datorn att det är en nätverksport även om jag klickar i det. Jag kan slå på delningen och datorn reagerar på att dom är sammankopplade, men uppkopplingen mot nätet är spårlöst.

edit. Kör Telenor utan något fuffens gjort med mobilen.

problem med bluetooth tethering

Tethering fungerade fint via USB men via BT var det lite svårare enheterna hittar varandra jag parar ihop dem och på datorn står iphonen nu bland tillagda enheter men sen dyker det upp en ruta som vill att jag installerar Bluetooth perpheral device drivrutiner har sökt men hittar ingen lösning, på iphonen så finns den tillagd men ej anluten går ej heller att ansluta.

Är det någon som har en lösning på mitt problem?

kan tillägga att jag har vista på min bärbara

Är ny på forumet så hej alla glada:)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 16:50
Ursprungligen av Bankaholic:

Tethering fungerade fint via USB men via BT var det lite svårare enheterna hittar varandra jag parar ihop dem och på datorn står iphonen nu bland tillagda enheter men sen dyker det upp en ruta som vill att jag installerar Bluetooth perpheral device drivrutiner har sökt men hittar ingen lösning, på iphonen så finns den tillagd men ej anluten går ej heller att ansluta.

Är det någon som har en lösning på mitt problem?

kan tillägga att jag har vista på min bärbara

Är ny på forumet så hej alla glada:)

Underlättar om du skriver vilket OS du pratar om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-25 17:42
Ursprungligen av zappee:

Underlättar om du skriver vilket OS du pratar om.

Han skrev "vista"....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-25 17:44
Ursprungligen av Bankaholic:

Tethering fungerade fint via USB men via BT var det lite svårare enheterna hittar varandra jag parar ihop dem och på datorn står iphonen nu bland tillagda enheter men sen dyker det upp en ruta som vill att jag installerar Bluetooth perpheral device drivrutiner har sökt men hittar ingen lösning, på iphonen så finns den tillagd men ej anluten går ej heller att ansluta.

Är det någon som har en lösning på mitt problem?

kan tillägga att jag har vista på min bärbara

Är ny på forumet så hej alla glada:)

Jag har aldrig fått BT att funka felfritt med Windows (XP då), oavsett om det gäller tangentbord, mus eller mobiltelefoner. Men det kanske någon annan har

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 22:23
Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig fått BT att funka felfritt med Windows (XP då), oavsett om det gäller tangentbord, mus eller mobiltelefoner. Men det kanske någon annan har

Fungerat utmärkt för mig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-22 22:49

Perfekt Lither och Kaell! Provade precis och det gick utan problem. Kan även passa på att tipsa om att det är enkelt att lägga in rätt nummer till röstbrevlådan när man ändå är igång med ipcc filen.

Ska bli kul att se om det går bättre än med min K800i

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-06-23 10:45

Även för mig har BT-delningen slutat att fungera.
Jag kan ansluta till telefonen och det står internetdelning på displayen men datorn verkar inte förstå att den ska ansluta via telefonen. Via usb fungerar de däremot perfekt

jag har telia utan några knasigheter alls

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-23 14:05

lite besviken att varken blåtand eller usb till macbooken inte kommer upp i samma hastighet som att enbart köra på telefonen...
Har ni testat köra bredbandskollen på datorn för att sen jämföra med bredbandskollen på iphone?
Vad får ni för variation?
tethering klart sämre än internet direkt på telefon. har kört 4 ggr för varje test och tagit medelvärdet. (Skumt att det inte går att skicka lika snabbt när man bara kör appen.)

Bredbandskollen Iphone (app):
Skicka 0,123 Mbit/s
Ta emot: 2,422 Mbit/s

Bredbandskollen på dator med tethering blåtand:
Skicka: 0,32 Mbit/s
Ta emot: 1,16 Mbit/s

Bredbandskollen på dator med tethering USB:
Skicka: 0,33 Mbit/s
Ta emot: 1,73 Mbit/s

Jag har telia, iphone 3G
Vad får ni för resultat?

(Då spelar inte det någon roll att 3Gs har 7,2 Mbit när man kör tethering eller?)

Bevaka tråden